کنکور سراسریمشاوره کنکور سراسری

برنامه ریزی کنکور برای عید 1400 | اهمیت، نحوه برنامه ریزی در ایام عید ۱۴۰۰

کانال تلگرام تحصیلی     

کنکور سراسری رقابتی تنگاتنگ بین تعداد زیادی از متقاضیان ورود به دانشگاه است. با توجه به اینکه دانشگاه‌های مختلفی در سراسر کشور وجود دارد، هریک از داوطلبان مطابق با رتبه اکتسابی به این دانشگاه‌ها ورود خواهند کرد. بدین ترتیب افرادی که علاقه‌مند به تحصیل در دانشگاه‌های با کیفیت‌تر هستند، باید به رتبه مناسبی دست یابند. دستیابی به رتبه مناسب در کنکور نیز نیازمند یک برنامه‌ریزی منسجم و کاربردی برای مطالعه است. گاهی متقاضیان کنکور سراسری فرصت‌های متفاوت و ویژه ای را دراختیار دارند. یکی از مناسب‌ترین فرصت‌های مطالعه برای کنکور تعطیلات عید نوروز است. این دوره به دلایل مختلفی می‌تواند در میزان پیشرفت مطالعه و در نتیجه در کارنامه کنکور تأثیر مثبتی داشته باشد. در این مقاله نکاتی در رابطه با برنامه ریزی کنکور برای عید 1400 ارائه شده است که می‌تواند برای داوطلبان این آزمون مؤثر باشد.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه برنامه ریزی کنکور برای عید 1400 می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02146291403 تماس بگیرید.

 

برنامه ریزی کنکور برای عید 1400

نکته اول از برنامه‌ریزی کنکور برای عید این است که در یک زمان مشخص برای این دوران برنامه‌ریزی کرد. به طور کلی تعطیلات نوروز تقریباً از دهه سوم اسفندماه آغاز می‌شود. با این حساب داوطلبان کنکور حدود 25 تا 30 روز فرصت مطالعه در تعطیلات عید را خواهند داشت. بهترین زمان برنامه‌ریزی کنکور برای عید را می‌توان اوایل اسفندماه معرفی کرد.

در این زمان داوطلب به دوران تعطیلات نزدیک است و بر روی میزان مطالعات قبلی خود تسلط دارد. بدین ترتیب می‌تواند برنامه‌ای جامع برای جبران عقب افتادگی‌ها و همچنین مرور دروس خود داشته باشد. برنامه‌ای که برای عید طراحی می‌شود بهتر است جامع و برای طول تعطیلات باشد.

اهمیت برنامه ریزی کنکور برای عید 1400

برنامه ریزی کنکور برای عید از اهمیت بالایی برخوردار است. به عبارت بهتر دوران تعطیلات عید دورانی طلایی برای داوطلبان پشت کنکور است. اگر از این دوران استفاده بهینه شود، می‌توان شاهد تأثیر مثبت آن در نتیجه کنکور شد. در ادامه به دو مورد از مهمترین دلایلی که موجب بالا رفتن اهمیت برنامه‌ریزی کنکور برای عید می‌شوند، اشاره شده است.

  • در این دوران داوطلبان از تکلیف‌های روزانه درسی آزاد هستند و کل روز را می‌توانند به مطالعه منابع کنکور بپردازند.
  • دوران عید برای بسیاری از داوطلبان دوره مسافرت و گردش و تفریح است. بنابراین ممکن است برخی از متقاضیان کنکور از فضای مطالعه کنکوری دور شوند. همین موضوع سبب می‌شود تا داوطلب با اختصاص تعطیلات خود به مطالعه در رقابت با رقیبان خود به پیشرفت قابل توجهی دست یابد.

نحوه برنامه‌ریزی کنکور برای عید

جهت رسیدن به یک برنامه ایده آل، باید نحوه برنامه‌ریزی کنکور برای عید را آموخت. در گام اول بهتر است داوطلب برای خود سؤالاتی مطرح کند و مطابق با پاسخ این سؤالات برنامه خود را طراحی کند. این سؤالات می‌توانند بدین شرح باشند:

  • مطالعه کدام دروس و کدام بخش‌ها عقب افتاده است؟
  • مهارت تست زنی چه اندازه تقویت شده است؟
  • میزان پیشرفت در آزمون‌های آزمایشی چقدر بوده است؟
  • آیا دروس عمومی به میزان کافی مطالعه شده است؟
  • خلاصه‌های یادداشت شده چند بار مرور شده‌اند؟

با توجه به این سوالات داوطلب قادر خواهد بود تا از عملکردی که تا به اینجا در زمینه مطالعه منابع کنکور داشته مطلع شود. بدین ترتیب می‌تواند برای هر بخشی که در آن کاستی داشته چاره‌ای بیندیشد. البته گاهی ممکن است برخی از داوطلبان هیچ پیش مطالعه‌ای تا رسیدن تعطیلات عید نداشته باشند. به این دسته از داوطلبان توصیه می‌شود که به هیچ عنوان امید خود را از دست ندهند. چه بسا داوطلبانی بوده است که مطالعه برای کنکور را از همان دوران طلایی تعطیلات عید آغاز کرده و به پیشرفت قابل ملاحظه‌ای دست یافته‌اند.

نقش زنگ تفریح در برنامه‌ریزی کنکور برای عید

برنامه‌ریزی کنکور برای عید به این معنا نیست که داوطلب تمام انرژی خود را صرف درس خواند کند و همه خوشی‌ها را از خود سلب کند. بلکه بهتر است در طول برنامه نوشته شده، زنگ تفریح‌هایی نیز برای خود درنظر بگیرد. در نظر گرفتن این زنگ تفریح‌ها نه تنها موجب از دست دادن زمان نمی‌شوند، بلکه موجب افزایش انرژی و در نتیجه موجب بالا رفتن کیفیت مطالعه خواهند شد.

به طور کلی بهتر است پس از هر یک ساعت مطالعه، کمی استراحت کرد. تغذیه مناسب نیز تأثیر ویژه‌ای در کیفیت مطالعه خواهد داشت. علاوه بر این، اختصاص یک روز در هفته به انجام فعالیت موردعلاقه داوطلب می‌تواند منبعی برای تجدید انرژی او باشد. ناگفته نماند که این زنگ تفریح‌ها نباید به یک عادت مکرر تبدیل شوند. این نوع استراحت‌ها برای افرادی نتیجه مثبت خواهد داشت که طبق برنامه ‌ایده آلی که طراحی کرده‌اند گام بردارند.

نکات مهم برنامه ‌ریزی کنکور

در کنار انواع برنامه‌ریزی‌هایی که می‌شود، توجه به برخی نکات در رابطه با برنامه‌ریزی برای عید ضروری به نظر می‌رسد. این دسته از نکات می‌توانند به بهبود کیفیت مطالعه و رسیدن به هدف تعیین شده کمک کنند. در ادامه برخی از نکات مهم برنامه‌ریزی کنکور برای عید مورد گرداوری و ارائه شده است.

توجه به دروس عمومی

دوران عید دورانی که است که در فاصله نزدیکی از برگزاری کنکور سراسری قرار می‌گیرد. این دوران می‌تواند دورانی سرنوشت‌ساز برای پشت کنکوری‌ها باشد. بدین ترتیب برنامه‌ریزی و توجه برای مطالعه تمام دروس در این دوره ضرری به نظر می‌رسد. دروس عمومی با وجود اینکه ضریب پایین‌تری نسبت به دروس اختصاصی دارند، می‌توانند برای داوطلب رتبه آور باشند. بدین ترتیب بهتر است در این دوران توجه ویژه‌ای به دروس عمومی داشت و مطالعه آن‌ها را در دستور کار قرار داد.

شناسایی نقاط ضعف و نقاط قوت

با شناسایی نقاط ضعف و نقاط قوت می‌توان یک برنامه‌ریزی مناسب و کاربردی طراحی کرد. داوطلب باید بداند که در یادگیری کدام دروس مهارت بیشتری دارد. در مقابل باید بداند که مطالعه کدام دروس و کدام بخش‌ها زمان بیشتری از او می‌گیرد. در نتیجه او با این دانسته‌ها قادر خواهد بود تا یک زمانبندی درست برای مطالعه هر درس تنظیم کند.

توجه به منحصر به فرد بودن برنامه‌ریزی

نکته اساسی این است که نمی‌توان یک برنامه‌ریزی کنکور برای عید را برای تمام متقاضیان پشت کنکور تجویز کرد. داوطلبان کنکوری هر کدام در دوران عید دارای شرایط مختلفی هستند. این داوطلبان نیاز به یک برنامه‌ریزی منحصر به فرد دارند. هر داوطلب بهتر از هر شخص دیگری از توان و وضعیت مطالعاتی خود مطلع است. او با تسلط بر همین آگاهی‌ها قادر خواهد بود تا یک برنامه‌ریزی منسجم برای تعطیلات عید داشته باشد. برای مشاوره تحصیلی تلفنی با مشاوران مجموعه دانتل با شماره های زیر تماس بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه برنامه ریزی کنکور برای عید 1400 می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02146291403 تماس بگیرید.

کانال تلگرام تحصیلی     

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره