انتخاب رشته کنکور سراسریکنکور سراسری

معرفی و انتخاب رشته مهندسی هوافضا

کانال تلگرام تحصیلی     

انتخاب رشته مهندسی هوافضا یکی از گزینه‌های پیش روی داوطلبان کنکور ریاضی است که بسیار محبوب نیز می‌باشد. متقاضیان می‌توانند پس از شرکت در آزمون سراسری و کسب رتبه قابل قبول، مهندسی هوافضا را در فرم انتخاب رشته اینترنتی وارد کنند. اما آنچه اهمیت دارد آگاهی کامل از تمام جوانب این رشته و اطمینان از استعداد و توانایی‌های خود برای موفیقت در آن است. با توجه به اهمیت بسیار زیاد انتخاب رشته و تاثیر مستقیم آن بر زندگی تحصیلی و شغلی توصیه می‌کنیم این مطلب را تا انتها مطالعه نمایید تا در مورد رشته مهندسی هوافضا اطلاع کامل به دست آورید.

 

انتخاب رشته مهندسی هوافضا

داوطلبان آزمون ریاضی فیزیک می‌توانند پس از اعلام نتایج اولیه، در صورت مجاز شدن به انتخاب رشته دفترچه انتخاب رشته را دانلود کرده و آن را مطالعه نمایند. سپس با آگاهی از کدرشته محل‌ها و ظرفیت آن‌ها فرم انتخاب رشته اینترنتی را در سایت سنجش تکمیل کنند.

داوطلبان دانشگاه آزاد نیز برای انتخاب رشته مهندسی هوافضا باید به سایت سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد مراجعه نمایند. توجه داشته باشید که دانشگاه‌های آزاد و پردیس خودگردان شهریه پرداز هستند پس این مساله را در هنگام انتخاب رشته مهندسی هوافضا مدنظر قرار دهید.

بخوانید: راهنما انتخاب رشته 

 

معرفی رشته مهندسی هوافضا

در ابتدا باید گفت رشته هوافضا هیچ ارتباطی با نجوم و ستاره شناسی یا خلبانی ندارد و این یک تصور کاملا اشتباه از این رشته است. این رشته با طراحی و ساخت هرگونه ابزار پرنده و به صورت تخصصی‌تر با هواپیما و فضاپیما سروکار دارد. در دوران تحصیل دانشجویان یاد می‌گیرند که با استفاده از شبیه‌سازها سیستم یک هواپیما، فضاپیما، هلکوپتر و… را طراحی کنند.

در واقع مهندسی هوافضا زیر مجموعه مهندسی مکانیک است و علاوه بر طراحی به ساخت هواپیما نیز می‌پردازند. انتخاب رشته مهندسی هوافضا 6 سال طول می‌کشد و دانشجویان در این دوره ملزم به گذراندن 140 واحد درسی هستند.

بخوانید: راهنما انتخاب رشته کنکور ریاضی

 

دروس رشته هوافضا

از موارد مهم در هنگام انتخاب رشته مهندسی هوافضا آگاهی از دروس است. درس‌های پایه این رشته شامل ریاضی عمومی، فیزیک، برنامه نویسی کامپیوتر، آزمایشگاه فیزیک، استاتیک، معادلات دیفرانسیل، محاسبات عددی، ریاضیات مهندسی و علم مواد می‌شود. از دروس اصلی و تخصصی نیز می‌توان به ترمودینامیک،

مکانیک سیالات، دینامیک عمومی، ارتعاشات مکانیکی، آزمایشگاه مکانیک سیالات، کارگاه ورق کاری، انتقال حرارت، دینامیک پرواز، نقشه کشی صنعتی، طراحی به کمک رایانه، کارگاه موتورهای هواپیما، طراحی سازه‌های هوایی، زبان تخصصی، اصول جلو برنده‌ها، مکانیک مدارهای فضایی، طراحی به کمک رایانه، آیرودینامیک، طراحی اجزا ماشین و… اشاره کرد.

بخوانید: ثبت نام کنکور

 

ظرفیت پذیرش رشته مهندسی هوافضا

ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها یکی از مهم‌ترین سوالات داوطلبان در هنگام انتخاب رشته مهندسی هوافضا است و به آن‌ها کمک می‌کنند تا در هنگام اولویت‌بندی رشته‌های انتخابی خود تصمیم بهتری بگیرند. شما می‌توانید با مطالعه دفترچه کنکور ریاضی فیزیک از سایت سنجش منتشر می‌شود از تمامی رشته‌محل‌ها و ظرفیت آن‌ها مطلع شوید. برای سهولت کار برخی از دانشگاه‌های ارائه دهنده هوافضا و ظرفیت آن‌ها را برای شما آورده‌ایم.

دانشگاه ظرفیت پذیرش
دانشگاه صنعتی شریف – تهران 70
دانشگاه امیرکبیر تهران 90
دانشگاه شهید بهشتی تهران 20
انشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی تهران 35
دانشگاه فردوسی مشهد 30
دانشگاه صنعتی ارومیه 40
دانشگاه صنعتی مالک اشتر 40
موسسه غیرانتفاعی جهاد دانشگاهی اصفهان 60
دانشگاه پیام نور استان اصفهان – مرکز اصفهان 40
دانشگاه پیام نور استان خراسان رضوی _مشهد 40
موسسه غیرانتفاعی اوج 40
دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی تهران 2

 

‌رتبه قبولی انتخاب رشته مهندسی هوافضا

داوطلبان پیش از انتخاب رشته مهندسی هوافضا باید از آخرین رتبه های قبولی در سال های گذشته اطلاع داشته باشند. در مقالات زیر آخرین رتبه قبولی در دو سال گذشته در دانشگاه های سراسری و دانشگاه آزاد را قرار داده ایم. داوطلبان گرامی برای مشاهد آخرین رتبه های قبولی بر روی لینک های زیر کلیک کنید.

برای اطلاع از آخرین رتبه قبولی تمامی رشته ها کنکور سراسری بر روی مقاله زیر کلی کنید.

👈 رتبه قبولی کنکور 👉

 

توانایی های لازم برای موفقیت در انتخاب رشته مهندسی هوافضا

مهندسی هوافضا نیز مانند هر رشته دیگری به مهارت‌ها و استعدادهای درونی نیاز دارد تا فرد بتواند در آن موفق شود. مثلا طراحی و ساخت هواپیما و فضاپیما به صورت تیمی انجام می‌گیرد و چنانچه برقراری ارتباط موثر و کار گروهی در ویژگی های شخصیتی فرد نباشد، در ادامه این کار به مشکل برمی‌خورد. برخی از مهم‌ترین توانایی‌های لازم برای موفقیت در انتخاب رشته مهندسی هوافضا به شرح زیر هستند.

_مهارت تجزیه و تحلیل و تفکر انتقادی

_مهارت حل مساله

_علاقه به ریاضی

_علاقه به انجام کارهای فنی

_مهارت در زبان انگلیسی

_داشتن ذهنی خلاق

_مهارت در برقراری ارتباط و کاری

 

شرح وظایف مهندس هوافضا

آگاهی از شرح وظایف از موارد مهم در هنگام انتخاب رشته مهندسی هوافضا است. متخصصان هوافضا می‌توانند در زمینه‌های مختلفی مشغول به کار شوند. از حوزه‌های کاری و وظایف مختلف مهندسان هوافضا می‌توان به طراحی، ساخت و نگهداری از وسایل هوایی، تحقیق و توسعه در زمینه وسایل هوایی، مشاوره فنی، شبیه سازی پرواز، نصب و تعمیر قطعات هواپیما، ارزیابی محصولات، ناظر در فرودگاه و غیره اشاره کرد.

 

مزایا و معایب رشته مهندسی هوافضا

هر رشته تحصیلی‌ای مزایا و معایب خاص خود را دارد و داوطلبان باید از این موارد آگاه باشند تا بهترین تصمیم را در هنگام انتخاب رشته مهندسی هوافضا برای خود بگیرند. از معایب رشته هوافضا این است که چندان شناخته شده نیست و داوطلبان زیادی متقاضی تحصیل در آن نیستند. در نتیجه دانشگاه‌های ارائه دهنده این رشته نیز محدود هستند و افراد برای قبولی باید رتبه بسیار خوبی کسب کنند. از سوی دیگر این رشته مزیت هایی هم دارد و آن بازار کار و درآمد بسیار خوب است.

محدودیت پذیرش در رشته هوافضا باعث می شود که فارغ التحصیلان آن نیز محدود باشند و در نتیجه رقابت زیادی در بازار کار وجود نخواهد داشت. با توجه به سختی و اهمیت این شغل متخصصان هوافضا درآمد بسیار خوبی خواهند داشت. از سوی دیگر این رشته در کشورهای خارجی و توسعه یافته بسیار مورد توجه است و متخصصان می توانند برای مهاجرت اقدام کرده و شرایط بسیار مناسبی را در خارج از کشور برای خود مهیا کنند.

 

بازار کار و آینده شغلی مهندسی هوافضا

یکی از مهم‌ترین مسائل در هنگام تصمیم گیری به ادامه تحصیل و انتخاب رشته مهندسی هوافضا، آینده شغلی و درآمد ناشی از آن است. افراد مدت زیادی به تحصیل می‌پردازند تا در نهایت بتوانند شغل و درآمد مناسبی پیدا کرده و زندگی خوبی برای خود تشکیل دهند. برای مهندسان هوافضا موقعیت‌های شغلی بسیار خوبی مهیا است و در صورتی که بتوانند مهارت‌خود را در رشته‌شان افزایش دهند درآمد بسیار خوبی نیز خواهند داشت. از برخی حوزه‌های کاری مهندسی هوافضا می‌توان به صنایع هوایی، صنعت خودروسازی، صنایع هوا و فضا، صنایع دفاعی، نیروی هوایی ارتش، شرکت های بازرسی فنی، سازمان هواپیمایی کشور، پژوهشگاه فضایی، ارزیابی وسایل پرنده در شرکت بیمه و… اشاره کرد.

 

نرم افزارهای مورد نیاز مهندسی هوافضا

مهارت استفاده از نرم‌افزارها حرف اول را در انتخاب رشته مهندسی هوافضا می‌زند. از شروط مهم استخدام در این رشته تسلط بر نرم افزاهای تخصصی است به همین دلیل توصیه می‌شود که دانشجویان با این نرم افزارها کار کرده و مهارت لازم در این زمینه را به دست آورند. برخی از نرم افزارهای مورد نیاز رشته مهندسی هوافضا به شرح زیر هستند.

XFLR5  موثر در شروع یادگیری هوافضا

Catia مورد استفاده در طراحی قطعات

Matlab  مورد استفاده در نوشتن برنامه و محاسبات ریاضی در مهندسی

Ansys مورد استفاده در تحلیل مهندسی قطعات در تحلیل‌های دینامیکی

ABAQUS  مورد استفاده در تحلیل‌های المان محدود

Inventor مورد استفاده در طراحی‌های دو بعدی و سه بعدی

Creo مورد استفاده در آنالیز و شبیه سازی

برای عضویت در کانال اطلاع رسانی می توانید بر روی متن کانال تلگرام مشاوره تحصیلی کلیک کنید و یا در سرچ تلگرام عبارت ” مشاوره تحصیلی دانتل کو ” بنویسید و عضو شوید. 

 

ادامه تحصیل در رشته مهندسی هوافضا

بسیاری از افراد قصد دارند که تحصیلات خود را تا مقاطع دکتری ادامه دهند و به همین دلیل وضعیت ادامه تحصیل یکی از سوالات در هنگام انتخاب رشته مهندسی هوافضا است.  برخی از گرایش‌های هوافضا در مقطع ارشد عبارتند از گرایش پیشرانش، گرایش سازه‌های هوایی، گرایش آیرودینامیک، گرایش مهندسی فضایی و بررسی سوانح هوایی و صلاحیت‌های پروازی. داوطلبان در مقطع دکتری نیز می‌توانند به تحصیل در گرایش‌هایی همچون گرایش جلو برندگی، سازه‌های هوایی، دینامیک پرواز و کنترل و آیرودینامیک بپردازند.

 

انتخاب رشته مهندسی هوافضا بدون کنکور

ممکن است برخی از داوطلبانی که علاقه بسیار زیادی به رشته مهندسی هوافضا دارند، نتوانند رتبه مناسب برای قبولی و انتخاب رشته مهندسی هوافضا به دست آورند. اما در این شرایط راهکاری وجود دارد که افراد می‌توانند شانس خود را امتحان کرده و به تحصیل در رشته مورد علاقه‌شان بپردازند. برخی از دانشگاه‌های پیام نور، غیرانتفاعی و آزاد بدون آزمون دانشجو پذیرش می‌کنند. البته تحصیل در رشته هوافضا بدون کنکور شرایط خاص خود را دارد بدین صورت که داوطلب باید معدل و به طور کلی سابقه علمی خوبی داشته باشد. لازم به ذکر است که رشته مهندسی هوافضا بدون کنکور در دانشگاه‌های دولتی ارائه نمی‌شود.

بخوانید: راهنما ثبت نام بدون کنکور

 

مهاجرت با رشته تحصیلی هوافضا

در هنگام انتخاب رشته مهندسی هوافضا یکی دیگر از سوالات داوطلبان وضعیت بورسیه و مهاجرت تحصیلی است. در پاسخ به این سوال باید گفت که رشته مهندسی هوافضا در کشورهای توسعه یافته بسیار مورد توجه است و بسیاری از کشورها به دنبال جذب این مهندسان هستند. درآمد مهندسان هوافضا در کشورهای خارجی بسیار بالاست و می‌توانند زندگی با شرایط عالی در خارج از کشور برای خود مهیا کنند.

برای مهاجرت تحصیلی لازم است فرد نمره و معدل خوبی در طول دوران تحصیل خود داشته باشد. بدیهی است که داشتن مدرک انگلیسی نیز برای مهاجرت تحصیلی ضروری می‌باشد. از بهترین دانشگاه‌های ارائه دهنده مهندسی هوافضا می‌توان به دانشگاه استنفورد، پردو، موسسه فناوری جورجیا، دانشگاه میشیگان، دانشگاه تگزاس و دانشگاه ایلینوی اشاره کرد.

 

مشاوره انتخاب رشته مهندسی هوافضا

انتخاب رشته تحصیلی از مهم‌ترین تصمیم‌های زندگی است که می‌تواند مسیر هر فرد را تعیین کند. با توجه به اهمیت بسیار زیاد انتخاب رشته، چنانچه در هنگام تصمیم گیری در مورد رشته تحصیلی دچار سردرگمی شدید و یا سوالاتی برای‌تان به وجود آمد، می‌توانید با مشاوران تحصیلی مشورت نمایید. متخصصان مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل کو در خدمت شما هستند تا در این زمینه یاری‌تان کنند.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه انتخاب رشته مهندسی هوافضا می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02191005066 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

  1. برای انتخاب رشته مهندسی هوافضا چه باید کرد؟

    برای انتخاب رشته مهندسی هوافضا پس از مطالعه دفترچه انتخاب رشته از طریق سایت سنجش نسبت به تکمیل فرم انتخاب رشته اقدام نمایید.

  2. درس‌های مهم برای قبولی در رشته مهندسی هوافضا کدامند؟

    ریاضی و فیزیک بیش‌ترین اهمیت را در قبولی این رشته دارند.

  3. بازار کار رشته مهندسی هوافضا چگونه است؟

    این رشته از بازار کار خوبی برخوردار است و متخصصان می‌توانند شغل و درآمد بسیار خوبی داشته باشند.

کانال تلگرام تحصیلی     

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره