ثبت نام کنکور کارشناسی ارشدکارشناسی ارشد

رشته شناور کنکور ارشد چیست

کانال تلگرام تحصیلی     

رشته شناور کنکور ارشد چیست ؟ رشته شناور به مجموعه امتحانی دوم جهت شرکت کردن در کنکور کارشناسی ارشد گفته می شود. متقاضیان، می توانند وابسته به نیاز شغلی و یا  علاقه مندی های خود، علاوه بر مجموعه امتحانی اول خود در رشته‌های شناور نیز در این آزمون شرکت کنند. در ادامه این مقاله از سایت دانتل، قصد داریم اطلاعات تکمیلی پیرامون رشته های شناور ارشد را ارائه دهیم.

 

رشته شناور کنکور ارشد چیست؟

داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد، مجاز هستند که در دو گروه امتحانی در این آزمون شرکت کنند. گروه امتحانی اول تحت عنوان گروه امتحانی اصلی و گروه امتحانی دوم، رشته های شناور هستند. رشته‌های شناور دسته ای از رشته‌های کنکور کارشناسی ارشد هستند که متقاضیان می توانند در کنار ثبت نام در مجموعه امتحانی اصلی، در آن ها نیز ثبت نام کنند.

بنابراین دانشجویان ترم آخر مقطع کارشناسی و فارغ التحصیلانی که مدرک کارشناسی خود را دریافت کرده باشد، در صورت تمایل می توانند در دو گروه امتحانی در کنکور کارشناسی ارشد شرکت کنند.

مجموعه امتحانی اول همان رشته‌های اصلی هستند که داوطلبان بر اساس علاقه مندی خود مجاز به ثبت نام در یکی از آن ها می باشند.  اما علاقه مندان می توانند در صورت تمایل مجموعه امتحانی دومی را نیز برای شرکت در آزمون انتخاب کنند که به مجموعه امتحانی دوم، رشته‌های شناور اطلاق می شود.

ثبت نام در رشته های شناور اجباری نیست و هر یک از داوطلبان مجاز هستند که بر اساس شرایط و علاقه مندی هایی که دارند، در رشته‌های شناور ثبت نام کنند.

آزمون برای رشته‌های اصلی و شناور در دو بازه زمانی مجزا برگزار می گردد و شرکت کنندگان می توانند در بازه های زمانی مجزایی در هر یک از این مجموعه های امتحانی شرکت کنند و به عبارتی زمان برگزاری آن ها تداخلی با یکدیگر ندارد. به طوری که معمولا یک روز قبل و یا یک روز بعد از برگزاری آزمون برگزار می گردد.

زمان و نحوه ثبت نام رشته شناور ارشد

داوطلبانی که قصد ثبت نام در رشته‌های شناور ارشد را دارند، باید در زمان ثبت نام در کنکور ارشد رشته های اصلی اقدام کنند. به عبارتی در زمان و نحوه ثبت نام رشته شناور ارشد با رشته های اصلی ارشد، هیچ تفاوتی وجود ندارد.

بنابراین اگر متقاضی ثبت نام در هر یک از رشته های شناور و یا رشته های اصلی کارشناسی ارشد هستید، باید در زمان ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد، به سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی اینترنتی “sanjesh.org” مراجعه کنید و اقدام به تکمیل اینترنتی فرم ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد نمایید. برای اطلاع از نحوه ثبت‌نام مقاله زیر را مطالعه نمایید.

زمان ثبت نام رشته های شناور کنکور کارشناسی ارشد، به صورت همزمان با رشته‌های اصلی این آزمون در آذر ماه انجام می شود. البته معمولا زمان ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد در رشته های اصلی و شناور در بازه های زمانی دیگری نیز تمدید می گردد. داوطلبان در بازه های زمانی تمدید مهلت ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد نیز می توانند در رشته های شناور ارشد نام نویسی کنند.

تنها تفاوتی که میان ثبت نام رشته‌های امتحانی اصلی و شناور وجود دارد، این است که داوطلبان باید در زمان تکمیل فرم ثبت نام، کد رشته شناور مورد نظر خود را در بخش رشته های شناور وارد کنند.

داوطلبان توجه داشته باشند برای ثبت نام در رشته‌های شناور باید کارت جداگانه خریداری کنند اما فقط یکبار ثبت نام انجام می شود. در زمان کارت ورود به جلسه نیز برای هر رشته کارت جداگانه صادر خواهد شد.

لیست رشته های شناور کنکور کارشناسی ارشد

یکی از سوالاتی که برای  وجود دارد، این است که کدام یک از رشته های امتحانی در این مقطع، جزو رشته‌های شناور هستند. لیست رشته های شناور کنکور کارشناسی ارشد در دفترچه راهنمای ثبت نام درج می گردد؛ ضمن اینکه به منظور راهنمایی شما عزیزان در ادامه نیز جداول در بردارنده لیست رشته‌های شناور در هر یک از گروه های علوم انسانی، علوم پایه، فنی و مهندسی، کشاورزی و منابع طبیعی، هنر و دامپزشکی را ارائه کرده ایم.

گروه فنی و مهندسی

کدرشته نام رشته امتحانی
1253 مهندسی نفت
1255 مهندسی پلیمر
1256 مجموعه مهندسی معماری کشتی
1262 مهندسی در سوانح طبیعی
1273 نانو فناوری – نانو مواد
1276 مهندسی فناوری اطلاعات (IT)
1279 مجموعه مهندسی هوافضا
1285 مهندسی شیمی – بیوتکنولوژی و دارو سازی
1286 مهندسی پلیمر – صنایع رنگ
1287 مهندسی طراحی محیط زیست
1290 مهندسی ابزار دقیق و اتوماسیون در صنایع نفت
1292 مهندسی ایمنی و بازرسی فنی
1293 مهندسی ایمنی، بهداشت و محیط زیست (HSE)

لیست رشته های شناور ارشد – دامپزشکی

کدرشته نام رشته امتحانی
1501 انگل شناسی دامپزشکی
1502 فیزیولوژی دامپزشکی
1503 قارچ شناسی دامپزشکی
1504 بافت شناسی دامپزشکی
1505 باکتری شناسی دامپزشکی
1506 ایمنی شناسی دامپزشکی
1507 بهداشت و کنترل کیفی مواد غذایی
1510 سم شناسی

علوم پایه

کد رشته نام رشته امتحانی
1202 مجموعه ژئوفیزیک و هوا شناسی
1205 مجموعه فتونیک
1209 مجموعه علوم کامپیوتر
12013 زیست شناسی گیاهی
12014 زیست شناسی جانوری
12015 مجموعه علوم محیط زیست
12016 زیست شناسی دریا
12017 اقیانوس شناسی فیزیکی
12018 مجموعه تاریخ و فلسفه علم
12019 علوم شناختی
12020 مجموعه علوم اطلاعاتی

گروه علوم انسانی

کدرشته نام رشته امتحانی
1103 سنجش از راه دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی
1109 زبان های باستانی ایران
1110 مجموعه زبان شناسی
1119 مجموعه علم اطلاعات و دانش شناسی
1125 مدیریت جهانگردی
1127 ایران شناسی
1128 آموزش زبان ژاپنی
1129 آموزش زبان اردو
1131 مطالعات جهان
1137 مطالعات زنان
1138 مجموعه علوم ارتباطات اجتماعی
1139 مجموعه مددکاری اجتماعی
1144 مدیریت دریایی
1145 امور فرهنگی
1146 محیط زیست
1148 مجموعه مدیریت کسب و کار و برنامه ریزی امور شهری
1153 مجموعه مدیریت اطلاعاتی

لیست رشته های شناور ارشد – هنر

کدرشته نام رشته امتحانی
1350 مجموعه برنامه ریزی شهری، منطقه ای و مدیریت شهری
1351 مجموعه طراحی شهری
1353 مرمت و احیای ابنیه و بافت های تاریخی
1356 نمایش عروسکی
1359 مجموعه هنرهای پژوهشی و صنایع دستی
1361 مجموعه هنرهای ساخت و معماری
1362 طراحی صنعتی
1363 فرش

گروه کشاورزی و منابع طبیعی

کدرشته نام رشته امتحانی
1314 حشره شناسی کشاورزی
1322 مهندسی مکانیزاسیون کشاورزی
1323 اکوهیدرولوژی
1324 بیوتکنولوژی کشاورزی
1325 توسعه روستایی
1327 مدیریت کشاورزی

مشاوره ثبت نام رشته شناور ارشد

ثبت نام رشته های شناور کنکور کارشناسی ارشد فرصتی می باشد که مجری کنکور ارشد، یعنی سازمان سنجش در اختیار داوطلبان قرار می دهد. اما متقاضیان می توانند در صورت تمایل و علاقه مندی در رشته‌ی شناور شرکت کنند و ثبت نام و یا عدم ثبت نام در این رشته‌ها وابسته به شرایط و اهداف شرکت کنندگان دارد.

هر یک از رشته‌های شناور دارای بازار کار و آینده شغلی متفاوتی با یکدیگر هستند و داوطلبانی که مایل به انتخاب رشته‌های شناور هستند، باید بر اساس تجربه های فردی و شغلی خود اقدام کنند و بر اساس اهدافی که دارند، اقدام به انتخاب رشته نمایند. 

لازم است اشاره کنیم که در صورتی که متقاضیان به صورت همزمان در هر دو رشته اصلی و شناور پذیرفته شوند، فقط مجاز هستند که یک رشته را برای تحصیل انتخاب کنند؛ چراکه امکان تحصیل همزمان در دو رشته وجود ندارد.

در صورتی که در زمینه رشته های شناور کنکور کارشناسی ارشد سوالات بیشتری دارید، می توانید برای دریافت راهنمایی و دریافت پاسخ سوالات خود با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل در ارتباط باشید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه کنکور کارشناسی ارشد می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 91005066-021 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول 

رشته شناور ارشد چیست؟

منظور از رشته شناور ارشد، همان مجموعه امتحانی دوم می باشد؛ متقاضیان کنکور ارشد می توانند علاوه بر رشته اصلی خود در یکی از رشته های شناور نیز شرکت کنند.

از چه طریقی می توان به لیست رشته‌های شناور ارشد دسترسی داشت؟

طریق دفترچه ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد در اختیار متقاضیان قرار می گیرد؛ ضمن اینکه در این مقاله نیز لیست رشته های شناور را آورده ایم.

نحوه ثبت‌نام در رشته‌های شناور ارشد چگونه می باشد؟

تفاوتی میان ثبت نام در رشته های اصلی و شناور وجود ندارد و متقاضیان باید در زمان ثبت نام ارشد، کد رشته محل مورد نظر خود را در فرم ثبت نام وارد کنند و در کنکور شرکت کنند.

کانال تلگرام تحصیلی     

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره