کارشناسی ارشدمشاوره تحصیلی کارشناسی ارشد

فصل بندی پایان نامه کارشناسی ارشد

کانال تلگرام تحصیلی     

فصل بندی پایان نامه کارشناسی ارشد چگونه می باشد و ساختار پایان نامه ارشد باید از چه اصولی پیروی کند؟ دانشجویانی که در مقطع کارشناسی ارشد در حال تحصیل هستند، به منظور دریافت مدرک ارشد، باید واحدی به نام پایان نامه را در آخرین ترم تحصیلی خود اخذ کرده و بگذرانند. به طور کلی ساختار پایان نامه کارشناسی ارشد متشکل از پنج فصل است که هر بخش به طور مجزا دارای مقدمه، مطب اصلی و نتیجه گیری می باشد. پس از اینکه دانشجویان تدوین پایان نامه خود را به پایان رسانند، بر اساس کیفیت مطالب ارائه شده در متن پایان نامه در جلسه دفاع، نمره شان توسط استاد مشاور و استاد راهنما مشخص می گردد. برای اطلاع از جزئیات ساختار پایان نامه کارشناسی ارشد در ادامه همراه ما باشید.

فصل بندی پایان نامه کارشناسی ارشد

فصل بندی پایان نامه کارشناسی ارشد مشابه با اجزای اصلی یک مقاله هستند اما در نگاه کلی، از آن کامل تر می باشند. پایان نامه کارشناسی ارشد پس از ارائه چکیده از پنج فصل شامل مقدمه، مرور ادبیات و پیشینه پژوهش، روش تحقیق، تجزیه و تحلیل داده ها و نتیجه گیری تشکیل شده است که در ادامه پیرامون هر یک اطلاعات مختصری را ارائه کرده ایم.

ساختار پایان نامه کارشناسی ارشد

برای آغاز نگارش پایان نامه، در قدم اول ساختار پایان نامه کارشناسی ارشد باید به دنبال موضوعی باشید تا آن هنگام فردی در رابطه با آن پژوهشی انجام نداده باشد. شما می توانید برای پیدا کردن موضوع از سرچ های اینترنتی و یا استاد راهنما خود کمک بگیرید. 

اگر در رابطه با موضوعی مرتبط با رشته تحصیلی خود، دغدغه ای دارید؛ می توانید همان موضوع را مورد مطالعه قرار دهید. 

پس از انتخاب موضوع، باید پروپوزال که در واقع خلاصه ای از پایان نامه می باشد، آماده شود؛ اینگونه اساتید گروه آموزشی پس از مطالعه آن می توانند با موضوع پژوهش آشنا شوند و آن را تائید نمایند.

پس از تائید پروپوزال، دانشجویان باید نوشتن پایان نامه خود را آغاز کنند. اما سوالی که بسیاری از دانشجویان در این مرحله با آن مواجه هستند، این است که نگارش پایان نامه را باید از کجا آغاز کنند و چگونه ادامه دهند. این سوال به دلیل عدم اطلاع دانشجویان از ساختار و فصل بندی پایان نامه است؛ به طوری که افراد نمی دانند در هر فصل باید چه مطالبی را ارائه بدهند.

 

فصل بندی پایان نامه کارشناسی ارشد |‌ چکیده

چکیده در واقع خلاصه ای از کل پایان نامه می باشد و دانشجو در آن باید به جنبه های اصلی و مهم پایان نامه کارشناسی ارشد بپردازد؛ چکیده معمولا در یک پاراگراف 300 کلمه ای نوشته می شود و متشکل از بخش هایی شامل هدف کلی، مسئله تحقیق، یافته های اصلی، تجزیه و تحلیل و کلمات کلیدی می باشد.

این بخش جزو فصل بندی وساختار پایان نامه ارشد نیست و قبل از فصل اول برای آشنایی بیشتر مخاطبان با موضوع و یافته های پایان نامه آورده می شود. 

فصل اول: مقدمه

هر کدام از فصل بندی پایان نامه کارشناسی ارشد ، دارای مقدمه هستند؛ یعنی این فصل با عنوان مقدمه نیز خود دارای مقدمه کوتاهی می باشد و سپس به شرح مسئله می پردازد.

در این فصل دانشجو ابتدا باید در رابطه با چرایی انتخاب این موضوع توضیحاتی را ارائه دهد و سپس ضرورت پرداختن به این موضوع را از ابعاد مختلف بررسی نمایند. اینکه پرداختن به این موضوع در جهان واقعی دارای چه کاربردهایی است. 

توصیه می شود که اهداف و فرضیه های تحقیق و همینطور شرح دادن واژگان کلیدی و مرتبط با عنوان ساختار پایان نامه کارشناسی ارشد، در فصل اول در نظر گرفته شود.

ساختار پایان نامه کارشناسی ارشد | فصل دوم: پیشینه پژوهش

فصل دوم فصل بندی پایان نامه کارشناسی ارشد مرتبط با پیشینه پژوهش می باشد. به عبارتی نظریه متخصصان در این قسمت به صورت مفصل توضیح داده شده است.

در این مرحله ساختار پایان نامه ارشد آنچه که حائز اهمیت می باشد، نوع نگارش است و دانشجویان به هیچ عنوان نباید از دیگر کتاب ها و مقالات، کپی کنند. در انتهای هر پاراگراف، دانشجو باید خلاصه ای از آنچه که متوجه شده است را با ذکر منبع ارائه دهد.

فصل بندی پایان نامه کارشناسی ارشد | فصل سوم: روش تحقیق

در فصل سوم فصل بندی پایان نامه ارشد دانشجو باید روش تحقیقی و روش شناسایی اطلاعات خود شامل شیوه جمع آوری، تجزیه و تحلیل داده ها را با جزئیات بیشتری توضیح دهد.

در فصل سوم بهتر است به جامعه آماری تحقیق ، نمونه ، روش نمونه گیری ، متغیر های تحقیق و ابزار اندازه گیری پرداخته شود.

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها

فصل چهارم پایان نامه به یافته های حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها می پردازد؛ به طوری که برای نمایش آن ها از جداول و یا نمودارهای توصیفی استفاده می کند. در این قسمت ساختار پایان نامه کارشناسی ارشد با توجه به منابع مطالعاتی، لازم است که تائید و یا رد هر فرضیه نیز بررسی شود.

دانشجویانی که با مقاله آشنایی دارند، می توانند پس از پایان جلسه دفاع از پایان نامه، بر اساس اطلاعاتی که در فصل چهارم منتشر شده است، پایان نامه خود را در قالب یک مقاله نوشته و منتشر نمایند.

فصل پنجم: نتیجه گیری

فصل پنجم فصل بندی پایان نامه کارشناسی ارشد نتیجه گیری است، ابتدا خلاصه ای از چهار فصل گذشته ارائه می شود و سپس اقداماتی که برای رسیدن به اهداف پژوهش مورد بررسی قرار گرفته است نیز شرح داده می شود. 

در پایان نیز یافته هایی که موافق با موضوع ساختار پایان نامه ارشد و یا مخالف آن بوده اند و در سال های گذشته بر روی آن ها کار شده است، ارائه می گردد.

سایر جزئیات ساختار پایان نامه کارشناسی ارشد

یکی از هدف هایی که ساختار پایان نامه کارشناسی ارشد دنبال می کند، این است که دانشجویان با نحوه نگارش و تنظیم مطالب یک موضوع علمی آشنا شوند.

علاوه بر فصل بندی پایان نامه ارشد که در متن فوق به آن ها پرداختیم، دارای جزئیات دیگری هم هستند که در ادامه به آن ها اشاره کرده ایم :

  • معمولا پایان نامه ها با صفحه “بسم الله الرحمن الرحیم ” شروع می شوند.
  • در صفحه ابتدایی پایان نامه کارشناسی ارشد ” تأییدیه اعضای هیأت داوران حاضر در جلسه دفاع ” قرار می گیرد.
  • در صفحه دوم ” آیین نامه چاپ پایان نامه که به وسیله دانشجو تکمیل و امضا شده ” قرار می گیرد.
  • در صورتی که دانشجو مایل است پایان نامه را به شخصی تقدیم کند “صفحه تقدیم به ” را در یک صفحه قرار می دهد.
  • مجدد در صورت تمایل، دانشجو می تواند در یک صفحه ” شکر و قدر دانی ” را قرار دهد.
  • در صفحات بعدی به ترتیب ” چکیده “، ” فهرست مطالب “،  “فهرست جداول و نمودار ها ” ، ” فصل های پایان نامه ” و ” فهرست منابع ” قرار می گیرد.

در برخی از دانشگاها، برخی از دانشجویان تصمیم می گیرند به جای نگارش پایان نامه، این واحد را به صورت آموزش محور بگذرانند. این دسته از دانشجویان می توانند با کمک استاد مربوطه، مقاله ای برای واحد درسی سمینار خود نگارش کنند.

مشاوره ساختار پایان نامه کارشناسی ارشد

از موضوعات مهم در مقطع کارشناسی ارشد، انتخاب موضوع مناسب برای فصل بندی پایان نامه ارشد می باشد. به طوری که دانشجویان باید پس از انتخاب موضوع، از عدم تکراری بودن آن اطمینان حاصل کنند.

دانشجویان به منظور دریافت گواهی جدید بودن موضوعی که برای پایان نامه انتخاب کرده اند، لازم است با نحوه استعلام موضوع پایان نامه کارشناسی ارشد آشنا باشند و پس در مراحل بعدی اقدام به تهیه و تدوین فصل ها نمایند.

برای شروع نگارش ساختار پایان نامه کارشناسی ارشد ، لازم است در مرحله اول پروپوزال خود را آماده کنید؛ پس از تائید اساتید گروه آموزشی می توانید اقدامات لازم برای نوشتن پایان نامه را انجام دهبد. در هر فصل به خصوص فصل دوم، از منابع جدیدی استفاده کنید؛ برای افزایش کیفیت مطالب پایان نامه خود می توانید از یافته های مقالات و مجلات آکادمی انگلیسی که طی سال های اخیر منتشر شده است، استفاده کنید. 

مرکز مشاوره تحصیلی دانتل، با برخورداری از کارشناسان تحصیلی مجرب می تواند راهنمای شما عزیزان در زمینه ساختار و فصل بندی پایان نامه کارشناسی ارشد باشد. برای ارتباط با مشاوران و کارشناسان مجرب می توانید از خدمات مشاوره تحصیلی تلفنی استفاده کنید و با مشاوران در ارتباط باشید و پاسخ سوالات خود را دریافت کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه ساختار پایان نامه کارشناسی ارشد می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02191005066 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

نحوه نگارش پایان نامه کارشناسی ارشد چگونه است؟

ساختار پایان نامه کارشناسی ارشد متشکل از پنج فصل می باشد که جزئیات مرتبط با آن در متن مقاله فوق آورده شده است.

دانشجویان چگونه باید موضوع پایان نامه کارشناسی ارشد را انتخاب کنند؟

دانشجویان باید سعی کنند موضوعی که برای پایان نامه خود انتخاب می کنند، جدید باشد و با دریافت استعلام موضوع پایان نامه نیز از غیرتکراری بودن آن اطمینان حاصل کنند.

دانشجویان برای نگارش و فصل بندی پایان نامه کارشناسی ارشد از چه منابعی باید استفاده کنند؟

دانشجویان هر منبعی را می توانند برای نگارش پایان نامه ارشد انتخاب کنند، اما توصیه می شود مقالاتی که استفاده می کنند، به روز و از منابع غیر فارسی باشد.

کانال تلگرام تحصیلی     

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره