وبلاگ دانتل

شرایط تغییر رشته‌ از روانشناسی به اقتصاد

کانال تلگرام تحصیلی     

شرایط تغییر رشته‌ از روانشناسی به اقتصاد چیست؟ تمامی دانشجویانی که در رشته‌ روانشناسی در مقطع کارشناسی در حال تحصیل هستند، در صورتی که دارای برخی شرایط و ضوابط باشند، می توانند نسبت به تغییر رشته‌ در این مقطع اقدام کنند. اما دانشجویان باید در نظر داشته‌ باشند که تغییر رشته‌ دادن‌ از رشته‌ روانشناسی و ورود به رشته‌ اقتصاد نیازمند داشتن برخی شرایط می باشد. از مهم ترین این شرایط می توان به گذراندن حداقل یک ششم و حداکثر دو سوم واحدهای دوره کارشناسی و همینطور موافقت دانشگاه مبداء و مقصد اشاره کرد. اگر مایل هستید از شرایط و نحوه تغییر رشته‌ از روانشناسی به اقتصاد مطلع شوید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

آیا امکان تغییر رشته‌ از روانشناسی به اقتصاد وجود دارد

برخی از دانشجویان، پس از ورود به دانشگاه و حاضر شدن در کلاس درس رشته‌ روانشناسی، کم کم به این نتیجه‌ می رسند که رشته‌‌ ای که در حال تحصیل در آن هستند، برایشان مناسب نیست. این دسته از دانشجویان یا به دلیل عدم علاقه‌ مندی به رشته و یا به دلایل دیگری از جمله ورود به بازار کار در رشته‌ های زیرمجموعه اقتصاد مایل هستند انصراف از مقطع فعلی خود هستند.

خوشبختانه شرایط تغییر رشته‌ روانشناسی به اقتصاد برای دانشجویان در حال تحصیل وجود دارد. به طوری که در صورت واجدالشرایط بودن می توانند تغییرات مثبتی را در آینده تحصیلی و شغلی خود ایجاد کنند. که در رشته‌ مورد علاقه‌ شان تحصیل نمایند.

متقاضیان تغییر رشته‌ از روانشاسی به اقتصاد باید از شرایط لازم که توسط وزارت علوم تعیین شده‌ است، برخودار باشد. تا اینگونه بتوانند رشته‌ تحصیلی خود را تغییر داده‌ و وارد رشته‌ اقتصاد شوند. در صورت تشابه واحد های درسی این دو رشته، امکان معادل سازی دروس گذرانده‌ شده‌ در رشته‌ روانشناسی برای رشته‌ اقتصاد نیز وجود دارد.

شرایط تغییر رشته‌ از روانشناسی به اقتصاد

یکی از الزامات تغییر رشته‌ برخورداری از شرایط لازم است. به طوری که متقاضیان باید دارای شرایط و ضوابط در نظر گرفته‌ شده‌ توسط وزارت علوم باشند تا بتوانند در رشته‌ جدید تحصیل کنند. در ادامه به مهم ترین شرایط تغییر رشته‌ از روانشناسی به اقتصاد مندرج در آئین نامه تغییر رشته‌، پرداخته‌‌ایم:

  • متقاضیان تغییر رشته‌، باید حداقل یک ششم و حداکثر دو سوم از واحد های رشته‌ روانشناسی را گذرانده‌ باشند.
  • نمره‌ اکتسابی متقاضی در آزمون سراسری، باید بیشتر از آخرین نفر پذیرفته‌‌ شده‌‌ در رشته‌ اقتصاد در همان دانشگاه و همان سال پذیرش باشد. به عبارتی بر اساس کارنامه سبز کنکور سراسری باید نمره‌ قبولی در رشته‌ اقتصاد دانشگاه مورد نظر را کسب کرده‌ باشد.
  • شورای آموزشی دانشگاه های مبداء و مقصد بایستی که با درخواست تغییر رشته‌ از روانشناسی به اقتصاد دانشجو موافقت کند.
  • بر اساس سنوات مجاز تحصیل، دانشجوی رشته‌ روانشناسی، باید با تغییر رشته‌ و ورود به رشته‌ اقتصاد زمان کافی برای گذراندن واحدهای درسی رشته‌ جدید را داشته باشد.

نکات مهم تغییر رشته‌ روانشناسی به اقتصاد

تمامی دانشجویان در صورتی که دارای شرایط تغییر رشته‌ از روانشناسی به اقتصاد باشند و بتوانند موافقت دانشگاه خود را برای تغییر رشته‌ کسب کنند، می توانند اقدامات لازم را برای تحصیل در رشته‌ اقتصاد انجام دهند. اما توصیه می شود که متقاضیان در این زمینه به برخی نکات شامل موارد زیر توجه داشته باشند:

  • تمامی دانشجویان در حال تحصیل در مقطع کارشناسی فقط یکبار مجاز به تغییر رشته‌ هستند. بنابراین اگر واقعا به رشته‌ روانشناسی علاقه‌ ای ندارید و نمی توانید آینده تحصیلی و شغلی خود را با آن متصور شوید. همینطور از سویی دیگر به انتخاب رشته‌ اقتصاد اطمینان دارید، اقدام به تغییر رشته‌ از روانشناسی به اقتصاد نمایید.
  • در صورتی که با درخواست تغییر رشته‌ روانشناسی به اقتصاد موافقت شود، دانشجو باید در اولین فرصت در رشته‌ جدید ثبت نام کند. پس از تکمیل مراحل ثبت نام در رشته‌ اقتصاد امکان بازگشت به رشته‌ قبلی وجود نخواهد داشت.
  • در صورتی که دانشجویان رشته‌ روانشناسی و متقاضی تغییر رشته‌ به اقتصاد در موعد مقرر در رشته‌ جدید ثبت نام نکنند، به منزله انصراف آن ها از تحصیل خواهد بود.
  • متقاضیان باید برای تغییر رشته‌ از روانشناسی به اقتصاد حداقل 6 هفته پیش از شروع نیمسال تحصیلی به دفتر آموزش دانشگاه در محل تحصیل خود مراجعه نمایند.

شرایط معادل سازی دروس پس از تغییر رشته‌

از مهم ترین موضوعات در تغییر رشته‌‌ از روانشناسی به اقتصاد معادل سازی دروس مشترک بین دو رشته‌‌ روانشناسی و اقتصاد است که دانشجو آنها را در رشته‌‌ اول پشت سر گذاشته‌ است. به طوری که متقاضیان می توانند این دروس را معادل سازی کنند و یا تطبیق بدهند تا مجبور به گذراندن مجدد آن ها در رشته‌ اقتصاد نشوند.

بر اساس آئین نامه معادل سازی، شرایط معادل سازی و پذیرش دروسی که دانشجو قبلا آن ها را گذرانده‌ است، شامل موارد زیر می باشد:

  • محتوای آموزشی دروس گذرانده‌ شده‌ در رشته‌ روانشناسی باید با محتوای آموزشی دروس در رشته‌ اقتصاد یکسان باشد.
  • نمره دروس پاس شده‌ در رشته‌ روانشناسی نباید کمتر از 12 باشد.
  • معادل سازی و تطبیق واحد توسط گروه آموزشی دانشگاه مقصد انجام می شود.
  • نمرات دروس گذرانده‌ شده‌ و پذیرفته‌ شده‌ از دانشجو برای رشته‌ جدید، صرفا در محاسبه میانگین کل دانشجو در نظر گرفته‌ می شود.
  • به ازای هر 20 واحد از دروس پذیرفته‌ شده‌، یک نیمسال تحصیلی از حداکثر مدت مجاز تحصیل داوطلب کم می شود.

نحوه تغییر رشته از روانشناسی به اقتصاد

تغییر رشته از طریق دانشگاه های مبدا و مقصد انجام انجام می شود. به این صورت دانشجو ابتدا به آموزش دانشگاه خود مراجعه کرده و فرم های لازم را دریافت می کند. پس از آماده کردن مدارک لازم به صورت حضوری در بازه زمانی ۲ ماه پیش از شروع نیمسال تحصیلی به این مدارک را به دانشگاه مبدا تحصیل تحصیل دهد. 

در صورت تایید مدارک از سوی دانشگاه مبدا و مقصد و موافقت مدیر گروه دانشجو از طریق واحد آموزش می توانید در رشته جدید انتخاب واحد انجام دهد. 

تغییر رشته از طریق کارنامه سبز

اگر جزو داوطلبان کنکور سراسری هستید و در رشته‌ روانشناسی پذیرفته‌ شده‌ اید، امکان تغییر رشته‌ از روانشناسی به اقتصاد با استفاده از کارنامه سبز کنکور سراسری برایتان وجود دارد. این موضوع در شرایطی امکان پذیر است که کد رشته‌ محل های مرتبط با رشته‌ اقتصاد را در الویت هایی پایین تر از رشته‌ روانشناسی و محل قبولی خود درج کرده‌ باشید.

ضمن اینکه باید بر اساس کارنامه سبز رتبه شما از رتبه آخرین نفر قبولی در رشته‌ اقتصاد در دانشگاه مورد نظر، کمتر باشد. در این صورت می توانید درخواست تغییر رشته‌ روانشناسی به اقتصاد خود را ثبت کنید. چنانچه دانشگاه مبدا و مقصد موافقت نمایند، از همان ابتدا می توانید در رشته‌‌ اقتصاد نحصیل نمایید.

مشاوره تغییر رشته از روانشناسی به اقتصاد

داوطلبان باید توجه داشته باشند که پس از تغییر رشته دیگر امکان بازگشت به رشته قبلی خود را نخواهند داشت. از سوی دیگر تغییر رشته می تواند در آینده کاری و زندگی نیز تاثیرات بسزایی داشته باشند. پس توصیه می کنیم داوطلبان با داشتن آگاهی کامل و مشاره گرفتن از متخصصان در این زمینه اقدام به تغییر رشته نمایند. 

در صورتی که پس از مطالعه این مقاله پیرامون شرایط تغییر رشته‌ از روانشناسی به اقتصاد سوالی دارید، می توانید از خدمات مشاوره تحصیلی تلفنی مرکز مشاوره دانتل استفاده کنید و پاسخ سوالات خود را از مشاوران دانتل دریافت کنید. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه شرایط  تغییر رشته‌ روانشناسی به اقتصاد می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02191005066 تماس بگیرید.

 

همراهان گرامی برای اطلاع از آخرین اخبار تحصیلی می توانید عضو کانال تلگرام مشاوره تحصیلی دانتل کو شوید.

 

سوالات متداول

آیا تغییر رشته‌ از روانشناسی به اقتصاد در مقطع کارشناسی امکان پذیر می باشد؟

بله، در صورتی که متقاضیان دارای شرایط تغییر رشته‌ روانشناسی به اقتصاد دارای باشند، می توانند نسبت به تغییر رشته‌ اقدام کنند.

دانشجویان برای تغییر رشته باید چند واحد از رشته‌ روانشناسی را پشت سرگذاشته باشند؟

دانشجویان رشته‌‌ روانشناسی برای تغییر رشته‌‌ به اقتصادباید حداقل یک ششم و حداکثر دو سوم از واحدهای رشته‌ روانشناسی را پشت سر گذاشته‌ باشند.

آیا در زمان تغییر رشته‌ از روانشناسی به اقتصاد امکان معادل سازی دروس مشابه وجود دارد ؟

بله، در صورتی که دانشجو دروس مشترک میان رشته‌ روانشناسی و اقتصاد را در هنگام تحصیل در رشته‌ روانشناسی پشت سرگذاشته باشد.

کانال تلگرام تحصیلی     

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره