دکتریمشاوره تحصیلی آزمون دکتری

برنامه ریزی آزمون دکتری دانشگاه آزاد 1400 | روش مطالعه و قبولی دکترا ۱۴۰۰

کانال تلگرام تحصیلی     

سازمان سنجش آموزش کشور هرسال آزمون دکتری را بصورت یکپارچه برای تمامی دوره های روزانه، نوبت دوم، غیرانتفاعی، پیام نور، پردیس خودگردان و همینطور دانشگاه آزاد برگزار می‌کند. داوطلبانی که قصد شرکت در این آزمون را دارند بایستی با یک برنامه ریزی اصولی و از پیش تعیین شده سطح آمادگی خود را بالا ببرند، چراکه برگزاری این آزمون با آزمون مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد کمی متفاوت می‌باشد. از آنجایی که این آزمون به صورت یکپارچه برگزار می‌شود داوطلبان می‌توانند خود را برای قبولی دانشگاه های سراسری و آزاد آماده کنند. در ادامه این مطلب برای راهنمایی متقاضیان تحصیل در مقطع دکتری اطلاعاتی پیرامون برنامه ریزی آزمون دکتری دانشگاه آزاد 1400 ارائه کرده ایم.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه برنامه ریزی آزمون دکتری دانشگاه آزاد 1400 می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02146291403 تماس بگیرید.

 

آزمون دکتری دانشگاه آزاد 1400

در ابتدا باید به این سوال پاسخ بدهیم که آیا آزمون دکتری دانشگاه آزاد، به صورت مجزا و برای ورود به مقطع دکتری در دانشگاه آزاد برگزار می‌شود؟ پاسخ خیر است. از سال 1396 یک آزمون دکتری توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می‌گردد.

تمامی داوطلبانی که قصد ادامه تحصیل در مقطع دکتری را در دانشگاه های سراسری و آزاد را دارند بایستی در همین آزمون دکتری سازمان سنجش شرکت کنند. دسته ای از داوطلبان که به دنبال قبولی در مقطع دکتری دانشگاه آزاد هستند، چنانچه در مرحله اعلام نتایج آزمون دکتری حدنصاب لازم را برای انتخاب رشته دانشگاه آزاد کسب کردند، می توانند نسبت به انتخاب رشته در سایت سازمان سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اقدام کنند.

بنابراین طبق توضیحات داده شده، تلاش داوطلبان بایستی در جهت نمره لازم برای مجاز شدن و قبولی در مصاحبه دانشگاه آزاد باشد که نیاز مند کسب آمادگی همراه با برنامه ریزی است. چراکه برگزاری آزمون دکتری با دیگر آزمون هایی که داوطلبان تجربه شرکت در آنها را داشته اند، متفاوت می‌باشد و دو مرحله ای است،

قسمتی از نمره آزمون دکتری مربوط به نمره کتبی می‌باشد، به طوری که سهم نمره کتبی در رشته های دکتری آموزشی پژوهشی 50 درصد و در رشته های دکتری پژوهش محور 30 درصد می‎باشد و بقیه به مرحله مصاحبه اختصاص دارد. بنابراین کسب نمره کل بالا در قبولی داوطلب بسیار موثر است، که کسب آن نیز با یک برنامه ریزی درست و اصولی امکان پذیر می‌باشد.

برنامه ریزی آزمون دکتری دانشگاه آزاد 1400

داوطلبان آزمون دکتری بایستی توجه داشته باشند که  درست است این دسته از افراد از زمان مطالعه دروس برای کارشناسی و کارشناسی ارشد تجربه در زمینه مطالعه و برنامه ریزی برای کنکور دارند اما آزمون دکتری متفاوت تر از دو مرحله قبل و البته با قبولی سخت تر نیز همراه است. برنامه ریزی باعث می‌شود داوطلبان در هر شرایطی که قرار دارند و هر میزان که تا برگزاری آزمون دکتری وقت دارند، بتوانند بهترین نتیجه را بدست آورند.داوطلبان آزمون دکتری بایستی پیش از شروع مطالعه و پس از تعیین هدف خود، اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خود را تعیین کنند و سعی کنند با توجه به این اهداف برنامه کوتاه مدت و بلند مدت خود را طراحی کنند.

تعیین هدف و هدفگذاری

اولین مرحله ای که داوطلبان آزمون دکتری باید در مطالعه دروس برای این آزمون بدان توجه داشته باشند این است که هدف آنها از تحصیل در مقطع دکتری چه می‌باشد. تا زمانی که داوطلبان هدف خود را از شرکت در آزمون دکتری مشخص نکنند، نمی‌توانند آن طور که باید به مطالعه دروس بپردازند.

بهتر است، داوطلبان رشته و واحد دانشگاهی که قصد دارند در آن در مقطع دکتری ادامه تحصیل دهند را تعیین کنند و سپس با توجه به قبولی های سالهای گذشته بر روی دروس امتحانی هدفگذاری و مطابق آن مطالعه نمایند.

علاوه بر این که داوطلبان باید هدف خود را برای بالا بردن سطح آمادگی‌شان در شرکت در آزمون کتبی بالا ببرند، بایستی برای مرحله دوم آزمون دکتری یعنی مرحله مصاحبه نیز متناسب با هدفی که تعیین کرده اند، رزومه، تالیف مقالات بین المللی و پژوهشی، تالیف کتاب، ارائه مقاله در کنفرانس ها، مطالعه در مورد موضوع پایان نامه خود و افزایش سطح زبان انگلیسی و … را نیز برنامه ریزی کرده و آماده کنند.

بهتر است زمانی که داوطلبان هدف خود را مشخص می‌کنند تمامی جوانب را بسنجند و از فکر کردن به مواردی همچون علاقه شخصی‌شان، هزینه تحصیل در مقطع دکتری دانشگاه آزاد، مسافت دانشگاه آزاد تا محل زندگی شان، کیفیت اساتید و دانشگاه مدنظر و … غافل نشوند.

برنامه ریزی آزمون دکتری دانشگاه آزاد 1400 | اهمیت به فاکتور زمان

برنامه ریزی هر داوطلب با توجه به میزان زمانی که تا برگزاری آزمون دکتری دارد می‌تواند متفاوت باشد، البته این نکته را نیز بایستی درنظر داشت که اغلب داوطلبان آزمون دکتری دارای وقت آزاد کم تری هستند چرا که اکثرا شاغل و یا دانشجو می‌باشند، بنابراین در برنامه ریزی آزمون دکتری فاکتور زمان بسیار پررنگ است و بایستی به نحوی برنامه ریزی شود که از کمترین زمانها بازدهی بالایی دریافت شود.

بنابراین اینطور می‌توان گفت که هر داوطلب بایستی با توجه به عوامل مختلفی که مهمترین آنها زمان است و سپس به با توجه به شرایط روحی، جسمی، محیطی، علاقه، هدف، نقاط ضعف و قوت خویش، شرایط تحصیل همچون مشغول به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد یا دکتری، شرایط کار و … برای خود برنامه ریزی نماید.

نحوه برنامه ریزی آزمون دکتری دانشگاه آزاد 1400

بهتر است داوطلبان برای خود برنامه ریزی کوتاه مدت و بلند مدت داشته باشند. یعنی می‌توانند برنامه ریزی بلند مدت خود را ماهانه و برنامه ریزی کوتاه مدت خود را هفتگی درنظر بگیرند. بدین صورت که در طول ماه برنامه ریزی برای تمامی کردن تعدادی از فصل ها درنظر بگیرند و در برنامه ریزی کوتاه مدت نیز این فصل ها را بین ساعات روزهای هفته تقسیم کنند.

نکته ای که داوطلبان باید بدان توجه داشته باشند، این است که در برنامه ریزی های هفتگی و مطالعات کوتاه مدت خود، زمان هایی را به مطالعه دروس رشته امتحانی، خلاصه نویسی موارد خوانده شده بلافاصله پس از مطالعه، مرور دروس مطالعه شده به صورت روزانه و هفتگی و ماهانه، تست زدن های آموزشی و زمان دار و  شرکت در آزمون های آزمایشی اختصاص دهند.

توجه به منابع کمک آموزشی

سازمان سنجش آموزش کشور که مسئول برگزاری آزمون دکتری برای تمامی داوطلبان در دانشگاه های آزاد و سراسری می‌باشد، برای هیچکدام از دروس منابعی را معرفی نکرده است و فقط دروس امتحانی را ذکر کرده است.

داوطلبان بایستی با جست و جو در منابع موجود در بازار بهترین منابع دروس رشته امتحانی خود را تهیه کنند که این موضوع نیز مستقیما به زمانی که داوطلبان دراختیار دارند، بستگی دارد به طوری که اگر داوطلبان وقت کافی داشته باشند می‌توانند در کنار مطالعه دروس اصلی رشته خود، برخی کتابهای کمک آموزشی که مطالب را بیشتر و واضح تر توضیح داده است را استفاده کنند و یک کتاب تست نیز برای تست زدن داشته باشند.

اما چنانچه داوطلبی زمان کافی برای مطالعه بخش زیادی از دروس نداشته باشد، بایستی از کتاب هایی که دارای حجم کمتر اما نکات مهم تر می‌باشد، استفاده کنند. در هر صورت داشتن منبع مناسب در کنار برنامه ریزی باعث موفقیت خواهد شد.

اهمیت یادگیری زبان انگلیسی

درس زبان انگلیسی از دروس عمومی تمامی رشته ها در آزمون دکتری می‌باشد که سوالات این درس در نتیجه بدست آمده، با ضریب یک محاسبه خواهد شد. اما این ضریب پایین به معنای کم اهمیت بودن این درس نیست و داوطلبان بایستی سعی کنند برای قبولی در هر رشته ای در مقطع دکتری به درس زبان انگلیسی خود توجه ویژه ای داشته باشند.

اهمیت درس زبان انگلیسی در مقطع دکتری بر هیچ داوطلبی پوشیده نیست، چراکه این درس در قدم اول در نمره کتبی فرد محاسبه خواهد شد و کسب درصد بالا در این درس در قبولی داوطلب تاثیر گذار است.

در مرحله بعدی چنانچه داوطلبان در مرحله مصاحبه تخصصی دکتری دارای مدرک زبان بوده و یا تسلط خوبی روی این درس داشته باشند، می‌توانند امتیاز خوبی را برای قبولی بدست آورند.

در طول تحصیل در مقطع دکتری نیز دانشجویان برای مطالعه دروس خود از روی منابع مرجع و مقالات زبان اصلی و همینطور شرکت در آزمون جامع دکتری نیاز دارند که زبان انگلیسی بلد باشند، بنابراین بهتر است داوطلبان زمان هایی را برای مطالعه درس زبان انگلیسی اختصاص دهند.

برنامه ریزی آزمون دکتری دانشگاه آزاد 1400 | اهمیت درس استعداد تحصیلی

از دیگر دروس عمومی آزمون دکتری درس استعداد تحصیلی با ضریب یک می‌باشد، که گاها داوطلبان گمان می‌کنند برای کسب درصد بالا در این درس نیازی به مطالعه و حل تست نخواهند داشت؛ درحالی که اینطور نیست و سوالات این درس نیازمد توانایی‌ ذهنی، قدرت تحلیل و استعداد داوطلبان می‌باشد. درس استعداد تحصیلی همانند درس زبان انگلیسی، در آزمون دکتری بسیار حائز اهمیت است، چراکه این درس نیز هفده درصد نمره آزمون کتبی دکتری را به خود اختصاص می‌دهد.

توصیه مشاوران دانتل به داوطلبان آزمون دکتری این است که از منابع موجود در بازار برای مطالعه این درس استفاده کنند تا ضمن آشنایی با سبک سوالات بتوانند درصد بالایی را نیز در این درس کسب کنند. برای مشاوره تحصیلی تلفنی با مشاوران مجموعه دانتل با شماره های زیر تماس بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه برنامه ریزی آزمون دکتری دانشگاه آزاد 1400 می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02146291403 تماس بگیرید.

کانال تلگرام تحصیلی     

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره