کنکور سراسریمشاوره کنکور سراسری

برنامه ریزی درسی کنکور سراسری 1400 | جدول ماهانه و هفتگی

کانال تلگرام تحصیلی     

یکی از شروط اصلی کسب موفقیت در کنکور سراسری حرکت براساس یک برنامه ریزی درست و ایده­ آل است. بدیهی است با رقابتی که بین داوطلبان کنکور سراسری وجود دارد، دسترسی به رتبه مناسب در این آزمون بدون برنامه ریزی امکان­ پذیر نخواهد بود. بدین ترتیب هر داوطلبی برای اینکه بهترین نتیجه را از کنکور سراسری کسب کند، می‌بایست از فرصتی که برای مطالعه دارد، کاربردی ­ترین استفاده را کند. البته داشتن یک برنامه ریزی درسی مناسب از حقایقی است که همه داوطلبان از آن مطلع هستند. مسئله اصلی دستیابی به این برنامه ریزی و نحوه به کارگیری درست آن است. در این مقاله تمام اصولی که یک برنامه ریزی درسی کنکور سراسری 1400 نیاز دارد، شرح داده شده‌اند.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه برنامه ریزی درسی کنکور سراسری 1400 می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02146291403 تماس بگیرید.

 

گام­ های اصلی در برنامه ریزی درسی برای کنکور 1400

به طور کلی برنامه ریزی درسی دارای چهار گام مهم و اساسی است که در نوشتن برنامه بهتر است به این مراحل توجه کرد. در ادامه جزئیات این چهار گام تشریح شده است.

  1. تعیین هدف: تعیین هدف ابتدایی‌ترین مرحله جهت نوشتن برنامه ریزی درسی است. داوطلب ابتدا باید بداند که هدف او از شرکت در کنکور سراسری رسیدن به کدام رشته و کدام دانشگاه است. با اطمینان داوطلب نسب به این اطلاعات، او می‌تواند برنامه‌ای مطابق با خواسته خود طراحی و تنظیم کند.
  2. تعیین حجم مطالعه: پس از اینکه هدف تعیین شد، میزان تلاشی که برای رسیدن به این هدف نیاز است، مشخص خواهد شد. هر داوطلبی بهتر است مشخص کند به هر درس چه اندازه تسلط داشته باشد تا به هدفی که دارد برسد.
  3. تعیین زمان­بندی: با مشخص شدن اهمیت هر درس و حجم مطالعه، نوبت به تعیین زمان لازم برای مطالعه هر درس می‌رسد. زمان­بندی می‌بایست معقول و دارای انعطاف باشد.
  4. اجرای برنامه ریزی: تنظیم برنامه ریزی درسی و اجرای آن هر دو به یک اندازه مهم هستند. پس از اینکه یک برنامه درسی نوشته شد، نوبت به اجرای آن می‌رسد. برنامه درسی می‌بایست مطابق و هماهنگ با برنامه نوشته شده اجرا شود.

ویژگی‌های یک برنامه ریزی درسی کنکور سراسری 1400

برنامه ریزی درسی که برای کنکور سراسری نوشته می‌شود، دارای ویژگی‌های برجسته‌ای است. این دسته از ویژگی‌ها برای تمام برنامه‌ریزی‌های درسی اعم از کوتاه مدت یا بلند مدت ضروری است. برخی از این ویژگی‌ها عبارتند از:

  • منعطف بودن برنامه: انعطاف پذیری موجب می‌شود تا داوطلب بتواند هرگونه اتفاقات و پیشامدهای غیرمنتظره را مدیریت کند. برنامه باید به شکلی نوشته شود که در آن ساعاتی برای جبران فرصت های از دست رفته در نظر گرفته شود.
  • تنوع داشتن برنامه: تنوع موجب می‌شود تا داوطلب هر بار با انرژی بیشتری مشغول به مطالعه شود. یکنواختی در برنامه ریزی و اختصاص دادن ساعات زیاد تنها برای دروسی خاص، موجب خستگی داوطلب و در نتیجه بیهودگی مطالعه خواهد شد.
  • مکتوب بودن برنامه: برنامه ریزی بهتر است به طور دقیق و مشخص بر روی برگه‌ای نوشته شود. از طرفی یادداشت برداری از میزان مطالعه روزانه، میزان پیشرفت را برای داوطلب نمایان خواهد کرد.
  • در نظر داشتن اهمیت دروس: همانطور که می­دانیم برخی از دروس دارای ضریب بالاتری در آزمون سراسری هستند. بدین ترتیب نباید از اهمیت این دروس و اختصاص انرژی بیشتر برای آن‌ها غافل شد.
  • توجه به استراحت و تغذیه: یک برنامه ریزی درسی برای کنکور زمانی قابل اعتماد خواهد بود که در آن به میزان استراحت، خواب و تغذیه توجه کافی شود.
  • سادگی برنامه: برنامه ریزی باید مطابق با توانایی‌های داوطلب و قابل اجرا نوشته شود. تنظیم برنامه‌های پیچیده و سختگیرانه هیچ نتیجه مثبتی در پی نداشته و بیهوده خواهد بود.
  • اختصاصی بودن برنامه: به طور کلی نمی‌توان یک برنامه مشترک را برای تمام داوطلبان کنکور سراسری تنظیم کرد. موقعیت، شرایط و توانایی متفاوت هر فرد موجب می‌شود تا هر داوطلب نیاز به برنامه‌ای منحصر به فرد داشته باشد.

بهترین نوع برنامه ریزی درسی برای کنکور 1400

برنامه ریزی درسی برای کنکور را می‌توان به سه نوع برنامه ریزی حجمی، برنامه ریزی زمانی و برنامه ریزی حجمی-زمانی تقسیم کرد. در برنامه ریزی حجمی تنها بر حجم مطالعه از یک درس خاص توجه می‌شود و میزان ساعات مطالعه اهمیتی ندارد. برنامه ریزی زمانی نیز تنها بر زمان مطالعه توجه دارد، بدون اینکه حجم درس را درنظر بگیرد.

برنامه ریزی حجمی-زمانی بهترین نوع برنامه ریزی درسی برای کنکور است. در این نوع از برنامه ریزی، داوطلب تعیین می‌کند که دقیقاً چه حجم از درس را در چقدر زمان مطالعه کند. یک برنامه ریزی درسی زمانی قابل اعتماد خواهد بود که زمان و حجم مطالعه را مدیریت و کنترل کند.

برنامه ریزی برای مرور مباحث مطالعه شده

مرور درس­ها از ارزشمندترین فعالیت‌هایی است که می‌بایست زمان­‌هایی برای آن در طول مطالعه درنظر گرفت. برنامه ریزی برای مرور مباحث مطالعه شده هراندازه که بیشتر مورد توجه قرار گیرد، کیفیت مطالعه بیشتر خواهد شد. مرور درس‌ها باعث تکرار مطالب مهم و در نتیجه افزایش مهارت و تسلط داوطلب به این مطالب می‌شود.

مرور درس­ها می‌تواند به شکل­های مختلف از جمله هفتگی، ماهانه و یا مرور کلی درسها انجام شود. البته مرور درس­‌ها بهتر است به صورت دوره ­ای انجام شود تا تأثیر عمیق­ تری داشته باشد. برای مشاوره تحصیلی تلفنی با مشاوران مجموعه دانتل با شماره های زیر تماس بگیرید.

برنامه ریزی درسی کنکور سراسری 1400 | تکنیک‌ها

با توجه به اینکه برنامه ریزی درسی برای کنکور برنامه‌ای گسترده است، بهتر است از تکنیک‌هایی خاص در این برنامه استفاده کرد. به کارگیری این تکنیک‌ها موجب بهره‌وری بالا و سودمندی مطالعه خواهند شد. دو مورد از مهمترین تکنیک‌های مورد نیاز یک برنامه ریزی درسی برای کنکور شامل موارد زیر هستند:

  • خلاصه نویسی: به جرأت می­توان گفت مطالعه‌ای که در آن خلاصه نویسی وجود نداشته باشد، مطالعه‌ای بی‌نتیجه خواهد بود. در خلاصه نویسی مهمترین و کلیدی‌ترین عبارات یادداشت برداری می‌شوند و در انتهای مطالعه مرور می‌شوند. خلاصه نویسی مطالعه را منسجم‌تر و هدفمندتر می‌کند.
  • تست زنی: همانطورکه می‌دانیم آزمون کنکور سراسری به شکل چهارگزینه‌ای طراحی می‌شود. از همین رو برای استفاده بهینه از زمان آزمون می‌بایست قدرت تست زنی تقویت شود. چه بسا داوطلبانی هستند که با وجود تسلط کافی به منابع آزمون، به دلیل عدم توانایی در تست زنی به نتیجه‌ای رضایت بخش نمی‌رسند. بدین ترتیب تست زنی تکنیکی است که در طول مطالعه بایستی برای آن برنامه ریزی کرد.

برای دریافت مشاوره در زمینه برنامه ریزی درسی کنکور سراسری 1400 می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02146291403 تماس بگیرید.

کانال تلگرام تحصیلی     

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره