کنکور سراسریمشاوره کنکور سراسری

روش صحیح مطالعه عربی اختصاصی کنکور انسانی 1400 | بهترین روش خواندن

کانال تلگرام تحصیلی     

داوطلبانی که در زیرگروه علوم انسانی در حال تحصیل هستند و تمامی داوطلبانی که قصد شرکت در کنکور سراسری را نیز دارند باید توجه داشته باشند درس عربی اختصاصی از دروس بسیار مهم آنان می‌باشد که در سال های اخیر به دلیل تغییر نظام تحصیلی، شاهد تغییر سبک تدوین در کتاب درسی دانش آموزان بوده ایم که مبنای سوالات نیز از سال آینده تنها این کتاب‌های درسی نظام جدید می‌باشد. بنابراین مطالعه آن نیازمند استفاده از روش صحیح مطالعه عربی اختصاصی کنکور انسانی است که در ادامه به آن می‌پردازیم. برای مشاوره تحصیلی تلفنی با مشاوران مجموعه دانتل با شماره های زیر تماس بگیرید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه روش صحیح مطالعه عربی اختصاصی کنکور انسانی 1400 می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02146291403 تماس بگیرید.

 

روش صحیح مطالعه عربی اختصاصی کنکور انسانی

همانطورکه گفته شد، برای درس عربی اختصاصی داوطلب باید با برنامه ریزی پیش برود و مطالعه و تست زدن های بی هدف، نمی‌تواند باعث پیشروی در این درس شود. در ادامه یک سبک کلی برای مطالعه این درس ارائه شده است که می‌تواند به کسب رتبه بالا در این درس به داوطلب کمک کند.

توجه به معلم در کلاس درس

مهمترین محل یادگیری برای دانش آموزان در کلاس درس می‌باشد. داوطلبان باید به خوبی به تدریس معلم و یا استاد خود، در جلسه کلاس درس گوش دهند و سعی کنند نکات و مطالبی که معلم بر روی آنها تاکید دارد را به صورت حاشیه نویسی و یا جداگانه نکته برداری کنند.

درس هر روز در همان روز

درس هر روز در همان روز می‌تواند به ماندگاری بیشتر مطالب در حافظه و همینطور تسریع فرآیند یادگیری بسیار موثر باشد. داوطلبان وقتی مطلبی را در جلسه کلاس درس می‌آموزند، بهتر است پس از آمدن به خانه، سعی کنند با اختصاص زمانی کوتاه، همان نکاتی که از صحبت‌های معلم خود یادداشت کرده اند را مرور کنند.

این عمل باعث می‌شود، در زمان‌های بعدی که به سراغ درس عربی می آیند تا برای تسلط مطالعه کنند، همه مطالب در ذهنشان باشد و چیزی را فراموش نکرده باشند.

روش صحیح مطالعه عربی اختصاصی کنکور انسانی | حل تست های آموزشی

داوطلبان بعد از مطالعه کتاب درسی بایستی بتوانند بین خوانده‌های خود و سوالاتی که در کنکور سراسری، طرح می‌شود ارتباط برقرار کنند. لازم است اشاره کنیم مشکل بسیاری از داوطلبان در درس عربی اختصاصی نیز همین مسئله می‌باشد که داوطلب با اینکه درس خوانده و تسلط نیز دارد اما قادر به پاسخگویی به تست‌ها نیست. این مشکل از عدم حل تست‌های کافی ناشی می‌شود.

داوطلبان برای اینکه بتوانند به سوالات این درس، مخصوصا سوالات ترکیبی درس عربی اختصاصی پاسخ دهند، باید به تعداد کافی، از سبک‌های مختلف سوالات این درس، تست حل کرده باشند.

مرحله اول حل تست‌های آموزشی است بدین صورت که داوطلب برای مبحثی که خوانده است، باید از کتاب کمک اموزشی خود که حاوی تست است شروع به تست زدن کند و می‌تواند از پاسخنامه نیز برای رفع مشکل استفاده کند. داوطلب در حین حل تست‌های آموزشی باید نکاتی که در صورت سوال، گزینه‌های غلط و پاسخنامه یاد می‌گیرد را برای خود یادداشت کرده و از آنها استفاده کند.

روش صحیح مطالعه عربی اختصاصی کنکور انسانی | حل تست های زمان دار

پس از حل تست‌های آموزشی به تعداد کافی، داوطلب باید به سراغ محک زدن خوانده‌های خود در درس عربی اختصاصی برود. بدین صورت که تعدادی تست از کتاب درسی خود انتخاب کند و با توجه به زمان بندی کنکور سراسری، زمانی را نیز برای پاسخگویی تعیین کند. در این مرحله داوطلب باید در زمان تعیین شده بدون نگاه کردن به پاسخنامه، به سوالات پاسخ دهد و اگر زمان به پایان رسید پاسخگویی را متوقف کند.

درصد گیری و ارزیابی سوالات اشتباه از مهم‌ترین کارهایی است که داوطلب باید پس از حل تست‌های زمان دار انجام دهد. انجام این تست‌ها باید مرتب و با فاصله‌های زمانی کوتاه انجام شود تا داوطلب به تسلط کافی برسد.

بودجه بندی درس عربی اختصاصی

درس عربی اختصاصی از دروس مهم کنکور انسانی است که از آن 20 سوال در دفترچه اختصاصی این آزمون وجود دارد و داوطلبان باید در زمان 20 دقیقه به سوالات آن پاسخ دهند.

داوطلبانی که از زمان خوبی درس خواندن را شروع کرده اند، بهتر است تمامی مطالب را مطالعه کنند و از آنها تست حل کنند، اما داوطلبانی که با کمبود زمان مواجه هستند می‌توانند برای داشتن یک برنامه ریزی اصولی، از جدول بودجه بندی عربی اختصاصی کنکور انسانی کمک بگیرند و مسلم است که باید در برنامه ریزی شان، مباحث با بودجه بندی بیشتر را در الویت خود قرار دهند.

بودجه بندی درس عربی تخصصی در جداول زیر آورده شده است که داوطلبان با سطح آمادگی‌های مختلف می‌توانند از آن استفاده کنند و همینطور لازم به ذکر است علامت ستاره در جدول زیر به معنی آوردن سوالات ترکیبی از آن مبحث می‌باشد.

مبحث 94 95 96 97
ترجمه و تعریب ترجمه 4 4 4 4
تعریب 2 2 2 2
مفهوم 0 0 0 0
شکل و تجزیه حرکت گذاری 2 2 2 2
تجزیه و ترکیب 2 2 2 2
عربی 2 تذکار 0 1 1 0
معرفه و نکره 0 0 0 0
انواع اعراب 0 0 0 0
اعراب فعل مضارع 0 0 0 0
مبنی المعلوم و مبنی المجهول 0 0 0 0
عدد 0 0 0 0
افعال ناقصه 0 0 0 0
حروف مشبه بالفعل 0 0 0 0
صفت و مضاف الیه 0 0 0 0
تصغیر و نسبت 1 1 1 0
عربی 3 مثال 0 0 0 0
اجوف 0 0 0 0
ناقص 0 0 0 0
مفعول مطلق و مفعول له 0 0 0 0
توابع 0 0 0 1
حال 0 0 0 0
تمییز 1 0 1 0
منادی 0 0 0 0
مستثنی 0 0 0 0
اسالیب جمله 2 2 1 1
بلاغت 2 2 2 2
عربی پیش دانشگاهی اقسام کلمه 1 1 2 2
جامد و مشتق 0 0 0 0
معرفه و نکره 1 1 0 0
معرب و مبنی 0 0 0 2
اعراب فعل مضارع 0 0 1 0
نواسخ 0 1 0 0
مفاعیل 1 0 0 1
حال و تمییز 0 1 0 0
استثنا و منادی 1 0 1 1
مضاف و مهموز 0 0 0 0

روش صحیح مطالعه عربی اختصاصی کنکور انسانی | ترجمه

سوالات بخش ترجمه همانطور که در جدول فوق نیز مشاهده کردید، از بودجه بندی بالایی برخوردار است که باید بدان توجه شود. در مطالعه ترجمه، رعایت نکات زیر می‌تواند موثر باشد.

  • نکته اول: برای شروع مطالعه ترجمه به معنی فعل‌ها حتما توجه کنید و سعی کنید ترجمه فعل‌ها را در زمانها و صیغه‌های مختلف به خوبی یادبگیرید.
  • نکته دوم: تست زدن در مبحث ترجمه، شما را با نقاط ضعف و قوت خودتان آشنا می‌کند پس در تست زدن به هیچ وجه کم کاری نکنید.
  • نکته سوم: حتما اگر سوالی را درست نیز حل کردید، آن را تحلیل کنید و از دلیل رد گزینه‌های غلط نیز آگاه شوید و اگر نکته ای داشت آن را یادداشت و یاد بگیرید.
  • نکته چهارم: در هر تستی از ترجمه که حل می‌کنید، سعی کنید به معنی عبارات و کلمه‌ها نیز توجه کنید و معنی آنها را در متن یاد بگیرید. این کار سرعت یادگیری ترجمه شما را افزایش می‌دهد.

روش صحیح مطالعه عربی اختصاصی کنکور انسانی | مطالعه قواعد

زمانی که می‌خواهید بخش قواعد را مطالعه کنید حتما به صورت پایه به پایه و از کتاب درسی شروع کنید. سعی کنید یادداشت برداری‌های خود را از تدریس معلم نیز مرور کنید.

بعد از مطالعه کتب درسی، اگر در مفهوم بخش‌هایی با مشکل برخوردید، می‌توانید از درسنامه کتاب کمک آموزشی خود استفاده کنید و پس از آن نیز به سراغ تست‌های آموزشی و زمان‌دار بروید و خوانده‌های خود را بسنجید.

بخوانید: کتب کمک درسی کنکور انسانی 1400

در زمان حل تست‌های زمان دار، مدیریت زمان از اهمیت زیادی برخوردار است. برای کسب آمادگی در کنکور باید از تست های زمان دار استفاده کنید و مدیریت زمان را تمرین کنید.

بخوانید: بهترین منبع تست کنکور انسانی 1400

نکته طلایی: داوطلبان در درس عربی از سطح آمادگی مختلفی برخوردارند که باید ساعت مطالعه و میزان تست زدن را با توجه به آن تعیین کنند. اما داوطلبانی که پایه ضعیفی در درس عربی اختصاصی دارند باید توجه داشته باشند به هیچ وجه نباید این درس را حذف کنند و برای بدست آوردن درصد بالا در این درس، کافی است از روش های صحیح مطالعه درس عربی اختصاصی استفاده کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه روش صحیح مطالعه عربی اختصاصی کنکور انسانی 1400 می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02146291403 تماس بگیرید.

کانال تلگرام تحصیلی     

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره