کنکور سراسریمشاوره کنکور سراسری

تغییر رشته در دانشگاه آزاد

کانال تلگرام تحصیلی     

تغییر رشته در دانشگاه آزاد یکی از دغدغه هایی است که امروزه دانشجویان درگیر آن هستند و اگر در این انتخاب اشتباهی رخ دهد چه می شود کرد. پاسخ به این سوال این است که اگر شما هم فردی هستید که در حال تحصیل در یکی از رشته ها در دانشگاه های آزاد می باشید و تمایلی به ادامه تحصیل در رشته انتخابی تان ندارید. باید به شما بگوییم که می توانید رشته خود را تغییر دهید و دوباره انتخابی تازه داشته باشید و در این راه قدم تازه ای بردارید. در این مقاله سعی داریم روش تغییر رشته آزاد در هریک از مقاطع تحصیلی را بیان کنیم با ما همراه باشید.

 

تغییر رشته در دانشگاه آزاد

شاید شما هم فردی باشید که از انتخاب رشته فعلی که در آن درحال تحصیل هستید منصرف شده اید و یا با کمی تحقیق متوجه بازار کار نامساعد رشته خود شده اید و حالا قصد تغییر رشته در دانشگاه آزاد را دارید اما نمی دانید از کجا و به چه شکل باید اینکار را انجام دهید.

برای اینکه بتوانید تغییر رشته در دانشگاه آزاد داشته باشید ابتدا باید مشخص کنید در چه مقطعی در حال تحصیل هستید چرا که هریک از مقاطع مختلف مانند کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا شرایط و ضوابط خاص خودشان را دارند در ادامه قصد داریم شرایط هریک از مقاطع مختلف برای تغییر رشته دانشگاه آزاد را مورد بررسی قرار دهیم.

 

شرایط تغییر رشته دانشگاه آزاد | مقطع کاردانی و کارشناسی

اگر شما هم فردی هستید که در مقطع کاردانی و یا کارشناسی درحال تحصیل هستید و از رشته خود رضایت کافی را ندارید با در نظر داشتن شرایط تغییر رشته دانشگاه آزاد می توانید اقدام به تغییر رشته در دانشگاه آزاد در هر دو مقطع کاردانی و کارشناسی کنید.

✅ ابتدایی ترین شرط برای تغییر رشته در مقطع کارشناسی گذراندن حداقل یک ششم و یا حداکثر یک سوم واحد های درسی آن رشته است.

✅ برای اینکه بتوانید تغییر رشته در دانشگاه آزاد انجام دهید اولین شرط آن گذراندن حداقل 12 واحد است. همچنین نباید معدل کل این 12 واحد کمتر از مقدار قبولی یعنی دوازده باشد.

✅ معدل شما بالاتر از معدل آخرین فرد وارد شده به آن رشته باشد، یعنی در نیم سال جدیدی که قصد ورود به رشته جدید را دارید باید معدل کل شما از آخرین فردی که در آن نیم سال قبول شده است بیشتر باشد.

✅ در انتخاب رشته بعدی خود دقت کافی داشته باشید چرا که دانشجویان تنها یک بار می توانند تغییر رشته انجام دهند.

✅ برای اینکه اقدام به تغییر رشته کنید باید حتما شش هفته قبل از شروع ترم جدید درخواست تغییر رشته خود را به دانشگاه ارائه دهید.

✅ برای تغییر رشته باید تعداد سال های کافی یا همان سنوات تحصیلی را به منظور گذراندن واحدهای درسی جدید داشته باشید. 

✅ رشته جدیدی که انتخاب می کنید حتما باید در دانشگاه و واحدی که برای تغییر رشته به آن مراجعه کرده اید وجود داشته باشد و سازمان مرکزی نیز آن را تاییده کرده باشد. 

✅ اگر با درخواست شما در جهت تغییر رشته دانشگاه آزاد موافقت صورت بگیرد شما می توانید در نیمسال تحصیلی جدید در رشته جدید شروع به تحصیل کنید.

✅ توجه داشته باشید که اگر در زمان مشخص شده اقدام به تغییر رشته نکنید اینکار شما به منزله انصراف شما از تحصیل تلقی می شود و امکان اعتراض نیز وجود نخواهد داشت.

✅ افرادی که درحال نقل و انتقال از واحدی به واحد دیگر هستند، می توانند در این شرایط نیز اقدام به تغییر رشته در دانشگاه آزاد کنند. برای اینکار لازم است رشته مد نظر را به واحد مربوطه اعلام نمایند.

✅ دانشجویان مقطع کارشناسی ناپیوسته مجاز به تغییر رشته نمی باشند.

✅ برای تغییر رشته کسب رضایت دو واحد مبدا و مقصد بسیار حائز اهمیت است.

✅ پس از موافقت با درخواست شما تمامی دروس گذرانده شده در رشته قبلی معادل سازی می شود.

✅دروس تایید شده در واحد دانشگاهی جدید به عنوان دروس گذرانده شده ثبت شده و در معدل کل نیز اعمال خواهند شد. 

✅ چنانچه دانشجو متعهد به سازمان دولتی یا ارگان خاصی باشد، قبل از تغییر رشته باید علاوه بر موافقت دانشگاه مبدا و مقصد، موافقت سازمان را نیز به دست آورد. 

✅ پس از تغییر رشته در دانشگاه آزاد دیگر به هیچ عنوان امکان برگشت به رشته تحصیلی قبلی وجود ندارد.

✅در صورتی که دانشجو در حین تحصیل دچار حادثه و یا مشکلی شود که بر اساس تشخیص شورای پزشکی دانشگاه، صلاحیت و توانایی ادامه تحصیل در رشته تحصیلی خود را از دست بدهد، می‌تواند با رعایت قوانین و شرایط انتخاب رشته در دانشگاه آزاد، رشته تحصیلی خود را تغییر دهد. 

 

شرایط تغییر رشته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد 

اگر درحال تحصیل در مقطع ارشد هستید امکان تغییر رشته در دانشگاه آزاد را نخواهید داشت. برای اینکه بتوانید در مقطع کارشناسی ارشد تغییر رشته داشته باشید، ابتدا باید در آزمون کارشناسی ارشد شرکت کرده و پس از آن در صورت پذیرش می توانید از مقطع فعلی خود انصراف دهید. شرایط تغییر رشته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد به شرح زیر است. 

🔴 حداقل باید دو ترم از رشته مدنظر را گذرانده باشید

🔴 کسب نمره قبولی برای تمامی دروس گذرانده شده در ترم گذشته

🔴 در هر مقطع تحصیلی تنها یک بار مجاز به تغییر رشته هستید.

🔴 حتما باید از وجود رشته مد نظر در واحد مقصد مطمئن باشید.

تغییر رشته در دانشگاه آزاد

 

شرایط تغییر رشته مقطع دکتری

برای تغییر رشته در دانشگاه آزاد مقطع دکتری شرایط کمی متفاوت تر از مقاطع تحصیلی دیگر است. برای اقدام به تغییر رشته علاوه بر کسب نمره مورد نیاز باید حتما در مصاحبه حضوری نیز امتیاز و نمره خوبی را کسب نمایید.

البته توجه کنید که این شرایط بیشتر در تغییر گرایش مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع می توان گفت تغییر رشته دانشگاه آزاد در مقطع دکتری ممنوع می باشد و تنها می توانید دست به تغییر گرایش در این مقطع انجام دهید. دانشجویان در صورت تمایل و قبول کردن شرایط خاص و همچنین موافقت دانشگاه می‌توانند دست به تغییر گرایش خود در مقطع دکتری دانشگاه آزاد بزنند.

 

شرایط تغییر گرایش مقطع دکتری

دانشجویان مقطع دکتری فقط مجاز به به تغییر گرایش می باشند و تغییر رشته در دانشگاه آزاد در این مقطع تحصیلی ممنوع می باشند. برای تغییر گرایش ابتدا باید در مصاحبه ای شرکت کرده تا از نظر سطح علمی سنجیده شوید و دانشجو موظف است تا در این مصاحبه اساتید را قانع کند.

اصولا در این مدل از مصاحبه ها علت تغییر گرایش و سوالاتی علمی از دانشجو پرسیده می شود. به همین منظور دانشجو باید جواب های قانع کننده ای داشته باشد تا هیئت مصاحبه و اساتید را در جهت تغییر گرایش خود قانع کند. اگر دانشجو نتواند در مصاحبه حضوری خوش بدرخشد، دیگر شانسی برای اینکار نخواهد داشت هرچند که رتبه تک رقمی در کنکور دکتری کسب کرده باشد باز هم نمی تواند دست به تغییر گرایش بزند.

 

شرایط معادل سازی دروس دانشجو

یکی دیگر از قوانین تغییر رشته در دانشگاه آزاد معادل سازی دروسی است که دانشجو طی ترم های گذرانده در رشته قبلی پاس کرده است. طبق این قانون دانشجو می تواند در زمان تغییر رشته دانشگاه آزاد دروسی را که در رشته قبلی خود گذرانده است معادل سازی کند و دیگر نیاز نباشد در رشته جدید دروس را دوباره اخذ و بگذراند. اما برای انجام اینکار تبصره هایی وجود دارد که تنها طبق این تبصره ها واحدهای پاس شده برای دانشجو معادل سازی می شود. این تبصره‌ها به شرح ذیل است.

✅دانشجو تنها با سوابق تحصیلی خود مجاز به تغییر رشته و تحصیل در رشته جدید می باشد.

✅محتوای دروسی که گذرانده شده است از نظر محتوا باید 80% نزدیک به محتوا دروس در رشته جدید باشد و نمره قبولی توسط دانشجو کسب شده باشد.

✅نمره کسب شده در هر درس حداقل ۱۲ باشد.

 

نحوه تغییر رشته در دانشگاه آزاد

دانشجویان ابتدا باید موافقت هر دو دانشگاه مبدا و مقصد را داشته باشد. پس از کسب موافقت دانشگاه، دانشجویان حداقل ۶ هفته پیش از شروع نیمسال تحصیلی جدید با مراجعه حضوری به گروه آموزشی فرم تقاضانامه را دریافت و تکیمل نماید. سپس با همراه داشتن مدارک لازم و فرم های مورد نظر درخواست خود را ثبت کنند. 

همراهان گرامی برای اطلاع از آخرین اخبار تحصیلی می توانید عضو کانال تلگرام مشاوره تحصیلی دانتل کو شوید.

نتیجه درخواست تغییر رشته در دانشگاه آزاد توسط شورای آموزشی دانشجو پس از یک هفته اعلام خواهد شد. در صورت موافقت با درخواست تغییر رشته، دانشجو می تواند برای معادل سازی دروس خود اقدام کند. چنانچه درخواست دانشجو دارای نقص مدارک و یا واجد شرایط تغییر رشته آزاد نباشد، درخواست مردود شده و موافقت صورت نخواهد گرفت.

 

مشاوره تغییر رشته‌ آزاد

دانشگاه آزاد یک فرصتی را برای دانشجویان فراهم آورده است که در صورت ناراضی بودن نسبت به رشته قبولی خود درخواست تغییر رشته دهند. دانشجویان باید توجه داشته باشند برای موافقت با تغییر رشته باید رشته جدید در دانشگاه محل تحصیل یا دانشگاه مقصد وجود داشته باشد. 

برای تغییر رشته در دانشگاه آزاد هریک از مقاطع تحصیلی شرایط خاص خود را دارند و شما تنها برای یک بار در طول هر یک از مقاطع تحصیلی مجاز به تغییر رشته هستید. توصیه می کنیم با آگاهی کامل از دانشگاه مبدا و مقصد اقدام به ثبت درخواست خود کنید.

در صورتی که پس از مطالعه این مقاله پیرامون تغییر رشته‌ دانشگاه آزاد سوالی دارید، می توانید از خدمات مشاوره تحصیلی تلفنی مرکز مشاوره دانتل استفاده کنید و پاسخ سوالات خود را از مشاوران دانتل کو دریافت کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تغییر رشته‌ در دانشگاه آزاد می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02191005066 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

تغییر رشته در دانشگاه آزاد در هر مقطع چند بار قابل انجام است؟

تغییر رشته دانشگاه آزاد برای هر مقطع تنها یک بار قابل انجام است و دانشجو در هر مقطع تحصیلی تنها یک بار مجاز به تغییر رشته می باشد.

آیا برای تغییر رشته نیاز به دریافت نمره قبولی است؟

بله، برای اینکه بتوانید در رشته دیگری شروع به تحصیل کنید نیاز به دریافت حداقل نمره 12 هستید.

تغییر رشته در مقطع دکتری به چه صورت می باشد؟

در مقطع دکتری تغییر رشته امکان پذیر نمی باشد و تنها کاری که دانشجو می تواند انجام دهد تغییر گرایش است.

کانال تلگرام تحصیلی     

‫3 دیدگاه ها

  1. ببخشید میخواستم ببینم الان که کلاسا شروع نشده میشه تغییر رشته داد ؟ من فقط یه بار یه درس فارسی عمومی سرکلاسش رفتم و الان می‌خوام تغییر رشته بدم چون اصلا درسای تخصصی نرفتم و از زبان ایتالیایی می‌خوام به زبان انگلیسی برم

  2. سلام من دانشگاه پیام نور بودم؛انصراف دادم اومدم آزاد مکانیک،۲ترم خوندم با معدل الف،میتونم به رشته کامپیوتر تغییر رشته بدم و همین دانشگاه بخونم؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره