کنکور سراسریمشاوره کنکور سراسری

معرفی و انتخاب رشته مهندسی معدن

کانال تلگرام تحصیلی     

معرفی و انتخاب رشته مهندسی معدن که از رشته های زیرمجموعه کنکور سراسری ریاضی است، به علاقه مندان به این رشته در زیر گروه ریاضی کمک می کند تا با دید بازتری اقدام به درج الویت های مورد علاقه خود در فرم انتخاب رشته شان نمایند. رشته مهندسی معدن به آموزش مکانیک سنگ، زمان شناسی ساختمانی، ژئوفیزیک و زمین شناسی معدنی و عملیات حفاری برای خرد کردن سنگ ها، بارگیری، باربری و سنگ شکنی می پردازد. با شروع فرآیند انتخاب رشته کنکور سراسری و منتشر شدن دفترچه راهنمای انتخاب رشته، علاقه مندان به رشته مهندسی معدن، می توانند در صورت مجاز شدن برای انتخاب رشته، کد رشته محل های مرتبط با آن را در فرم انتخاب رشته درج کنند. در ادامه این مقاله از سایت دانتل قصد داریم به معرفی و انتخاب رشته مهندسی معدن بپردازیم.

انتخاب رشته مهندسی معدن

از رشته های مهندسی زیرمجموعه کنکور سراسری ریاضی، رشته مهندسی معدن می باشد که متقاضیان می توانند پس از اعلام نتایج اولیه، کد رشته محل های مرتبط با آن را در فرم انتخاب رشته درج کنند.

رشته مهندسی معدن هر ساله در دانشگاه های دولتی و در دوره های روزانه، پردیس خودگردان و دانشگاه آزاد ارائه می شود. علاقه مندان انتخاب رشته مهندسی معدن می توانند پس از منتشر شدن دفترچه انتخاب رشته کنکور ریاضی ، کد رشته محل های مرتبط با آن را استخراج کرده و به ترتیب الویت بندی بندی نمایند و سپس آن ها را در فرم انتخاب رشته درج کنند. 

معرفی رشته مهندسی معدن

برای فعالیت های صنعتی به مواد معدنی نیاز است که می توان گفت مبنای اصلی تولید و توسعه صنعتی هستند. کشف و استخراج مواد معدنی نیازمند تخصص کارشناسان و مهندسین معدن است.

در حال حاضر رشته مهندسی معدن با دو گرایش اکتشاف و استخراج در دانشگاه های پذیرنده این رشته در سراسر کشور، ارائه می شود. داوطلبانی که بتوانند مرحله آزمون کتبی را با موفقیت پشت سر بگذارند، می توانند پس از مجاز شدن برای انتخاب رشته مهندسی معدن، اقدام به درج الویت های مرتبط با رشته مهندسی معدن در فرم انتخاب رشته نمایند.

معادن های مختلف در سراسر کشور، سرشار از منیزیم، زغال سنگ، مس، آهن، طلا، نقره، مس و … هستند. برای هر فعالیت معدنی ما نیاز به مواد معدنی داریم و مبنای اصلی تولید و توسعه صنعتی همین مواد معدنی هستند. همین موضوع سبب شده است که در بسیاری از دانشگاه های سراسر کشور، رشته مهندسی معدن ارائه شود.

بخوانید: راهنما کامل ثبت نام بدون کنکور

گرایش های رشته مهندسی معدن

همانطور که پیش تر اشاره کردیم، رشته مهندسی معدن در چهار گرایش اکتشاف و استخراج در مقطع کارشناسی در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی غیرانتفاعی ارائه می گردد.

  • اکتشاف
  • استخراج
  • فرآوری مواد معدنی
  • مکانیک سنگ و تونل سازی

بخوانید: راهنما انتخاب رشته کنکور ریاضی

بازار کار رشته مهندسی معدن

طبق برنامه ریزی های انجام شده در بخش معدن، هدف رسیدن از رشد 5.6 درصدی به رشد 15 درصدی است و برای رسیدن به این هدف به کارشناسان و مهندسین معدن نیاز است. فراموش نکنید در صورتی می توان قدم در بازار های جهانی گذاشت که در زمینه کنترل کیفیت و استاندارد کردن محصولات معدنی، قدم های محکمی برداشته شده باشد.

امروزه کشور ما نیازمند فارغ التحصیلان علاقه مند به انتخاب رشته مهندسی معدن می باشد تا بتوانیم بدون نیاز به کارشناسان خارجی، به این بخش رونق نیز روق داده و صادرات مواد معدنی را افزایش دهیم. فارغ التحصیلان می توانند علاوه بر وزارت معادن و فلزات در وزارت نفت در زمینه حفاری، وزارت نیرو در زمینه آب های زیرزمینی، کارگاه های وزارت راه و ترابری برای حفاری راه ها و تونل ها، شرکت مترو، سازمان انرژی اتمی و … مرتبط با رشته تحصیلی خود شروع به کار نمایند.

بخوانید: ثبت نام کنکور

ظرفیت رشته در دانشگاه ها

همانطور که اشاره کردیم انتخاب رشته مهندسی معدن در دانشگاه های دولتی و همینطور موسسات و آموزش عالی ارائه می شود که در ادامه ظرفیت این رشته در دوره های مختلف را به تفکیک آورده ایم.

  • ظرفیت پذیرش در دوره روزانه : 1477نفر
  • ظرفیت پذیرش در دوره نوبت دوم ( شبانه ) : 310 نفر
  • ظرفیت پذیرش در دوره پیام نور : 0 نفر
  • ظرفیت پذیرش در دوره غیرانتفاعی : 240 نفر

دانشگاه های پذیرنده مهندسی معدن 

یکی از سوالات پرتکرار علاقه مندان به رشته مهندسی معدن این است که این رشته در کدام دانشگاه ها ارائه می شود. از همین رو در ادامه جدولی را آورده ایم که در آن به دانشگاه های پذیرنده انتخاب رشته مهندسی معدن اشاره کرده ایم:

دانشگاه های سراسری دوره روزانه و نوبت دوم

دانشگاه ارومیه دانشگاه ارومیه (محل تحصیل مرکز آموزش عالی شهید باکری میاندواب) دانشگاه بیرجند
دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) – قزوین دانشگاه تهران دانشگاه زنجان
دانشگاه سیستان و بلوچستان – زاهدان دانشگاه سیستان و بلوچستان – زاهدان (محل تحصیل دانشکده صنعت و معدن خاش) دانشگاه شهید باهنر – کرمان
دانشگاه صنعتی اراک دانشگاه صنعتی ارومیه دانشگاه صنعتی اصفهان
دانشگاه صنعتی امیرکبیر – تهران دانشگاه صنعتی بیرجند دانشگاه صنعتی سهند – تبریز
دانشگاه صنعتی شاهرود دانشگاه صنعتی همدان دانشگاه کاشان
دانشگاه کردستان – سنندج دانشگاه لرستان – خرم آباد دانشگاه ملایر
دانشگاه ولایت – ایرانشهر دانشگاه ولی عصر(عج) – رفسنجان دانشگاه یزد
مجتمع آموزش عالی زرند مجتمع آموزش عالی گناباد دانشگاه صنعتی سهند – تبریز
دانشگاه کردستان – سنندج دانشگاه لرستان – خرم آباد

دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی غیر انتفاعی

دانشگاه غیرانتفاعی چابهار موسسه غیرانتفاعی جهاد دانشگاهی – اصفهان موسسه غیرانتفاعی علامه جعفری – رفسنجان
موسسه غیرانتفاعی کرمان

رتبه قبولی مهندسی معدن

اطلاع از آخرین رتبه های قبولی رشته مهندسی معدن، می تواند به درج صحیح الویت های شما در فرم انتخاب رشته کنکور سراسری کمک کند و به کمک آن ها می توانید شانس قبولی خود را تخمین بزنید.

دانشگاه  سهمیه  رتبه  دوره
دانشگاه تهران ایثارگر (5 درصد ظرفیت) 6332 روزانه
دانشگاه صنعتی همدان ایثارگر (5 درصد ظرفیت) 18243 روزانه
دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) – قزوین منطقه یک 14257 روزانه
دانشگاه صنعتی اصفهان منطقه یک 15244 روزانه
دانشگاه صنعتی اصفهان منطقه یک 15433 روزانه
دانشگاه بیرجند منطقه یک 18255 روزانه
دانشگاه صنعتی شاهرود منطقه دو 21344 روزانه
دانشگاه سیستان و بلوچستان منطقه سه 18244 روزانه
دانشگاه کاشان منطقه سه 17746 روزانه
دانشگاه صنعتی سهند – تبریز منطقه سه 25344 روزانه
برای اطلاع از آخرین رتبه قبولی تمامی رشته ها کنکور سراسری بر روی مقاله زیر کلیک کنید.

👈 رتبه قبولی کنکور 👉

مشاوره معرفی و انتخاب رشته مهندسی معدن

همانطور که در این مقاله از سایت دانتل، مطالعه کردید؛ ظرفیت متعلق به رشته مهندسی معدن نسبت به دیگر رشته های مهندسی در زیر گروه آزمایشی ریاضی محدودتر است. 

در صورتی که علاقه مند به انتخاب این رشته می باشید، لازم است ابتدا عملکرد خوبی در آزمون کتبی داشته باشید و سپس با آگاهی از توانمندی های مورد نیاز برای رشته مهندسی معدن و متناسب بودن آن با توانایی ها و استعداد های خود، به سراغ تخمین شانس قبولی خود در این رشته بروید.

می توانید از آخرین رتبه قبولی انتخاب رشته مهندسی معدن استفاده کنید تا متوجه شوید شما متناسب با رتبه و ترازی که در جلسه کنکور سراسری ریاضی به دست آورده اید، تا چه اندازه شانس قبولی برای تحصیل در رشته مهندسی معدن در دانشگاه های سراسری دارید. برای اطلاع از رتبه قبولی کنکور ریاضی کلیک کنید.

چنانچه پیرامون رشته مهندسی معدن و همینطور نحوه درج الویت های آن در فرم انتخاب رشته، سوالی دارید؛ می توانید با کارشناسان تحصیلی مرکز مشاوره تحصیلی دانتل در ارتباط باشید و سوالات خود را از کارشناسان و مشاوران مجرب مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی بپرسید تا با دید باز و شناخت کامل اقدام به انتخاب کد رشته محل های مرتبط با رشته مهندسی معدن نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه معرفی و انتخاب رشته مهندسی معدن می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 91005066-021 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

معرفی و انتخاب رشته مهندسی معدن چه کمکی به علاقه مندان به این رشته می کند؟

علاقه مندان به رشته مهندسی معدن می توانند با استفاده از معرفی، متوجه شوند آیا این رشته متناسب با توانمندی ها و علاقه آن ها می باشد یا خیر و از سویی دیگر چگونه باید الویت های خود را در فرم انتخاب رشته درج نمایند.

کدام دانشگاه ها در رشته مهندسی معدن، دانشجو جذب می کنند ؟

در متن مقاله فوق به اسامی دانشگاه هایی که در رشته مهندسی معدن دانشجو جذب می کنند، اشاره کرده ایم.

رشته مهندسی معدن در مقطع کارشناسی، چند گرایش دارد؟

رشته مهندسی معدن در مقطع کارشناسی دارای چهار گرایش می باشد.

کانال تلگرام تحصیلی     

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره