تحصیل در خارجسایر موضوعات

تحصیل در ترکیه

کانال تلگرام تحصیلی     

تحصیل در ترکیه یکی از گزینه های پیش رو برای افرادی است که قصد مهاجرت تحصیلی دارند. ترکیه کشوری زیبا با فراهنگ غنی است که در سال های اخیر رشد چشم گیری در زمینه آموزش عالی داشته است. سیستم آموزشی ترکیه بسیار پیشرفت کرده است به طوری که مدارک دانشگاه‌های این کشور مورد قبول بسیاری از کشورهای جهان هستند. با این حال دریافت ویزا و بورسیه تحصیلی شرایط خاص خود را دارد و در صورت عدم آگاهی ممکن است موفق به دریافت آن نشوید. برای کسب اطلاع در این زمینه می‌توانید مقاله را تا انتها مطالعه کرده و یا از طریق شماره های درج شده در پایین صفحه با مجموعه دانتل تماس بگیرید.

 

تحصیل در ترکیه

ترکیه یکی از کشورهای رو به رشد است که با داشتن جاذبه های توریستی، سطح بالای امکانات و دانشگاه های برتر بسیاری از افراد مشتاق مهاجرت و تحصیل در آن هستند. ترکیه موقعیت جغرافیایی بسیار خوبی دارد و در واقع پلی میان آسیا و اروپا محسوب می‌شود. کشور ترکیه مخصوصا برای ایرانیان بسیار مناسب است چراکه هم از نظر جغرافیایی و هم از نظر فرهنگی به کشور ایران نزدیک است و برای زندگی در این کشورها چالش های فرهنگی وجود نخواهد داشت. اما با این حال تحصیل در یک کشور خارجی شرایط خاص خود را دارد که افراد باید از آن‌ها آگاه باشند.در ادامه مقاله به بررسی کامل تحصیل در ترکیه می‌پردازیم.

 

زبان تحصیل در کشور ترکیه

مدرک زبان یکی از مهم ترین شروط تحصیل در کشورهای خارجی است. بسیاری از افرادی که سطح زبان پایین تری دارند نگران مدرک زبان خود هستند و حتی همین مساله باعث منصرف شدن بسیاری از افراد برای مهاجرت می‌شود. اما کشور ترکیه در مورد مدرک زبان منعطف تر از سایر کشورهاست و آزمون های سنجش زبان خود را برگزار می‌کند. افرادی که مدرک زبان معتبر دارند، هیچ مشکلی نخواهند داشت و بدون شرکت در آزمون های دیگر می‌توانند برای تحصیل اقدام کنند.

اما افرادی که مدرک زبان دریافت نکرده‌اند، باید در آزمون زبان که شامل دو بخش تعیین سطح و مهارت می‌باشد شرکت کنند. با کسب نمره حداقل 60 سطح زبان فرد مورد قبول واقع می‌شود اما در غیر این صورت باید در دوره‌های آموزشی شرکت نمایند. همچنین در کشور ترکیه بسیاری از رشته ها به زبان ترکی ارائه می‌شوند و داوطلبان می‌توانند با دریافت مدرک زبان ترکی به تحصیل در ترکیه بپردازند.

 

مزایای تحصیل در ترکیه

تحصیل در ترکیه مزایای بسیاری دارد که باعث می‌شود افراد در سرتاسر جهان برای تحصیل در این کشور اقدام کنند. همانطور که گفته شد یکی از مزایای ترکیه هزینه های نسبتا کم برای زندگی است که برای ایرانیان گزینه عالی محسوب می‌شود. سایر مزایا به شرح زیر هستند.

 

فرهنگ غنی و نزدیک به ایران

ترکیه یک کشور اسلامی است که ریشه‌های فرهنگی مشترکی با کشور ایران دارد. فرهنگ این کشور بسیار شبیه به فرهنگ ایرانیان است و در نتیجه افراد پس از مهاجرت مشکلاتی همچون تفاوت فرهنگی را تجربه نمی‌کنند و تحصیل در ترکیه با مشکل در این زمینه مواجه نمی‌شوند.

 

سیستم آموزشی عالی

ترکیه در سال‌های اخیر سطح آموزشی خود را بسیار ارتقا داده است به طوری که مدارک تحصیلی همچون دیپلم، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه ‌های ترکیه مورد قبول بسیاری از کشورها هستند. کیفیت بالای آموزش در این کشور مهم ترین دلیل پیشرفت چشم گیر و همچنین افزایش تقاضا برای مهاجرت به ترکیه می‌باشد. ترکیه در توافقنامه بولونیا عضو است و این نشان می‌دهد که مدارک علمی آن از اعتبار بالایی برخوردار هستند.

 

تقویم آموزشی

تفاوت تقویم آموزشی ایران با بسیاری از کشورهای خارجی برای ایرانیان یک دغدغه است. اما کشور ترکیه تقویمی مشابه ایران دارد و در شهریور آغاز و در خرداد پایان می‌یابد. ایرانیان در ابتدای بهار دو هفته تعطیلات دارند که در کشور ترکیه در زمستان می‌باشد. تقویم آموزشی مشابه یکی از مزیت های مهم تحصیل در ترکیه است.

 

تحصیل در مقاطع مختلف ترکیه

در کشور ترکیه امکان تحصیل در مقاطع مختلف از مدرسه تا دکتری وجود دارد.  ادامه تحصیل در هریک از این مقاطع شرایط و قوانین خاص خود را دارد که بهتر است از آن‌ها آگاه باشید. تحصیل در مقاطع مختلف ترکیه به شرح زیر می‌باشد.

 

تحصیل در مدرسه

به طور کلی می‌توان گفت که مدارس ترکیه سطح آموزشی خوبی را دارند. مدارس ترکیه به چند نوع تقسیم می‌شوند. مدارس دولتی که رایگان هستند و نیازی به پرداخت شهریه ندارند. مدرسه‌های بین الملی تحصیل در ترکیه که سطح آموزشی بسیار خوبی دارند و در عین حال شهریه پرداز هستند. مدارس خصوصی که هزینه کمتری نسبت به مدارس بین الملی دارند و کیفیت آموزشی بالایی را نیز دارا هستند. از سوی دیگر دو مدرسه ایرانی در کشور ترکیه فعالیت دارند که دانش‌آموزان می‌توانند از مقطع پیش دبستانی تا پیش دانشگاهی به تحصیل بپردازند. لازم به ذکر است که شرط تحصیل در مدارس این است که حداقل یکی از والدین اقامت ترکیه داشته و دانش آموز پاسپورت معتبر داشته باشد.

برای عضویت در کانال اطلاع رسانی می توانید بر روی متن کانال تلگرام مشاوره تحصیلی کلیک کنید و یا در سرچ تلگرام عبارت ” مشاوره تحصیلی دانتل کو ” بنویسید و عضو شوید. 

 

تحصیل در مقطع کارشناسی

با داشتن مدرک دیپلم افراد می‌توانند برای تحصیلی در مقطع کارشناسی کشور ترکیه اقدام کنند. البته مدرک دیپلم ایران باید معادل مدرک دیپلم ترکیه باشد. تحصیل در مقطع کارشناسی دانشگاه‌های مختلف متفاوت است و از طریق سایت هر دانشگاه اطلاع رسانی می‌شود. برخی از شرایط کلی تحصیل با مدرک دیپلم به شرح زیر می‌باشد.

  • پاسپورت و فرم در خواست تحصیل
  • ترجمه دیپلم و ریز نمرات
  • داشتن مدرک زبان یا گذراندن دوره های آموزشی
  • اثبات توان مالی برای پرداخت هزینه های زندگی و تحصیل در ترکیه
  • ارائه گواهی سلامت

تحصیل در مقطع ارشد و دکتری

ترکیه در مقطع ارشد و دکتری نیز اقدام به پذیرش دانشجو می‌کند و از شرایط آموزشی خوبی نیز برای این مقاطع برخوردار است. از شرایط تحصیل در مقطع ارشد و دکتری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • پاسپورت معتبر
  • فرم درخواست تحصیل
  • قبولی در آزمون های ورودی
  • مدرک زبان برای تحصیل در ترکیه
  • انگیزه نامه و توصیه نامه
  • گواهی و بیمه سلامت
  • داشتن توانایی مالی برای هزینه زندگی
  • ارائه کارهای تحقیقاتی و پروپوزال
  • حداقل ۲۱ سال سن

شرایط تحصیل بدون کنکور در ترکیه

برای تحصیل در ترکیه همانطور که گفته شد یکسری شرایط کلی لازم است که از آن‌ها می‌توان به داشتن پاسپورت، تمکن مالی، گواهی سلامت، مدارک مربوط به زبان و… اشاره کرد. پذیرش دانشجو در ترکیه به دو صورت با آزمون و سوابق تحصیلی انجام می‌شود. افرادی که قصد شرکت در آزمون را دارند نیز باید از نمره قابل قبول کسب نمایند. برخی از دانشگاه ها اقدام به پذیرش دانشجو بدون کنکور می‌کنند و شرط پذیرش نیز سوابق تحصیلی می‌باشد. افرادی که می‌خواهند با معدل پذیرش شوند باید از نمره های بسیار خوبی برخوردار باشند. شرط معدل در تمامی دانشگاه ها یکسان نیست و معمولا دانشگاه های برتر شرط معدل بالاتری را دارند.

 

آزمون های لازم جهت تحصیل در کشور ترکیه

همانطور که گفته شد داوطلبان تحصیل در کشور ترکیه برای پذیرش در دانشگاه‌ها باید آزمون های ورودی را بگذرانند و نمره لازم را کسب نمایند. مخصوصا آزمون های ورودی برای دانشگاه های دولتی ضروری تر هستند. دو آزمون ورودی مهم برای تحصیل در ترکیه به شرح زیر می‌باشند.

 

آزمون YOS

این آزمون تنها در خود ترکیه برگزار می‌شود و توسط اساتید دانشگاه‌های این کشور طراحی می‌گردد. این آزمون ۷ بار در سال برگزار می‌شود و داوطلبان می‌توانند به زبان انگلیسی و ترکی امتحان دهند. آزمون YOS شامل سوالات ریاضی، هندسه و هوش و اطلاعات عمومی است و تنها در کشور ترکیه اعتبار دارد. هزینه آزمون YOS یکسان نیست و هر دانشگاهی می‌تواند هزینه متفاوتی را مشخص کند.

 

آزمون SAT

این آزمون در اکثر کشورهای دنیا برگزار می‌شود و مورد تایید تمامی دانشگاه های جهان است. طراحی آزمون بر عهده موسسه کالج برد آمریکا است. داوطلبان برای تحصیل در ترکیه تنها می‌توانند به زبان انگلیسی امتحان دهند و سوالات امتحان نیز شامل زبان و ریاضی می‌باشد. در تمامی کشورهای دنیا هزینه شرکت در آزمون SAT یکسان می‌باشد.

 

مراحل دریافت ویزا و ثبت نام دانشگاه

ویزای تحصیلی مهم ترین مدرک برای ورود به کشور ترکیه و ثبت نام در دانشگاه‌ها می‌باشد. قبل از اینکه وارد کشور ترکیه شوید باید برای دریافت ویزا اقدام نمایید. به این صورت که در مرحله اول باید برای دانشگاه مورد نظر خود درخواست دهید و در صورت تایید درخواست به سفارت مراجعه کرده و ویزای خود را دریافت نمایید. این ویزا موقت است و تنها ۹۰ روز اعتبار دارد. پس از ورود به ترکیه باید ویزای خود را تمدید کنید که توسط اداره مهاجرت استانی ترکیه انجام می‌شود. مراحل دریافت ویزا و ثبت نام دانشگاه به شرح زیر می‌باشد.

  • انتخاب رشته و دانشگاه مورد نظر برای تحصیل در ترکیه
  • کسب اطلاع از شرایط و مدارک لازم برای ثبت نام با مراجعه به سایت دانشگاه
  • ارسال تمامی مدارک برای دانشگاه مورد نظر و دریافت تاییدیه
  • آماده شدن برای آزمون ورودی دانشگاه و یا آزمون زبان
  • نوبت گرفتن از سفارت و تحویل مدارک مورد نیاز
  • تایید ویزا توسط سفارت ترکیه

هزینه تحصیل در ترکیه

دانشجویان برای تحصیل در ترکیه باید هزینه های زندگی و تحصیل را بپردارند. این هزینه ها نسبت به کشورهای اروپایی کمتر هستند. علاوه بر هزینه تحصیل دانشجویان باید ماهانه مبلغی را برای خورد و خوراک، حمل و نقل، پوشاک، اجاره خانه و… اختصاص دهند. به طور کلی می‌توان هزینه زندگی در ترکیه را ۴۰۰ تا ۵۰۰ دلار براورد کرد. دریافت بورسیه تحصیلی بهترین راه برای کاهش هزینه های زندگی در ترکیه می‌باشد. در صورتی که قصد دریافت بورسیه تحصیلی را دارید، می‌توانید از مشاوران مجموعه دانتل کمک بگیرید.

 

دانشگاه های برتر ترکیه

همانطور که گفته شد ترکیه یکی از کشورهای روبه رشد است که سطح آموزشی بالایی دارد و دانشگاه های برتر ترکیه موفق به گرفتن امتیازهای بالا در سطح جهان شده‌اند. برخی از بهترین دانشگاه ها برای ادامه تحصیل در ترکیه به شرح زیر هستند.

  • آنکارا
  • چانکایا
  • بیلگی استانبول
  • آیدین استانبول
  • دانشگاه فنی استانبول
  • بیلکنت
  • بغازیچی
  • کوچ
  • دانشگاه فنی خاورمیانه
  • حاجت تپه
  •  

دریافت اقامت دائم ترکیه

پس از اتمام تحصیل در ترکیه بسیاری از افراد تصمیم می‌گیرند که در ترکیه بمانند و با پیدا کردن شغل مشغول به کار شوند و درآمدی نیز به دست آورند. در این صورت می‌توان برای دریافت ویزای طولانی مدت اقدام کرد. به این نحو که با در دست داشتن پاسپورت و مدارک تحصیلی و همچنین داشتن محل اقامت و درآمد می‌توانند درخواست خود را ارسال کرده اقامت دائم ترکیه را دریافت نمایند. در صورتی که برای دریافت اقامت دائم ترکیه با مشکل مواجه شده‌اید، می‌توانید با مشاوران مجموعه دانتل کو مشورت نمایید.

 

مشاوره تحصیل در ترکیه

تحصیل در کشور ترکیه هدف بسیاری از افرادی است که قصد مهاجرت تحصیلی دارند. این کشور سیستم آموزشی بسیار خوبی دارد و با داشتن هزینه های پایین زندگی و فرهنگ غنی گزینه ای عالی برای مهاجرت تحصیلی ایرانیان محسوب می‌شود. این کشور در تمامی مقاطع تحصیلی اقدام به پذیرش دانشجو می‌کند.

در صورتی که قصد مهاجرت تحصیلی به کشور ترکیه را دارید، بهتر است ابتدا با متخصصان این حوزه مشورت نمایید تا با بررسی شرایط بهترین راهکارها را در اختیارتان بگذارند. مشاوران و متخصصان مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی  دانتل کو در خدمت شما هستند تا در زمینه تحصیل در ترکیه یاری‌تان کنند.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تحصیل در ترکیه می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 91005066-021 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

  1. آیا مدرک زبان برای تحصیل در ترکیه اجباری است؟

    خیر داوطلبان می‌توانند در آزمون های زبان ترکیه شرکت نمایند و یا مدرک زبان ترکی داشته باشند.

  2. آیا دانش آموزان نیز می‌توانند برای تحصیل در این کشور اقدام کنند؟

    بله در صورتی که یکی از والدین دانش آموز اقامت تر‌کیه را داشته باشد، می‌توان برای تحصیل دانش آموزان اقدام کرد.

  3. آیا بدون آزمون نیز می‌توان برای تحصیل در ترکیه اقدام کرد؟

    بله بسیاری از رشته های دانشگاه های ترکی به صورت بدون آزمون و بر اساس سوابق تحصیلی ارائه می‌شوند.

کانال تلگرام تحصیلی     

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره