کنکور سراسریمشاوره کنکور سراسری

سهمیه تغییر رشته هیئت علمی در کنکور 99 چگونه است | آخرین شرایط و اخبار

کانال تلگرام تحصیلی     

در کنکور سراسری سهمیه های متفاوتی برای اقشار مختلف لحاظ شده است. یکی از سهمیه های تعریف شده در کنکور سراسری، سهمیه هیئت علمی در کنکور است. این سهمیه مختص داوطلبانی است که پدر یا مادر آنها عضو هیئت علمی دانشگاه های کشور باشند. فرزندان تمام اعضا هیئت علمی اعم از رسمی قطعی و یا رسمی آزمایشی مجاز به استفاده از این سهمیه می‌باشند. اما این سهمیه به افرادی که تمام مراحل گزینش استاد را تا زمان قبولی فرزنداشان سپری نکرده باشند، تعلق نمی‌گیرد. برای کسب اطلاعات جامع در این زمینه مقاله را تا انتها دنبال نمایید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تغییر رشته هیئت علمی در کنکور 99 می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02146291403 تماس بگیرید.

 

سهمیه تغییر رشته هیئت علمی 

طبق مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، فرزندان اساتید دانشگاهی که عضو رسمی هیئت علمی در دانشگاه های کشور هستند، اگر در کنکور موفق به کسب 92.5 درصد از نمره قبولی یک رشته شده باشند، می‌توانند رشته خود را تغییر دهند. این گروه می‌توانند بدون سپری کردن حداقل تعداد واحد مورد نیاز برای تغییر رشته، با استفاده از سهمیه هیئت علمی خود، به سادگی رشته خود را تغییر دهند. در سهمیه هیئت علمی این تمهید نیز برای حائزین شرایط لحاظ شده است که به شهر محل خدمت والدین خود منتقل شوند. کافی است تنها 90 درصد نمره قبولی آخرین فرد پذیرفته شده در آن دانشگاه را کسب کرده باشند.در صورتی که رشته فرد متقاضی در شهر محل خدمت والدین خود نباشد، نزدیک ترین شهر جایگزین می‌شود.

در صورتی که متقاضی حد نصاب علمی لازم را نداشته باشد، می توانند در دانشگاه محل خدمت اولیا خود مهمان شود. سپس با کسب وضعیت علمی مطلوب در طی دو ترم، انتقال خود را دائمی نماید. برای مشاوره تحصیلی تلفنی با مشاوران مجموعه دانتل با شماره های زیر تماس بگیرید.

داوطلبان مجاز به استفاده از سهمیه هیئت علمی کنکور سراسری

تمام کسانی که در دانشگاه تدریس می‌کنند حائز شرایط لازم برای استفاده از این سهمیه نیستند. تنها گروه‌های زیر مجاز به استفاده از تسهیلات سهمیه هیئت علمی هستند.

  • تمام اعضای هیئت علمی که رسمی قطعی یا رسمی آزمایشی در وزارت علوم و یا وزارت بهداشت هستند که شامل اعضای شاغل، بازنشسته و یا متوفی می‌شود.
  • اعضایی از هیئت علمی که پیمانی هستند و دو سال سابقه کار تمام وقت هیئت علمی دارند، در صورتی که پذیرش آنها از طریق وزارت خانه علوم و تحقیقات و یا بهداشت انجام شده باشد.
  • اعضای هیئت علمی مشمول تعهد وزارت بهداشت که حکم هیئت علمی پیمانی با پایه 3 و یا بیشتر برای آنها صادر شده باشد.
  • اعضای هیئت علمی دانشگاه ‌های وابسته به وزارتخانه‌ ها و نهاد هایی غیر از علوم و بهداشت
  • اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد

ضروری است متقاضیان دقت داشته باشند که شرایط فوق باید پیش از زمان پذیرفته شدن دانشجو محقق شده باشد. در غیر این صورت استفاده از این تسهیلات غیر­ممکن می ­باشد.

سهمیه هیئت علمی کنکور سراسری | زمان ثبت نام

پس از اعلام نتایج کنکور سراسری، برای آن دسته از پذیرفته شدگان که مجاز به استفاده از سهمیه هیئت علمی هستند، یک بازه زمانی مشخص اعلام می‌شود. دانشجویان واجد شرایط باید درخواست خود را در این بازه زمانی در سایت سازمان سنجش ثبت نمایند. زمان دقیق برای ثبت درخواست با توجه به زمان اعلامی نتایج کنکور خواهد بود. برای اطلاع از زمان ثبت نام باید اخبار مربوطه را از طریق سایت سازمان سنجش دنبال نمود.

سهمیه هیئت علمی کنکور سراسری | نحوه ثبت نام

ثبت درخواست نقل و انتقال فرزندان اعضای هیئت علمی که در دانشگاه سراسری پذیرفته شده اند، در سایت fm.sanjesh.org/999 انجام می‌شود. آن دسته از اساتیدی که جزء گروه‌های عنوان شده فوق هستند باید مدارک درخواستی را در این سایت بارگذاری نمایند. متقاضیان باید مطابق با شرایط خود یکی از فرم‌های موجود در سایت را انتخاب و مراحل ثبت درخواست خویش را پیگیری نمایند. نتایج بررسی درخواست نیز از طریق سایت به اطلاع داوطلبان می‌رسد.

مدارک

پذیرفته شدگان آزمون کارشناسی ناپیوسته و کاردانی پیوسته و دانشگاه علمی کاربردی برای ارائه مدارک خود باید به صورت حضوری به سازمان سنجش مراجعه نمایند.

آن دسته از اعضای هیئت علمی که فرزندشان در دانشگاه آزاد پذیرفته شده است، باید به سایت مرکز سنجش، پذیرش وفارغ التحصیلی دانشگاه آزاد azmoon.iau.ac.ir مراجعه نمایند. سپس اسکن مدارک درخواستی را بارگزاری نمایند.

نحوه انتقال دانشجویان در دوره های مختلف

انتقال و تغییر رشته برای فرزندان اعضای هیئت علمی دارای محدودیت‌هایی است. انتقال صرفا از یک مقطع به مقطع هم سطح و یا مقطع پایین تر امکان پذیر می‌باشد. همچنین در انتخاب دانشگاه ها باید طبق فلوچارت زیر عمل شود. به عنوان مثال دانشجویی که در دوره پیام نور پذیرفته شده است تنها می‌تواند برای دانشگاه پیام نور درخواست معرفی کند.

هیئت-علمی

سهیمه هیئت علمی کنکور سراسری | نقل و انتقالات 

برخورداری از شرایط سهمیه هیئت علمی کنکور سراسری برای داوطلبان تسهیلاتی ایجاد می‌کند. یکی از این تسهیلات مربوط نقل و انتقالات دانشجویی است. دانشجویان در طول مدت تحصیل خود می‌توانند از محل تحصیل خود به سایر دانشگاه ها مهمانی یا انتقالی بگیرند؛ نقل و انتقالات در شرایط خاص به دانشجویان کمک می‌کند تا با شرایط بهتری بتوانند دوره تحصیلات خود را پشت سر بگذارند.

استفاده از تسهیلات نقل و انتقالی فرزندان اعضای هیئت علمی منوط به رعایت شرایط اختصاصی اعلامی آن است. برای اطلاع از شرایط و ضوابط تغییر رشته با استفاده از سهمیه هیئت علمی، به مقاله انتقالی دانشگاه مراجعه نمایید. ضروری است که متقاضیان با دقت کامل از ضوابط مطلع شوند. زیرا استفاده از این تسهیلات تنها یکبار امکان پذیر می‌باشد.

بخوانید: زمان انتقالی دانشگاه سراسری 99

شرایط

تنها افرادی مجاز به تغییر رشته با استفاده از سهمیه هیئت علمی هستند که واجد شرایط زیر باشند:

  • تغییر رشته فقط به دانشگاه محل خدمت پدر یا مادر امکان پذیر است. مگر اینکه رشته مورد نظر در آن دانشگاه موجود نباشد که در این صورت باید نزدیک ترین دانشگاه به محل خدمت والدین انتخاب شود.
  • تغییر رشته فقط در زیرگروه قبلی دانشجو امکان پذیر است.
  • تغییر رشته فقط به مقطع هم سطح یا سطح پایین تر امکان پذیر است.
  • دانشجو باید حتما حدنصاب نمره علمی لازم برای پذیرفته شدن در رشته جدید را کسب نموده باشد.
  • تغییر گرایش نیز تغییر رشته محسوب می‌شود.

بخوانید: شرایط انتقالی و مهمانی دانشگاه سراسری 99

غیرممکن‌ها

طبق بخشنامه ابلاغی جدید تغییر رشته فرزندان هیات علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی موارد زیر در استفاده از تسهیلات هیئت علمی ممنوع اعلام شده است:

  • تغییر از نوبت دوم (شبانه) به روزانه
  • تغییر از مقطع پایین تر به مقطع بالاتر
  • تغییر از از دوره‌های غیرحضوری، نیمه حضوری و مجازی به دوره حضوری
  • تغییر از دانشگاه غیر دولتی به دولتی
  • انتقال دردانشگاه‌های یک شهر
  • تغییر رشته برای پذیرفته شدگان دوره‌های مناطق محروم، فرهنگیان، دارای تعهد خدمت و سهمیه های خاص
  • تغییر رشته به رشته محل‌های مناطق محروم، تربیت معلم، فرهنگیان، دارای تعهد خدمت و سهمیه خاص
  • تغییر از رشته‌هایی که پذیرش آنها صرفا براساس سوابق تحصیلی است به رشته هایی که پذیرش آنها با آزمون است.
  • تغییر برای رشته‌های کاردانی پیوسته
  • تغییر برای رشته‌های کارشناسی نا پیوسته، مگر در صورت یکسان بودن امتحانات

بخوانید: مدارک لازم برای انتقالی و مهمانی

برای دریافت مشاوره در زمینه تغییر رشته هیئت علمی در کنکور 99 می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02146291403 تماس بگیرید.

کانال تلگرام تحصیلی     

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره