مدارسمشاوره تحصیلی دانش آموزان

امتحان فرزندان | وظیفه والدین هنگام امتحان فرزندان

کانال تلگرام تحصیلی     

امتحان فرزندان یکی از دغدغه های مهم والدین است چراکه در این دوران فرزندان استرس زیادی دارند و یا برعکس توجه زیادی به درس خواندن نشان نمی دهند. در این شرایط بسیار مهم است که والدین از وظایف خود آگاه بوده و با اقدامات اشتباه شرایط را بدتر نکنند. والدین می توانند با انجام وظایف خود در این دوره به بهبود عملکرد فرزند خود کمک نمایند. در این مطلب به بررسی کامل امتحان فرزندان و وظیفه والدین پرداخته شده است. برای کسب اطلاع بیشتر می توانید با مجموعه دانتل کو تماس بگیرید. 

 

امتحان فرزندان 

در هنگام امتحانات دانش آموزان معمولا اضطراب و استرس زیادی را تجربه می کنند اما این اضطراب تنها به دانش آموزان اختصاص ندارد و والدین نیز دچار چالش های زیادی می شوند. والدین معمولا نگرانی های زیادی را در مورد وضعیت درسی فرزندان خود تجربه می کنند و دانش آموزان نیز به خودی خود تحت فشار و استرس زیادی هستند؛ در نتیجه ممکن است با یکدیگر دچار چالش ها و مشکلاتی شوند. 

در زمان امتحان فرزندان، والدین وظایفی دارند که با آگاهی از آن ها می توانند شرایط مساعدی را برای درس خواندن فرزند خود مهیا کنند و از سوی دیگر وارد دعوا و کشمکش با فرزند خود نشوند. در این مطلب به بررسی امتحان فرزندان و وظیفه والدین در این زمان خواهیم پرداخت. 

 

وظیفه والدین هنگام امتحان فرزندان

والدین در زمان امتحان فرزندان وظایف بسیار مهمی دارند و می توانند با فراهم کردن شرایط لازم زمینه آرامش را برای فرزندان خود مهیا سازند. اقدامات والدین در زمان امتحانات می تواند تا حد بسیار زیادی بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان و کسب نمرات عالی تاثیر بگذارد. از وظایف والدین در زمان امتحان فرزندان می توان به موارد زیر اشاره کرد.

 

ایجاد جو آرام در خانه

در هنگام امتحانات بسیار مهم است که دانش آموزان آرامش داشته باشند و بتوانند در محیطی آرام و به دور از تنش به مطالعه بپردازند. تا حد امکان سعی کنید در خانه در مورد مشکلات و مسائل مالی و اقتصادی صحبت نکنید و فضایی شاد و به دور از استرس برای فرزند خود مهیا کنید تا بتوانند به راحتی به مطالعه بپردازند. 

 

امتحان فرزندان | برقراری ارتباط موثر با فرزندان

در دوره امتحان فرزندان بسیار مهم است که بتوانید با فرزند خود ارتباط موثری برقرار کنید. فرزندان به خودی خود استرس زیادی را برای موفقیت در امتحانات تجربه می کنند. این در حالیست که آرامش و خونسردی شما به عنوان والدین و توجه به احساسات فرزندان می تواند تا حد زیادی این اضطراب را کاهش دهد. با فرزند خود صحبت کنید و به او انگیزه دهید و یادآوری کنید که تلاش او بسیار حائز اهمیت و با ارزش است. 

 

خودداری از شرکت در مهمانی در زمان امتحانات

یکی از مشکلات فرزندان در زمان امتحانات برگزاری مهمانی توسط والدین و یا اصرار به رفتن به مهمانی می باشد. گاها خود دانش آموزان نیز علاقه زیادی به مهمانی دارند و در صورت آمادگی والدین، درس را کنار گذاشته و به سراغ مهمانی می روند. یکی از وظایف والدین در زمان امتحان فرزندان این است که تا حد امکان از مهمانی خودداری کنند تا فرزندان بتوانند در آرامش به مطالعه بپردازند. 

 

امتحان فرزندان | نترساندن فرزندان از امتحان

بسیار دیده می شود که والدین برای تشویق فرزند خود به درس خواندن او را از امتحان و کسب نمرات پایین می ترسانند و یا او را تهدید می کنند. این راهکار در زمان امتحان فرزندان به هیچ عنوان توصیه نمی شود چراکه نه تنها تاثیر مثبتی ندارد که منجر به استرس و اضطراب و بی علاقگی فرزندان به درس خواندن می شود. به او آرامش دهید و برایش توضیح دهید که امتحان تنها یکی از مراحل در زندگی است که با گذاشتن وقت کافی برای آن می تواند نتایج بهتر کسب کند. 

 

افزایش اعتماد به نفس

همواره به فرزند خود این را یادآوری کنید که انسان ارزشمندی است و توانایی این را دارد که با اراده، تلاش و کوشش خود هر کاری را انجام دهد. شنیدن این صحبت ها از سوی والدین اعتماد به نفس را در فرزندان ایجاد کرده و باعث می شود تا به خود باور پیدا کرده و بتوانند به سختی ها غلبه کنند. 

 

امتحان فرزندان | مدیریت زمان

یکی از وظایف والدین در زمان امتحانات این است که نحوه مدیریت زمان و اهمیت آن را به فرزندان آموزش دهند. دانش آموزان باید بتوانند برنامه مطالعاتی برای خود تنظیم کرده و به مطالعه دروس در زمان های تعیین شده بپردازند. در هنگام برنامه ریزی درسی حتما زمان هایی را (در حدود ۱۵ تا ۳۰ دقیقه) به استراحت بین دروس اختصاص دهید. 

 

ایجاد محیط مناسب برای مطالعه

در زمان امتحان فرزندان سعی کنید تا حد امکان محیط منزل را شبیه به محیط کتابخانه کنید. صداهای محیط را تا حد امکان کاهش دهید و در صورت امکان میزی برای فرزند خود تهیه کنید تا بتواند پشت آن به مطالعه بپردازد. به فرزند خود توضیح دهید که در هنگام درس خواندن نخوابد و یا در تخت خواب به مطالعه نپردازد. 

 

توجه به تغذیه فرزند

یکی از مهم ترین وظایف والدین در زمان امتحان فرزندان توجه به تغذیه و خورد و خوراک می باشد. دانش آموزان در زمان امتحانات باید مواد غذایی مغذی مصرف کنند و تا حد امکان از مصرف غذاهای چرب و سنگین خودداری کنند. خوراکی هایی همچون گردو، کشمش، انواع میوه و غیره را تهیه کرده و به عنوان میان وعده به فرزند خود بدهید. 

 

امتحان فرزندان | توجه به خواب فرزندان

علاوه بر نیازهای غذایی، دانش آموزان در زمان امتحانات به خواب کافی نیز نیاز دارند. برنامه درس خواندن باید به نحوی باشد که دانش آموز در ساعت معین بخوابد و صبح زود بیدار شود. بیدار ماندن های طولانی مدت و تغییر تایم خواب منجر به خستگی و خواب آلودگی و کاهش بازدهی می شود. 

 

کمک گرفتن از مشاوران تحصیلی

در صورتی که احساس می کنید فرزند شما اضطراب بسیار زیادی دارد و یا هیچ توجه و علاقه ای به درس خواندن نشان نمی دهد، بهتر است که از مشاوران تحصیلی کمک بگیرید تا دلایل را شناسایی کرده و  در جهت رفع آن ها یاری تان کنند. 

جهت عضویت درکانال اطلاع رسانی و آخرین اخبار در تلگرام بر روی تلگرام مشاوره تحصیلی کلیک کنید و یا در سرچ تلگرام عبارت ” مشاوره تحصیلی دانتل کو ” جست و جو و عضو شوید.

 

کمک به فرزندان در مباحث درسی

در صورتی که فرزندتان نیاز به کمک در امور درسی دارد، در صورت امکان سعی کنید او را یاری نمایید. در هنگام آموزش خونسرد باشید و مطالب را با آرامش و مهربانی به او بگویید. به هیچ عنوان با فرزند خود بد اخلاقی نکنید و از سرزنش و تحقیر و یا منت گذاشتن نیز خودداری نمایید. 

 

نکات مهم در مورد امتحان فرزندان

👈در زمان امتحان فرزندان از آن ها توقع کمک در کارهای خانه را نداشته باشید و یا این وظایف را کاهش دهید. 

👈زمانی را برای تماشای تلویزیون در نظر گرفته و از او بخواهید در زمان های دیگر به مطالعه بپردازد. 

👈از فرزند خود توقع بیش از حد نداشته باشید و کمال گرایی زیاد نشان ندهید. 

👈در صورت خراب کردن یکی از امتحانات او را سرزنش نکنید و تشویقش کنید تا برای امتحانات بعدی انگیزه پیدا کند. 

👈به هیچ عنوان فرزند خود را با سایر همسالان مقایسه نکنید. 

👈برای درس خواندن فرزندتان با او بحث و دعوا نکنید.

👈برای او پاداش های در نظر بگیرید و در صورت موفقیت حتما به وعده های خود عمل کنید. 

👈فرزند خود را تحقیر نکنید و از الفاظی همچون تنبل، بی خاصیت و… خودداری کنید.

👈در زمان امتحان فرزندان، در برنامه ریزی درسی به او کمک کنید و با آگاهی در برنامه امتحانات او را به درس خواندن تشویق نمایید.

 

مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل کو

در زمان امتحان فرزندان والدین نقش بسیار مهمی دارند و می توانند با اقدامات خود تاثیر بسیار مثبت و یا تاثیر بسیار منفی در عملکرد فرزندان بگذارند. در این زمان بسیار مهم است که والدین حامی و تشویق کننده باشند و از ایجاد استرس و اضطراب و سرزنش فرزند خود خودداری نمایند. 

چنانچه هرگونه سوال و با ابهامی در زمینه امتحان فرزندان برای تان وجود دارد، می توانید با مشاوران تحصیلی صحبت کرده و پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید. متخصصان مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل کو در خدمت شما هستند تا در این زمینه یاری تان کنند. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه امتحان فرزندان می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02191005066 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

  1. وظیفه والدین در زمان امتحان فرزندان چیست؟

    در متن مقاله به طور کامل به وظایف والدین در زمان امتحان فرزندان اشاره شده است. 

  2. آیا والدین می توانند برنامه ریزی درسی فرزندان دخالت کنند؟

    بله بهتر است که والدین به فرزند خود کمک کنند تا برنامه ریزی درسی مناسبی برای خود تهیه کند. 

  3. در صورت درس نخواندن فرزندان در زمان امتحانات چه باید کرد؟

    بهتر است که با آرامش با او صحبت کرده و اهمیت درس خواندن را یادآور شوید. همچنین توصیه می شود که از مشاوران و متخصصان این حوزه کمک بگیرید. 

کانال تلگرام تحصیلی     

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره