کنکور سراسریمشاوره کنکور سراسری

شرایط تغییر رشته مقطع کارشناسی

کانال تلگرام تحصیلی     

شرایط تغییر رشته مقطع کارشناسی یکی از سوالات پرتکرار داوطلبانی است که قصد تغیی رشته دارند. قبولی در کنکور سراسری باعث احساس کسب موفقیت در داوطلبان می‌گردد. اما برخی دانشجویان در طی مسیر ادامه تحصیل این حس رضایت را از دست می‌دهند. تغییر رشته یکی از اقداماتی است افراد می‌توانند انجام دهند و به تحصیل در رشته مورد علاقه خود بپردازند. امکان تغییر رشته در مقطع کارشناسی وجود دارد اما متقاضیان باید از شرایط تغییر رشته در این مقطع مطلع باشند. اگر شما نیز در جستجوی کسب اطلاعات دقیق در این مورد هستید، مقاله را تا انتها دنبال نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با مجموعه دانتل کو تماس بگیرید. 

 

شرایط تغییر رشته مقطع کارشناسی

بعضی از دانشجویان پس از ورود به دانشگاه و حضور در کلاس‌های درس، کم کم به این نتیجه می‌رسند که رشته تحصیلی آن ها ایده آل نیست. از این رو به دنبال ایجاد تغییر در شرایط خود خواهند بود. یکی از گزینه‌های در دسترس دانشجویان برای ایجاد تغییرات مثبت، تغییر در رشته تحصیلی می‌باشد.

هر دانشجو در طول زمان تحصیل خود می‌تواند در صورت دارا بودن شرایط تغییر رشته مقطع کارشناسی یک بار درخواست تغییر رشته تحصیلی داشته باشد. دانشجو در صورت کسب موافقت دانشگاه مبدا و مقصد برای تغییر رشته، موظف است در اولین نیمسال تحصیلی بعدی در رشته جدید ثبت نام نماید. در غیراین صورت، عدم ثبت نام به عنوان انصراف دانشجو تلقی می‌شود. همچنین دانشجویانی که تغییر رشته داده اند دیگر مجاز به بازگشت به رشته قبلی خود نیستند.

 

ضوابط تغییر رشته مقطع کارشناسی

دانشجویان در صورت داشتن کلیه شرایط زیر می‌توانند به رشته دیگری در گروه آزمایش خود تغییر رشته دهند. البته موافقت واحد دانشگاهی و تصویب سازمان مرکزی نیز جزء شرایط اصلی است.

✅دانشجو برای ادامه تحصیل در رشته قبلی از لحاظ مقرارت آموزشی مشکلی نداشته باشد.

✅از شرایط تغییر رشته مقطع کارشناسی  این است که دانشجو باید حداقل وحداکثر واحدهای دوره را گذرانده باشد.

✅معدل کل واحدهای گذرانده شده توسط دانشجو، نباید کمتر از 12 باشد.

✅با توجه به سنوات مجاز تحصیل، امکان تکمیل نمودن واحدهای درسی رشته جدید وجود داشته باشد.

✅نمره آزمون ورودی متقاضی از نمره آزمون ورودی آخرین فرد پذیرفته شده در همان سال و در همان سهمیه بیشتر باشد.

جهت عضویت درکانال اطلاع رسانی و آخرین اخبار بر روی تلگرام مشاوره تحصیلی کلیک کنید و یا در سرچ تلگرام عبارت ” مشاوره تحصیلی دانتل کو ” جست و جو و عضو شوید. 

 

نحوه ارائه درخواست تغییر رشته مقطع کارشناسی

برای ارائه درخواست تغییر رشته، متقاضیان واجد شرایط تغییر رشته مقطع کارشناسی باید حداقل شش هفته پیش از شروع نیمسال تحصیلی مدارک خود را به آموزش دانشگاه تحویل دهند. دانشجویان در ادامه باید منتظر تکمیل مراحل زیر از جانب مسئولین مربوطه باشند.

شرایط تغییر رشته مقطع کارشناسی

برخی از دانشجویان نیز قصد تغییر رشته ندارند و تنها به دلیل جابجایی یا عدم رضایت از دانشگاه تصمیم می‌گیرند که از دانشگاه انتقالی بگیرند. این دانشجویان نتنها باید شرایط نقل و انتقالی را داشته باشند و در صورت واجد شرایط بودن و موافقت دانشگاه می‌توانند انتقالی بگیرند. 

 

شرایط تغییر رشته مقطع کارشناسی | نکات مهم

✅تغییر رشته فقط در مقطع تحصیلی هم سطح و یا از مقطع بالا به پایین امکان پذیر است.

✅تغییر رشته برای دانشجویانی که به دستگاه‌های اجرایی تعهد دارند، با موافقت آن دستگاه اجرایی امکان پذیر خواهد بود.

✅دانشجویان مقطع کارشناسی ناپیوسته نمی توانند تغییر رشته انجام دهند.

✅تغییر رشته به رشته‌هایی که محدودیت ورودی دارند، در صورت احراز شرایط مربوطه امکان پذیر خواهد بود.

✅از ضوابط و شرایط تغییر رشته مقطع کارشناسی  این است که دانشجویان در هر مقطع تحصیلی تنها یکبار می‌توانند تغییر رشته دهند. 

✅در صورتی که با درخواست دانشجو موافقت شود اما اقدام به ثبت نام در رشته جدید نکند، امکان بازگشت در رشته قبلی را نیز از دست می‌دهد. 

✅داوطلبان باید حداقل ۶ هفته قبل از شروع نیمسال تحصیلی جدید برای تغییر رشته درخواست دهند. 

 

معادلسازی واحدهای درسی پس از تغییر رشته

دانشجویان متقاضی تغییر رشته می‌توانند برخی از دروس گذرانده شده خود را معادلسازی کنند. در این صورت دانشجو نیازی به گذراندن واحد تکراری در رشته جدید نخواهد داشت. برای معادل سازی واحدها قوانینی وجود دارد که  دانشجو ملزم به رعایت آنها می‌باشد. واحدهای درسی گذرانده شده توسط دانشجو، در دانشگاه رشته جدید بررسی می‌شود. دروس پذیرفته شده در کارنامه دانشجو ثبت می‌شود. نمرات این دروس تنها در محاسبه معدل کل لحاظ می‌شود. همچنین رعایت نکات زیر نیز در شرایط تغییر رشته مقطع کارشناسی اجتناب ناپذیر خواهد بود.

✅در صورتی‌که تعداد واحدهای پذیرفته شده به اندازه‌ای باشد که امکان گذراندن تعداد واحد موردنیاز رشته جدید موجود نباشد، تغییر رشته ناممکن می‌شود.

✅دانشگاه قبلی دانشجو باید مورد تائید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باشد.

✅محتوای دروس گذرانده شده در رشته جدید با رشته قبلی اشتراک داشته باشد.

✅نمره اکتسابی دانشجو در دروس کمتر از 12 نباشد.

✅دانشگاه مقصد باید با معادل سازی موافقت کند. 

✅هر ۲۰ واحد درسی پذیرفته شده یک نیمسال تحصیلی از حداکثر مدت مجاز را کاهش می‌دهد. 

 

مشاوره شرایط تغییر رشته مقطع کارشناسی

دانشجویانی که از رشته تحصیلی خود ناراضی هستند، می‌توانند با دارا بودن شرایط لازم نسبت به تغییر رشته ر مقطع کارشناسی اقدام نمایند. تغییر رشته شرایط و ضوابطی دارد که دانشجویان باید به طور کامل از آن ها آگاه باشند. 

چنانچه پس از مطالعه این مطلب همچنان سوال یا ابهامی در زمینه شرایط تغییر رشته مقطع کارشناسی برای‌تان وجود دارد، می‌توانید با مشاوران تحصیلی صحبت کره و پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید. متخصصان مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل کو در خدمت شما هستند تا در این زمینه یاری‌تان کنند.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه شرایط تغییر رشته مقطع کارشناسی می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 91005066-021 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

  1. چند بار می‌توان برای تغییر رشته اقدام کرد؟

    دانشجویان تنها اجازه یکبار تغییر رشته در هر مقطع تحصیلی را دارند.

  2. شرایط تغییر رشته مقطع کارشناسی چیست؟

    تغییر رشته شرایطی دارد که یکی از آن ها کمتر نبودن میانگین نمرات از ۱۲ می‌باشد. سایر شرایط تغییر رشته مقطع کارشناسی در متن آورده شده است.

  3. آیا پس از تغییر رشته باید درس های تکراری نیز نیز مجددا پاس کرد؟

    خیر دانشجویان با دارا بودن برخی شرایط می‌توانند دروس یکسان را معادل سازی کنند. 

کانال تلگرام تحصیلی     

‫11 دیدگاه ها

  1. اگر شخصی دوره شبانه یک دانشگاه قبول شده باشه
    و بخواد با کارنامه سبز در همون دانشگاه تغییر رشته بدهد
    آیا میتونه به رشته نوبت روزانه یک رشته دیگه تغییر رشته بده در همون دانشگاه؟

  2. سلام و خسته نباشید،اگر بعد ۸ ترم تغییر رشته بدیم،دوباره فرصت ۴ساله میدن برای ادامه رشته جدید؟یعنی سنوات از اول حساب میشه؟

  3. سلام،من ترم اول رشته علوم ورزشی هستم و قصد تغییر رشته دارم کی باید درخواست بدم تا از ترم دوم رشته موردعلاقمو بخونم و چقدر مهلت دارم؟! ودر آخر از رشته علوم ورزشی به کدوم رشته ها میشه تغییر رشته داد؟

  4. سلام وقت بخیر. من دارم کارشناسی پیوسته میخونم میخواستم تغییر رشته بدم به یه رشته دیگه ای که مقطعش کاردانی پیوسته هستش. از لحاظ نظام وظیفه مشکلی نیست؟

  5. سلام من ترم ۳ روانشناسی هستم
    کنکور ریاضی فیزیک داده بودم الان امکان تغییر رشته به رشته های فنی و شروع دوباره از این رشته ها را دارم هنوز؟

  6. سلام . از رشته هایی مثل اقتصاد . مدیریت بازرگانی میشه به رشته آموزش زبان انگلیسی تغییر رشته داد ؟؟ اگر تجدیدی داشته باشیم چطور ؟؟ با فرض این که دانشگاه محل تحصیل رشته های مورد نظر را ارائه میدهد ؟؟

  7. سلام وقت بخیر
    یه سوال داشتم خدمتتون میخواستم بدونم من رشته خودم رو به هر رشته‌ای که بخوام میتونم تغییر بدم ؟؟ مثلا کسی که تاریخ خونده میتونه رشته‌شو به حقوق یا حسابداری تغییر بده ؟؟ یا باید به رشته‌ای تغییر بده که با تاریخ مرتبط باشه ؟؟؟ مثلا علوم تربیتی هیچ ربطی به مدیریت نداره میخوام بدونم کسی که علوم تربیتی خونده میتونه رشته‌شو عوض کنه مدیریت بخونه یا نه ؟؟

    1. سلام و وقت به خیر این تغییر رشته ها امکان پذیره اما شرایطش تو هر مقطه و دانشگاه و با توجه به شرایط شما فرق داره. لطفا با شماره های درج شده جهت دریافت مشاوره تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره