تحصیل در خارجسایر موضوعات

هزینه تحصیل در ترکیه

کانال تلگرام تحصیلی     

هزینه تحصیل در ترکیه یکی از سوالات اصلی دانشجویانی است که قصد ادامه تحصیل در این کشور را دارند. کشور ترکیه در سال‌های گذشته رشد چشم گیری داشته است به طوری که به دلیل ارتقای سطح کیفیت سیستم آموزشی به یکی از قطب های مهاجرت و ادامه تحصیل تبدیل شده است. هزینه هی بالای تحصیل در کشورهای خارجی یکی از بزرگ ترین موانع برای دانشجویان است اما ترکیه با هزینه ها ارزان قیمت گزینه عالی برای دانشجویان محسوب می‌شود. در صورتی که قصد اطلاع از هزینه تحصیل در ترکیه را دارید، می‌توانید این مقاله را تا انتها مطالع کرده و یا از طریق شماره های درج شده در پایین صفحه با متخصصان مجموعه دانتل کو تماس بگیرید.

 

هزینه تحصیل در ترکیه در مقاطع مختلف

دانشگاه های ترکیه در مقاطع مختلف تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری اقدام به پذیرش دانشجو می‌کنند. هزینه تحصیل در هر یک از این مقاطع برای دانشجویان متفاوت است. هزینه تحصیل در ترکیه در مقاطع مختلف به شرح زیر می‌باشد.

مقطع تحصیلی شهریه در سال
کارشناسی به زبان انگلیسی 500 تا 1800 دلار
کارشناسی به زبان ترکی 300 تا 800 دلار
کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی 600 تا 900 دلار
کارشناسی ارشد به زبان ترکی 300 تا 600 دلار
دکتری به زبان انگلیسی 500 تا 800 دلار

توجه: هزینه تحصیل در ترکیه در سال جدید به طور دقیق مشخص نیست و مبالغ گفته شده مربوط به سال گذشته می‌باشد. به محض مشخص شدن هزینه ها در سال جدید این مطلب بروزرسانی می‌شود.

 

هزینه تحصیل در دانشگاه های برتر ترکیه

ترکیه دانشگاه های بسیار زیادی دارد که برخی از آن‌ها سطح آموزشی بسیار بالا و امکانات عالی دارند. هزینه تحصیل در ترکیه در دانشگاه های مختلف متفاوت خواهد بود. هزینه تحصیل در دانشگاه های برتر ترکیه به شرح زیر می‌باشد.

دانشگاه مقطع هزینه
دانشگاه کوچ کارشناسی 19500 دلار
دانشگاه کوچ کارشناسی ارشد 9800 تا 24500 دلار
دانشگاه کوچ دکتری 9800 تا 24500 دلار
دانشگاه کانکایا کارشناسی 5800 دلار
دانشگاه کانکایا کارشناسی ارشد 16000 دلار
دانشگاه کانکایا دکتری 17000 دلار
دانشگاه حاجت تپه کارشناسی 3000 تا 10000 دلار
دانشگاه بیلکنت کارشناسی 780 دلار
سابانجی کارشناسی 1000 دلار

 

هزینه تحصیل در دانشگاه های ارزان قیمت ترکیه

دانشگاه شهریه
دانشگاه بغازیجی 1000 یورو
دانشگاه فنی خاورمیانه 236 یورو
دانشگاه اوکان استانبول 1150 یورو
دانشگاه عبدالله گل 440 یورو

 

تحصیل در ترکیه و مزایای آن

ترکیه یک کشور رو به رشد است که به دلیل داشتن جاذبه های توریستی، سطح بالای امکانات و دانشگاه های برتر بسیاری از افراد مشتاق مهاجرت و تحصیل در آن هستند. ترکیه موقعیت جغرافیایی خوبی دارد و به عنوان یک پل بین آسیا و اروپا محسوب می‌شود.

کشور ترکیه مخصوصا برای ایرانیان بسیار مناسب است چراکه هم از نظر جغرافیایی و هم از نظر فرهنگی به کشور ایران نزدیک است و برای زندگی در این کشور مشکلات فرهنگی وجود نخواهد داشت و االبته هزینه تحصیل در ترکیه نسبت به کشورهای دیگر پایین تر می باشد.

تقویم آموزشی دانشگاه های ترکیه مانند ایران است و از جهت هماهنگی با زمان نیز دانشجویان مشکلی را تجربه نخواهند کرد. هزینه های پایین در کنار امکانات عالی آموزشی از دیگر مزایای تحصیل در ترکیه می‌باشد.در ادامه این مقاله به بررسی هزینه تحصیل در ترکیه پرداخته ایم.

 

هزینه خرید مواد غذایی در ترکیه

مواد غذایی جز نیازهای اولیه دانشجویان برای تحصیل و زندگی در ترکیه می‌باشد. هزینه خرید مواد غذایی با توجه به شهر محل زندگی متفاوت است و در شهرهای بزرگ همچون استانبول این هزینه بیشتر می‌شود و هزینه تحصیل در ترکیه نیز افزایش می‌یابد. اما به طور کلی هزینه خرید مواد غذایی در ترکیه کمتر از ایران است. لیست هزینه مواد غذایی در ترکیه در سال جدید به شرح زیر می‌باشد.

مواد غذایی هزینه
نان 500 گرمی 7 لیر
برنج 23 لیر
گوشت 161 دلار
شیر 15 لیر 15 لیر
12 عدد تخم مرغ 26 لیر
1 کیلو پنیر ۹۵ لیر
۱ کیلو سیب زمینی و پیاز ۱۸ لیر
آب معدنی ۱.۷۵ لیر
کاهو ۱۲.۲۳ لیر

 

هزینه مسکن در ترکیه

مسکن مهم ترین نیاز برای زندگی در ترکیه است که البته بیش ترین هزینه تحصیل در ترکیه را نیز به خود اختصاص می‌دهد. دانشجویان برای تحصیل می‌توانند از خوابگاه های دانشجویی و یا آپارتمان شخصی استفاده نمایند. مبلغ اجاره آپارتمان بیش تر از خوابگاه می‌باشد. هزینه اسکان در ترکیه به شرح زیر است.

 

هزینه تحصیل در ترکیه | خوابگاه دانشجویی

خوابگاه های دانشجویی ترکیه چند نوع دولتی و خصوصی دارند که هزینه اجاره هر یک متفاوت می‌باشد. برای اقامت در خوابگاه های دولتی دانشجویان باید هر ماه ۲۰۰ لیر پرداخت نمایند. هزینه اجاره خوابگاه های نیمه خصوصی نیز در حدود ۲۱۰ تا ۳۵۰ لیر در ماه می‌باشد. زندگی در خوابگاه قوانین و مقرراتی دارد که دانشجویان باید حتما آن ها را رعایت نمایند و در غیر این صورت از خوابگاه اخراج می‌شوند.

 

آپارتمان شخصی

بسیاری از دانشجویان ترجیح می دهند آپارتمان شخصی برای خود اجاره کنند و به صورت مستقل زندگی کنند. هزینه اجاره آپارتمان در ترکیه بیش تر از اجاره خوابگاه است. هزینه خانه در شهر های بزرگ بیش تر از شهرهای کوچک است. قیمت اجاره آپارتمان در ترکیه برای یک ماه 15000 تا 50000 لیر می‌باشد که دانشجویان باید این مبلغ را نیز به هزینه تحصیل در ترکیه اضافه نمایند.

برای اجاره آپارتمان حتما از افراد متخصص کمک بگیرید چراکه به دلیل عدم آگاهی از شرایط اجاره در ترکیه ممکن است مورد سواستفاده و کلاهبرداری قرار بگیرید.

 

سایر هزینه های تحصیل در ترکیه

علاوه بر موارد گفته شده در بالا، هزینه های دیگری نیز وجود دارد که دانشجویان باید برای تحصیل و زندگی در ترکیه آن ها را ورداخت کنند. سایر هزینه های تحصیل در ترکیه به شرح زیر می‌باشد.

 

هزینه آزمون ورودی در ترکیه

دانشجویان برای تحصیل در ترکیه باید در آزمون تومر شرکت کنند. این آزمون به بررسی تسلط داوطلبان به زبان ترکی می‌پردازد. آزمون تومر رایگان نیست و داوطلبان باید هزینه ای را برای شرکت در آن پرداخت نمایند. هزینه آزمون تومر 154 دلار می باشد که زیر مجموعه هزینه تحصیل در ترکیه است.

 

هزینه رفت و آمد

دانشجویان برای زندگی در ترکیه و تحصیل در دانشگاه ها باید از حمل و نقل عمومی استفاده کنند. حمل و نقل در ترکیه رایگان نیز و دانشجوبان بایستی بلیط خریدار کنند. هزینه تاکسی برای هر کیلومتر 3.10 لیر است که در نهایت با 13 لیر ورودی جمع می‌شود. قیمت بلیط اتوبوس تقریبا 1.50 تا 3.50 لیر می باشد.

رفت و آمد با مترو نیز جز گزینه های عالی حمل و نقل محسوب می‌شود چرا که قیمت آن پایین است (تقریبا 3.50 لیر) و دانشجویان و دانش آموزان نیز می‌توانند از تخفیف 50 درصدی استفاده کرده و هزینه تحصیل در ترکیه را کاهش دهند.

برای عضویت در کانال اطلاع رسانی می توانید بر روی متن کانال تلگرام مشاوره تحصیلی کلیک کنید و یا در سرچ تلگرام عبارت ” مشاوره تحصیلی دانتل کو ” بنویسید و عضو شوید. 

 

هزینه بیمه تحصیلی در ترکیه

پس از ورود به ترکیه و شروع تحصیل دانشجویان باید حتما بیمه تحصیلی دریافت نمایند. خدمات پزشکی در ترکیه در ازای هزینه انجام می‌شود و در صورتی که دانشجو بیمه نداشته باشد، متحمل پرداخت هزینه زیادی خواهد شد. بیمه تحصیلی با توجه به مدت اعتبار و دانشگاه متفاوت خواهد بود اما به طور کلی می‌توان هزینه ای در حدود 375 لیر یا 20 دلار برای آن براورد کرد. بیمه تحصیلی جز واجبات هزینه تحصیل در ترکیه می‌باشد.

 

هزینه تحصیل در ترکیه | دریافت بورسیه تحصیلی

دریافت بورسیه تحصیلی باعث می‌شود که هزینه تحصیل در ترکیه و زندگی بسیار کاهش یابد و یا رایگان شود. دانشجویانی که از رزومه خوبی برخوردارند و یا نمرات بالایی کسب کرده‌اند، می‌توانند با کامل کردن مدارک خود برای دریافت بورسیه خود اقدام کنند. البته متقاضیان دریافت بورسیه بسیار زیادند و همه افراد نمی‌توانند از بورسیه استفاده کنند.

قبولی در آزمون تومر و کسب نمره بالا در آن شانس دریافت بورسیه را افزایش می‌دهد. همچنین داوطلبان دریافت بورسیه باید حتما در آزمون SET شرکت کرده و در آن قبول شده باشند. سن پایین و بالا بودن معدل مدرک دیپلم نیز برای دریافت بورسیه تاثیرگذار خواهد بود.

 

کار کردن در کشور ترکیه با ویزای تحصیلی

دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کشور ترکیه برای کار کردن با ویزای تحصیلی باید مجوز درافت کنند. دانشجویان کارشناسی در سال اول تحصیل اجازه کار ندارند اما پس از پایان این مدت می‌توانند برای مجوز اقدام کنند.

پس از دریافت مجوز نیز دانشجویان می‌توانند به صورت پاره وقت و برای 30 تا 35 ساعت در هفته به کار بپردازند. دستمزد هر یک ساعت کار پاره وقت 38 لیر می‌باشد. دانشجویان با کار کردن می‌توانند هزینه تحصیل در ترکیه را تا حدی تامین کنند.

 

دریافت اقامت دائم ترکیه

بسیاری از دانشجویان ترجیح می‌دهند پس از فارغ التحصیلی پرداخت هزینه تحصیل در ترکیه در ترکیه اقامت دائم دریافت کرده و در همان جا ماندگار شوند. برای این منظور فارغ التحصیلان باید کاری برای خود پیدا کرده و از این طریق درخواست ویزای شغلی دهند.

در حال حاضر سازمان های بسیاری در ترکیه وجود دارند که با فارغ التحصیلان بین المللی همکاری کرده و آن‌ها را استخدام می‌کنند. در صورتی که قصد دریافت اقامت دائم ترکیه را دارید، می‌توانید با متخصصان مجموعه دانتل صحبت نمایید.

 

مشاوره هزینه تحصیل در ترکیه

کشور ترکیه به دلیل پیشرفت بسیار زیاد و امکانات آموزشی عالی و همچنین هزینه‌های ارزان قیمت جز گزینه های عالی برای تحصیل محسوب می‌شود. دانشجویان با کار کردن در حین تحصیل و همچنین دریافت بورسیه تحصیلی می‌توانند هزینه تحصیل در ترکیه را تا حد زیادی کاهش دهند.

در صورتی که قصد تحصیل در ترکیه را دارید، می‌توانید برای کسب اطلاعات دقیق با متخصصان این حوزه صحبت نمایید تا بهترین راهکارها برای دریافت ویزا و بورسیه را به شما ارائه دهند. مشاوران و متخصصان مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل کو در خدمت شما هستند تا در این زمینه یاری‌تان کنند.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه هزینه تحصیل در ترکیه می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 91005066-021 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

هزینه خوابگاه در ترکیه چقدر است؟

هزینه خوابگاه در تر‌کیه با توجه به دانشگاه محل تحصیل و همچنین دولتی یا خصوصی بودن خوابگاه متفاوت است و در طول مقاله به طور کامل به آن پرداخته شده است.

آیا می‌توان برای کاهش هزینه تحصیل در ترکیه از بورسیه استفاده کرد؟

بله دانشجویان واجد شرایط می‌توانند برای دریافت بورسیه تحصیلی اقدام کنند.

آیا می‌توان در حین تحصیل به کار در ترکیه پرداخت؟

بله پس از گذشت یک سال از تحصیل دانشجویان می‌توانند اقدام به دریافت مجوز کرده و به کار پاره وقت در ترکیه بپردازند.

کانال تلگرام تحصیلی     

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره