آزمون های استخدامیسایر موضوعات

شرایط ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۳

کانال تلگرام تحصیلی     

شرایط ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۳ یکی از مهم‌ترین سوالات و دغدغه‌های متقاضیان نام نویسی آزمون و استخدام در این ارگان می‌باشد. افرادی که قصد ثبت‌نام دارند، باید حتما شرایط لازم را دارا باشند و در صورتی که در هر مرحله از ثبت نام مشخص شود که داوطلب شرایط لازم را ندارد، ثبت نام او لغو شده و حتی در صورت قبولی نیز پذیرش او باطل خواهد شد. برای کسب اطلاع کامل در زمینه شرایط ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش می‌توانید این مقاله را تا انتها مطالعه کرده و یا با مجموعه دانتل کو مشورت نمایید. 

 

 تغییرات شرایط ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش

در سال 1402 شرایط ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش تغییراتی نسبت به سال گذشته داشت. در سال 1404 هنوز شرایط ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش مشخص نشده است اما متقاضیان باید از تغییرات شرایط در سال گذشته آگاه باشند چرا که به احتمال زیاد این تغییرات در آزمون استخدامی سال جدید نیز اعمال شود. این تغییرات به شرح زیر هستند.

✅ از این پس داوطلبان با سن حداقل 20 و حداکثر 40 می توانند برای ثبت نام در آزمون اقدام نمایند.

✅ تاثیر مرحله مصاحبه در آزمون استخدامی دبیری ابتدایی و استثنایی و مربی امور آموزش معلولین ۶۰ درصد و تاثیر آزمون کتبی ۴۰ درصد می‌باشد. تاثیر آزمون کتبی برای استخدامی دبیری و هنرآموزی نیز ۶۰ درصد و مصاحبه ۴۰ درصد خواهد بود.

✅ داوطلبان باید ۴۰ درصد دروس عمومی و ۶۰ درصد دروس تخصصی را در مقایسه با حداکثر ۵۰ درصد میانگین نمره سه نفر اول کسب نمایند.

✅ از شرایط ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش برای رشته آموزگار ابتدایی امکان انتخاب رشته سه کد شغل محل و برای رشته دبیری و هنرآموزی امکان تنها یک کد شغل محل وجود دارد.

✅ بر اساس تغییرات ایجاد شده در سال ۱۴۰۲ از این پس افراد فارغ التحصیل با مدرک کارشناسی علوم اسلامی علوم پایه و علوم انسانی نیز امکان ثبت نام در آزمون را دارند.

 

دفترچه ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۳

شرایط ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش به طور کامل در دفترچه راهنما ذکر می‌شود. سازمان سنجش هر ساله در بازه زمانی ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش، دفترچه راهنما ثبت نام را نیز منتشر می‌کند و از این طریق تمامی اطلاعات مورد نیاز داوطلبان را در اختیارشان قرار می‌دهد. در دفترچه راهنما تمامی اطلاعات لازم همچون نحوه ثبت نام، شرایط و ضوابط، سهمیه ها و کد رشته محل ها ذکر شده است.

توجه داشته باشید که شرایط ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش ممکن است که در هر سال تغییر کند. به همین دلیل ضروری است که داوطلبان دفترچه راهنما در سایت را دانلود کرده و به طور کامل آن را مطالعه نمایند. دفترچه راهنما ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و پروش ۱۴۰۳ هنوز منتشر نشده است و به محض اطلاع رسانی لینک دانلود آن در این صفحه قرار خواهد گرفت. به منظور آشنایی داوطلبان در ادامه لینک دانلود دفترچه راهنما ثبت نام سال گذشته قرار گرفته است.

 

شرایط عمومی استخدام آموزش و پرورش

شرایط ثبت نام در آزمون استخدامی آموزش و پرورش به دو بخش شرایط عمومی و اختصاصی تقسیم می‌شود. از شرایط ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. 

✅تابعیت ایرانی

✅اعتقاد به دین اسلام و یا یکی از ادیان مورد تایید در قانون اساسی

✅رعایت قوانین جمهوری اسلامی

✅داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت برای مردان

✅برخورداری از سلامت جسمانی و روانی

✅عدم اعتیاد به مواد مخدر از شرایط ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش

✅نداشتن سو سابقه کیفری

✅عدم ممنوعیت استخدام دستگاه های دولتی و اجرایی

✅عدم خرید خدمت و یا بازنشستگی

✅شرط سنی حداقل 20 و حداکثر 40

شرایط ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش

 

شرایط اختصاصی آزمون استخدامی آموزش و پرورش

متقاضیان آزمون استخدامی در رشته‌های شغلی دبیری و هنر آموزی، آموزگار ابتدایی و استثنایی و مربی امور آموزش معلولین بایستی علاوه بر شرایط عمومی شرایط اختصاصی ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش را نیز دارا باشند. شرایط زیر مربوط به دفترچه ثبت نام آزمون سال ۱۴۰۲ می‌باشد.

به محض انتشار دفترچه راهنما ثبت نام سال ۱۴۰۳ و در صورت تغییر در شرایط این مطلب به روز رسانی خواهد شد. شرایط ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش به شرح زیر می‌باشد.

✅ تمامی متقاضیان ملزم به شرکت در دوره مهارت آموزی می‌باشند

✅ جذب نیرو به صورت بومی گزینی خواهد بود و هر استان با توجه به نیاز آموزش و پرورش ناحیه خود اقدام به جذب متقاضیان بومی آن منطقه را خواهد کرد.

✅ متقاضیان پذیرفته شده پس از قبولی نهایی و یا قبل از شروع به کار امکان تغییر محل خدمت خود را ندارند. پس از شروع فعالیت نیز تنها با توجه به قوانین نقل و انتقال فرهنگیان می‌توان محل خدمت را تغییر داد.

✅ از شرایط ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش متقاضیانی که برای شغل محل‌های عشایری ثبت نام کرده و پذیرفته شده‌اند باید مانند دیگر متقاضیان در دوره مهارت آموزی شرکت نمایند. پس از آن محل خدمت با توجه به صلاحدید اداره کل آموزش و پرورش و نیاز منطقه تعیین خواهد شد. (عدم درج این شرط در دفترچه استخدام مربی امور آموزش معلولین)

✅ افرادی که در پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان ثبت نام کرده و پذیرفته شده‌اند باید حتماً مدرک روخوانی و روانخوانی قرآن و مدرک lSDL ارائه دهند. در صورت نداشتن مدرک فرد باید متعهد شود که این مدارک را تا قبل از پایان دوره مهارت آموزی ارائه می‌نماید.

✅ افرادی که از مراکز تربیت معلم دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و دانشگاه فرهنگیان فارغ التحصیل شده اند، امکان شرکت در آزمون استخدامی را ندارند چرا که این افراد تعهد خدمت دارند.  (عدم درج این شرط در دفترچه استخدام مربی امور آموزش معلولین)

✅ از شرایط ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش این است که افرادی که در رشته‌های امور تربیتی و مهارت‌های معلمی قبول شده‌اند باید حداقل ۱۲۰ ساعت ضمن خدمت در دو سال اولیه استخدام بگذرانند. (عدم درج این شرط در دفترچه استخدام مربی امور آموزش معلولین)

 

شرایط دوره مهارت آموزی برای استخدام آموزش و پرورش

✅ تمامی متقاضیان ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش که به صورت نهایی پذیرفته شده‌اند باید در دوره یک ساله مهارت آموزی شرکت نمایند.

✅ افرادی موفق به استخدام در آموزش و پرورش خواهند شد که در این دوره یک ساله شرکت کرده و امتیاز لازم در آزمون جامع را نیز کسب نمایند.

✅ از شرایط ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش این است که در صورت عدم شرکت در دوره مهارت آموزی و امتحانات پایانی و آزمون جامع فرد از روند استخدام حذف شده و باید جریمه و هزینه‌های دوره آموزش مهارت آموزی را نیز بپردازد.

✅ با توجه به اینکه بخشی از هزینه دوره مهارت آموزی بر عهده متقاضی است، پس از انصراف از شرکت در دوره، آموزش و پرورش امکان دریافت تمامی هزینه‌ها را خواهد داشت.

✅ محل دوره مهارت آموزی در ابتدا مشخص نیست و پس از اعلام نتایج قطعی و با توجه به شغل محل تعیین خواهد شد.

✅ افرادی که قصد تغییر محل دوره مهارت آموزی را دارند باید به دانشگاه فرهنگیان درخواست بدهند تا در صورت داشتن شغل و اولویت جنسیت درخواست آن ها را بررسی نماید.

✅ ارائه مدرک روخوانی و روانخوانی قرآن و مدرک lSDL برای شرکت در دوره مهارت آموزی الزامی است و از شرایط ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش می باشد.

✅ در دوره مهارت آموزی تمامی هزینه‌های مربوط به مسکن و تغذیه بر عهده متقاضیان می‌باشد اما با این حال داوطلبان می‌توانند به دانشگاه فرهنگیان درخواست داده و کمک هزینه دریافت نمایند.

✅ شرکت در دوره مهارت آموزی برای استخدام الزامی است اما جز سنوات خدمت محاسبه نمی‌شود.

نکته: تمامی داوطلبان واجد شرایط ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش باید هزینه ثبت نام در این آزمون را پرداخت نمایند. چنانچه در هر مرحله مشخص شود که داوطلب فاقد شرایط لازم بوده است، ثبت نام لغو شده و مبلغ پرداختی نیز بازپس داده نخواهد شد.

 

شرط سنی ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش

✅ متقاضیانی که در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد فارغ التحصیل شده‌اند باید حداقل ۲۰ سال و حداکثر ۴۰ سال داشته باشند.

✅ متقاضیان مشمول سهمیه‌های ایثارگری و سهمیه جانبازان ۲۵ درصد و همچنین فرزندان آزادگان با بیش از یک سال اسارت از شرط سنی معاف هستند.

✅ افراد پس از ثبت‌نام آزمون استخدامی تنها سه ماه برای فارغ التحصیلی و دریافت کارت پایان خدمت فرصت دارند در صورت کوچک‌ترین مغایرت ثبت نام آنان لغو خواهد شد.

✅ در صورتی که داوطلبی در مراکز دولتی آموزشی و تربیتی به صورت تمام وقت کار کرده باشد به ازای هر سال به شرط سنی او اضافه خواهد شد.

✅ از شرایط ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش این است که متقاضیان متاهل به ازای هر فرزند می ‌توانند ۱ تا ۵ سال اضافه شرط سنی برای ثبت نام دریافت نمایند.

✅ متقاضیانی که پدر مادر همسر و یا برادر شهید هستند ۵ سال اضافه شدن به حداکثر شرط سنی دریافت خواهند کرد.

✅ داوطلبان به ازای هر سال حضور داوطلبانه در جبهه، جانبازی و استراحت پزشکی و همچنین اسارت حداکثر شرط سنی شان افزایش پیدا خواهد کرد.

 

شرط معدل برای استخدام آموزش و پرورش

بسیاری از متقاضیان ثبت‌نام آزمون استخدامی این دغدغه را دارند که با چه معدلی امکان ثبت نام در آزمون را دارند و آیا در صورت کم بودن معدل با محدودیتی در روند نام نویسی آزمون استخدامی مواجه خواهند شد یا خیر.

در پاسخ باید گفت که در سال‌های گذشته معدل یکی از شرایط ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش بود اما پس از سال ۹۹ این شرط کنار گذاشته شده و هم اکنون داوطلبان می‌توانند بدون هیچ مشکلی در آزمون ثبت نام نمایند.

جهت عضویت درکانال اطلاع رسانی و آخرین اخبار در تلگرام بر روی تلگرام مشاوره تحصیلی کلیک کنید و یا در سرچ تلگرام عبارت ” مشاوره تحصیلی دانتل کو ” جست و جو و عضو شوید.

 

شرایط بومی گزینی استخدام آموزش و پرورش

همانطور که گفته شد جذب نیرو در آموزش و پرورش به صورت بومی گزینی می باشد و هر استان با توجه به نیاز خود اقدام به پذیرش نیروهای بومی می نماید. شرایط بومی گزینی برای ثبت‌نام آزمون استخدامی به شرح زیر می باشد.

✅ فرد متقاضی بایستی در شهر مورد درخواست متولد شده و یا حداقل‌ 10 سال سابقه سکونت در آن شهر داشته باشد تا به عنوان فرد بومی در نظر گرفته شود.

✅ از شرایط ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش این است که شهرستانی که داوطلب برای ثبت نام آزمون استخدامی در آن اقدام می کند، باید با شهرستانی که در شناسنامه به عنوان محل تولد درج شده است یکسان باشد.

✅ افرادی که متولد شهر مورد نظر نیستند اما سابقه ده سال سکونت در آن جا دارند، باید استشهاد محلی که به امضا نیروی انتظامی آن ناحیه رسیده باشد را ارائه نمایند. ارائه فرم استشهاد در زمان استخدام الزامی است.

✅ داوطلبانی که می خواهند با شرایط بومی گزینی در آموزش و پرورش استخدام شوند، باید در هنگام تکمیل فرم ثبت نام گزینه متقاضی استفاده از اولویت بومی را انتخاب کنند.

✅ در صورت ابهام در شهر محل تولد فرد متقاضی، نظر اداره کل ثبت احوال استان به عنوان ملاک در نظر گرفته شده و متقاضی با توجه به آن ثبت نام و استخدام خواهد شد.

✅ چنانچه متقاضی مدرک فارغ التحصیلی از دبستان و متوسطه اول و دوم را داشته باشد، به عنوان مدرک سابقه سکونت ده ساله در نظر گرفته می شود و تنها کافیست که علاوه بر آن مدرک استشهاد محلی ارائه نماید.

 

شرایط ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش | ثبت نام با مدرک دیپلم 

استخدام در آموزش و پرورش به طور کلی دو راه دارد و متقاضیان تنها از طریق این دو روش امکان استخدام را خواهند داشت. روش اول برای استخدام آموزش و پرورش شرکت در کنکور سراسری است. داوطلبان با مدرک دیپلم می توانند در کنکور سراسری شرکت کرده و در صورت قبولی کد رشته محل های مربوط به دانشگاه فرهنگیان را انتخاب نمایند.

این افراد پس از انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان و قبولی در مرحله مصاحبه می‌توانند وارد دانشگاه شده و پس از تحصیل به مدت چهار سال در آموزش و پرورش مشغول به کار شوند. دانشجویان فارغ التحصیل از دانشگاه فرهنگیان امنیت شغلی بالایی دارند و تمامی آن ها جذب آموزش و پرورش خواهند شد. 

روش دوم نیز ثبت نام آزمون است که افراد با مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد امکان نام نویسی در آن را دارند. توجه داشته باشید که در برخی از رشته های شغلی خاص آموزش و پرورش، متقاضیان با مدرک کاردانی نیز می‌توانند ثبت نام کرده و ر صورت قبولی در مراحل بعدی در آموزش و پرورش استخدام شوند. 

در نهایت می‌توان گفت که بر اساس شرایط ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش، امکان ثبت نام آزمون و اسخدام در آموزش و پرورش به تنهایی با مدرک دیپلم امکان پذیر نیست و تنها راهکار برای افراد علاقه مند با این مدرک این است که در کنکور سراسری شرکت کرده و در دانشگاه فرهنگیان به تحصیل بپردازند. چنانچه قصد ورود به دانشگاه فرهنگیان را دارید، می‌توانید با مشاوران تحصیلی مشورت کرده و راهنمایی های لازم را دریافت نمایید. 

 

سهمیه های موثر در آزمون استخدامی آموزش و پرورش

همانطور که می‌دانید در اکثر آزمون هایی که در سطح کشور برگزار می‌شود، سهمیه هایی در نظر گرفته می‌شود و افراد مشمول سهمیه می‌توانند از امتیاز خود استفاده کرده و نتیجه بهتری در آزمون کسب نمایند. 

از شرایط ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش این است که افراد مشمول سهمیه می‌توانند از مطابق با شرایط از سهمیه خود استفاده نمایند. در ادامه به توضیح انواع سهمیه تاثیرگذار در آزمون می‌پردازیم. 

 

سهمیه ایثارگران

سهمیه ایثارگران دو بخش سهمیه ۲۵ درصد و ۵ درصد دارد. افرادی که قصد استفاده از سهمیه از ۲۵ درصد را دارند، باید حتما در شغل های مشمول این سهمیه که در دفترچه راهنمای ثبت نام ذکر شده است، ثبت نام کنند.

متقاضایان مشمول این سهمیه باید اطلاعات خود را در سایت سجایا ثبت کنند؛ این اطلاعات باید مورد تایید بنیاد شهید باشد. در غیر این صورت فرد متقاضی شرایط استفاده از سهمیه ۲۵ درصد ایثارگران را نخواهد داشت. توجه داشته باشید که در صورت داشتن سهمیه ایثارگران از شرط سنی آزمون استخدامی آموزش و پرورش معاف هستید. 

از شرایط ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش این است که افراد مشمول سهمیه ایثارگران ۵ درصد، تنها می‌توانند در رشته های مربوط به این سهمیه که در دفترچه راهنما ذکر شده است ثبت نام نمایند. داوطلبان مشمول هر دو سهمیه ۲۵ درصد و ۵ درصد در صورتی می‌توانند از سهمیه خود استفاده کنند که حداقل ۸۰ درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در آزمون را به دست آورند.

 

سهمیه معلولین

یکی از شرایط ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش این است که افراد معلول، سهمیه ۳ درصدی در آزمون دارند و تنها مجاز به انتخاب رشته های مربوط به این سهمیه که در دفترچه راهنمای ثبت نام درج شده است، می‌باشند.

این افرا تنها در صورتی می‌توانند در آزمون استخدامی شرکت کنند که امکان فعالیت در این حوزه را داشته باشند و سازمان بهزیستی صلاحیت آنان را تایید نماید. بدون برگه تایید سازمان بهزیستی امکان استخدام افراد معلول در آموزش و پرورش وجود ندارد. 

 

شرایط ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش | امتیاز حافط قرآن

متقاضیان حافط قرآن کریم، می‌توانند برای رشته های مربوط به دبیری حکمت و معارف اسلامی ثبت نام کرده و ۱۰ درصد امتیاز دریافت نمایند. لازم به ذکر است که در صورت داشتن مدرک تحصیلی مربوط به این رشته، امتیاز مدرک نیز در شرایط ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش برای داوطلبان حافظ قرآن کریم لحاظ خواهد شد.

 

امتیاز بومی شهرستان

داوطلبانی که بومی یک شهرستان باشند، نسبت به دیگر داوطلبان غیر بومی آزمون امتیاز دریافت خواهند کرد و امتیاز آن ها با ضریب یک و چهاردهم اعمال خواهد شد. داوطلبان شهرستان تهران و سایر مراکز استان از قانون بومی گزینی استثنا هستند.

 

شرایط ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش | امتیاز خانواده و جوان ایرانی

در صورت متاهل بودن و داشتن فرزند، به ازای هر فرزند ۲ امتیاز به فرد داده می‌شود و در نهایت مجموع این امتیاز حداکثر ۱۰ می‌باشد. توجه داشته باشید که در صورتی می‌توان از این امتیاز استفاده کرد که نرخ باروری شهرستان محل تولد بالاتر از ۲/۵ نباشد.

 

مشاوره شرایط ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش

داوطلبانی که قصد استخدام در آموزش و پرورش را دارند، می‌توانند از طریق کنکور سراسری و یا شرکت در آزمون استخدامی برای جذب در این ارگان اقدام نمایند. در روش کنکور سراسری فرد باید چهار سال به تحصیل در دانشگاه فرهنگیان بپردازد. اما در روش آزمون استخدامی، فرد پس از شرکت در یک دوره یک ساله مهارت آموزی در آموزش و پرورش استخدام خواهد شد. 

چنانچه هرگونه سوال و یا ابهامی در زمینه شرایط ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش برای تان وجود دارد، می‌توانید با مشاوران تحصیلی صحبت کرده و پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید. متخصصان مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل کو در خدمت شما هستند تا در این زمینه یاری‌تان کنند. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه شرایط ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش 1403 می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02191005066 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

  1. شرایط ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۳ چیست؟

    در متن مقاله به شرایط ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش بر اساس دفترچه راهنما به طور کامل پرداخته شده است. 

  2. آیا امکان استخدام در آموزش و پرورش با مدرک دیپلم وجود دارد؟

    افراد متقاضی ثبت نام با مدرک دیپلم می‌توانند در آزمون سراسری شرکت کرده و در دانشگاه فرهنگیان تحصیل نمایند. اما ثبت نام در آزمون استخدامی با مدرک دیپلم امکان پذیر نمی‌باشد. 

  3. شرط سنی ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش چیست؟

    در حال حاضر شرط سنی حداقل ۲۰ و حاکثر ۴۰ می‌باشد. البته برخی از متقاضیان از شرط سنی معاف هستند که در متن مقاله به طور کامل توضیح داده شده است. 

کانال تلگرام تحصیلی     

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام و وقت بخیر …یعنی واقعا رشته های علوم انسانی از قبیل مدیریت بازرگانی میتونه آزمون استخدامی آموزش و پرورش شرکت کنه؟خواهش میکنم استدعا دارم جوابم بدین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره