تحصیل در خارجسایر موضوعات

تحصیل دبیرستان در ترکیه

کانال تلگرام تحصیلی     

تحصیل دبیرستان در ترکیه یکی از گزینه های پیش روی دانش آموزان است که قصد قبولی در دانشگاه های برتر ترکیه را دارند. دبیرستان های ترکیه به چند نوع دولتی، خصوصی، بین المللی و شبانه روزی تقسیم می شوند. دانش آموزان برای تحصیل در دبیرستان ترکیه باید برای دریافت ویزا اقدام نمایند. با توجه به اهمیت تحصیل دوره دبیرستان در ترکیه بهتر است از تمامی نکات مربوط به تحصیل اطلاع کافی داشته باشید. برای کسب اطلاع در این زمینه این مقاله را تا انتها مطالعه نمایید و یا از طریق شماره های درج شده تماس بگیرید.

 

تحصیل دبیرستان در ترکیه

نظام آموزش اجباری ترکیه ۱۲ ساله است که از سه دوره ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم تشکیل شده و هر یک از این دوره ها ۴ ساله هستند. به طور معمول برای ورود به دبیرستان های ترکیه باید در آزمون ورودی آن‌ها شرکت کرد. اکثر دبیرستان های ترکیه رایگان هستند اما برخی از آن‌ها نیز شهریه پرداز بوده و دانش آموزان باید بر هر سال تحصیل دبیرستان در ترکیه هزینه پرداخت کنند.

در دوره متوسطه دوم یا همان دبیرستان دروسی همچون ریاضی، شیمی، فیزیک، تاریخ و.. تدریس می‌شود. در کشور ترکیه مدارس ایرانی فعالیت می‌کنند که دانش آموزان ایرانی می‌توانند در آن‌ها ثبت نام نمایند. البته دانش آموزان ایرانی امکان ثبت نام در سایر دبیرستان های ترکیه را نیز دارند.

 

انواع دبیرستان های ترکیه

در دبیرستان های ترکیه علوم مختلفی آموزش داده می‌شود. تمامی مدارس از ابتدایی تا دوره متوسطه تحت نظارت دولت ترکیه فعالیت می‌کنند. انواع دبیرستان ها برای تحصیل دبیرستان در ترکیه از نظر نوع آموزش به شرح زیر هستند.

 

دبیرستان های علوم اجتماعی

این دبیرستان ها دانش آموزانی را پذیرش می کنند که هوش و استعداد بالایی در زمینه علوم و اجتماعی و ادبی دارند. این دبیرستان ها ۵ ساله هستند و دانش آموزان در دوره مقدماتی یکساله و دوره های آموزش دبیرستان ترکیه ۴ ساله آموزش می‌بینند. فارغ التحصیلان این دبیرستان‌ها شانس بسیار زیادی برای قبولی در آزمون های استخدامی ترکیه دارند.

 

دبیرستان علوم

این دبیرستان ها بیش تر به آموزش دانش آموزانی می پردازد که قصد ادامه تحصیل در رشته های ریاضی، اقتصاد و علوم را دارند. در این دبیرستان ها زبان انگلیسی در سطح عالی به دانش آموزان آموخته می‌شود. تحصیل دبیرستان در ترکیه در دبیرستان های علوم ۴ ساله هستند.

 

دبیرستان آناتولی

اکثر دانش آموزان ترکیه به تحصیل دبیرستان ها مشغول هستند چراکه این مدارس دانش آموزان را به نحوی آموزش می دهند که بتوانند استعدادهای خود را شکوفا کرده و بر این اساس در دانشگاه ادامه تحصیل دهند. در یک دوره یک ساله زبان انگلیسی در سطح پیشرفته به دانش آموزان تدریس می شود و سپس دوره های آموزشی شروع خواهد شد.

 

دبیرستان حرفه ای آناتولی

هدف آموزش در این مدارس ایجاد حرفه فنی و صنعتی است. دانش آموزان فارغ التحصیل از این دبیرستان ها در زمینه حرفه های مختلف آموزش دیده اند و بر این اساس می‌توانند در دانشگاه ادامه تحصیل دهند. همچنین با توجه به دریافت گواهی اشتغال دانش آموزان پس از فارغ التحصیلی می تواند به فعالیت در حرفه خود مشغول شوند.

 

دبیرستان حرفه ای تجاری آناتولی

دانش آموزان محصل در این دبیرستان ها در یک دوره چهار ساله در زمینه‌های حسابداری، بازاریابی، مدیریت اداری، فناوری اطلاعات و زبان‌های خارجی آموزش می‌بینند و پس از تحصیل دبیرستان در ترکیه آماده تحصیل در دانشگاه می‌شوند.

 

تحصیل دبیرستان در ترکیه | دبیرستان های بهداشت

در این مدارس علوم پیراپزشکی به دانش آموزان آموزش داده می‌شود. پس از فارغ التحصیلی دانش آموزان می‌توانند در زمینه های دستیار ماما، دستیار پرستار، تکنسین بهداشت و… ادامه تحصیل داده و یا مشغول به فعالیت شوند. در این دبیرستان‌ها زبان انگلیسی نیز آموزش داده می‌شود.

 

دبیرستان هنرهای زیبایی

این مدارس آزمون ورودی دارند و تنها دانش آموزانی برای تحصیل دبیرستان در ترکیه پذیرش می شوند که در زمینه های هنری استعداد داشته باشند. از بخش های مختلف این دبیرستان ها می‌توان به هنرهای آوایی یا موسیقی، هنرهای تجسمی یا نقاشی و صحنه و تصویر اشاره کرد.

 

دبیرستان های امامیه

آموزش در این دبیرستان ها در حوزه های بلاغت، قرآن کریم و علوم دینی می‌باشد. فارغ التحصیلان این دانشگاه‌ها می‌توانند پس از فارغ التحصیلی در رشته های علوم دینی در دانشگاه ادامه تحصیل دهند.

 

دبیرستان های ورزشی

این دبیرستان ها برای تحصیل دبیرستان در ترکیه همانطور که از نام آن‌ها مشخص است در حوزه ورزش و تربیت بدنی فعالیت می‌کنند. برای ثبت نام در این مدارس دانش آموز باید استعدادهای ورزشی داشته باشد. این مدارس در دوره های خصوصی، دولتی و شبانه روزی فعالیت می کنند. تعداد دانش آموزان هر کلاس در دبیرستان های ورزشی حداکثر ۲۴ نفر است.

برای عضویت در کانال اطلاع رسانی می توانید بر روی متن کانال تلگرام مشاوره تحصیلی کلیک کنید و یا در سرچ تلگرام عبارت ” مشاوره تحصیلی دانتل کو ” بنویسید و عضو شوید. 

 

تحصیل دبیرستان در ترکیه | خصوصی و دولتی 

در ترکیه مدارس به دو نوع دولتی و خصوصی تقسیم می‌شوند. مدارس دولتی شهریه پرداز نیستند و دانش آموزان می‌توانند به صورت رایگان به تحصیل در آن‌ها بپردازند. در مدارس دولتی تنها زبان انگلیسی آموزش داده می‌شود. اما مدارس خصوصی شهریه پرداز هستند و امکانات بیسار بیش تری نیز نسبت به مدارس دولتی دارند.

تعداد دانش آموزان در هر کلاس درس کمتر است و مشارکت و یادگیری بیش تری اتفاق می افتد. در مدارس دولتی برای تحصیل دبیرستان در ترکیه علاوه بر زبان انگلیسی معمولا یکی از زبان های فرانسوی یا آلمانی و یا هردو تدریس می شود.

 

هزینه تحصیل دبیرستان ترکیه

همانطور که گفته شد مدارس دولتی رایگان هستند اما دانش آموزان برای تحصیل دبیرستان در ترکیه در مدارس خصوصی باید شهریه پرداخت کنند. شهریه مدارس با توجه به سطح آموزشی و امکانات آن ها متفاوت است. همچنین شهر محل تحصیل نیز می تواند مبلغ شهریه را تغییر دهد. هزینه تحصیل دبیرستان در شهرهای مختلف ترکیه به شرح زیر می باشد.

شهر و مدرسه هزینه
آنکارا- دبیرستان وارلیک ۲۲ تا ۳۲ هزار لیر
استانبول- مدرسه MEF (بین المللی) ۳۲ تا ۳۴ هزار دلار
استانبول- مدرسه IELEV ۱۲۰ تا ۱۲۲ هزار لیر
آنکاراـ مدرسه OASIS (بین المللی) ۱۵ تا ۱۸ هزار دلار
ازمیر- مدرسه فیکرت ۷۰ تا ۷۵ هزار لیر
ازمیر-مدرسه MEF (بین المللی) ۱۵ تا ۳۰ هزار دلار
مرسین-مدرسه ازول تارسوس (شبانه روزی) ۸۵ تا ۹۵ هزار لیر

هزینه های زندگی در ترکیه

علاوه بر شهریه مدارس و تحصیل دبیرستان در ترکیه دانش آموزان برای زندگی در ترکیه نیز باید هزینه هایی را برای خرید نیازهای اساسی شان پرداخت کنند. هزینه های کلی زندگی در ترکیه در جدول زیر آورده شده است.

مواد غذایی هزینه
نان 500 گرمی 7 لیر
برنج 23 لیر
گوشت 161 دلار
شیر 15 لیر 15 لیر
12 عدد تخم مرغ 26 لیر
1 کیلو پنیر ۹۵ لیر
۱ کیلو سیب زمینی و پیاز ۱۸ لیر
آب معدنی ۱.۷۵ لیر
کاهو ۱۲.۲۳ لیر

دریافت بورسیه تحصیلی

دانش آموزان برای تحصیل دبیرستان در ترکیه می‌توانند بورسیه تحصیلی دریافت کنند. بورسیه هزینه های تحصیل و زندگی را تا حد زیادی کاهش می دهد و یا حتی به طور کامل رایگان می کند. اما دریافت بورسیه برای تمام دانش آموزان امکان پذیر نیست و تنها برخی افراد با دارا بودن شرایط می توانند از بورسیه استفاده کنند. انواع بورسیه های تحصیلی ترکیه به شرح زیر می باشد.

 

بورسیه مدرسه امام خطیب

در مدارس امام خطیب به آموزش امور دینی به دانش آموزان پرداخته می‌شود. دوت ترکیه برای آشنا شدن دانش آموزان بین الملی با دین اسلام و رواج آن این امکان را مهیا کرده است تا دانش آموزان خارجی با دریافت بورسیه به تحصیل رایگان در این مدارس بپردازند. غذا، لباس، مسکن، سفر و… جز امکانات بورسیه مدرسه امام خطیب می باشد.

 

بورسیه پشتیبانی کامل TED

این بورسیه همانطور که از نام آن پیداست تمام هزینه های تحصیل دانش آموزان برای تحصیل دبیرستان در ترکیه را مهیا می‌کند. این بورسیه به دانش آموزان با وضعیت مالی پایین تعلق می‌گیرد. در صورتی که دانش آموز وضع مالی خوبی نداشته باشد اما در امتحان ورودی نمره بسیار خوبی کسب کند، از این بورسیه بهره‌مند خواهد شد.

 

بورسیه ورزشی TED

دانش آموزانی که وضعیت مالی خوبی ندارند اما از نمره های بالایی در مقطع تحصیلی خود برخوردارند، می‌توانند از این بورسیه استفاده کنند. بورسیه ورزشی به دانش آموز کمک مالی کرده و در عین حال امکان فعالیت های ورزشی در باشگاه های ted را نیز فراهم می کند.

 

شرایط و مدارک دریافت ویزا

برای تحصیل در ترکیه دانش آموز باید ویزای تحصیلی دریافت کند. برای دریافت ویزا دانش آموز باید مدارکی را به سفارت تحویل دهد. مدارک مورد نیاز برای پذیرش در مدرسه به شرح زیر می‌باشند.

  • ارائه مدارک تحصیلی و ریزنمرات به صورت ترجمه شده
  • توصیه نامه معلمان و انگیزه نامه دانش آموز برای تحصیل دبیرستان در ترکیه
  • مدارک برای اثبات توانایی در جهت پرداخت هزینه های تحصیلی
  • مدرک زبان (این مدرک اجباری نیست و یک ارائه آن یک امتیاز محسوب می شود.)

مدارک دریافت ویزا

  • پاسپورت معتبر
  • فرم پذیرش در مدرسه
  • فرم درخواست ویزا
  • عکس برای
  • مدارک پرداخت هزینه تحصیل دبیرستان در ترکیه

دریافت ویزای همراه

والدین دانش آموزان در حال تحصیل دبیرستان در ترکیه می‌توانند با دریافت ویزای همراه در کنار فرزندشان در ترکیه اقامت داشته باشند. در صورت داشتن ویزای تحصیلی والدین می‌توانند بدون دریافت ویزا به عنوان توریست به ترکیه بیایند و فرزند خود را ملاقات کنند.

اما اگر قصد اقامت تمام مدت را داشته باشند باید ملکی در ترکیه خریداری کنند و به این صورت ویزای شهروندی دریافت نمایند. در صورتی که ارزش ملک خریداری شده بیشتر از ۲۵۰ هزار دلار باشد پاسپورت ترکیه را به دست خواهند آورد.

 

خوابگاه دانش آموزی ترکیه

یکی از مهم ترین نیازهای دانش آموزان در حین تحصیل دبیرستان در ترکیه محل اقامت است. بهترین گزینه برای دانش آموزان خوابگاه است اما متاسفانه مدارس دولتی و خصوصی خوابگاه ندارند و دانش آموزان این مدارس باید از خوابگاه های خصوصی استفاده کنند (که هزینه های بیشتری خواهند داشت) و یا یک آپارتمان شخصی اجاره نمایند.

اما مدارس شبانه روزی خوابگاه دارند و تمامی دانش آموزان این مدارس می‌توانند از خوابگاه استفاده کنند. در هنگام ثبت نام مدارس شبانه روزی والدین باید فرم هایی همچون، رسید تحویل کالای دانش‌آموز، فرم سلامت، فرم رضایت عمومی و… را امضا نمایند تا فرزندشان اجازه استفاده از خوابگاه را داشته باشد.

 

اقامت پس از تحصیل دوره دبیرستان در ترکیه

یکی از مهم ترین دغدغه های دانش آموزان پس از تحصیل دبیرستان در ترکیه دریافت ویزا و اقامت دائم می باشد. پس از فارغ التحصیلی دانش آموزان اجازه اقامت در ترکیه را نخواهند داشت و باید در بازه زمانی ۱۰ روزه اقدام به خروج از ترکیه کنند. در غیر این صورت مشکلاتی همچون پرداخت جریمه و عدم اجازه مجدد برای ورود به ترکیه برای‌شان به وجود خواهد آمد. برای این منظور باید قبل از پایان مهلت ویزا اجازه اقامت دائم را دریافت نمود.

البته با ویزای تحصیلی اقامت دائم به دانش آموزان داده نمی شود. تنها راه دریافت اقامت دائم ترکیه ایجاد اشتغال و یا سرمایه گزاری می باشد. در صورتی که قصد دریافت اقامت دائم ترکیه را دارید، می ‌توانید برای دریافت بهترین راهکارها با مشاوران مجموعه دانتل کو مشورت نمایید.

 

دبیرستان های برتر ترکیه

  • مدرسه بین المللی MEF استانبول
  • مدرسه بین‌المللی صفیر از مدارس برتر برای تحصیل دبیرستان در ترکیه
  • مدرسه بین‌المللی MEF ازمیر
  • مدرسه بین‌المللی واحه
  • دبیرستان گالاتاسرای
  • دبیرستان کادیرکوی
  • دبیرستان بیلکنت
  • مدرسه ایوب اوغلو

تحصیل در مدارس ایرانی ترکیه

در ترکیه مدارس ایرانی فعالیت دارند که علاوه بر ایرانی بودن دانش آموزان و کادر و پرسنل، قوانین مدرسه نیز تحت نظارت وزارت آموزش و پرورش ایران وضع شده است. دانش آموزان ایرانی می‌توانند به این مدارس مراجعه کرده و ثبت نام نمایند. مدارس ایرانی ترکیه در تمام مقاطع تحصیلی از پیش دبستانی تا ترکیه دانش آموز  پذیرش می کنند.

لازم به ذکر است که این مدارس شهریه پرداز می باشند. از مدارس ایرانی برای تحصیل دوره دبیرستان در ترکیه می‌توان به مدرسه ۲۲ بهمن، فجر ایرانیان، نور معرفت، فرهنگ ارس و مدرسه طباعلم اشاره کرد.

 

مشاوره تحصیل دبیرستان در ترکیه

برای تحصیل دوره دبیرستان در ترکیه دانش آموزان می‌توانند در مدارس دولتی، خصوصی و یا بین المللی مشغول به تحصیل شوند. مدارس ترکیه از نظر آموزشی به انواع مختلف تقسیم می‌شوند. دانش آموزان می‌توانند با دریافت بورسیه تحصیلی هزینه تحصیل خود را کاهش دهند.

در صورتی که قصد تحصیل در ترکیه را دارید، می‌توانید برای کسب اطلاعات دقیق با متخصصان این حوزه صحبت نمایید تا بهترین راهکارها برای دریافت ویزا و بورسیه را به شما ارائه دهند. مشاوران و متخصصان مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل کو در خدمت شما هستند تا در این زمینه یاری‌تان کنند.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تحصیل دبیرستان در ترکیه می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 91005066-021 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

  1. تحصیل دبیرستان در ترکیه چند ساله است؟

    به طور کلی مدت دوره تحصیل در متوسطه دوم در ترکیه ۴ سال می باشد.

  2. آیا در هنگام تحصیل در دبیرستان والدین می‌توانند ویزای همراه دریافت کنند؟

    والدین می‌توانند به عنوان توریست به دیدن فرزند خود بیایند و یا با خرید ملک اقامت ترکیه را دریافت کنند.

  3. آیا می‌توان از بورسیه تحصیلی ترکیه استفاده کرد؟

    بله دانش آموزان با توانایی مالی پایین می‌توانند با کسب نمره های عالی برای دریافت بورسیه اقدام نمایند.

کانال تلگرام تحصیلی     

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره