کنکور سراسریمشاوره کنکور سراسری

تحصیل مجدد در رشته پزشکی

کانال تلگرام تحصیلی     

تحصیل مجدد در رشته پزشکی برای داوطلبانی که به این رشته علاقه دارند، بسیار حائز اهمیت است. فارغ التحصیلان رشته ها و مقاطع مختلف تحصیلی در صورت دارا بودن شرایط می‌توانند به تحصیل در رشته‌های گروه پز‌شکی یعنی دندان پزشکی، داروسازی و پزشکی بپردازند. بر اساس مصوبات جدید، این افراد می‌توانند مجددا در دوره های روزانه به تحصیل بپردازند و نیازی به پرداخت شهریه نخواهند داشت. در این مطلب به بررسی کامل کنکور مجدد رشته پزشکی  می‌پردازیم. برای کسب اطلاع بیشتر می‌توانید با مجموعه دانتل کو تماس بگیرید. 

 

تحصیل مجدد در رشته پزشکی

برخی از داوطلبانی که از مقاطع مختلف کارشناسی، ارشد و دکتری فارغ التحصیل شده اند، تصمیم می‌گیرند که به تحصیل مجدد در رشته پزشکی (پزشکی، دندان پزشکی، داروسازی و پیراپزشکی) بپردازند. تحصیل مجدد در رشته‌های گروه پزشکی شرایطی دارد که با توجه به مقاطع تحصیلی مختلف تعیین می‌شود. 

با توجه به اهمییت بسیار زیاد شرایط تحصیل مجدد در رشته‌های پزشکی و عدم آگاهی بسیاری از داوطلبان نسبت به آن، در این مطلب به بررسی کامل شرایط تحصیل دوباره در رشته‌پزشکی می‌‌پردازیم.

متقاضیان شرکت در کنکور تجربی برای ورود به رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی و داروسازی با توجه به رشته و دانشگاه فارغ التحصیلی قبلی خود در 4 دسته کلی قرار می‌گیرند:

  • فارغ التحصیلان رشته‌های علوم پزشکی و پیزاپزشکی
  • فارغ التحصیل رشته‌های غیرعلوم پزشکی دوره کارشناسی
  •  فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد
  •  فارغ التحصیلان مقطع دکتر

 

شرایط تحصیل مجدد در رشته پزشکی فارغ التحصیلان رشته های علوم پزشکی و پیراپزشکی

در مقطع کارشناسی رشته ها در دو دسته کلی پزشکی و غیرپزشکی قرار می‌گیرند. برخی از رشته های پزشکی دارای طرح اجباری هستند و داوطلبان پس از فارغ التحصیلی باید طرح را تمام کنند تا فارغ التحصیلی شان کامل شود. به طور کلی فارغ التحصیلان کارشناسی پزشکی باید شرایط عمومی را برای کنکور مجدد پزشکی داشته باشند که به شرح زیر می‌باشد. 

✅داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت 

✅عدم تعهد به ارگان های مختلف

✅این داوطلبان نباید بر اساس رای ۷۳۴ دیوان عدالت اداری، منعی برای ادامه تحصیل در دوره روزانه داشته باشند. 

 

شرایط رشته های پزشکی با طرح اجباری

فارغ التخصیلان تمامی رشته‌های پزشکی مثل پزشکی، داروسازی و دندان پزشکی که طرح اجباری دارند، باید طرح خود را انجام دهند تا پس از اتمام آن اجازه ادامه تحصیل داده شود. این داوطلبان باید توجه داشته باشند که امکان تحصیل دوباره در دوره های روزانه را ندارند و برای تحصیل مجدد در رشته پزشکی باید در دوره های دانشگاه آزاد و پردیس خودگردان به صورت مازاد ظرفیت ثبت نام نمایند. 

 

شرایط رشته های پیراپزشکی با طرح اجباری

رشته های پیراپزشکی مثل مامایی، پرستاری، اتاق عمل، هوشبری، علوم آزمایشگاهی و… نیز دارای طرح اجباری هستند. این افراد باید تا آخر شهریور یا بهمن ماه سال جاری طرح خود را تمام کنند. در صورت قبولی در رشته های پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی برای تحصیل مجدد در رشته پزشکی، این امکان را دارند که طرح رشته قبلی خود را بعد از پایان تحصیل همراه با طرح رشته جدید بگذرانند. 

برخلاف فارغ التحصیلان رشته‌های گروه‌پزشکی، فارغ التحصیلان پیراپزشکی منعی برای تحصیل مجدد در دانشگاه های روزانه ندارند و حتی در صورت تحصیل قبلی در دانشگاه روزانه می‌توانند مجددا در این دانشگاه انتخاب رشته کرده و در صورت قبولی ادامه تحصیل دهند. 

تحصیل مجدد در رشته پزشکی

 

شرایط تحصیل مجدد در رشته پزشکی فارغ التحصیلان کارشناسی رشته های غیر پزشکی

رشته های پزشکی جز رشته های محبوب و پرمتقاضی هستند و در نتیجه ظرفیت محدود آن، تمامی علاقه مندان به این رشته امکان قبولی در مقطع کارشناسی را ندارند. در نهایت تعداد بسیار زیادی از داوطلبانی که در کنکور موفق به قبولی در رشته های پزشکی نشده اند، به دلیل علاقه بسیار زیاد به این رشته ها و یا موقعیت شغلی مناسب پزشکی، تصمیم به تحصیل مجدد در رشته پزشکی می‌گیرند.

داوطلبانی که مدرک کارشناسی خود را در رشته‌های غیر پزشکی گرفته اند، باید شرایط کنکور مجدد پزشکی را داشته باشند تا بتوانند مجددا در کنکور شرکت کرده و به تحصیل در رشته‌های پزشکی بپردازند. شرایط تحصیل مجدد رشته پزشکی برای فارغ التحصیلان کارشناسی غیرپزشکی به شرح زیر می‌باشد. 

✅دریافت کارت پایان خدمت و یا معافیت

✅عدم تعهد به ارگان های مختلف

✅این داوطلبان نباید بر اساس رای ۷۳۴ دیوان عدالت اداری، منعی برای ادامه تحصیل در دوره روزانه داشته باشند. 

داوطلبان در صورت واجد شرایط بودن می‌توانند در کنکور سراسری شرکت کرده و در صورت قبولی در دانشگاه های روزانه بدون هیچ محدودیتی به ادامه تحصیل بپردازند. این دانشجویان نیازی به پرداخت شهریه برای تحصیل در دانشگاه های سراسری روزانه ندارند. 

جهت عضویت درکانال اطلاع رسانی و آخرین اخبار در تلگرام بر روی مشاوره تحصیلی تلگرام کلیک کنید و یا در سرچ تلگرام عبارت ” مشاوره تحصیلی دانتل کو ” جست و جو و عضو شوید. 

 

شرایط تحصیل مجدد در رشته پزشکی فارغ التحصیلان ارشد و دکتری

برخی از داوطلبانی که در مقاطع ارشد و یا دکتری فارغ التحصیل شده اند نیز تصمیم به ادامه تحصیل مجدد در رشته پزشکی می‌گیرند. در سال های گذشته قانون به این صورت بود که فارغ التحصیلان مقاطع ارشد و دکتری حتی در صورت عدم تحصیل در دوره های روزانه امکان تحصیل در این دانشگاه ها را نداشتند. 

اما این قانون در سال ۹۵ تغییر کرد و در نتیجه در حال حاضر افرادی که در مقاطع ارشد ناپیوسته و پیوسته همه رشته‌ها و دکتری عمومی و حرفه ای پزشکی، دندان‌پزشکی و داروسازی فارغ التحصیل شده اند، می‌توانند به کنکور مجدد رشته پزشکی بپردازند و در صورت قبولی در دوره روزانه نیازی به پرداخت شهریه ندارند. شرایط تحصیل مجدد پزشکی برای فارغ التحصیلان ارشد و دکتری به شرح زیر است. 

✅عدم ممنوعیت از طرف سازمان نظام وظیفه

✅عدم تعهد خدمت به هیچ ارگان و یا سازمانی

✅نداشتن تعهد مربوط به سهمیه های بومی یا سهمیه مناطق محروم

✅این افراد باید حتما خدمات موضوع قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان را انجام داده باشند. 

 

هزینه تحصیل مجدد رشته پزشکی

مطابق رای هیئت عمومی دیوان عدالت اداری متقاضیان کنکور مجدد رشته پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی  حتی اگر یکبار از مزایای تحصیل رایگان دانشگاه روزانه استفاده کرده باشند، برای بار دوم تحصیل مجدد در این دانشگاه در یکی از سه رشته مذکور، هیچ هزینه ای را پرداخت نمی‌کنند و به صورت رایگان دوره تحصیلی رشته خود را به پایان می‌رسانند.

بنابراین اگر شما از دانشگاه روزانه فارغ التحصیل شده اید، اگر برای بار دوم در این دانشگاه قبول شوید به شرط اینکه رشته قبولی شما یکی از سه رشته پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی باشد، تحصیلتان رایگان خواهد بود. البته طبق آخرین رای دیوان عدالت اداری هر دانشجو در هر مقطع مجاز است دو بار تحصیل رایگان داشته باشد.

 

کنکور مجدد رشته پزشکی دانشگاه آزاد

اگر متقاضی تحصیل در رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی دانشگاه آزاد هستید، تفاوتی ندارد که دانشگاه فارغ التحصیلی قبلی شما چه نوع دانشگاهی بوده است. در هر صورت باید شهریه پرداخت کنید و میزان شهریه دانشجویانی که یک مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد دارند با دانشجویانی که برای اولین بار است وارد دانشگاه شده اند، هیچ فرقی ندارد و یکسان است.

همچنین تحصیل در دانشگاه پردیس خودگردان نیز با پرداخت شهریه همراه است و فرقی‌ نمی‌کند که شما قبلا تحصیل رایگان داشته اید یا نه، در هرصورت باید شهریه مصوب دانشگاه را پرداخت کنید.

 

مشاوره تحصیل مجدد در رشته پزشکی

دانشجویانی که در در حال تحصیل در دوره های روزانه هستند و فارغ التحصیل نشده اند، در صورتی که قصد تحصیل مجدد در رشته پزشکی را دارند، باید از دانشگاه قبلی انصراف داده و جریمه نیز پرداخت کنند. در صورتی که قصد تحصیل در دانشگاه آزاد را دارید نیز باید در هر شرایطی شهریه این دانشگاه را پرداخت نمایید. 

چنانچه هرگونه سوال و یا ابهامی در زمینه تحصیل مجدد در رشته پزشکی برای تان وجود دارد، می‌توانید با مشاوران تحصیلی صحبت کرده و پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید. متخصصان مرکز  مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل کو در خدمت شما هستند تا در این زمینه یاری‌تان کنند.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تحصیل مجدد در رشته پزشکی می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02191005066 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

  1. آیا امکان تحصیل مجدد در رشته پزشکی وجود دارد؟

    بله داوطلبان فارغ التحصیل از مقاطع مختلف در صورت واجد شرایط بودن می‌توانند در کنکور مجدد رشته پزشکی اقدام کنند. 

  2. آیا رشته های با طرح اجباری نیز می‌توانند مجددا در کنکور شرکت کنند؟

    بله اما باید ابتدا طرح خود را به پایان برسانند و سپس به تحصیل در رشته جدید بپردازند. 

  3. اگر برای بار دوم در دانشگاه روزانه پذیرفته شوم باید شهریه پرداخت کنم؟

    خیر بر اساس قوانین جدید داوطلبانی که در کنکور شرکت می‌کنند، نیازی به پرداخت شهریه برای دوره‌های روزانه دانشگاه سراسری ندارند. 

کانال تلگرام تحصیلی     

یک دیدگاه

  1. سلام
    من دکتری مهندسی مواد دارم آیا میتونم دوباره در رشته دندانپزشکی بصورت رایگان در دانشگاه سراسری تحصیل کنم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره