کنکور سراسریمشاوره کنکور سراسری

روش صحیح مطالعه فلسفه و منطق کنکور انسانی ۱۴۰۲

کانال تلگرام تحصیلی     

روش صحیح مطالعه فلسفه و منطق کنکور انسانی ۱۴۰۲ چگونه می باشد؟ یکی از دروس سخت و چالش برانگیز برای داوطلبان کنکور انسانی، درس فلسفه منطق است. برای رسیدن به تسلط کافی در این درس راه‌هایی وجود دارد. یکی از این راه حل‌ها استفاده از روش و برنامه ریزی مناسب برای مطالعه است. به همین منظور در ادامه این مطلب به روش صحیح مطالعه فلسفه منطق کنکور انسانی می‌پردازیم.‌ برای مشاوره تحصیلی تلفنی با مشاوران مجموعه دانتل با شماره های زیر تماس بگیرید.

روش صحیح مطالعه فلسفه و منطق کنکور انسانی ۱۴۰۲

مطالب دروس منطق و فلسفه حفظی و مفهومی است، یعنی دارای مطالبی است که باید آنها را کامل درک کنید تا بتوانید سوالات را پاسخ دهید. فلسفه و منطق از جمله دروسی است که نیازمند مطالعه صحیح فلسفه و منطق و تست زنی مکرر برای رسیدن به نقطه تسلط است.

پیشخوانی و مطالعه روزنامه وار

برای درس فلسفه و منطق، بهتر است داوطلبان پیش از حضور در کلاس درس، مطلب جدید را بصورت روزنامه وار مطالعه کنند و از سرتیترهای اصلی و مفاهیم آن مطلع شوند.

تاثیر پیشخوانی در پاسخدهی به سوالاتی است که در حین روش صحیح مطالعه فلسفه و منطق روزنامه وار مبحث جدید، به وجود می‌آید. یعنی داوطلبان می‌توانند پاسخ سوالاتی که بصورت ناخودآگاه در ذهنشان به وجود می‌آید را از میان حرف‌های معلم پیدا کنند.

روش صحیح مطالعه فلسفه و منطق | مطالعه مفهومی

در این مرحله داوطلبان باید سعی کنند به مفهوم جملاتی که میخوانند، پی ببرند. مطالعه در این مرحله و بعد از مرحله مطالعه رونامه وار، نباید صرفا با هدف حفظ کردن خطوط کتاب باشد. باید مطالعه با دقت، مفهومی و عمیق باشد به طوری که بتوانند مفهوم جملاتی که خوانده اند را برای دیگری بازگو کنند.

تسلط در مباحث

در این مرحله چون داوطلب به صورت مفهومی درس را فهمیده است، می‌تواند راحت‌تر مطالب را به ذهن بسپارد. باید سعی کنید در بازه‌های زمانی کوتاه، مطالب یک مبحث را به یاد بسپارید و مرور کنید. ساعت مطالعه صحیح فلسفه و منطق بایستی با توجه به سطح آمادگی برای خود تعیین کنند چراکه برخی در زمان بیشتری و برخی در مدت زمان کمتری یک مطلب را حفظ می‌کنند. تست زنی درس فلسفه و منطق بهتر است یک تا دو روز بعد از یادگیری یک مطلب، انجام شود.

در این مرحله اگر داوطلبان مطالب مهم و سخت را نیز خلاصه برداری کنند و سعی کنند چند روز متوالی آنها را تکرار کنند، مطالب ماندگاری بیشتری در ذهنشان خواهد داشت.

روش صحیح مطالعه فلسفه و منطق کنکور انسانی | تست زنی

یکی از روش صحیح مطالعه فلسفه و منطق کنکور انسانی تست زنی می باشد. داوطلبان برای آشنایی با سبک سوالات درس فلسفه و منطق و همینطور محک زدن خودشان در یادآوری مطالبی که خوانده اند، باید زمانی را برای تست زدن اختصاص دهند.

سوالات درس فلسفه و منطق در  سبک‌های مختلفی مثل مفهومی، حفظی، مسئله محور و حتی در برخی مواقع خارج از سطح کتاب درسی طرح می‌شود. داوطلبان برای اینکه بتوانند به این سوالات پاسخ دهند حداقل بایستی از قبل، سوالات مشابه آنها را حل کرده باشند.

داوطلبان بهتر است بازه‌هایی را بعد از مطالعه صحیح فلسفه و منطق درنظر بگیرند، و در این بازه‌ها تست حل کنند. همزمان می‌بایست تست‌ها را طبقه بندی کنید، بعد از حل تست‌ها و مطالعه پاسخنامه به تحلیل خود بپردازید.

این کار باعث می‌شود تا داوطلبان بتوانند در زمان کم، زمان خود را به نحو احسن مدیریت کنند و تست‌های از پیش حل شده خود را برای بار دیگر مرور و خود را برای آزمون آماده کنند.

داوطلبان پس از حل تست‌های زمان دار، باید با توجه به سوالات درست و غلط خود درصد بگیرند و حتما به ارزیابی سوالاتی که اشتباه پاسخ داده اند، بپردازند چراکه ارزیابی سوالات اشتباه، گاها نکته‌هایی از گزینه‌های غلط را نیز برای داوطلب، روشن می‌سازد.

بودجه بندی درس فلسفه و منطق

فلسفه و منطق از دروس سخت کنکور می‌باشد که دارای 25 سوال و داوطلبان در 25 دقیقه به آن پاسخ دهند. پاسخگویی به این تعداد سوالات در زمان تعیین شده، نیازمند تسلط بالایی است که از مطالعه فلسفه و منطق دقیق و اصولی ناشی می‌شود.

بودجه بندی در جداول زیر داوطلبان با سطح آمادگی‌های مختلف می‌توانند از آن استفاده کنند. داوطلبانی که کمبود وقت دارند و میخواهند در کمترین زمان بیشترین نتیجه را بگیرند، باید دروس با بودجه بندی بالاتر، را در الویت قرار دهند.

علامت ستاره در جدول زیر به معنی آوردن سوالات ترکیبی از آن مبحث می‌باشد.

بودجه بندی فلسفه سال سوم
موضوع 94 95 96 97
فلسفه چیست ( 1 ) 0 0 1* 1
فلسفه چیست ( 2 ) 1 1 1 1
فلسفه چیست ( 3 ) 0 0 0 0
آغاز فلسفه 2 2 0 1
شهید راه حکمت 0 0 1 1
گوهر های اصیل و جاودانه 1 1 1 1
علت های چهارگانه 1 1 1* 1
بودجه بندی فلسفه سال چهارم
موضوع 94 95 96 97
کلیات ( 1 ) 0 0 0 0
کلیات ( 2 ) 1 1 1 0
مبانی حکمت مشاء( 1 ) 1 1 1 1
مبانی حکمت مشاء( 2 ) 1 1 1+1* 1
نمایندگان مکتب مشاء ( 1 ) 0 1 1 1
نمایندگان مکتب مشاء ( 2 ) 1 1 1 1
افول حکمت مشاء 1 0 0 1
حکمت اشراق 1 1 1 1
جریان های فکری عالم اسلام 1 1 0 0
صدر المتالهین 0 0 0 0
مبانی حکمت متعالیه 1 1 1 1
حکمای معاصر 1 1 1 1
حیات فرهنگی 0 0 1 0
بودجه بندی منطق
موضوع 94 95 96 97
انسان و تفکر 1 1
چگونه تعریف می کنیم ؟ 1 1* 2
تعریف و دنیای مفاهیم 3 2 1*
اقسام ذاتی و عرضی (کلیات پنجگانه) 1 1 1 1
اقسام تعریف 1 1 1
جایگاه قضیه در استدلال 1 1 1* 1
اقسام قضایای حملی و شرطی 1 1
اقسام قضایای حملی 1 2 1+1* 1
استدلال (ترکیب قانونمند قضایا) 1 1 1 1
اقسام قیاس 1 1 1* 1
ارزش قیاس 1
محتوای استدلال (ماده) 1 1 1*
مغالطه 1 1 1 1

روش صحیح مطالعه فلسفه منطق کنکور انسانی | مطالعه منظم و مستمر

فلسفه و منطق کنکور انسانی، از جمله دروس سختی است که کسب درصد بالا در آن کار چندان راحتی نخواهد بود بنابراین داوطلبان اگر می‌خواهند در این درس، درصد خوبی کسب کنند باید از روش صحیح مطالعه فلسفه منطق استفاده کنند و سعی کنند با برنامه ریزی، اصولی درس بخوانند.

درس فلسفه و منطق کنکور انسانی، نیاز به مطالعه مستمر و منظم دارد. یعنی داوطلبان باید سعی کنند یک برنامه ریزی آگاهانه برای مطالعه درس فلسفه و منطق داشته باشند. بهتر است داوطلبان در برنامه ریزی تحصیلیشان، هر روز ساعتی کوتاه را برای آن اختصاص دهند اما سعی کنند هر روز این درس را بخوانند.

درس خواندن مستمر و منظم در ساعات مشخصی از روز در درس فلسفه و منطق و همینطور تعیین زمانی برای مرور، می‌تواند درصد خوبی را برای داوطلبان در پی داشته باشد.

تکرار و مرور، مطالعه عمیق، مفهومی و اهمیت دادن بر تمامی مباحث، لازمه موفقیت و کسب تراز و درصد بالا در این درس می‎باشد.

برای دریافت مشاوره در زمینه روش صحیح مطالعه فلسفه منطق کنکور انسانی 1402 می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02191005066 تماس بگیرید.

کانال تلگرام تحصیلی     

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره