کنکور سراسریمشاوره کنکور سراسری

آخرین تغییرات کنکور سراسری ۱۴۰۳

کانال تلگرام تحصیلی     

تغییرات کنکور سراسری ۱۴۰۳ یکی از مهم ترین مواردی است که داوطلبان کنکور باید از آن ها اطلاع کامل داشته باشند. چندین سال بود که کنکور سراسری با روند مشخصی برگزار می‎‌شد و داوطلبان اطلاع کامل از روند برگزاری آن داشته باشند. اما در سال گذشته کنکور تغییرات بسیار زیادی کرد به طوری که بسیاری از داوطبان دچار ابهام و سردرگمی بسیار شدند. داوطلبان آزمون سال ۱۴۰۳ نیز باید از تغییرات کنکور سراسری اطلاع داشته باشند تا برای شروع آزمون و کسب آمادگی با مشکلی مواجه نشوند. در این مطلب به بررسی کامل تغییرات کنکور سراسری می‌پردازیم. برای کسب اطلاع بیشتر می‌توانید با مجموعه دانتل کو تماس بگیرید. 

 

تغییرات کنکور سراسری ۱۴۰۳ | ادغام کنکور نظام جدید و قدیم

در سال های گذشته کنکور سراسری برای داوطلبان نظام آموزشی قدیم و جدید به صورت مجزا برگزار می‌شد. در سال ۱۴۰۲ و طی تغییرات کنکور سراسری تصمیم گرفته شد که دیگر کنکور نظام قدیم برگزار نشود و تمامی داوطلبان در یک آزمون واحد شرکت کرده و به سوالات یکسانی پاسخ دهند. این تصمیم در حدود یکسال قبل به داوطلبان اطلاع رسانی شد. 

در سال ۱۴۰۳ نیز روند برگزاری کنکور سراسری به همین شکل است و داوطلبان فارغ التحصیل نظام آموزشی قدیم باید با توجه به ماده های درسی نظام آموزشی جدید برای کنکور آماده شده و به سوالات پاسخ دهند. در واقع می‌توان گفت پرونده کنکور نظام قدیم در سال 99 بسته شده است. 

 

تغییرات کنکور سراسری ۱۴۰۳ | کنکور نظام قدیم

شمار زیادی از داوطلبان کنکور 1403 دانش آموزان نظام قدیم هستند و الان که در ابتدای سال هستیم این دسته از داوطلبان برای شروع برنامه ریزی و درس خواندن جهت شرکت در کنکور سراسری بلاتکلیف هستند و نمی دانند که کتاب‌های نظام قدیم را باید ملاک برنامه ریزی قرار دهند یا کتاب های نظام جدید.

کنکور نظام قدیم حذف شده و هیچگونه سوالی از منابع نظام قدیم طرح نخواهد شد. در کنکور ۱۴۰۳ تمامی سوالات در کتب و منابع نظام جدید می باشد و داوطلبان با هر نوع نظام آموزشی باید دروس نظام جدید برای شرکت در کنکور سراسری مطالعه نمایند. 

تغییرات کنکور سراسری

 

تغییرات کنکور سراسری 1403 | منابع مطالعاتی

همانطور که در بند فوق نیز اشاره شد، در کنکور 1403 از هیچ یک از کتاب های درسی نظام قدیم سوال مطرح نمی‌شود و کتاب های درسی نظام جدید ملاک قرار خواهند کرد. لذا دانش آموزان سیستم آموزشی قدیم باید منابع مطالعاتی خود را چه در بخش کتاب های درسی و چه در بخش کتاب های کمک آموزشی بروز کنند. بنا بر تغییرات کنکور سراسری کتاب های درسی که در کنکور 1403 از آن‌ها سوال مطرح می شود، به صورت زیر است.

 

منابع اختصاصی کنکور 1403 تجربی

  • ریاضی 1، زیست شناسی 1، شیمی 1 و فیزیک 1 سال دهم ( چاپ 1400 )
  • ریاضی 2، زیست شناسی 2، فیزیک 2، شیمی 2 و زمین شناسی سال یازدهم ( چاپ 1401)
  • ریاضی 3، زیست شناسی 3، فیزیک 3 و شیمی 3 سال دوازدهم ( چاپ 1402 )

 

تغییرات کنکور سراسری | منابع اختصاصی کنکور 1403 ریاضی

  • ریاضی 1، هندسه 1، فیزیک 1 و شیمی 1 سال دهم ( چاپ 1400 )
  • هندسه 2، آمار و احتمال، حسابان 1، فیزیک 2 و شیمی 2 سال یازدهم ( چاپ 1401 )
  • هندسه 3، ریاضیات گسسته، حسابان 2، هندسه 3، فیزیک 3 و شیمی 3 سال دوازدهم ( چاپ 1402 )
جهت عضویت درکانال اطلاع رسانی و آخرین اخبار در تلگرام بر روی تلگرام مشاوره تحصیلی کلیک کنید و یا در سرچ تلگرام عبارت ” مشاوره تحصیلی دانتل کو ” جست و جو و عضو شوید.

 

منابع اختصاصی کنکور 1403 انسانی

  • ریاضی و آمار 1، عربی زبان قرآن 1، تاریخ 1، جغرافیای ایران، جامعه شناسی 1 و منطق، اقتصاد، علوم و فنون ادبی سال دهم ( چاپ 1400 )
  • ریاضی و آمار 2، روانشناسی، علوم و فنون ادبی 2، عربی زبان قرآن 2، تاریخ 2، جغرافیا 2، جامعه شناسی 2 و فلسفه سال یازدهم ( چاپ 1401 )
  • ریاضی و آمار 3، علوم و فنون ادبی 3، عربی زبان قرآن 3، تاریخ 3، جغرافیا 3، جامعه شناسی 3 و آشنایی با فلسفه اسلامی سال دوازدهم ( چاپ 1402 )

🔺 برای مشاهده لیست کامل منابع کنکور سراسری و اطلاع از بهترین کتب کمک آموزشی مقاله زیر را مطالعه نمایید.

 

تغییرات کنکور سراسری 1403 | تاثیر سوابق تحصیلی

نحوه اعمال سوابق تحصیلی در کنکور سراسری به طور کامل تغییر کرده است. در سال های گذشته تاثیر سوابق تحصیلی در حدود ۵ تا ۲۵ درصد بود و این تاثیر تنها به صورت مثبت اعمال می‌شد یعنی اگر داوطلبی معدل پایینی داشت، تاثیر آن بر رتبه کنکور اعمال نمی‌شد.

اما در سال ۱۴۰۳ تاثیر سوابق تحصیلی به حالت قطعی تغییر پیدا کرد و میزان تاثیر آن نیز 50 درصد خواهد بود. با این حساب داوطلبانی که معدل پایینی دارند، باید در آزمون ترمیم معدل شرکت کنند تا رتبه کنکورشان تحت تاثیر معدل پایین قرار نگیرد. 

 

ترمیم معدل کنکور سراسری

همانطور که گفته شد بر اساس تغییرات کنکور سراسری، داوطلبانی که معدل پایینی دارند، باید در آزمون ترمیم معدل شرکت کنند تا سوابق تحصیلی شان اصلاح شود و معدل بالاتر در کنکور سراسری محاسبه گردد. طبق مصوبه ها و اطلاعیه های جدید، ترمیم معدل از سال 1403 تنها یکبار در سال برگزار خواهد شد و آن هم همزمان با امتحانات نهایی خرداد ماه خواهد بود. چنانچه قصد شرکت در آزمون ترمیم معدل را دارید، می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاوران تحصیلی مجموعه دانتل کو مشورت نمایید. 

 

تغییرات کنکور سراسری ۱۴۰۳ | دو نوبت آزمون

یکی دیگر از مهم ترین تغییرات کنکور سراسری در سال ۱۴۰۳ برگزاری آزمون در دو نوبت می‌باشد. تا قبل از سال ۱۴۰۲ کنکور تنها یکبار در سال برگزار می‌شد و داوطلبان در صورت از دست دادن زمان برگزاری و عدم حضور در جلسه آزمون باید یکسال تمام برای برگزاری مجدد آن صبر می‌کردند. اما در سال 1403 آزمون در دو نوبت در اردیبهشت و تیر ماه برگزار خواهد شد. 

داوطلبان می‌توانند در هر دو آزمون و یا تنها یکی از آن ها شرکت کنند. در نهایت آزمونی ملاک انتخاب رشته قرار خواهد گرفت که داوطلب در آن عملکرد بهتری داشته است. این تغییر باعث شده است تا داوطلبان در صورت بروز مشکل و عدم شرکت در یک نوبت آزمون، شانس خود را در آن سال از دست ندهند و بتوانند مجددا در آزمون شرکت نمایند. 

 

تغییرات کنکور سراسری |‌ حذف زیرگروه ها و دروس عمومی

علاوه بر موارد گفته شد ضریب و سوالات دروس نیز در کنکور سراسری تغییر کرده اند. مهم ترین تغییر در این زمینه حذف دروس عمومی از کنکور می‌باشد. از این پس داوطلبان دیگر نیازی به مطالعه دروس عمومی نخواهند داشت و تنها باید برای پاسخ دهی به سوالات اختصاصی رشته خود آماده شوند. 

از سوی دیگر زیرگروه ها نیز به طور کامل حذف شده اند و تمامی رشته ها در یک گروه قرار گرفته اند. این بدان معناست که داوطلبان برای قبولی در رشته مورد علاقه خود نیازی به مطالعه متفاوت دروس ندارند و ضریب درس ها برای تمامی رشته ها یکسان خواهد بود. 

بر اساس تغییرات کنکور سراسری، تعداد سوالات برخی از دروس نیز در کنکور سال 1402 تغییر کرد. داوطلبان کنکور 1403 با مطالعه دفترچه سوالات کنکور سال گذشته می‌توانند از تغییرات در تعداد سوال های کنکور سراسری آگاه شوند. 

 

کنکور الکترونیکی

یکی دیگر از تغییرات کنکور سراسری ۱۴۰۳ این است که بر اساس اطلاعیه های منتشر شده، با احتمال بسیار زیاد کنکور به صورت الکترونیکی برگزار خواهد شد. توجه داشته باشید که کنکور الکترونیکی با کنکور مجازی بسیار متفاوت است. کنکور الکترونیکی به معنای شرکت در آزمون از راه دور نیست.

داوطلبان باید در زمان تعیین شده در حوزه امتحانی خود حضور یافته و در آزمون شرکت کنند. با این تفاوت که به جای سوالات و پاسخنامه مداد کاغذی، سوالات را به صورت الکترونیکی از طریق سیستم کامپیوتر پاسخ خواهند داد. این روش برگزاری چندین سال است که به دلیل عدم زیر ساخت کافی اجرایی نشده است اما بر اساس اطلاعات منتشر شده، در سال 1403 این روش سرانجام اجرایی خواهد شد. 

 

مشاوره کنکور سراسری

با توجه به تغییرات گسترده در کنکور سراسری بسیاری از داوطلبان با ابهام و سردرگمی مواجه شده اند و در زمینه آمادگی برای کنکور به مشکل برخورده اند. با توجه به زمان محدودی که داوطلبان کنکور در اختیار دارند، فرصتی برای کوشش و خطا نیست و بهترین راهکار این است که داوطلبان از مشاوران تحصیلی کمک بگیرند تا تمامی اطلاعات مورد نیاز در اختیارشان قرار گیرد. 

چنانچه هرگونه سوال و یا ابهامی در زمینه تغییرات کنکور سراسری برای تان وجود دارد، می‌توانید با مشاوران تحصیلی صحبت کرده و پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید. متخصصان مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل کو در خدمت شما هستند تا در این زمینه یاری‌تان کنند. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تغییرات کنکور سراسری ۱۴۰۳ می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02191005066 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

  1. تغییرات کنکور سراسری در سال۱۴۰۳ چیست؟

    به تمامی تغییرات کنکور در سال جاری در متن مقاله پرداخته شده است.

  2. آیا دروس عمومی به کنکور سال ۱۴۰۳برخواهند گشت؟

    خیر این طرح تایید نشد و دروس عمومی به طور کامل از کنکور سراسری حذف شده اند. 

  3. آیا در سال 1403 کنکور به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود؟

    بله با توجه به اطلاعیه های منتشر شده این امکان وجود دارد که کنکور سال جاری به صورت الکترونیکی برگزار گردد. 

کانال تلگرام تحصیلی     

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره