مشاوره کنکور سراسریکنکور سراسری

مطالعه کتب مشکل کنکور سراسری 1400 | شیوه مطالعه نفرات برتر کنکور

کانال تلگرام تحصیلی     

داوطلبانی که در زیرگروه های مختلف درحال مطالعه دروس برای کنکور سراسری هستند، ممکن است گاهی به دلایل مختلفی همچون نداشتن علاقه به درسی خاص یا موارد دیگر در فهم برخی دروس دچار مشکل شوند. اصطلاحا آن درس را برای خود سخت تلقی کنند. البته گاها نیز برخی کتاب‌های کنکور سراسری و برخی مباحث دشوار هستند، و مطالعه آنها نیازمند به کارگیری برخی تکنیک‌های مطالعه نیز می‌باشد، در ادامه این مطلب سعی داریم به تمامی دانش آموزان درحال تحصیل در پایه های مختلف به ویژه دانش آموزان کنکوری راهکارهایی را ارائه دهیم تا بتوانند از آنها در جهت شیوه مطالعه صحیح کنکور سراسری 1400 و مطالعه کتب مشکل کنکور بهره ببرند.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه شیوه مطالعه کتب مشکل کنکور سراسری 1400 می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02146291403 تماس بگیرید.

 

شیوه مطالعه کتب مشکل کنکور سراسری 1400

داوطلبان در ابتدا باید این نکته را درنظر داشته باشند که مطالعه برای کنکور سراسری بسیار متفاوت تر از مطالعه برای کسب نمره و معدل در مدرسه است. چراکه حین مطالعه برای کنکور با حجم زیادی از دروس و کتب کنکوری مواجه هستید که بایستی سعی کنید با یک برنامه ریزی اصولی و آگاهانه طبق شرایط خود آنها را مطالعه کنید.

مطالعه کتب کنکور سراسری بایستی عمیق و مفهومی انجام شود چرا که درغیراینصورت پس از زمان کوتاهی مطالب خوانده شده از ذهن خارج می‌شود و در واقع ساعت‌های مطالعه بدون بازدهی خواهد بود.

یادگیری این حجم از دروس و به صورت مفهمومی نیازمند این نیز هست که داوطلبان از شیوه‌های صحیح مطالعه کتب سخت کنکوری وهمینطور تکنیک های تست زنی و … بهره ببرند تا بتوانند در این رقابت سخت و پرمتقاضی موفق شوند.

شیوه مطالعه کتب مشکل صحیح کنکور سراسری 1400

هرسال داوطلبان بسیار زیادی در زیرگروه‌های مختلف در کنکور سراسری ثبت نام می‌کنند که برای هر کدام از این داوطلبان یک یا چندین درس جزو دروس سخت کنکور سراسری محسوب می‌شود. در واقع کتب سخت کنکور سراسری می‌تواند با توجه به استعداد و یادگیری افراد معنای متفاوتی پیدا کند.

این نکته که هر درس می‌تواند با توجه به موارد مختلفی برای هر فرد تعریفی از آسانی و یا سختی داشته باشد درست است اما هرسال پس از برگزاری کنکور سراسری کارشناسان اقدام به تحلیل کنکور در زیرگروه‌های مختلف کرده و مشخص می‌کنند کدام درس ها جزو سخت ترین ها بوده اند.

مثلا اگر بخواهیم کتب سخت کنکور سراسری را طبق تحلیل کنکور تجربی سال گذشته شرح دهیم، در کنکور تجریی 99، در دروس عمومی، سوالات درس عربی و درس زبان اکثرا شامل سوالات سخت بوده است و در دروس تخصصی نیز دروس ریاضیات، فیزیک، زیست شناسی اکثرا دارای سوالات سخت و درس شیمی اکثرا دارای سوالات خیلی سخت بوده است بنابراین برای داوطلبان کنکور تجربی این دروس جزو کتب سخت کنکور سراسری محسوب می‌شود.

راهکارهای مطالعه کتب مشکل کنکور سراسری

داوطلبانی که درحال مطالعه کتب کنکور سراسری هستند، همواره بایستی راهکارهای مطالعه را درنظر داشته باشند تا ضمن اینکه وقت زیادی را به مطالعه اختصاص می‌دهند، بازدهی نیز داشته باشند. چرا که گاها هستند افرادی که ضمن اختصاص ساعت مطالعه بالا برای مطالعه کتب سخت کنکور سراسری، اما باز نتیجه مطلوبی دریافت نمی‌کنند. به همین منظوردر ادامه راهکارهایی برای مطالعه کتب سخت کنکور سراسری  ارائه داده ایم .

انتخاب مکان مناسب برای مطالعه

داوطلبان کنکوری به دلیل اینکه در چندین ماه پشت سرهم ساعت های طولانی را به مطالعه مشغول هستند، بهتر است در یک مکان ثابت و البته آرام و دارای امکانات برای مطالعه تمامی دروس بهره ببرند.

گاها تنها دشوار بودن یک درس و یا جزئی تر، یک مبحث میزان فهم آن را کاهش نمی‌دهد بلکه اگر داوطلب بخاطر محیطی که در آن درحال مطالعه است، تمرکز کافی نداشته باشد مطلب را کامل متوجه نمی‌شود و مطلب برایش سخت به نظر میرسد.

بنابراین طبق توضیحات فوق اینطور می‌توان نتیجه گرفت که داوطلبان بایستی برای مطالعه و فهم تمامی دروس به خصوص دروس سخت، یک مکان آرام را انتخاب کنند و عوامل ایجاد مزاحمت همچون تلویزیون و گوشی را از خود دور کنند و تمام تمرکز خود را برای مطالعه بگذارند خواهند دید که بخشی از مشکلشان حل شده است.

بخش اعظم یادگیری در کلاس درس

تمامی داوطلبان کنکوری توجه داشته باشند که سرکلاس وقتی معلم یا استاد در حال تدریس یک درس سخت می‌باشد، مخصوصا اگر این درس سخت جزو دروس مفهومی باشد، باید تمام حواسشان به توضیحات معلم باشد.

زمانی که داوطلب بخش اعظم یک مبحث را در کلاس درس متوجه شود و سعی کند اشکالات خود را نیز در جلسه کلاس برطرف کند، حتما وقتی در خانه به مطالعه آن درس بپردازد حتی اگر سخت نیز باشد در فهم آن دچار مشکل نخواهد شد و تنها می‌تواند با حل سوال و تیپ های مختلف تست به تسلط کافی نیز در آن برسد.

پیش ثبت نام مدارس شاهد اول ابتدایی

گاهی یک درس به این دلیل برای داوطلب سخت به نظر می رسد که به روش صحیح مطالعه نمی‌شود. تمامی داوطلبانی که در حال مطالعه برای کنکور هستند باید توجه داشته باشند که روش مطالعه دروس حفظی و دروس مفهومی بسیار باهم تفاوت دارد.

بهتر است داوطلبان در کتب سختی که اغلب جزو دروس مفهومی است از تکنیک‌های مطالعه و تست زنی مخصوص آن درس استفاده کنند، مثلا برای مطالعه درس ریاضی سعی کنند پس از مطالعه یک مبحث برای درک بیشتر چندین تست آموزشی حل کنند تا با سبک سوالات آشنا شوند و همینطور نکته های جدید تست‌ها و حتی گزینه های مربوط به تست ها را یاد بگیرند و چنانچه مطلب به قولی برایشان جا افتاد به سراغ حل تست های زمان دار بروند.

بنابراین داوطلبان در نهایت بایستی هر درس را به شیوه مطالعه مخصوص همان درس مطالعه کنند تا در فهم مباحث مشکلی نداشته باشند و همینطور با این کار هیچ درسی برایشان دشوار نخواهد بود.

مشاوره مطالعه کتب مشکل کنکور سراسری 1400

در این قسمت از مقاله سعی کرده ایم به مواردی اشاره کنیم که گاهی داوطلب گمان می‌کند مسئله بی اهمیتی است اما رعایت آنها از میزان سختی یک کتاب می‌کاهد. در ادامه این موارد را توضیح داده ایم.

عدم دلسردی

گاهی تلقین یک موضوع باعث می‌شود که حتی اگر درسی سخت هم نباشد، باور کنیم که ما درسی را متوجه نمی‌شویم. داوطلبان باید به این نکته توجه داشته باشند هیچ درسی غیرقابل فهم نیست فقط عده ای با دوبار خواندن به نتیجه میرسند و عده ای دیگر با ده بار خواندن به نتیجه می‌رسند.

اگر مبحثی را برای بار اول مطالعه کردید و نتوانستید سوالات آن را پاسخ دهید این مساله نباید باعث دلسردی شما شود، بلکه باید با پشتکار و تمرکز بیشتر به مطالعه ادامه دهید تا جایی که به تسلط کافی در آن مبحث برسید.

نکته برداری و تکرار

اگر مبحثی برایتان دشوار است، می‌توانید با تکرار و مطالعه پی در پی به تسلط در آن برسید. از مطالب سخت نکته برداری کنید و سعی کنید بصورت پی در پی آنها را مرور کنید تا به قولی ملکه ذهنتان شود اینطور پس از چندین بار مطالعه، مبحث برایتان آسان خواهد شد.

خودتان را خسته نکنید

بعضا هستند داوطلبانی که وقتی یک مبحث برایشان بسیار دشوار است ساعتهای طولانی را برای آن اختصاص می‌دهند و سعی می‌کنند با اختصاص ساعات طولانی یک مطلب را متوجه شوند که این کار بسیار اشتباه می‌باشد.

چنانچه مبحثی برای داوطلبی سخت است، سعی کند آن مبحث را یه چندین قسمت تقسیم کنند و در ساعات مطالعه معقول به مطالعه آن بپردازند چراکه اختصاص زمان طولانی خسته کننده خواهد بود و در نهایت نیز باعث دلزدگی و کنار گذاشتن کتاب می‌شود.

مطالعه کتب مشکل کنکور سراسری 1400 | ایجاد وقفه ممنوع!

وقتی یک درس برایتان دشوار و سخت به نظر می‌رسید طبیعتا مایل نیستید برای مطالعه نیز آن را در دست بگیرید که این امر می‌تواند سختی یک درس را چندین برابر کند.

هر هفته برای خود برنامه ریزی درسی بنویسید و برای دروس دشوار نیز مدت زمانی که نیاز است را اختصاص دهید و سعی کنید در همان زمان ها نیز حتما بخوانید و در مطالعه آن درس وقفه ایجاد نکنید. چرا که اگر در مطالعه دروسی که برایتان سخت است، وقفه ایجاد کنید چندین مبحث سخت تلمبار شده خواهید داشت که کار را برایتان سخت تر خواهد کرد.

هر بار از اول!

اگر درسی برایتان دشوار است سعی کنید هر بار که در برنامه ریزیتان می‌خواهید آن درس را بخوانید، مجدد از اول شروع کنید و پیش از رسیدن به مبحث جدید یک بار تمام خوانده هایتان را حتی اگر شده چشمی هم مرور کنید این امر مطلب را برایتان تازه می‌کند.

مطالعه کتب مشکل کنکور سراسری 1400 | اهمیت منابع

برخی دروس سخت اگر به زبان ساده و قابل فهم توضیح داده شود آسان می‌شود، بنابراین در دروسی که برایتان دشوار است سعی کنید از منابع کمک آموزشی معتبری استفاده کنند که مباحث یک درس سخت را به زبان ساده و روان توضیح داده باشد تا بتوانید ارتباط بهتری با دروس بگیرید. برای مشاوره تحصیلی تلفنی با مشاوران مجموعه دانتل با شماره های زیر تماس بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه شیوه مطالعه کتب مشکل کنکور سراسری 1400 می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02146291403 تماس بگیرید.

کانال تلگرام تحصیلی     

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره