سایر موضوعات

جدیدترین لیست بیماری های معافیت پزشکی سربازی ۱۴۰۲

کانال تلگرام تحصیلی     

بیماری های معافیت پزشکی سربازی ۱۴۰۲ یکی از مهم ترین سوالات مشمولان خدمت سربازی است که مبتلا به بیماری‌ها و مشکلاتی هستند و توانایی گذراندن خدمت سربازی را ندارند. بیماری های جسمانی و روانی مختلف مانع از انجام فعالیت های سخت می‌شود که خدمت سربازی نیز از این دسته فعالیت هاست و افراد مبتلا باید تحت شرایط مشخصی از خدمت معاف شوند. با توجه به اهمیت اطلاع از بیماری‌های معافیت‌پزشکی در این مطلب به بررسی کامل لیست بیماری های معافیت پزشکی سربازی 1402 خواهیم پرداخت. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌ توانید با مجموعه دانتل کو تماس بگیرید. 

 

بیماری های معافیت پزشکی سربازی ۱۴۰۲ 

مشمولانی که درگیر بیماری‌ ها و مشکلات پزشکی هستند و قصد معا‌فیت از خدمت دارند، با این سوال مواجه می‌ شوند که لیست بیماری های معافیت پزشکی سربازی ۱۴۰۲ کدام است و در چه صورتی امکان دریافت معافیت خواهند داشت. در این مطلب به بررسی کامل لیست بیماری های معافیت سربازی ۱۴۰۲ پرداخته ایم پس تا انتها همراه ما باشید. 

در فرایند دریافت معافیت‌پزشکی سربازی، بیماری های متعددی وجود دارد که مشمولان با این بیماری ها می‌توانند برای دریافت معافیت اقدام نمایند. بیماری های مختلف با توجه به شرایط فرد و تصمیم کمیسیون پزشکی منجر به دریافت معافیت موقت و دائم خواهد شد. در ادامه به لیست بیماری های معافیت پزشکی سربازی ۱۴۰۲ می‌پردازیم.

 

بیماری های عمومی  

بیماری ها و مشکلات عمومی اولین دسته در لیست بیماری های معافیت پزشکی سربازی 1402 هستند که چنانچه فرد مشمول دارای این بیماری ها باشد، معافیت دائمی و یا موقتی دریافت خواهد کرد. کوتاهی قرد و چاقی یا لاغری مفرط از بیماری های عمومی معافیت پزشکی می‌باشند. 

افراد دارای مدرک دیپلم و یا کمتر هستند با فرد حداکثر ۱۴۵ سانتی متر معافیت دائم دریافت خواهند کرد. این افراد در صورت داشتن فد ۱۴۵ تا ۱۵۵ معاف از رزم خواهند بود. افراد با مدرک حداقل کارشناسی نیز در صورت داشتن قد حداکثر ۱۴۰ سانتی متر معاف از خدمت خواهند شد. این افراد در صورت داشتن قد ۱۴۰ تا ۱۴۵ معاف از رزم می‌باشند. 

شرایط معافیت با چاقی و لاغری نیز بر اساس توده بدنی یا همان BMI تعیین می‌گردد. افراد با BMI بیشتر از 35 یا کمتر از 17 از رزم در خدمت معافی خواهند بود. به بیماری هایی که طول درمان یکساله دارند نیز معافیت پزشکی موقت تعلق خواهد گرفت. 

 

بیماری های پوستی

مشکلات و بیماری های پوستی از دیگر بیماری ها در لیست بیماری های معافیت پزشکی سربازی ۱۴۰۲ می‌باشد. افرادی که دچار بیماری های پوستی یا زیر پوستی هستند با توجه به نوع مشکل و شرایط شان معافیت دائم، موقت و یا معافیت ار رزم دریافت می کنند. نوع معافیت با توجه به نظر کمیسیون پزشکی نظام وظیفه تعیین خواهد شد. لیست بیماری های پوستی معافیت سربازی به شرح زیر می باشد. 

🔵اگزما با شدت کم تا زیاد

🔵سوريازيس شدید تا خفیف

🔵بیماری لوپوس

🔵انواع کهیر

🔵ویتیلیگو گسترده صورت و دست ها

🔵عفونت های قارچی پوست

🔵سل های پوستی

🔵عوارض پوستی شدید

🔵انواع آکنه

🔵انواع درماتوز

 

بیماری های معافیت پزشکی سربازی 1402 | بیماری های مربوط به غدد داخلی

مشکلات مربوط به تیروئید، هیپوفیز و غیره جز بیماری های غدد ترشح داخلی می‌باشند و در صورتی که امکان درمان این بیماری ها وجود نداشته باشد، فرد مشمول معافیت از خدمت خواهد بود. بیماری های غدد داخلی که در لیست بیماری های معافیت پزشکی سربازی ۱۴۰۲ قرار دارند به شرح زیر می‌باشند. 

🔵مشکلات غده تیروئید (هیپرتیروئیدی، گواتر سمی غیر حجیم و…)

🔵بیماری های غدد فوق کلیوی (مثل کم کاری و پرکاری)

🔵مشکلات مربوط به غده هیپوفیز (ژیگانتیسم، آدنوم هیپوفیز، آكرومگالی، سندروم كوشينگ، ديابت بی مزه و…)

🔵بیماری های غده پاراتیروئید (هیپرپاراتیروئیدی و هیپوپاراتیروئیدی و…)

🔵دیابت نوع یک

🔵دیابت غیر وابسته به انسولین

بیماری های معافیت پزشکی سربازی

 

بیماری های معافیت پزشکی سربازی ۱۴۰۲ | بیماری های نورولوژی

مشکلات و بیماری های نورولوژی جز بیماری های سخت هستند که امکان فعالیت های سخت و گذراندن خدمت سربازی را غیر ممکن خواهند کرد. افراد مبتلا به این بیماری ها می‌توانندمراحل دریافت معافیت پزشکی را طی کرده و در نهایت پس از صدور رای کمیسیون پزشکی نظام وظیفه، از خدمت معاف شوند. لیست بیماری های معافیت پزشکی سربازی ۱۴۰۲ به شرح زیر می‌باشد. 

🔵بیماری ام اس و انواع مختلف آن

🔵اختلالات مختلف مادرزادی در سیستم اعصاب محیطی

🔵فلج های اعصاب کرانیال

🔵سندرم گیلن باره

🔵اختلالات تعادلی مخچه ای

🔵جراحی مغر و اعصاب

🔵میوپاتی های اولیه و ثانویه

🔵بیماری های اعصاب و روان

🔵انواع صرع

🔵سکته های مغزی 

🔵مننژیت مزمن و شدید

🔵فلج های مغزی مادرزادی

 

جراحی مغز و اعصاب

چنانچه فرد مشمول خدمت سربازی به بیماری های مغزی و نخاعی مبتلا شده باشد و فرایند درمان به جراحی نیاز داشته و تحت عمل جراحی قرار گرفته باشد، در صورت تشخیص کمیسیون پزشکی معا‌‌فیت موقت یا دائم برای او صادر خواهد شد. لیست بیماری های معافیت پزشکی سربازی ۱۴۰۲ در دسته جراحی مغز و اعصاب به شرح موارد زیر می باشد. 

🔵شکستگی های مهره ای

🔵اختلالات عروق مغزی

🔵کیست های عصبی و نخاعی

🔵تروما های عصبی

🔵تومور ستون فقرات

🔵مشکل در شکل جمجمه (مثل میکروسفالی و هیدروسفالی)

🔵تومور در سیستم اعصاب محیطی و مرکزی

 

بیماری های معافیت پزشکی سربازی 1402 | بیماری های اعصاب و روان

از رایج ترین مشکلات و بیماری ها در بین افراد می‌ توان به اختلالات مربوط به اعصاب و روان اشاره کرد. این افراد با توجه به شرایط روحی نامساعد شان امکان گذراندن خدمت سربازی را نخواهند داشت.

این افراد با توجه به ارزیابی بالینی و نظر کمیسیون پزشکی از خدمت معاف خواهند شد. لیست بیماری های معافیت پزشکی سربازی ۱۴۰۲ در گروه بیماری های اعصاب و روان به شرح موارد زیر است. 

🔵 اختلالات شخصیت مثل مرزی، پارانوئید، اسکیزوتایپال و…

🔵 انواع عقب ماندگی ذهنی

🔵 اختلالات تیک (صوتی یا حرکتی)

🔵 اختلالات هویت جنسی

🔵 اختلالات سوماتوفرم

🔵 مشکلات و اختلالات خلقی مثل افسردگی دو قطبی 

🔵 اختلالات عصبی همچون وسواس، حملات پانیک، فوبیا و…

🔵 اختلال در تکلم

🔵 اعتیاد به مواد مخدر یا روان گردان

بخوانید: معافیت سربازی

 

استخوان و اسکلت 

افرا مبتلا به بیماری های استخوان و اسکلت نیز شرایط دریافت معافیت از خدمت را خواهند داشت. این افراد پس از رسیدن به سن مشمولیت می‌توانند اقدام به دریافت معافیت کرده و با گذراندن مراحل آن از خدمت معاف شوند. لیست بیماری های معافیت پزشکی سربازی ۱۴۰۲ مربوط به استخوان و اسکلت به شرح موارد زیر است. 

🔵 اسکولیوز

🔵 شکستگی های لگن

🔵 کیست های استخوانی

🔵 محدودیت در حرکات مفصل

🔵 پارگی مینیسک در زانوها

🔵 کیفوزهای ستون فقرات

🔵 شکستگی های قدیمی در حفره استابولوم

🔵 تومورهای استخوانی

🔵 قطع عضو 

🔵 کوتاهی اندام ها

🔵 فقدان انگشت در دست ها

🔵 پارگی رباط های زانو

 

بیماری های معافیت پزشکی سربازی | قفسه سینه و ریه

افرادی که دچار مشکلات و بیماری های مربوط به ریه و قفسه هستند، از خدمات معاف خواهند شد. لیست بیماری های معافیت پزشکی سربازی ۱۴۰۲ در گروه بیماری های قفسه سینه و ریه به شرح موارد زیر می‌باشد. 

🔵 پیوند ریه

🔵 شکستگی دنده، جناغ یا ترقوه

🔵 آمفیزم ریه

🔵 آسم

🔵 بیماری های قارچی حاد در ریه

🔵 تغییر شکل در قفسه سینه 

🔵 آمبولی در ریه

🔵 فیبروز ریه

🔵 کیست های مختلف در ریه

 

دستگاه گوارش و جراحی عمومی

در صورتی که افراد مشمول خدمت سربازی به بیماری های گوارشی مبتلا شوند و یا تحت جراحی عمومی قرار گیرند، مشمول معافیت از خدمت سربازی شده و می‌توانند اقدام به دریافت معافیت نمایند. معافیت پس از برگزاری کمیسیسون پزشکی نظام وظیفه صادر خواهد شد. لیست بیماری های معافیت پزشکی سربازی ۱۴۰۲ در این گروه از بیماری ها به شرح موارد زیر می باشد. 

🔵 انواع زخم در دستگاه گوارش

🔵 انواع تومور و کیست در دستگاه گوارش

🔵 آبسه های چرکی

🔵 سنگ های صفری

🔵 واریس های مری

🔵 عمل جراحی بر روی دستگاه گوارش

🔵 بیماری های متابولیکی کبد

 

بیماری های معافیت پزشکی سربازی ۱۴۰۲ | دستگاه تناسلی و ادراری

یکی دیگر از بیماری های قرار گرفته در لیست بیماری های معافیت پزشکی سربازی ۱۴۰۲، مشکلات مربوط به دستگاه تناسلی و ادراری می باشد. افرادی که دچار این بیماری ها هستد از خدمت معاف خواهند شد. از بیماری های دستگاه تناسلی و ادراری برای معافیت‌پزشکی سربازی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. 

🔵 انواع بیماری های عفونی در دستگاه ادراری

🔵 پتوز کلیه

🔵 پیوند کلیه

🔵 تنگی گردن مثانه

🔵 وجود انسداد در مسیر ادرار

🔵 وجود سنگ در دستگاه ادراری

🔵 کلیه نعل اسبی

🔵 بیماری های عروق کلیوی

 

بیماری های انکولوژی و خون

تمامی مشمولان خدمت سربازی باید قبل از اقدام به اعزام به خدمت مطمئن شوند که به بیماری های مختلف مبتلا نیستند و توانایی جسمی کامل برای گذراندن خدمت را دارند. یکی دیگر از بیماری هایی که ابتلا به آن ها منجر به معافیت از خدمت خواهد شد، بیماری های انکولوژی و خون می‌باشد. لیست بیماری های معافیت پزشکی سربازی ۱۴۰۲ در این گروه به شرح موارد زیر می باشد. 

🔵 اختلالات پلاکتی

🔵 تالاسمی های مختلف (همچون تالاسمی ماژور)

🔵 آپلازی مغز استخوان

🔵 کم خونی های مختلف 

🔵 مشکلات مربوط به گلبول های قرمز 

🔵 بیماری فاویسم

 

بیماری های فک، دهان و دندان 

برخی از بیماری های مربوط به دهان و دندان و فک جز بیماری های معافیت پزشکی سربازی 1402 هستند. البته که تمامی بیماری ها و مشکلات مربوط به این حوزه مشمول دریافت معافیت پزشکی نمی‌باشند. مشمولان خدمت سربازی باید از لیست بیماری های معافیت‌پزشکی سربازی ۱۴۰۲ مطلع باشند و بر این اساس نسبت به شروع مراحل دریافت معافیت اقدام نمایند. این بیماری ها به شرح زیر هستند. 

🔵 کام شکاف دار یا لب شکری

🔵 تومور های خوش خیم و بدخیم دهانی

🔵 ناهنجاری های فک و صورت

🔵 ناهنجاری های زبانی مثل هایپرتروفی

🔵 ناهنجاری های مربوط به اسکلت و استخوان فک و دندان

 

بیماری های معافیت پزشکی سربازی 1402 | گوش و حلق و بینی

افرادی که دچار بیماری ها و مشکلات مربوط به گوش و حلق و بینی می باشند، امکان معافیت از خدمت سربازی را خواهند داشت. برای بیماری های مربوط به گوش و حلق و بینی کمیسیون پزشکی برگزار شده و در صورت رای مثبت کمیسیون، فرد از خدمت معاف خواهد شد. البته که با توجه به شرایط ممکن است معافیت به صورت موقت و یا معاف از رزم صادر شود. لیست بیماری های معافیت پزشکی سربازی ۱۴۰۲ در این گروه به شرح موارد زیر می‌باشد.

🔵 کری و لالی

🔵 کم بودن قدرت شنوایی 

🔵 عفونت مزمن گوش

🔵 شکستگی بینی

🔵 فلج تار های صوتی

🔵 سینوزیت مزمن

 

بیماری های چشمی

مشکلات چشمی از دیگر مشکلاتی است که مشمول معافیت از خدمت می باشد. چنانچه فرد یکی از مشکلات و بیماری های قرار گرفته از لیست بیماری های معافیت پزشکی سربازی ۱۴۰۲ در گروه بیماری های چشمی را داشته باشد، از خدمت معاف خواهد شد. معافیت ممکن است به صورت دائم، موقت و یا معاف از رزم باشد. بیماری های چشمی مشمول معافیت‌پزشکی سربازی به شرح زیر می باشند. 

🔵 انواع كاتاراكت ها

🔵 لک مرکزی قرنیه

🔵 گلوکوما چشم

🔵 کدورت های عدسی مختلف

🔵 بیماری ماکولا چشمی

🔵 افتادگی دائمی پلک ها

🔵 شب كوری و دژنرسانس های شبكيه

🔵 فلج کامل یک یا چند عضله چشمی

 

بیماری های معافیت پزشکی سربازی | قلب و عروق

بیماری های مربوط به قلب و عروق جز بیماری های مزمن هستند و معمولا افراد مبتلا به این بیماری ها امکان انجام فعالیت های سخت و گذراندن خدمکت سربازی را ندارند. در این شرایط کمیسیون پزشکی برگزار شده و با بررسی شرایط فرد تصمیم به معافیت گرفته خواهد شد.

با توجه به شرایط ممکن است معافیت به صورت دائم، موقت و یا معافیت از رزم باشد. لیست بیماری های معافیت پزشکی سربازی ۱۴۰۲ در قلب و عروق به شرح موارد زیر می باشد. 

🔵 مشکل در دریچه های قلب

🔵 افزایش فشار خون در شریان

🔵 اختلالات دهلیزی و بطنی

🔵 بیماری های مادرزادی قلب

🔵 نارسایی مزمن

🔵 آریتمی های قلبی

🔵 تب روماتیسمی حاد همراه با عوارض

 

بیماری های عفونی

افرادی که بیماری های عفونی حاد و یا مزمن داشته باشند نیز این امکان را دارند که از خدمت معاف شوند. در صورت داشتن بیماری های لیست زیر افراد مشمول سربازی می توانند مراحل دریافت معافیت‌پزشکی را طی نمایند. در نهایت با توجه به شرایط فرد به صورت دائم یا موقت از خدمت معاف خواهد شد. لیست بیماری های معافیت پزشکی سربازی ۱۴۰۲ در این گروه به شرح موارد زیر است. 

🔵 سل

🔵 HIV

🔵 هپاتیت 

🔵 مالاریا

🔵 افزایش آنزیم های کبدی

 

بیماری های روماتولوژی و بافت همبند

و در آخر بیماری های مربوط به روماتولوژی و بافت همبند هستند که افراد مبتلا به این بیماری های مشمول دریافت معافیت از خدمت سربازی خواهند بود. افراد مبتلا می توانند مراحل دریافت معافیت را آغاز کرده و در نهایت با نظر کمیسیون پزشکی نظام وظیفه به صورت موقت یا دائمی از خدمت معاف شوند. لیست بیماری های معافیت پزشکی سربازی ۱۴۰۲ در گروه بیماری های روماتولوژی و بافت همبند به شرح موارد زیر است. 

🔵 مشکلات مربوط به متابولیک استخوان

🔵 بیماری های کریستالی

🔵 شانه منجمد

🔵 تومورهای مفاصل (شبه تومور ها)

🔵 آرتریت بافت های همبند و استخوانی

🔵 استئوآرتریت مفاصل

🔵 مشکلات مربوط به بافت همبند (همچون اهلر دانلوس)

جهت عضویت درکانال اطلاع رسانی و آخرین اخبار بر روی تلگرام مشاوره تحصیلی کلیک کنید و یا در سرچ تلگرام عبارت ” مشاوره تحصیلی دانتل کو ” جست و جو و عضو شوید. 

 

مراحل دریافت معافیت پزشکی

اافرادی که با توجه به شرایط خود در لیست بیماری های معافیت پزشکی سربازی ۱۴۰۲ قرار می گیرند، برای دریافت معافیت‌ پزشکی باید پس از آماده کردن مدارک خود طبق مراحل زیر عمل کنند. مراحل دریافت معافیت پزشکی به شرح زیر می باشد.

✅مراجعه به دفاتر پلیس 10+ و دریافت دفترچه خدمت وظیفه

✅تکمیل فرم خود اظهاری سابقه بیماری

✅مراجعه به پزشکی معرفی شده توسط سازمان نظام وظیفه برای معاینه پزشکی

✅ثبت درخواست در دفاتر پلیس 10+ و دریافت مدارک برای ارائه به شواری پزشکی توسط خود مشمول

✅برگه معرفی به بیمارستان از طریق پست به داوطلب ارسال می‌شود.

✅فرد باید به بیمارستان مراجعه کرده و به صورت دقیق معاینه شود.

✅جواب از طرف بیمارستان برای سازمان نظام وظیفه ارسال می‌شود.

✅برای فرد مشمول دعوت نامه حضور در شورای پزشکی ارسال خواهد شد.

✅در صورت تایید بیماری های معافیت پزشکی سربازی ۱۴۰۲ معافیت پزشکی به صورت دائم، موفق یا معافیت از رزم صادر می‌شود.

 

بیماری های معافیت پزشکی سربازی | مدارک لازم

مشمولان خدمت سربازی برای دریافت معافیت‌پزشکی باید مدارکی را تهیه کرده و ارائه دهند. مدارک مورد نیاز برای دریافت معافیت پزشکی به شرح زیر هستند.

✅برگه وضعیت مشمولان به صورت تکمیل شده

✅ارائه برگه معاینه اولیه توسط پزشک نظام وظیفه

✅تکمیل برگه واکسیناسیون

✅ارائه اصل شناسنامه و کارت ملی به همراه کپی از تمام صفحات آن

✅ارائه اصل آخرین مدرک تحصیلی یا گواهی اشتغال به تحصیل به همراه کپی از آن

 

معافیت پزشکی در حین خدمت

در برخی شرایط افراد در معاینات اولیه خدمت سربازی از نظر جسمانی تایید شده و به سربازی اعزام می‌شوند. اما در حین خدمت دچار یک بیماری شده و توانایی اتمام خدمت را از دست می‌دهند. در این شرایط می‌توانند با مراجعه به بهداری یگان درخواست معافیت از خدمت بدهند. یگان درخواست فرد را برای شورای پزشکی ارسال می‌کند؛ چنانچه بیماری فرد در لیست بیماری های معافیت پزشکی سربازی ۱۴۰۲ قرار داشته باشد، پس از انجام معاینات توسط شورا، معافیت پزشکی صادر خواهد شد. 

 

مشاوره معافیت پزشکی 

افرادی که دچار بیماری ها و مشکلات جسمانی و روانی مختلف هستند، این امکان را دارند که درخواست معافیت داده و پس از طی کردن مراحل مربوطه معافیت خود را به صورت دائم یا موقت دریافت نمایند. معافیت پزشکی با توجه به رای کمیسیون پزشکی نظام وظیفه صادر خواهد شد. افراد مشمول برای دریافت معافیت پزشکی باید از لیست بیماری ها اطلاع کامل داشته باشند. 

چنانچه هر گونه سوال و یا ابهامی در زمینه لیست بیماری های معافیت پزشکی سربازی ۱۴۰۲ برای تان وجود دارد، می توانید با مشاوران و متخصصان این حوزه صحبت کرده و پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید. متخصصان مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل کو در خدمت شما هستند تا در این زمینه یاری تان کنند. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه لیست بیماری های معافیت پزشکی سربازی ۱۴۰۲ می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 91005066-021 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

  1. لیست بیماری های معافیت پزشکی سربازی ۱۴۰۲ چیست؟

    در این مطلب به توضیح کامل لیست بیماری های معافیت پزشکی سربازی ۱۴۰۲ پرداخته شده است. 

  2. آیا در صورت داشت بیماری های معافیت پزشکی، به صورت دائم از خدمت معاف خواهم شد؟

    خیر تصمیم گیری در این زمینه با بررسی شرایط و توسط کمیسیون پزشکی نظام وطیفه انجام خواهد شد و ممکن است به صورت موقت و یا معاف از رزم نیز باشد.

  3. برای دریافت معافیت پزشکی نظام وظیفه چه باید کرد؟

    مراحل دریافت معافیت پزشکی به صورت حضوری است که تمامی مراحل آن به طور کامل در متن آورده شده است.

کانال تلگرام تحصیلی     

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره