کنکور سراسریمشاوره کنکور سراسری

معافیت تحصیلی بعد از فارغ التحصیلی

کانال تلگرام تحصیلی     

معافیت تحصیلی بعد از فارغ التحصیلی از دغدغه های دانش آموزان و دانشجویانی است که مشمول خدمت نظام وظیفه هستند و می خواهند بدانند پس از فارغ التحصیل شدن در هر مقطع تا چه مدت فرصت دارند تا برای ادامه تحصیل اقدام کنند و یا برای رفتن به خدمت سربازی خودشان را آماده کنند. از همین رو قصد داریم در ادامه جزئیات بیشتری از معافیت تحصیلی بعد از فارغ التحصیلی را ارائه دهیم.

 

معافیت تحصیلی بعد از فارغ التحصیلی

بر اساس قوانین نظام وظیفه، آقایان نمی توانند به طور همزمان به تحصیل و همینطور خدمت سربازی بپردازند. بنابراین دانش آموزان و دانشجویان پس از رسیدن به سن 18 سالگی تمام، لازم است که وضعیت سربازی خود را مشخص کنند. 

طبق اطلاعیه نیروهای مسلح فارغ التحصیلان آقا مشمول خدمت سربازی پایه دوازدهم سال ۱۴۰۱ که در کنکور ۱۴۰۲ شرکت کرده و در رشته های نمیسال دوم پذیرفته شده اند، می توانند در دانشگاه ثبت نام نمایند.

این داوطلبان با ثبت نام درخواست معافیت تحصیلی می توانند به ادامه تحصیل در دانشگاه بپردازند و غیبت نخواهند خورد.

فارغ التحصیلان در مقطع دیپلم و بالاتر، می توانند تاریخ اعزام به خدمت سربازی خود را تا یک سال به تعویق بیاندازند اما پس از یکسال در صورتی که ادامه تحصیل ندهند، باید برای انجام خدمت سربازی اعزام گردند. بر اساس قوانین و مقررات سازمان وظیفه عمومی ناجا، آقایانی که قصد ادامه تحصیل در هر مقطع دانشگاهی را دارند، لازم است که مجوز ادامه تحصیل داشته باشند.

به عبارتی اگر اقدام به دریافت معافیت تحصیلی نکنند، به منزله غیبت خواهد بود. در نظر داشته باشید که مهلت معافیت تحصیلی بعد از فارغ التحصیلی، حداکثر یک سال پس از فارغ التحصیلی، انصراف و یا اخراج از تحصیل است.

بخوانید: ثبت نام کنکور  

 

مدت زمان معرفی به نظام وظیفه پس از فارغ التحصیلی

افرادی که به سن مشمولیت اعزام به خدمت سربازی رسیده اند، لازم است برای رفتن به سربازی اعزام شوند تا غیبت نخورند. فرد مشمولی که در حال درس خواندن است، با گرفتن معافیت تحصیلی می تواند خدمت سربازی خود را به تعویق بیاندازد و در صوررت پایان دوره تحصیل معافیت تحصیلی بعد از فارغ التحصیلی تا ۱ سال باید اقدام کنند.

برای جلوگیری از غیبت خوردن، فرد باید پس از رسیدن به سن 18 سالگی تمام، طی مدت زمان 6 ماه برای اعزام به خدمت به پلیس +10 مراجعه نماید. همینطور افرادی که پس از رسیدن به سن مشمولیت، ترک تحصیل کرده اند و یا از تحصیل انصراف داده اند، تا یک سال فرصت دارند تا خودشان را معرفی کنند و غیبت نخورند.

 

حداکثر مدت استفاده از معافیت های تحصیلی برای مقاطع مختلف

آقایان در سنین مشمولیت و پس از فارغ التحصیلی در مقاطع مختلف، یک سال فرصت خواهند داشت تا از معافیت تحصیلی استفاده کنند. در جدول زیر به سنوات مجاز برای هر مقطع تحصیلی جهت دریافت معافیت تحصیلی اشاره کرده ایم:

سنوات تحصیلی مجاز برای هر مقطع تحصیلی
مقطع تحصیلی سنوات تحصیلی مجاز برای این مقطع تحصیلی
دانش آموزان (پایه تحصیلی دیپلم) حداکثر تا سن 20 سالگی تمام
مقطع کاردانی حداکثر 2 سال و نیم
مقطع  کارشناسی ناپیوسته حداکثر 3 سال
مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته حداکثر 3 سال
مقطع کارشناسی پیوسته حداکثر 5 سال
مقطع کارشناسی ارشد پیوسته حداکثر 6 سال
مقطع دکترای تخصصی حداکثر 6 سال
مقطع دکترای پزشکی پیوسته حداکثر 8 سال

همینطور افرادی که پس از ورود به سن مشمولیت فارغ التحصیل می شوند، مدت زمان معافیت تحصیلی بعد از فارغ التحصیلی تا یک سال می باشد و پس از آن باید وضعیت خدمت سربازی خود را مشخص کنند. در صورتی که مشمولان نظام وظیفه بعد از یک سال خود را معرفی نکرده باشند و بیش از سه ماه از مدت یک ساله آن ها گذشته باشد، شش ماه اضافه خدمات را باید طی کنند.

دسته ای از متقاضیان که در خارج از کشور مشغول تحصیل می باشند، پس از رسیدن به سن مشمولیت، تا 6 ماه فرصت دارند تا اقدام به اخذ معافیت تحصیلی دارند.

 

معافیت تحصیلی دانشجویان

مشمولان فارغ التحصیل با مدرک دیپلم که غیرغایب هستند و بر اساس مقررات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و همینطور وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و همینطور دانشگاه آزاد، در یکی از دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی مورد تائید وزارت خانه ها پذیرفته شده اند، تا پایان سقف تعیین شده برای هر مقطع دارای معافیت تحصیلی خواهند بود.

پیش تر نیز اشاره کردیم که سنوات مجاز برای مقطع کاردانی 2 سال و نیم، برای مقطع تحصیلی کارشناسی ناپیوسته و کارشناسی ارشد ناپیوسته، 3 سال، برای مقطع دکتری ناپیوسته حداکثر 6 سال، برای دوره کارشناسی پیوسته حداکثر 5 سال و برای دوره دکتری حرفه ای حداکثر 8 سال است. دانشجویانی که بیش از سقف مجاز تعیین شده ادامه تحصیل دهند، غایب شناخته می شوند.

دریافت معافیت تحصیلی برای هر مقطع یکبار امکان پذیر است و حداکثر نیز تا زمان اخذ مدرک تحصیلی دکتری صادر می شود.

 

معافیت تحصیلی طلاب حوزه های علمیه

مشمولان غیردیپلم که قبل از ورود به سن مشمولیت در سن 19 سالگی در حوزه های علمیه مشغول به تحصیل هستند، می توانند حداکثر تا سن 24 سالگی دوره مقدمات را طی کنند و از معافیت تحصیلی برخوردار شوند.

دسته ای از مشمولان که در دوره دبیرستان ترک تحصیل کرده اند تا مدت یک سال پس از معافیت تحصیلی بعد از فارغ التحصیلی، می توانند در حوزه علمیه مشغول به تحصیل شوند و در صورتی که دوره مقدماتی را حداکثر تا سن 24 سالگی به پایان برسانند، از معافیت تحصیلی بهره مند می گردند. برخورداری از معافیت تحصیلی در مقاطع بالاتر از مقدمات در حوزه های علمیه، مشروط به نداشتن غیب است.

جهت عضویت در کانال اطلاع رسانی و آخرین اخبار بر روی تلگرام مشاوره تحصیلی کلیک کنید و یا در قسمت سرچ تلگرام عبارت ” مشاوره تحصیلی دانتل کو ” جست و جو و عضو شوید.

 

چگونگی ادامه تحصیل مشمولان در خارج از كشور | معافیت تحصیلی بعد از فارغ التحصیلی

ادامه تحصیل دانشجویان در خارج از کشور با توجه به چند مورد امکان پذیر است :

  • اجرای مصوبات مربوط به نخبگان و استعداد های برتر
  • قوانین مرتبط به تامین اعضای هیئت علمی
  • قانون اعزام دانشجو به خارج از کشور 
  • معافیت دانش آموزی
  • معافیت دانشجویی

 

قانون ادامه تحصیل نخبگان

نخبگان در صورتی که به بنیاد ملی نخبگان معرفی شوند، مجاز به خروج از کشور و ادامه تحصیل هستند. نخبگانی هم که با دریافت موافقت پروژه های تحقیقاتی خود را در بنیاد نخبگان نیروهای مسلح انتخاب کرده اند، فقط با دریافت مجوز از این بنیاد مجاز به خروج از کشور هستند.

 

افزایش سنوات مجاز تحصیل | معافیت تحصیلی بعد از فارغ التحصیلی

دانشجویانی که مشمول نظام وظیفه عمومی هستند و نمی توانند در سنوات مجاز تحصیل، فارغ التحصیل شوند. برای ادامه تحصیل نیاز دارند تا با تصویب کمیسیون موارد خاص دانشگاه، درخواست افزایش سنوات خود را ثبت کنند.

مشخص است که اگر دانشجویان در این مرحله مشمول باشند و مجوز لازم را نداشته باشند، جزو غایبین به شمار می روند و نمی توانند ادامه تحصیل دهند. همینطور سنوات ارفاقی از سوی پلیس +10 صادر می گردد.

دانشجویان مشمول در کل دوران تحصیل از مقطع کاردانی و دکتری، یکبار می توانند انصراف دهند و با تغییر رشته معافیت تحصیلی جدید را دریافت کنند. مدت تحصیل رشته و مقطع قبلی جزو سنوات رشته و مقطع رشته جدید به شمار نمی رود. 

 

مشاوره معافیت تحصیلی بعد از فارغ التحصیلی

دسته ای از دانشجویان که پس از اتمام سنوات اولیه، فارغ التحصیل نشوند؛ لازم است حداکثر تا سه ماه پس از اتمام سنوات اولیه خود، به دفاتر خدمات الکترونیکی انتظامی (پلیس + 10) مراجعه کنند و درخواست خود را با عنوان اخذ سنوات ارفاقی ثبت کنند.

در صورتی که دانشجو در ترم اول سنوات ارفاقی موفق به گذراندن واحدهای باقی  مانده خود نشود، در صورتی با ادامه تحصیل او در ترم دوم موافقت می شود که تعداد واحد های درسی مشخصی را در ترم اول با شرط معدل معینی سپری کرده باشد که تعداد این واحد های پاس شده در مقاطع مختلف متفاوت خواهد بود.

در صورتی که در رابطه با معافیت تحصیلی بعد از فارغ التحصیلی ابهاماتی برایتان وجود دارد، می توانید از خدمات مشاوره تحصیلی تلفنی مرکز مشاوره تحصیلی دانتل استفاده کنید و برترین مشاوران تحصیلی در کشور در ارتباط باشید و راهنمایی های لازم را دریافت کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه معافیت تحصیلی بعد از فارغ التحصیلی می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02191005066 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

  1. دریافت معافیت تحصیلی بعد از فارغ التحصیلی در مقطع دیپلم تا چه زمانی امکان پذیر است؟

    افرادی که پس از ورود به سن مشمولیت فارغ‌التحصیل می شوند، تا یک سال فرصت دارند که وضعیت خدمت سربازی خود را مشخص کنند.

  2. آیا دانشجویان اخراجی می توانند از معافیت تحصیلی استفاده کنند؟

    خیر، دانشجویان اخراجی تا پایان خدمت و یا تا زمان اخذ معافیت دائم، مجاز به ادامه تحصیل و دریافت معافیت تحصیلی نخواهند بود.

  3. آیا دانشجویانی که از سنوات ارفاقی فارغ التحصیلی استفاده می کنند، می توانند از مهلت معرفی استفاده کنند ؟

    بله، این دسته از دانشجویان نیز برای معرفی یکسال مهلت خواهند داشت و در صورت پذیرش در مقاطع بالاتر نیز از معافیت تحصیلی برخوردار هستند.

کانال تلگرام تحصیلی     

‫17 دیدگاه ها

  1. با سلام و احترام
    بنده در ترم دوم سنوات ارفاقی با رای کمیسیون موارد خاص تونستم دفاع کنم
    سوالم اینه که مهلت معرفی به نطام وظیفه م مثل بقیه یکساله س یا شش ماهه؟

  2. سلام من توی برگه انصراف دانشگاه خورده ورودی سال هشتاد نه و آخرین ترم تحصیلی برج یازده نود چهار می‌باشد و پدرم در سال هزار چهارصد فوت کردن و بعد از فوت کمیسیون پزشکی جانبازان ایشان را جانباز بیست پنج درصد اعلام کرد و من تک پسر هستم میخواستم ببینم از نود چهار غیبت دارم الان که برج ده هزار چهارصد یک اقدام کردم برای معافیت موارد خاص آیا معافی به من تعلق میگیره لطفا فقط یه کمک کنید بهم بگید میگیره یا نه ؟

  3. با سلام من در مقطع ارشد هستم و مردا ۱۴۰۲ می توانم دفاع کنم چه زمانی وقت دارم خودم را به نظام وظیفه معرفی کنم؟

  4. سلام من کارشناسی پیوسته دانشجو هستم مثلا پنج سال معافیت تحصیلی دارم اگه دانشگاهمو سه ساله تموم کنم و فارغ التحصیل بشم بازم دو سال دیگه معافیت دارم یا خیر ؟!

  5. سلام.امسال نتایج کنکور رو نیمه مهر ماه اعلام میکنن.تکلیف فارغ التحصیلان سال گذشته که تا آخر شهریور معافیت تحصیلی دارند چیه؟؟

  6. سلام بند خرداد سال 1401دیپلم گرفتم الان هم شهریور 1402 الان مشمول خدمت شدم یا ن؟ اگ شدم چ کاری باید انجام بدم که خدمت نرم و دانشگاه ثبت نام کنم؟

  7. سلام من یک سال پشت کنکور بودم بعدش کنکور دادم قبول شدم
    بعد از اون ۵ سال طول کشید تا کارشناسی پیوسته ام رو تموم کنم و تیر ۱۴۰۲ فارغ شدم
    حالا سوالی که دارم اینه که با توجه به اینکه یک سال مهلت پشت کنکورم رو استفاده کردم،
    حالا هم بعد از فارع التحصیلی هنوز یک سال وقت دارم یا خیر؟؟
    ممنون.

  8. سلام خسته نباشید ابوالفضل کریمی هستم بنده ۲برج ۸ سال ۱۴۰۲ سنوات تحصیلی تمام میشود برای کارشناسی ناپیوسته چقدر مهلت دارم برای معرفی به خدمت سربازی ممنون میشم جوابمو بدین تشکر 🙏

    1. سلام پس از اتمام سنوات و معافیت تحصیلی بعد از فارغ التحصیلی شما مشمول می باشد و باید از طریق دفاتر پلیس +۱۰ اقدامات لازم را انجام دهید. در غیر اینصورت غیبت خواهید خورد

  9. با سلام ، من فارغ التحصیل شدم و از سنوات ارفاقی کمیسیون هم استفاده کردم ،و یه مهلت یکماهه هم استفاده کردم بازم میتونم تمدید کنم ؟ و بندازم دو ماه بعد

  10. سلام من دانشظجوی کارشناسی هستم .بنده خرداد سال اینده. یعنی 1403فارغ التحصیل میشم و توی معافیت تحصیلی بنده نوشته شده تا شهریور 1404 معافی دارم . خواستم بدونم کی باید اعزام بشم ؟

  11. سلام،من دانشجوی کارشناسی پیوسته در دانشگاه دولتی هستم و ۱۲ ترمه درسم تموم میشه، میخوام بدونم ایا میتونم از فرصت یکساله استفاده کنم و سال بعد کنکور بدم یا باید بعد ترم ۱۲ مستقیم برم سربازی؟

  12. سلام من کاردانی را در ترم پنجم تمام کردم و معافیت تحصیلی ام اخر بهمن تمام می شودو فارغ التحصیل می شوم آیا بعداز فارغ التحصیلی تا یک سال زمان دارم تا در کنکور ثبت نام کنم

  13. سلام و وقت بخیر . بنده دانشجوی ترم ۶ ارشد هستم و شهریور ماه فارغ التحصیل میشم . میخواستم بدونم بعد اون یک سال وقت دارم ؟ یا باید برم سربازی مستقیما ؟ لازم به ذکره که من یکسال پشت موندم حین ورود ب دانشگاه در کارشناسی . ایا اون ربطی به شرایط الان داره؟ از فرصت یکشاله دانش اموزی استفاده کردم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره