ثبت نام کنکور کارشناسی ارشدکارشناسی ارشد

شرایط بدون کنکور ارشد ۱۴۰۳

کانال تلگرام تحصیلی     

شرایط بدون کنکور ارشد ۱۴۰۳ یکی از مهم ترین سوالات و دغدغه های داوطلبانی است که قصد دارند بدون شرکت در کنکور ارشد، به ادامه تحصیل در این مقطع بپردازند. ثبت‌نام رشته های بدون آزمون ارشد شرایطی دارد که داوطلبان باید به طور کامل از آن ها آگاه باشند. با توجه به اهمیت ثبت‌نام بدون آزمون در این مطلب به بررسی کامل شرایط بدون کنکور ارشد 1403 می‌پردازیم. برای کسب اطلاع بیشتر می‌توانید با مشاوران مجموعه دانتل کو تماس بگیرید. 

 

شرایط بدون کنکور ارشد بر اساس استعداد درخشان

هر ساله دانشگاه های مختلف اقدام به پذیرش دانشجو به صورت بدون کنکور بر اساس استعداد درخشان می‌نمایند. شرایط ثبت نام کارشناسی ارشد بدون کنکور بر اساس استعداد درخشان ۱۴۰۳ در دانشگاه های مختلف به شرح زیر می‌باشد. 

 

شرایط ثبت نام بدون کنکور روزانه

۱۰ درصد از ظرفیت مقطع ارشد دانشگاه های روزانه به پذیرش بدون کنکور اختصاص دارد. شرایط بدون کنکور ارشد دوره روزانه دانشگاه های سراسری به شرح زیر است.  

✅باید حداقل ۹۰ درصد نمره اخرین نفر پذیرفته شده در دانشگاه مورد نظر را کسب کرده باشند. 

✅جز ده درصد برتر ورودی خود قرار گرفته باشند. 

✅فارغ التحصیلی مقطع ارشد در حداکثر ۸ ترم تحصیلی انجام شده باشد. 

✅امکان ثبت نام بدون آزمون کارشناسی ارشد تنها یکبار و آن هم دقیق در سال فارغ التحصیلی امکان پذیر است. 

✅در صورت عدم تکمیل ظرفیت، دانشگاه این اختیار را دارد که ظرفیت را با ۱۰ درصد برتر بعدی دانشجویان همان دانشگاه با اولویت رتبه بندی تکمیل نماید. 

✅در صورتی که دانشجو به دلایل موجه همچون بیماری یا ماموریت همسر و خانواده در بیشتر از ۸ ترم فارغ التحصیل شده باشد، دانشگاه شرایط پذیرش بدون آزمون ارشد را برای شان در نظر خواهد گرفت. 

✅افرادی که رتبه های اول تا پانزدهم المپیادهای علمی دانشجویی را کسب کرده باشند، می‌توانند برای ثبت نام بدون آزمون ارشد در رشته خود یا سایر رشته های مرتبط اقدام نمایند. 

✅از شرایط بدون کنکور ارشد این است که دانشجویانی که در ۴ ترم فارغ التحصیل شده و رتبه اول را نیز در بین ورودی های خود کسب کرده باشند. 

✅دانشجویان نمونه کشوری در مقطع ارشد که سازمان امور دانشجویان وضعیت آن ها را تایید کرده باشد. 

✅افرادی که در جشنواره های علمی مختلف همچون خوازمی، ابن سینا، فارابی و رازی موفق به کسب رتبه اول تا سوم شده اند. 

شرایط بدون کنکور ارشد

 

شرایط ثبت نام بدون کنکور دانشگاه آزاد

دانشگاه آزاد یکی از پرطرفدارترین دوره های دانشگاهی است که بسیاری از داوطلبان تصمیم می‌گیرند که برای ثبت نام بدون آزمون ارشد در این دانشگاه اقدام نمایند. شرایط ثبت‌نام کارشناسی ارشد بدون کنکور ۱۴۰۳ دانشگاه آزاد به شرح زیر است. 

✅ملاک و شرایط بدون کنکور ارشد، رتبه کارشناسی نیست. 

✅داوطلبان رشته های پزشکی باید معدل بالای ۱۷ و داوطلبان سایر رشته ها معدل بالای ۱۶ داشته باشند. 

✅بر اساس شرایط ثبت‌نام کارشناسی ارشد بدون کنکور دانشگاه آزاد داوطلبان می‌توانند ۱۰۰ کد رشته محل را در فرم انتخاب رشته وارد نمایند.

✅داوطلبان می‌توانند فقط یکبار و در هر سال تحصیلی پذیرش شوند. 

✅پس از پذیرش دیگر امکان تغییر رشته و تغییر دانشگاه وجود ندارد. 

✅ترم تابستانی و مرخصی در سنوات تحصیلی محاسبه خواهد شد. 

 

شرایط بدون کنکور ارشد دانشگاه غیرانتفاعی

دانشگاه های غیرانتفاعی نیز جز دیگر موسسه ها برای پذیرش بدون آزمون مقطع کارشناسی ارشد هستند. شرایط ثبت نام بدون کنکور ارشد دانشگاه غیر انتفاعی به این صورت است که استعداد برتر و افراد فارغ التحصیل ممتاز تنها می‌توانند در پذیرش بدون آزمون شرکت نمایند. 

 

شرایط بدون کنکور ارشد دانشگاه علمی کاربردی

در سال های گذشته دانشگاه های علمی کاربردی این امکان را داشتند که به صورت بدون آزمون اقدام به پذیرش دانشجو نمایند. اما چندین سال است که این دانشگاه پذیرش بدون آزمون در مقطع ارشد را لغو کرده است و تنها در مقاطع کاردانی و کارشناسی ثبت نام بدون آزمون انجام می‌شود.

به محض اطلاع رسانی در مورد شرایط بدون کنکور ارشد دانشگاه علمی کاربردی در سال ۱۴۰۳ این مطلب بروزرسانی خواهد شد و جزییات مربوط به آن در این صفحه قرار خواهد گرفت. شما می‌توانید برای کسب اطلاع سریع در کانال تلگرامی دانتل کو عضو شوید. 

جهت عضویت درکانال اطلاع رسانی و آخرین اخبار در تلگرام بر روی تلگرام مشاوره تحصیلی کلیک کنید و یا در سرچ تلگرام عبارت ” مشاوره تحصیلی دانتل کو ” جست و جو و عضو شوید.

 

شرایط ثبت نام بدون کنکور دانشگاه پیام نور

یکی دیگر از روش های ادامه تحصیل در مقطع ارشد به صورت بدون کنکور شرکت در دوره ارشد فراگیر پیام نور است. این دوره به دلیل شرایط خاص آن بسیار محبوب و پرطرفدار است.

داوطلبان ارشد فراگیر پیام نور برای یک ترم به عنوان دانش پذیر مشغول به تحصیل می‌شوند. پس از گذراندن یک ترم دانش پذیران باید در آزمون ورودی شرکت کنند و همان دروس گذرانده شده در ترم اول را امتحان بدهند. در صورت کسب رتبه حد نصاب در این آزمون، وضعیت داوطلب از دانش پذیر به دانشجو تغییر پیدا خواهد کرد. شرایط بدون کنکور ارشد پیام نور به شرح زیر است. 

✅داشتن مدرک کارشناسی معتبر

✅فارغ التحصیلی تا حداکثر ۳۰ بهمن ۱۴۰۳

✅نبود مشکل در وضعیت سربازی برای آقایان

✅داوطلبان ارشد فراگیر پیام نور تنها می‌توانند در یک رشته شرکت کنند. 

✅طلاب دارای مدرک سطح دو حوزه می‌توانند فقط در یکی از رشته های علوم انسانی شرکت کنند. 

 

شرایط ثبت نام کارشناسی ارشد بدون کنکور بر اساس سوابق تحصیلی

در سال ۹۹ به دلیل شیوع ویروس کرونا، سازمان سنجش اعلام کرد و به صورت بدون کنکور و بر اساس سوابق تحصیلی در مقطع ارشد دانشجو پذیرش می‌کند. شرایط ثبت نام ارشد بر اساس سوابق تحصیلی به نحوی بود که افراد پذیرفته شده در کنکور نیز امکان نام نویسی در آن را داشتند. 

پذیرش بدون کنکور ارشد بر اساس سوابق تحصیلی تنها یکبار انجام شد و پس از آن این روش گزینش به طور کامل کنار گذاشته شد. اما با توجه به اینکه ممکن است در سال جاری و یا سال های آینده پذیرش ارشد بر اساس سوابق تحصیلی مجددا انجام شود، بهتر است داوطلبان از شرایط بدون کنکور ارشد سوابق تحصیلی اطلاع کامل داشته و در صورت لزوم اقدامات لازم را انجام دهند. 

از شرایط عمومی می‌توان به اعتقاد به دین اسلام، اعتقاد به جمهوری اسلامی و عدم دشمنی با آن، عدم سوسابقه و یا مشکلات اخلاقی و رعایت شئون اسلامی و قوانین دانشجویی اشاره کرد. شرایط اختصاصی ثبت نام نیز به شرح موارد زیر می‌باشد. 

✅دریافت مدرک کارشناسی و یا کارشناسی ارشد معتبر تا تاریخ ۳۰ بهمن ۱۴۰۳

✅کسب معدل حداقل ۱۲ در مقطع کارشناسی

✅فضلا و طلبه ها می‌توانند تنها در یکی از رشته های گروه انسانی ثبت نام نمایند. 

✅تعهد برابر طول مدت تحصیل ارشد در هنگام نام نویسی 

 

نکات مهم در مورد شرایط بدون کنکور ارشد بر اساس سوابق تحصیلی

✅در صورتی که افراد پذیرفته شده در آزمون سراسری از ثبت نام نهایی منصرف شوند، دیگر امکان ثبت نام دانشگاه از آن طریق را نخواهند داشت. 

✅دانشجویانی که در حال تحصیل در سایر دوره های دانشگاهی هستند، می‌توانند در ثبت نام بدون آزمون ارشد بر اساس سوابق تحصیلی شرکت کنند و در صورت قبولی و تصمیم به ادامه تحصیل در این رشته اقدام به انصراف از دانشگاه قبلی خود نمایند. 

✅داوطلبانی که در آزمون ارشد شرکت کرده اند و قبول شده اند، امکان شرکت در ثبت نام بر اساس سوابق تحصیلی را دارند اما در صورت قبولی دیگر امکان ثبت نام به صورت با آزمون را ندارند و باید در آزمون سال بعدی ثبت نام کرده و یا در همان رشته پذیرفته شده بدون آزمون به تحصیل بپردازند. 

✅وضعیت طرح دانشجویان پزشکی وزارت بهداشت باید مشخص باشد و در غیر این صورت امکان ثبت نام و ادامه تحصیل را نخواهند داشت. 

✅داوطلبان فارغ التحصیل رشته های دبیری باید از آموزش و پرورش گواهی دریافت کنند که نشان دهنده موافقت با ادامه تحصیل باشد. 

✅افرادی که در وزارت خانه ها و یا سایر سازمان های دولتی مشغول به کار هستند، باید حتما گواهی نامه و موافقت سازمان محل کار خود را داشته باشند. 

 

مشاوره ثبت نام بدون کنکور ارشد

معمولا دانشگاه های مختلف از ماه آبان فراخوان های ثبت نام بدون آزمون ارشد را منتشر می‌کنند و داوطلبان می‌توانند با پیگیری این اطلاعیه ها از شرایط ثبت نام مطلع شده و اقدامات لازم را انجام دهند. امکان ثبت نام بدون آزمون در دوره های مختلف دانشگاهی همچون سراسری، آزاد، پیام نور و… وجود دارد. 

چنانچه هرگونه سوال و یا با ابهامی در زمینه شرایط بدون کنکور ارشد برای تان وجود دارد، می‌توانید با مشاوران تحصیلی صحبت کرده و پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید. متخصصان مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل کو در خدمت شما هستند تا در این زمینه یاری‌تان کنند. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه شرایط بدون کنکور ارشد می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02191005066 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

  1. شرایط بدون کنکور ارشد ۱۴۰۳ چیست؟

    در متن مقاله به طور کامل به شرایط بدون کنکور ارشد پرداخته شده است. 

  2. آیا می‌توان به صورت بدون کنکور در دانشگاه آزاد ثبت نام کرد؟

    بله این دانشگاه نیز در بازه های زمانی مختلف با اعلام فراخوان شروع به پذیرش دانشجو به صورت بدون کنکور می‌نماید. 

  3. آیا در سال ۱۴۰۳ پذیرش بدون کنکور ارشد بر اساس سوابق تحصیل انجام می‌شود؟

    این روش تنها در سال ۹۹ انجام شد و پس از آن سازمان سنجش دیگر از طریق دانشجو پذیرش نکرده است. در صورت تغییر در این روند این مطلب بروزرسانی خواهد شد. 

کانال تلگرام تحصیلی     

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره