دکتریانتخاب رشته و مصاحبه دانشگاه آزاد

آزمون جامع دکتری دانشگاه آزاد ۱۴۰۳

کانال تلگرام تحصیلی     

آزمون جامع دکتری دانشگاه آزاد هر ساله دوبار در سال برگزار می گردد و دانشجویان باید در آن شرکت نمایند تا مجوز ورود به مرحله دکترا پژوهشی برای شان صادر شود. تمامی دانشجویان دانشگاه آزاد موظف به شرکت در این آزمون می باشند و باید در زمان تعیین شده اقدامات لازم را انجام دهند. با توجه به اهمیت بسیار زیاد آزمون جامع دکترا و محدودیت در تعداد دفعات شرکت در آن، دانشجویان باید از تمامی جزییات مربوطه اطلاع کامل داشته باشند تا با مشکلی در این زمینه مواجه نشوند. برای کسب اطلاع بیشتر می توانید این مطلب را تا انتها مطالعه کرده و یا با مجموعه دانتل کو تماس بگیرید. 

 

آزمون جامع دکتری دانشگاه آزاد ۱۴۰۳

مقطع دکتری  از دو مرحله نظری و پژوهشی تشکیل شده است. در ابتدای ورود به مقطع دکترا دانشجویان باید دروس تئوری و نظری را بگذرانند. پس از پایان این مرحله آزمونی با عنوان آزمون جامع دکتری برگزار می شود که موفقیت در آن برای ورود به مرحله پژوهشی الزامی است. 

دانشجویان دانشگاه آزاد نیز باید در آزمون جامع شرکت کنند. این آزمون در زمان های تعیین شده و برای دو بار در سال برگزار می شود. داوطلبان باید شرایط لازم برای شرکت در آزمون جامع دکتری دانشگاه آزاد را داشته باشند. داشتن مدرک زبان معتبر جز شرایط اصلی ثبت نام آزمون جامع دکترا می باشد. با توجه به اهمیت بسیار زیاد آزمون جامع دکترا دانشگاه آزاد، در این مطلب به بررسی کامل آن پرداخته ایم. 

آزمون جامع دکتری دانشگاه آزاد

 

زمان برگزاری آزمون جامع دکتری دانشگاه آزاد 1403

آزمون جامع دکترا دانشگاه آزاد دو بار در سال برگزار می شود و داوطلبان برای ثبت نام در آن باید در زمان تعیین شده اقدامات لازم را انجام دهند. زمان دقیق ثبت نام آزمون جامع در سال جاری هنوز به طور دقیق مشخص نشده است اما سال گذشته داوطلبان برای شرکت در آزمون جامع نیمسال اول باید از 28 آبان تا 17 آذر و برای شرکت در آزمون نیمسال دوم از 30 اردیبهشت تا 12 خرداد اقدام می کردند. 

انتظار می رود که برگزاری آزمون جامع دکتری دانشگاه آزاد در سال جاری نیز در همین بازه زمانی باشد. نکته بسیار مهم این است که دانشجویان دانشگاه آزاد برای اطلاع از زمان دقیق برگزاری آزمون باید به سایت اختصاصی دانشگاه محل تحصیل خود مراجعه کنند چراکه ممکن است برخی از واحدها زمانبندی متفاوتی داشته باشند. براب اطلاع سریع از زمانبندی آزمون جامع دکترا می توانید در کانال تلگرامی دانتل کو عضو شوید. 

جهت عضویت درکانال اطلاع رسانی و آخرین اخبار در تلگرام بر روی تلگرام مشاوره تحصیلی کلیک کنید و یا در سرچ تلگرام عبارت ” مشاوره تحصیلی دانتل کو ” جست و جو و عضو شوید.

 

شرایط شرکت در آزمون جامع دکتری دانشگاه آزاد

برای شرکت در آزمون جامع دکترا دانشگاه آزاد، دانشجویان باید شرایطی را داشته باشند. البته این شرایط در برخی از واحدهای دانشگاهی متفاوت است و دانشجویان باید حتما قبل از شرکت در آزمون از شرایط تعیین شده واحد دانشگاهی خود اطلاع کامل داشته باشند. شرایط کلی شرکت در آزمون جامع دکتری دانشگاه آزاد به شرح موارد زیر می باشد. 

✅گذراندن حداقل 15 تا 18 واحد درسی

✅معدل حداقل 16

✅مدرک زبان معتبر مثل EPT، MHLE، MSRT و غیره

✅گذراندن دروس جبرانی مورد نیاز

✅ارائه تمامی مدارک کارشناسی ارشد مثل دانشنامه، ریز نمرات و تاییدیه تحصیلی

✅فرم های ثبت نام آزمون جامع دکتری

نکته: در صورتی که دانشحو نمره قبولی آزمون جامع را کسب کرده و 80 درصد نمره قبولی آزمون زبان را نیز به دست آورده باشد، این امکان را خواهد داشت که تا قبل از دفاع پایان نامه مدرک زبان را ارائه دهد. در غیر این صورت باید به طور همزمان با اخذ واحد پایان نامه در دوره های زبان شرکت کنند. 

نکته: در صورتی که دانشجو به دلیل تاخیر در برگزاری آزمون زبان موفق به ارائه مدرک نشده باشد، می تواند بدون هیچ مشکلی در آزمون جامع دکتری بعدی شرکت نماید. 

 

نحوه برگزاری آزمون جامع دکتری دانشگاه آزاد

بر اساس بخشنامه ای که از سال 97 اعلام شده است، دانشگاه آزاد باید آزمون جامع دکترا را به صورت استانی برگزار کند. یعنی هر استان باید از اساتید واحدهای دانشگاهی مختلف کمک گرفته و به طور کامل بر سوالات آزمون و برگزاری بخش کتبی و شفاهی نظارت نماید. 

آزمون کتبی به صورت متمرکز در هر استان برگزار شده و باید به صورت حضوری نیز باشد. البته که برخی از واحد های دانشگاه آزاد ممکن است به روش خاص خود آزمون کتبی را برگزار کنند. آزمون شفاهی نیز با توجه به دستورالمعل های هر واحد دانشگاه آزاد به صورت حضوری و یا غیر حضوری (مجازی) برگزار می گردد.

آمادگی برای بخش های کتبی و شفاهی آزمون جامع دکتری دانشگاه آزاد باید بر منابع و مباحث تسلط کامل داشته باشید. برای این منظور می توانید از مشاوران مجموعه دانتل کو کمک بگیرید.  

 

نمره قبولی در آزمون جامع دکترا دانشگاه آزاد

همانطور که گفته شد ورود به بخش پژوهشی مقطع دکتری و دریافت مجوز برای شروع رساله مشروط به کسب نمره قبولی در آزمون جامع دکتری دانشگاه آزاد می باشد. آزمون کتبی و آزمون شفاهی هر یک سهم مشخصی در آزمون جامع دارند؛ آزمون کتبی 50 درصد و آزمون شفاهی نیز 50 درصد نمره را در برمی گیرد. 

نمره آزمون جامع دکترا در یک مقیاس از 0 تا 20 قرار می گیرد. دانشجویان ورودی قبل از سال 95 باید حداقل نمره 15 و دانشجویان ورودی سال 96 به بعد باید حداقل نمره 16 را به دست آورند. 

 

نمره مدرک زبان برای شرکت در آزمون جامع دکتری دانشگاه آزاد

در متن گفته شد که ارائه مدرک زبان یکی از مهم ترین شروط شرکت در آزمون جامع می باشد. داوطلبان برای شرکت در آزمون و همچنین دفاع نهایی پایان نامه باید حداقل نمره قبولی را به دست آورند که برای مدارک مختلف زبان به صورت زیر می باشد. 

آزمون حداقل نمره قبولی مشروط حداقل نمره قبولی برای دفاع پایان نامه
IELTS 4.8 6
(IBT)TOEFL 52 65
(PAPER BASE)TOEFL 400 500
EPT 40 50
TOLIMO 400 500
MSRT 40 50

 

نمره قبولی مدرک زبان برای دانشجویان شاهد و ایثارگر

دانشجویانی که سهمیه شاهد و ایثارگر دارند، در این قسمت می توانند از تسهیلاتی برخوردار شوند و به همین دلیل نمره قبولی مدرک زبان برای آن ها متفاوت از دانشجویان با سهمیه آزاد می باشد. نمره قبولی مدرک زبان برای آزمون جامع دکتری دانشگاه آزاد دانشجویان شاهد و ایثارگر به شرح زیر می باشد. 

آزمون حداقل نمره قبولی مشروط حداقل نمره قبولی برای دفاع پایان نامه
IELTS 3.84 4.8
(IBT)TOEFL 41.6 52
(PAPER BASE)TOEFL 320 400
EPT 32 40
TOLIMO 320 400

 

معافیت از آزمون جامع دکترا دانشگاه آزاد

برخی از دانشجویان به دلایل مختلف ترجیح می دهند که در آزمون جامع دکترا شرکت نکنند و بدون قبولی در این آزمون وارد مرحله پژوهشی شوند یا به اصطلاح معافیت از آزمون دریافت کنند. امکان معافیت از آزمون برای دانشجویان دانشگاه آزاد وجود ندارد و تمای دانشجویان موظف به شرکت در آزمون جامع دکتری دانشگاه آزاد می باشند؛ تنها در صورت کسب نمره قبولی در آزمون امکان ورود به مرحله بعدی وجود خواهد داشت. 

اما دانشگاه های سراسری امکان معافیت از آزمون را برای دانشجویان خود در نظر گرفته اند. چنانچه دانشجو معدل بالای 17 داشته و حداقل دو مقاله ISI نیز به چاپ رسانده باشد، از شرکت در آزمون جامع دکترا معاف خواهد شد. 

 

مشاوره آزمون جامع دکترا

دانشجویان دانشگاه آزاد برای ورود به مرحله پژوهشی مقطع دکترا باید در آزمون جامع شرکت کرده و نمره قبولی در این آزمون را نیز به دست آورند. برای شرکت در آزمون محدودیت وجود دارد و دانشجویان تنها دو بار مجاز به شرکت در آزمون می باشند. در غیر این صورت تصمیم گیری برای وضعیت تحصیلی دانشجو بر عهده کمیته آموزشی خواهد بود. 

چنانچه هرگونه سوال و یا ابهامی در زمینه آزمون جامع دکتری دانشگاه آزاد برای تان وجود دارد، می توانید با مشاوران تحصیلی صحبت کرده و پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید. متخصصان مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل کو در خدمت شما هستند تا در این زمینه یاری تان کنند. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه آزمون جامع دکتری دانشگاه آزاد می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02191005066 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

  1. هدف از برگزاری آزمون جامع دکتری دانشگاه آزاد چیست؟

    این آزمون به منظور بررسی وضعیت علمی دانشجویان برگزار شده و در صورت قبولی می توانند وارد مرحله پژوهشی و رساله دکترا شوند. 

  2. آزمون جامع دکترا دانشگاه آزاد ۱۴۰۳ چه شرایطی دارد؟

    در متن به شرایط شرکت در آزمون به طور کامل پرداخته شده است.

  3. چه زمانی می توان برای آزمون جامع دکتری دانشگاه آزاد 1403 اقدام کرد؟

    زمان دقیق ثبت نام هنوز مشخص نشده است و به محض اطلاع رسانی در این صفحه قرار خواهد گرفت. 

کانال تلگرام تحصیلی     

یک دیدگاه

  1. با سلام
    اگر 8 واحد از دروس جبرانی مانده باشه، میشه همزمان با دروس جبرانی امتحان جامع رو هم انتخاب کرد و امتحان داد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره