کارشناسی ارشدمشاوره تحصیلی کارشناسی ارشد

برنامه ریزی کنکور کارشناسی ارشد 1400 | جدول ، نحوه و ساعات مطالعه آزمون ارشد

کانال تلگرام تحصیلی     

داوطلبانی که تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی به پایان رسانده اند و یا در ترم های پایانی تحصیل خود در این مقطع قرار دارند و قصد شرکت در آزمون کارشناسی ارشد که توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می‌شود را دارند، بایستی برای موفقیت یک برنامه ریزی داشته باشند. داشتن برنامه ریزی آزمون کارشناسی ارشد، بخش بزرگی از موفقیت داوطلبان را در آزمون ورودی تحصیلات تکمیلی تضمین می‌کند. در ادامه به ارائه مطالبی پیرامون جدول برنامه ریزی و نحوه و ساعت مطالعه برای آزمون کارشناسی ارشد 1400 می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه برنامه ریزی آزمون کارشناسی ارشد 1400 می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02146291403 تماس بگیرید.

 

برنامه ریزی آزمون کارشناسی ارشد 1400

برنامه ریزی در زندگی امروزه برای تمامی امور، امری واجب است و البته که تاثیر برنامه ریزی برای موفقیت در آزمون کارشناسی ارشد بر هیچ داوطلبی پوشیده نیست. با اینکه متقاضیان کنکور کارشناسی ارشد، تصویری از نوع درس خواندن و برنامه ریزی برای مطالعه دروس از کنکور سراسری دارند اما بد نیست پیش از شروع مطالعه برای کارشناسی ارشد، از نکات و قواعد برنامه ریزی برای آزمون کارشناسی ارشد نیز مطلع شوند.

هر داوطلبی، در صورتی که خود توانایی نوشتن و طراحی یک برنامه ریزی را داشته باشد باید خود این کار را انجام دهد و در غیر این صورت بایستی با یک مشاور آگاه و با تجربه در زمینه برنامه ریزی تحصیلی مشورت کند و بهترین برنامه ریزی را برای خود داشته باشد چراکه برنامه ریزی برای داوطلبان باپشتکار، حتی در زمان کم نیز معجزه خواهد کرد و باعث موفقیت فرد می‌شود.

فاکتور های یک برنامه ریزی ایده آل برای آزمون کارشناسی ارشد 1400

هر داوطلبی که با پشتکار قصد برنامه ریزی برای کنکور کارشناسی ارشد را دارد بایستی در ابتدا از فاکتورهای یک برنامه ریزی ایده آل برای آزمون کارشناسی ارشد مطلع باشد تا در جهت اصولی پیش بردن برنامه خود تلاش کند. در ادامه به فاکتورهای اصلی یک برنامه ریزی صحیح برای آزمون کارشناسی ارشد، اشاره کرده ایم:

تعیین هدف

داوطلبانی که قصد شرکت در کنکور کارشناسی ارشد را دارند بایستی حتی پیش از دست به قلم شدن برای نوشتن برنامه، هدف خود را تعیین کنند، بدین معنی که هدف آنها از شرکت در کنکور کارشناسی ارشد قبولی در چه رشته و چه دانشگاهی می‌باشد.

گاه هدف آنقدر بزرگ است که تنها یک نقشه درست و کارآمد می‌تواند آنها را محقق سازد، برنامه ریزی دقیقا همانند نقشه راه، در راه رسیدن به هدف میسر است. چرا که نبود برنامه ریزی باعث سردرگمی و در نهایت عدم رسیدن به هدف می‌شود. بنابراین تعیین هدف می‌تواند در کیفیت برنامه ریزی نقش موثری داشته باشد، اینکه برای چه می‌خواهید درس بخوانید و به جه جایگاه تحصیلی برسید می‌تواند در تمامی اجزا برنامه ریزی شما نقش داشته باشد.

برنامه اصولی و منطقی

یکی از فاکتورهای یک برنامه ریزی ایده آل، اصولی و منطقی بودن آن است؛ بدین معنی که هر داوطلب بایستی برنامه ریزی آزمون کارشناسی ارشد را مطابق با شرایط و ویژگی های شخصیتی خود طراحی کند تا به یک برنامه قابل اجرا برسد. بنابراین اینطور باید گفت همه افراد نمی‌توانند از یک برنامه از پیش تعیین شده برای مطالعه دروس برای کنکور کارشناسی ارشد استفاده کنند بلکه بایستی با توجه به توانایی خود در درس خواندن و ساعت مطالعه برنامه خود را تعیین کنند.

برنامه ریزی آزمون کارشناسی ارشد 1400 | ساعات خواب و تفریح

داوطلبان توجه داشته باشند که برنامه ریزی برای آزمون کارشناسی ارشد نباید کورکورانه و خارج از توان آنها باشد بطوری که بدون توجه به ساعت خواب و تفریح یک برنامه با ساعت مطالعه بالا نوشته شود، چرا که در نهایت باعث می‌شود داوطلب به برنامه ریزی عمل نکند. حتما در برنامه ریزی خود ساعات معقولی را برای خواب و تفریح درنظر بگیرید چراکه اختصاص ساعاتی معقول به خواب و تفریح، ذهن را تازه و آماده پذیرش مطالب می‌کند و ضمن افزایش سرعت یادگیری، کیفیت مطالعه نیز افزایش می‌یابد.

دفتر برنامه ریزی 

داوطلبانی که تازه شروع به مطالعه می‌کنند، ممکن است در ابتدا نتوانند با ساعات مطالعه بالایی شروع به درس خواندن کنند داشتن یک دفتر برنامه ریزی می‌تواند تا حد زیادی به این داوطلبان کمک کند. هر داوطلب بایستی برای خود یک برنامه کوتاه مدت (هفتگی) و یک برنامه بلند مدت (ماهانه) برنامه ریزی کند. در هفته اول با ساعات مطالعه پایین شروع کنید و به تدریج به آن بفزایید تا در برنامه ماهانه به ساعت مطالعه مطلوب برسید.

توجه به منابع

داوطلبان پس از تعیین هدف و اینکه در چه کد رشته ای قصد شرکت در کنکور کارشناسی ارشد را دارند، بایستی از دفترچه ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد سراسری، دروس امتحانی کد رشته‌ مدنظر خود را استخراج کنند و برنامه خود را با توجه به آنها طراحی کنند.

برای این دروس امتحانی علاوه بر کتاب های درسی و جزوه که هر داوطلبی از اساتید خود در دانشگاه ها دارد، کتاب های کمک آموزشی نیز باید تهیه شود. در کتاب های کمک آموزشی، سوالات و مباحث مهم پررنگ تر بیان شده و داوطلب می‌تواند پس از درک مفهومی مطالب به سراغ تست های تالیفی و تست های کنکور کارشناسی ارشد سالهای گذشته برود.

در بازار امروز تعدد منابع کمک آموزشی کنکور کارشناسی ارشد به چشم می‌خورد که داوطلب باید سعی کند یک منبع از بهترین آنها را انتخاب کنند چرا که تعدد منابع خود باعث سردرگمی خواهد شد.

طراحی بهترین برنامه ریزی آزمون کارشناسی ارشد

حال با توجه به توضیحاتی که داده شد، سوالی که وجود دارد این است که چگونه برای آزمون کارشناسی ارشد، برنامه ریزی کنیم. داوطلبان پس از تهیه منابع اصلی و منابع کمک آموزشی خود، باید تعیین کنند چه میزان و چه حجم از منابع را باید مطالعه کنند و مهمتر از آن چند روز تا کنکور فرصت مطالعه دارند و سپس براساس آن یک برنامه ریزی بلند مدت و کوتاه مدت طراحی کنند.

بدین صورت که ابتدا تعیین کنند در یک ماه چه مبحث و فصلی را قرار است مطالعه کنند و سپس تعیین در هر هفته چه میزان از یک فصل را باید بخوانند و سپس آن را بین روزهای هفته تقسیم کنند.

نکات مهم برنامه ریزی آزمون کارشناسی ارشد 1400

  • نکته اول: ماه آخر و نزدیک به کنکور کارشناسی ارشد را در برنامه ریزی بلند مدت خود درنظر نگیرید چراکه این ماه، فرصتی برای خواندن مطالب جدید نیست و باید به مرور و جمع بندی بپردازید.
  • نکته دوم: در روزهای اول هر هفته برای آن هفته برنامه ریزی کنید و سعی کنید تمامی موارد از جمله ساعات مطالعه، خواب، استراحت و تفریح را در آن درنظر بگیرید.
  • نکته سوم: ممکن است موفق به خواندن تمامی دروسی که در برنامه ریزیتان موجود است، نشوید ساعاتی را برای جبران آنها درنظر بگیرید.
  • نکته چهارم: روز آخر هر هفته را به مرور و جمع بندی مطالب خوانده شده در طول هفته اختصاص بدهید و یا در آزمون های آزمایشی کارشناسی ارشد شرکت کنید.
  • اگر ساعات مطالعه کمی دارید، هر هفته ساعات مطالعه خود را یادداشت کرده و به تدریج به آن بیفزایید تا به میزان ایده آل برسید.

البته داوطلبان می‌توانند از یک مشاور آگاه و با تجربه نیز در این زمینه کمک بگیرند تا در جهت طراحی یک برنامه ریزی اصولی پیش بروند. مشاوران مجرب مرکز مشاوره دانتل نیز می‌توانند در جهت برنامه ریزی برای آزمون کارشناسی ارشد به داوطلبان کمک کنند.

برنامه ریزی آزمون کارشناسی ارشد 1400 | نحوه صحیح مطالعه

همانطورکه گفته شد برنامه ریزی همانند نقشه، راه رسیدن به هدف را مشخص می‌کند اما برای رسیدن به هدف، داوطلب باید در راستای برنامه ریزی حرکت کند، بنابراین باید اینطور گفت برنامه ریزی به تنهایی کافی نیست و داوطلب آزمون کارشناسی ارشد باید در کنار یک هدف و در پی آن یک برنامه ریزی اصولی و کارآمد، تلاش و پشتکار نیز داشته باشد و البته که از روش‌های صحیح مطالعه نیز مطلع باشد تا برنامه کوتاه مدت و بلند مدت خود را با کیفیت و با بار علمی به پایان برساند. بنابراین داوطلبان بهتر است پس از نوشتن برنامه ریزی از نکات زیر نیز برای افزایش کیفیت مطالعه خود بهره ببرند.

خلاصه نویسی

برای هیچ درسی خلاصه نویسی را فراموش نکنید. زمانی که درسی را مطالعه می‌کنید یک دفترچه کنار خود داشته باشید تا مطالب را به زبان خودتان خلاصه کرده و در آن دفتر بنویسید. این کار چند حسن دارد، اول اینکه نوشتن یک مطلب یادگیری را افزایش می‌دهد و دوم اینکه زمانی که نیاز به مرور و تکرار یک مطلبی داشتید می‌توانید به خلاصه هایتان رجوع کنید و در زمان کمتری مطالب را مرور کنید.

توجه به کیفیت تا کمیت

توجه به کیفیت تا کمیت را درواقع می‌توان اینطور معنا کرد که در زمان مطالعه هر درسی نباید فقط آن مطلب را سریع خوانده و به پایان برسانید بلکه بایستی به کیفیت مطالعه خود توجه کنید و سعی کنید مطالب را مفهومی بخوانید و متوجه شوید. به سادگی از کنار هیچ مطلبی عبور نکنید و در صورتی که آن را متوجه شدید به سراغ مبحث بعدی بروید، مطالب مهم را هایلایت کرده و نکته برداری کنید.

مرور و استمرار در مطالعه

یکی از اصولی که در مطالعه آزمون کارشناسی ارشد، بسیار تاثیر گذار است، توجه به مساله مرور است. حتما باید برای یک مطلب در برنامه ریزی کوتاه مدت و بلند مدت، زمانی را برای مرور درنظر گرفت تا از خارج شدن مطالب از ذهن جلوگیری کرد. نقش استمرار در مطالعه و مرور مطالب بسیار زیاد است و داوطلبان باید در برنامه ریزی خود ساعاتی را برای این امر اختصاص دهند.

توجه به تست زنی

داوطلبان باید توجه داشته باشند که بلافاصله پس از مطالعه دروس، نباید به سراغ حل تست رفته و خود را براین اساس بسنجند. داوطلبان بایستی پس از مطالعه درس، برای آشنایی با سبک سوالات و پیدا کردن تسلط، چند تست آموزشی حل کنند و بدون درنظر گرفتن زمان سعی کنند نکات سوالات مختلف را یاد بگیرند. پس از تسلط در حل سوالات آموزشی و یادگیری کامل یک مبحث، داوطلبان باید زمانی را برای حل سوالات زمان دار اختصاص دهند و میزان یادگیری خود را محک بزنند.

ارزیابی اشتباهات

اگر در آزمونی مشابه آزمون کارشناسی ارشد شرکت می‌کنید و یا بعد از حل تست های زماندار؛ حتما به ارزیابی اشتباهات خود بپردازید و به سادگی از کنار آنها رد نشوید. در صورتی که یک اشتباه بررسی نشود ممکن به طریق مشابه دوباره اتفاق بیفتد، بنابراین به بررسی سوالاتی که به غلط به آنها پاسخ داده اید، بپردازید و نکات مهم را یادداشت کنید.

جمع بندی برنامه ریزی آزمون کارشناسی ارشد 1400

بازه‌های جمع بندی را فراموش نکنید، چنانچه یک فصل و یا حتی یک کتاب را به پایان رساندید، در بازه های مختلف پس از مرور خلاصه ها و نکات، به حل تست‌های جمع بندی بپردازید. ضمن بستن یک مجموعه، سوالات ترکیبی از آنها را نیز ببینید و البته از میزان تسلط خود نیز آگاه شوید. در روزهای نزدیک به آزمون کارشناسی ارشد، سعی کنید مطالب جدید نخوانید و تنها با حل تست های جمع بندی از تست های کنکور کارشناسی ارشد سال گذشته، آمادگی خود را افزایش دهید.  برای مشاوره تحصیلی تلفنی با مشاوران مجموعه دانتل با شماره های زیر تماس بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه برنامه ریزی آزمون کارشناسی ارشد 1400 می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02146291403 تماس بگیرید.

کانال تلگرام تحصیلی     

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره