کارشناسی ارشدانتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد

آزمون عملی کارشناسی ارشد ۱۴۰۲

کانال تلگرام تحصیلی     

آزمون عملی کارشناسی ارشد ۱۴۰۲ برای کدام رشته ها برگزار می شود؟ برخی از رشته های کنکور کارشناسی ارشد، علاوه بر آزمون کتبی، دارای آزمون عملی نیز هستند که هدف از آن ها نشان دادن توانمندی های علمی داوطلبان می باشد. از همین رو تمامی متقاضیانی که اقدام به انتخاب رشته هایی با آزمون عملی نیز کرده اند، پس از انتخاب رشته ارشد باید از زمان و نحوه حضور در جلسه آزمون عملی کنکور کارشناسی ارشد مطلع شوند تا بتوانند با آمادگی کامل در جلسه آزمون حاضر شوند. در ادامه همراه ما باشید تا با جزئیات بیشتری از نحوه و زمان آزمون عملی ارشد 1402 آشنا شویم.

 

آزمون عملی کارشناسی ارشد ۱۴۰۲

بر اساس روال هر ساله، سنجش و پذیرش در برخی از رشته های کنکور کارشناسی ارشد در دوره های روزانه و شبانه، علاوه بر آزمون کتبی، دارای آزمون عملی نیز می باشد. داوطلبانی که قصد ادامه تحصیل در یکی از این رشته ها را دارند، باید علاوه بر شرکت در آزمون کتبی، آمادگی حضور در آزمون مرحله دوم کارشناسی ارشد را نیز داشته باشند و در تاریخ های اعلام شده از سوی سایت سنجش، در جلسه آزمون عملی نیز حاضر شوند.

زمان برگزاری آزمون عملی برای کنکور کارشناسی ارشد، پس از اعلام نتایج اولیه آزمون کتبی از سوی سایت سازمان سنجش آموزش کشور (sanjesh.irg) اعلام می گردد. داوطلبانی که بر اساس نتایج اولیه کنکور کارشناسی ارشد، مجاز به انتخاب رشته های دارای آزمون عملی شده اند، می توانند پس از الویت بندی انتخاب های خود، اقدام به اعلام علاقه مندی جهت حضور در آزمون عملی رشته های انتخابی خود نمایند.

آزمون عملی کنکور کارشناسی ارشد 1402 در 11 تا 13 مرداد ماه مطابق برنامه زمان‌بندی اعلام شده برگزار خواهد شد. 

لازم به ذکر است که آزمون عملی و یا ارائه پروژه در این مرحله در قبولی نهایی داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد بسیار موثر می باشد.

شرکت در آزمون عملی کارشناسی ارشد، آزمون های تشریحی و پروژه دار مختص به دوره های روزانه و نوبت دوم می باشد. به عبارتی اگر داوطلبی قصد انتخاب همان رشته ها را در دیگر دوره ها شامل پیام نور، غیر انتفاعی و یا دانشگاه آزاد داشته باشد، نیازی به شرکت در آزمون عملی نخواهد بود.

 

رشته های دارای آزمون عملی ارشد 1402

همانطور که پیش تر نیز اشاره کردیم، هر ساله شاهد برگزاری آزمون عملی برای برخی از رشته های کنکور کارشناسی ارشد می باشیم؛ در واقع بخشی از آزمون رشته هایی که در ادامه به آن ها اشاره کرده ایم، به صورت عملی برگزاری می گردد تا از مهارت شرکت کننده در رشته مورد نظر اطمینان حاصل شود.

رشته های دارای آزمون عملی ارشد مختص به رشته های زیرمجموعه گروه هنر می باشد؛ در ادامه لیست رشته های دارای آزمون عملی کارشناسی ارشد در دوره های روزانه و نوبت دوم دانشگاه های سراسری را در جدول زیر آورده ایم:

مجموعه رشته های آزمون عملی ارشد
برنامه ریزی شهری، منطقه ای و مدیریت شهری برنامه ریزی شهری
برنامه ریزی منطقه ای
مدیریت شهری
طراحی شهری طراحی شهری
 معماری مهندسی معماری در گرایش های معماری آموزشی و فرهنگی، فضاهای درمانی و بهداشتی، مسکن، پایداری و فناوری
نمایش عروسکی
هنرهای نمایشی و سینما
هنرهای تصویری و طراحی تصویر متحرک ( انیمیشن )
ارتباط تصویری
تصویر سازی
نقاشی
هنرهای موسیقی آهنگسازی
نوازندگی موسیقی ایرانی
نوازندگی موسیقی جهانی
موسیقی شناسی ( اتئوموزیکولوژی )
طراحی صنعتی طراحی صنعتی
طراحی پارچه و لباس  طراحی پارچه و لباس

هزینه آزمون عملی کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۲

متقاضیانی که رشته های دارای آزمون عملی کارشناسی ارشد ۱۴۰۲ را انتخاب کرده اند و قصد شرکت در جلسه آزمون عملی را دارند، باید در زمان انتخاب رشته هزینه برگزاری آزمون عملی را پرداخت کنند. در کنکور کارشناسی ارشد 1402 هزینه آزمون عملی ارشد به ازای هر رشته مبلغ 2.250.000 (دویست و بیست و پنج هزار تومان) تعیین شده بود؛ احتمال دارد این هزینه برای کنکور کارشناسی ارشد 1402 ثابت بماند و یا با کمی افزایش همراه باشد. متقاضیان پس از پرداخت هزینه رشته های دارای آزمون عملی کارشناسی ارشد مجاز به انتخاب رشته آن ها در دوره های روزانه و نوبت دوم خواهند بود.

 

زمان و نحوه برگزاری آزمون عملی ارشد ۱۴۰۲

بر اساس شرایطی که در دفترچه راهنمای ثبت نام در کنکور کارشناسی ارشد درج شده است، وضعیت برگزاری و یا عدم برگزاری آزمون عملی کارشناسی ارشد با توجه به ظرفیت پذیرش و نوع موسساتی که در این رشته های نامبرده دانشجو می پذیرند، تعیین شده است.

زمان آزمون عملی کارشناسی ارشد ۱۴۰۲ در 11 و 12 و 13 مرداد ماه مطابق برنامه زمان‌بندی اعلام شده برگزار خواهد شد. 

تعداد رشته های دارای آزمون عملی کنکور کارشناسی ارشد زیاد است و امکان برگزاری آزمون عملی برای تمامی رشته ها به صورت همزمان در یک مکان امکان پذیر نیست؛ به همین دلیل سازمان سنجش آموزش کشور با هدف برگزاری منظم جلسات آزمون عملی، برنامه ریزی دقیقی را انجام می دهد و آن را از طریق انتشار اطلاعیه به داوطلبان اطلاع رسانی می کند.

در صورتی که داوطلبی در آزمون عملی کارشناسی ارشد شرکت نکند، برای او نمره صفر در نظر گرفته می شود و در پایان نیز فقط نمره آزمون کتبی برای او در نظر گرفته خواهد شد.

در سال گذشته آزمون عملی کارشناسی ارشد در روزهای 22، 23 و 34 تیرماه برگزار گردید. احتمالا امسال نیز شاهد برگزاری این آزمون عملی کارشناسان ارشد در اردیبهشت ماه باشیم. در صورتی که زمان برگزاری عملی آزمون کارشناسی ارشد 1402 منتشر شود، تاریخ دقیق را در این قسمت اطلاع رسانی خواهیم کرد.

 

نحوه شرکت در آزمون عملی کارشناسی ارشد 

دسته ای از داوطلبان که بر اساس مندرجات کارنامه اولیه کنکور کارشناسی ارشد، مجاز به انتخاب رشته در کد رشته محل های دارای آزمون عملی شده اند، می توانند جهت اعلام علاقه مندی، اقدام به پرداخت هزینه مربوطه نمایید.

در سال گذشته هزینه شرکت در آزمون عملی کارشناسی ارشد به ازاری هر رشته 225,000 هزار تومان بود؛ احتمالا امسال نیز متقاضیان باید این رقم و یا کمی بیشتر از آن را جهت شرکت در آزمون عملی ارشد پرداخت کنند.

پس از اتمام این مرحله، مقدمات لازم برای برگزاری آزمون عملی کارشناسی ارشد صورت می گیرد و به ازای هر رشته ای که متقاضیان در آن نام نویسی کرده اند، برای آن ها کارت ورود به جلسه کنکور ارشد صادر می شود.

برای این منظور متقاضیان باید در مهلت های تعیین شده به سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی اینترنتی sanjesh.org مراجعه کنند و ضمن دریافت کارت ورود به جلسه آزمون عملی کارشناسی ارشد اقدام به مطالعه کامل برگه راهنمای مرتبط با نحوه برگزاری، مدت پاسخگویی به سوالات و وسایل لازم برای شرکت در آزمون عملی کارشناسی ارشد را نمایند.

توصیه می کنیم در روز برگزاری آزمون، علاوه بر کارت ورود به جلسه، مدارک شناسایی خود از جمله کارت ملی و شناسنامه عکس دار خود را نیز به همراه داشته باشید.

 

وسایل مورد نیاز برای شرکت در آزمون

برای شرکت در آزمون عملی کنکور کارشناسی ارشد متقاضیان به برخی لوازم نیاز دارند که باید در روز آزمون همراه خود داشته باشند. به منظور راهنمایی شما عزیزان در ادامه به این مدارک اشاره کرده ایم.

رشته لوازم مورد نیاز
رشته های برنامه ریزی شهری منطقه‌ای، مدیریت شهری و طراحی شهری  مداد و روان نویس مشکی ، خط کش ، گونیا ، مداد تراش و یک تخته شاسی که برگه A3 بر روی آن قرار گیرد ، پاک کن.
رشته مجموعه معماری کلیه لوازم طراحی ،ترسیم و راندو، پرگار، خط کش، روان نویس، مداد، گونیا، پاک کن، تراش، ماژیک و یک تخته شاسی به ابعاد 50 * 35
رشته های نقاشی، تصویرسازی و ارتباط تصویری و طراحی پارچه و لباس مداد رنگی، تخته شاسی مناسب به ابعاد 35 در 50، روان نویس در ضخامت‌های مختلف و مورد استفاده، ماژیک، گواش، آکریلیک، آب رنگ، قلم مو، قلم نی و مرکب خطاطی، پالت رنگ، خط‌ کش، گونیا، شابلون، پاک کن، لاک سفید، کاغذ پوستی
رشته تصویر متحرک مداد طراحی، مداد پاک ‌کن و مداد رنگی
رشته های ارتباط تصویری

گیره تخته شاسی، چسب کاغذی یا نواری

رشته بازیگری  مدارک مرتبط با سابقه بازیگری خود از جمله انواع پوستر، عکس، بروشور یا اسناد مربوط به اجرای تئاتر
پروژه تشریحی تجزیه و تحلیل نمایشنامه نویسی خودکار مشکی یا آبی
طراحی صنعتی یک تخته شاسی مناسب به ابعاد 50 * 35، گیره تخته شاسی و وسایل معمولی طراحی
تصویرسازی و طراحی پارچه و لباس مداد، ماژیک، مداد رنگی، گواش، روان نویس، پالت، بطری آب و لیوان، گونیا، خط کش، پاک کن، تراش، لاک غلط گیر، چسب کاغذی یا نواری، قلم مو، یک تخته شاسی به ابعاد 50 *35 و گیره آن

همراهان گرامی برای اطلاع از آخرین اخبار تحصیلی می توانید عضو کانال تلگرام مشاوره تحصیلی دانتل کو شوید.

 

مشاوره کنکور کارشناسی ارشد

طی سال های گذشته آزمون عملی کنکور کارشناسی ارشد برای تمامی دانشگاه های روزانه و غیر روزانه برگزار می گردید. از سال 99 و بر اساس مصوبه ای که از سوی سایت سنجش منتشر شد، این آزمون صرفا برای داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته در دانشگاه های روزانه و نوبت دوم هستند، برگزار می گردد. 

در واقع داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته ارشد دانشگاه آزاد و دیگر دوره ها هستند، می توانند بدون شرکت در آزمون عملی، خود را برای قبولی و یا عدم قبولی در رشته مورد نظر آماده کنند. بر اساس اطلاعیه منتشر شده از سوی سایت سنجش آموزش کشور، ملاک پذیرش داوطلبان در کد رشته محل هایی از دانشگاه های آزاد، غیر انتفاعی و پیام نور، نمره کل نهایی آن ها در آزمون کتبی می باشد.

در صورتی که پس از مطالعه این مقاله پیرامون موضوع آزمون عملی کارشناسی ارشد سوالی دارید، می توانید از خدمات مشاوره تحصیلی تلفنی مرکز مشاوره دانتل استفاده کنید و پاسخ سوالات خود را از مشاوران دانتل دریافت کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه آزمون عملی کارشناسی ارشد می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02191005066 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

آزمون عملی کارشناسی ارشد برای کدام رشته ها برگزار می گردد؟

آزمون عملی ارشد برای رشته هایی که در متن مقاله فوق به آن ها اشاره کرده ایم، برگزار می گردد.

آیا آزمون عملی کارشناسی ارشد برای تمامی رشته ها به صورت همزمان برگزار می گردد؟

خیر، به دلیل بالا بودن تعداد رشته هایی که دارای آزمون عملی هستند، برگزاری آن ها بر اساس جدول زمانبدی منتشر شده از سوی سایت سنجش انجام می شود.

آیا شرکت در آزمون عملی ارشد نیازمند پرداخت هزینه است ؟

بله، داوطلبان باد به ازای هر یک از رشته هایی که قصد دارند در آزمون عملی کنکور کارشناسی ارشد شرکت کنند، مبلغی را پرداخت نمایند.

کانال تلگرام تحصیلی     

‫6 دیدگاه ها

  1. سلام ارادت. آیا شرکت در آزمون عملی اجباریه یا بدون آزمون عملی هم میشه مشغول به تحصیل شد؟

    1. سلام روز بخیر
      رشته های که آزمون عملی دارند، این آزمون بخش مهمی از پذیرششون هست و حتما باید در اون شرکت کنید

  2. سلام ببخشید در آزمون عملی نقاشی تکنیک اجرا موارد ذکر شده؟مثلا می گن یک کارکتر طراحی کنید با تکنیک آب رنگ؟

  3. سلام معمولا ازمون های عملی معماری در کدام دانشگاه ها برگزار میشود. ایا میز نقشه در جلسه ازمون وجود دارد یا نه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره