کنکور سراسریمشاوره کنکور سراسری

روش صحیح مطالعه تاریخ و جغرافیا کنکور انسانی ۱۴۰۳ | بهترین روش خواندن

کانال تلگرام تحصیلی     

مطالعه تاریخ و جغرافیا کنکور انسانی یکی از چالش های داوطلبان کنکور است چراکه این درس حجم زیادی دارد و در عین حال بسیار زود فراموش می‌شود. بسیاری از داوطلبان این درس را از کنکور حذف می‌کنند اما داوطلبانی که بتوانند با به کارگیری روش های صحیح مطالعه، درصد بالایی در این دروس کسب کنند، رتبه بسیار بهتری کسب خواهند کرد چراکه تاریخ و جغرافیا ضریب ۵ دارند. در این مقاله به بررسی کامل مطالعه تاریخ و جغرافیا کنکور انسانی می‌پردازیم. برای کسب اطلاع بیشتر می‌توانید با مجموعه دانتل کو تماس بگیرید. 

 

اهمیت تاریخ و جغرافیا کنکور انسانی

تاریخ و جغرافیا یکی از دروس کنکور انسانی است که از اهمیت بسیار زیادی نیز برخوردار است. این درس با ضریب 5 جز دروس پر اهمیت کنکور است که داوطلبان با مطالعه دقیق می‌توانند درصد بالایی در آزمون کسب کرده و رتبه و تراز خود را ارتقا دهند. 

دروس تاریخ و جغرافیا مستعد فراموشی هستند و معمولا داوطلبان با مشکل از یاد بردن دروس پس از مطالعه مواجه می‌شوند. با تکرار این مشکل داوطلبان از مطالعه این درس ناامید شده و احتمال کسب درصد بالا در یکی از مهم ترین دروس را از دست می‌دهند. این در حالیست که با استفاده از روش صحیح مطالعه تاریخ و جغرافیا کنکور انسانی می‌توانید بر این دو درس تسلط پیدا کرده و درصد بالایی در آزمون به دست آورید. 

 

مطالعه تاریخ و جغرافیا کنکور انسانی

 

روش مطالعه تاریخ و جغرافیا کنکور انسانی

منبع اصلی کنکور برای دروس تاریخ و جغرافیا کتاب درسی می‌باشد و باید به مطالعه دقیق آن بپردازید. برای اینکه بتوانید دروس تاریخ و جغرافیا را به خوبی یادگرفته و بر آن تسلط پیدا کنید، باید چند روش مهم را در مطالعه خود مد نظر قرار دهید. بهترین روش مطالعه تاریخ و جغرافیای کنکور انسانی به شرح زیر می‌باشد. 

 

درک روابط علت و معلولی

شاید به نظر برسد که مطالعه تاریخ و جغرافیا کنکور انسانی به صورت حفظی است اما اگر تمام تلاش تان این باشد که این دو درس را فقط حفظ کنید، به جایی نخواهید رسید و تمامی مطالب را از بین خواهید برد. بهترین روش این است که مطالب درسی را تحلیل کنید و روابط علت و معلولی موجود را استخراج نمایید. 

در واقع بین تمامی مطالب ارائه شده در این دو درس مثل پدیده های انسانی، فرهنگی، طبیعی و… روابطی برقرار است که شما باید آن ها را بیابید و یا حتی در برخی مواقع آن ها را خودتان با نتیجه گیری به وجود بیاورید. 

راز موفقیت در یادگیری تاریخ و جغرافیا فهم مطلب، برقراری ارتباط بین مفاهیم و سپس حفظ این مطالب می‌باشد. پس از یادگیری درس و روابط بین آن ها متوجه خواهید شد که چقدر به یادآوردن آن ها برایتان راحت تر شده است. 

 

مطالعه تاریخ و جغرافیا کنکور انسانی | حفظ اعداد

در کتاب جغرافیات اعداد و ارقام بسیار زیادی به چشم می‌خورد که باید آن ها را در ذهن خود نگه دارید. تنها حفظ کردن این دروس به صورت طوطی وارد با شکست مواجه می‌شوند و تمامی اعداد از یادتان خواهد رفت. برای یادگیری این بخش ها باید از رمزگذاری استفاده کنید. 

 

خلاصه نویسی و جدول بندی

برای یادگیری و مطالعه تاریخ و جغرافیا کنکور انسانی حتما از خلاصه نویسی استفاده کنید. پس از مطالعه دقیق هر درس، مطالب را با زبان خودتان خلاصه نویسی کرده و در صورت امکان به صورت جدول بندی آن ها را تهیه کنید. خلاصه نویسی و جدول بندی باعث می‌شود که علاوه بر دسته بندی مطالب در ذهن و تثبیت یادگیری، برای مرور نیز بتوانید از آن ها استفاده کرده و بازدهی خو را افزایش دهید. 

همچنین به دلیل شباهت ها و تفاوت های بسیار زیادی که در مطالب این دو درس ذکر شده است، با خلاصه نویسی و جدول بندی می‌توانید آن ها را برای خود مشخص کرده و در قالب دسته های مشخص مطالعه کنید. 

 

مطالعه تاریخ و جغرافیا کنکور انسانی |‌ مطالعه تصاویر و نقشه ها

عکس ها و نقشه های کتاب درسی نیز ممکن است مورد توجه طراحان سوال قرار بگیرد پس در هنگام مطالعه به آن ها نیز توجه نمایید. ممکن است نحوه مطالعه تصاویر و نقشه ها برای داوطلبان با ابهام همراه باشد. برای این منظور باید باید مثل متن کتاب درسی تصاویر را نگاه کرده و نکات آن ها را استخراج کنید. تصاویر و نقشه ها حتی در یادگیری بهتر سایر مطالب درسی نیز کمک کننده خواهند بود. 

 

حل تمرین و تست

در هنگام مطالعه تاریخ و جغرافیا کنکور انسانی پس از هر بخش سوالی برای خود طرح کرده و بدون نگاه کردن به کتاب به آن سوال پاسخ بدهید. فعالیت های و تمرین های کتاب را حتما پاسخ دهید و از حل تست های تالیفی نیز غافل نشوید. 

 

مرور

و در نهایت مهم ترین گام در یادگیری و مطالعه تاریخ و جغرافیا کنکور انسانی، تکرار و مرور است. سعی کنید در هفته حداقل دوبار مطالب درسی آموخته شده را مرور کنید تا در ذهنتان تثبیت شده و وارد حافظه بلند مدت‌تان شود. 

جهت عضویت درکانال اطلاع رسانی و آخرین اخبار بر روی  تلگرام مشاوره تحصیلی کلیک کنید و یا در سرچ تلگرام عبارت ” مشاوره تحصیلی دانتل کو ” جست و جو و عضو شوید.

 

تست زنی تاریخ و جغرافیا کنکور انسانی

تست زنی یکی از مهم ترین مهارت ها در کنکور سراسری است که داوطلبان باید آن را به درستی بیاموزند و با حل تست های متعدد این مهارت را در خود تقویت کنند. عدم ارتقا مهارت تست زنی باعث می‌شود که در جلسه کنکور با مشکل مواجه شوید. 

پس از هر درس تست های تالیفی را حل کرده و پاسخانامه تشریحی را نیز مطالعه کنید. نکات مهم پاسخنامه را حتما یادداشت کرده و در زمان مرور آن ها را نیز مطالعه نمایید. در هنگام مطالعه تاریخ و جغرافیا کنکور انسانی از حل تست های سال هی گذشته و تحلیل پاسخنامه نیز به هیچ عنوان غافل نشوید چراکه بسیار دیده شده که طراحان سوالات سال های گذشته را مد نظر قرار دهند. 

 

بودجه بندی دروس تاریخ و جغرافیا

داوطلبان کنکور انسانی باید از بودجه بندی هر درس اطلاع داشته باشند تا بر این اساس مطالعه تاریخ و جغرافیا کنکور انسانی خود را برنامه ریزی کنند. با اطلاع از بودجه بندی می‌توانید زمان بیشتری را به دروس بااهمیت تر اختصاص داده و زمان کمتری را صرف مطالعه دروس کم اهمیت تر کنید. بودجه بندی دروس تاریخ و جغرافیا به شرح زیر می‌باشد. 

بودجه بندی درس تاریخ کنکور سراسری انسانی 1403
مبحث / سال تحصیلی سال 1400 سال 1401 سال 1402
دهم 5 سوال 5 سوال 5 سوال
یازدهم 5 سوال 5 سوال 3 سوال
دوازدهم 5 سوال 5 سوال 5 سوال
مجموع سوالات 15 سوال 15 سوال 13 سوال
بودجه بندی درس جغرافیا کنکور سراسری انسانی ۱۴۰۳
مبحث / سال تحصیلی سال 1400 سال 1401 سال 1402
دهم 3 سوال 5 سوال 3 سوال
یازدهم 7 سوال 5 سوال 5 سوال
دوازدهم 5 سوال 5 سوال 4 سوال
مجموع سوالات 15 سوال 15 سوال 12 سوال

 

مشاوره مطالعه تاریخ و جغرافیا کنکور انسانی

تاریخ و جغرافیا کنکور انسانی یکی از مباحث سخت برای داوطلبان است که ممکن است به دلیل عدم آگاهی از نحوه مطالعه، آن را به طور کل از برنامه خود حذف کنند و در نتیجه یک درس بسیار مهم و ضریب بالا را از دست بدهند. این در حالیست که با استفاده از روش های مطالعه که در متن گفته شده است می‌توانید با سهولت بیشتری به مطالعه پرداخته و بازدهی خود را نیز افزایش دهید. 

چنانچه هرگونه ابهام و یا سوالی در زمینه مطالعه تاریخ و جغرافیا کنکور انسانی برای تان وجود دارد، می‌توانید با مشاوران تحصیلی صحبت کرده و پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید. متخصصان مرکز مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل کو در خدمت شما هستند تا در این زمینه یاری‌تان کنند.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه مطالعه تاریخ و جغرافیا کنکور انسانی ۱۴۰۳ می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 91005066-021 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

  1. برای مطالعه تاریخ و جغرافیا کنکور انسانی چه باید کرد؟

    روش های مطالعه صحیح این دروس در متن به طور کامل توضیح داده شده است. 

  2. آیا برای درس تاریخ و جغرافیا نیز باید تست های تالیفی را پاسخ داد؟

    بله تست های تالیفی برای یادگیری بهتر مطالب بسیار کمک کننده هستند. 

  3. ضریب درس تاریخ و جغرافیا چقدر است؟

    تاریخ و جغرافیا ضریب ۵ دارند و از اهمیت بسیار زیادی در کنکور برخوردارند. 

کانال تلگرام تحصیلی     

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره