کنکور سراسریمشاوره کنکور سراسری

بومی گزینی کنکور ۱۴۰۳

کانال تلگرام تحصیلی     

بومی گزینی کنکور ۱۴۰۳ از تدابیر سازمان سنجش آموزش کشور می باشد تا به این وسیله مشکلات اقامتی و رفت و آمد داوطلبان نیز کاهش پیدا کند. اغلب دانشگاه های سراسری ملزم به بومی‌گزینی هستند به طوری که 80 درصد از ظرفیت پذیرش را به داوطلبان بومی و 20 درصد باقی مانده را به داوطلبان غیر بومی اختصاص دهند. در ادامه این مقاله از سایت دانتل، اطلاعات تکمیلی پیرامون بومی گزینی کنکور 1403 را ارائه کرده ایم.

 

بومی گزینی کنکور ۱۴۰۳

کنکور سراسری توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می شود و از نظر جامعه آماری شرکت کنندگان، از بزرگ ترین آزمون های برگزار شده در سطح کشور است. این آزمون از نظر تاثیری که در آینده تحصیلی شرکت کنندگان دارد، از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد و متقاضیان پس از شرکت در آن، در صورتی که موفق به کسب رتبه و تراز مناسبی شوند، می توانند در انتخاب رشته دانشگاه های سراسری و آزاد شرکت کنند.

یکی از سوالاتی که در هنگام انتخاب رشته برای متقاضیان ایجاد می شود، این است که گزینش بومی و یا بومی گزینی به چه معنایی می باشد. در ادامه سعی داریم که مفهوم بومی گزینی کنکور ۱۴۰۳ را برای شما عزیزان شرح دهیم.

 

دسته بندی رشته های تحصیلی از نظر بومی گزینی انتخاب رشته

سازمان سنجش آموزش کشور مسئولیت برگزاری کنکور سراسری را بر عهده دارد. این سازمان به منظور حل کردن مشکلاتی شامل اقامت و معیشت دانشجویان از نظر تامین خوابگاه، مشکلات رفت و آمدی دانشجویان، دوری از خانواده و مشکلات ناشی از آن از جمله افت تحصیلی و … بومی گزینی کنکور 1403 را تدبیر کرده است.

به کمک بومی گزینی انتخاب رشته در واقع داوطلبان با احتمال بیشتری در رشته های بومی که با در نظر گرفتن امکانات هر شهری در نظر گرفته شده اند، پذیرفته می شوند.

اگر دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری را به دقت بررسی کرده باشید، متوجه می شوید که هر کدام از کد رشته محل های ارائه شده در این دفترچه، دارای ظرفیت مشخصی هستند. توزیع ظرفیت ها برای هر کد رشته محل و به استثنای رشته هایی که دارای شرایط خاص هستند، تحت تاثیر سهمیه ها و بومی گزینی است. به این معنی که برای هر کد رشته محل، ظرفیتی برای سهمیه های مختلف در نظر گرفته شده است و داوطلبانی که دارای شرایط لازم باشند، در این ظرفیت ها و رشته ها پذیرش می شوند.

گزینش بومی به تناسب رشته های مختلف، به صورت استانی، ناحیه ای، قطبی و یا گزینش کشوری خواهد بود. برخی از رشته ها که در اغلب دانشگاه های سراسر کشور ارائه می شوند و از نظر کاربردی در آن ها به متخصصین بومی نیاز است، دارای پذیرش بومی استانی هستند. برای درک بهتر این موضوع می توانید به انتخاب رشته در دانشگاه فرهنگیان توجه داشته باشید که دارای پذیرش بومی گزینی استانی است.

 

جدول دسته بندی نواحی بومی کشور

برخی رشته ها در یکسری دانشگاه ها در چند استان که در مجاورت هم هستند، ارائه می شوند که گزینش در این رشته ها به صورت بومی ناحیه ای می باشد. به این معنی که چند استان در کنار هم یک ناحیه بومی را تشکیل داده اند. در جدول زیر دسته بندی نواحی بومی گزینی انتخاب رشته کنکور کشور را مشاهده می کنید :

جدول دسته بندی نواحی بومی کشور
نواحی بومی استان های تابعه
ناحیه یک البرز، تهران، زنجان، سمنان، قزوین، قم و مرکزی
ناحیه دو آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل 
ناحیه سه  اصفهان، چهارمحال بختیاری و یزد
ناحیه چهار سیستان و بلوچستان و کرمان
ناحیه پنج بوشهر، فارس، کهگیلویه و بویر احمد و هرمزگان
ناحیه شش کردستان، کرمانشاه و همدان
ناحیه هفت ایلام، خوزستان و لرستان
ناحیه هشت خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خراسان شمالی
ناحیه نه  گلستان، گیلان و مازندران

 

جدول دسته بندی قطب های بومی کشور

چند ناحیه با قرار گرفتن در مجاورت هم یک قطب بومی را تشکیل می دهند؛ در صورتی که رشته ای در دانشگاه های یک ناحیه از چند ناحیه در مجاورت هم ارائه شود، پذیرش در آن به صورت بومی قطبی است. در جدول زیر دسته بندی قطب های بومی گزینی کشور را مشاهده می کنید.

جدول دسته بندی قطب های بومی کشور 
قطب های بومی استان های تابعه
قطب یک البرز، تهران، زنجان، سمنان، قزوین، قم، مرکزی، گلستان، گیلان و مازندران
قطب دو خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان و کرمان 
قطب سه آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه و همدان
قطب چهار اصفهان، چهارمحال بختیاری، یزد، ایلام، خوزستان و لرستان
قطب پنج بوشهر، فارس، کهگیلویه و بویر احمد و هرمزگان

گزینش کشوری نیز به این معنی است که برخی رشته ها در استان هایی که با یکدیگر تشکیل یک قطب می دهند نیز ارائه نمی شود و به صورت محدود در برخی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی ارائه می شوند. در این صورت تمامی داوطلبان در سراسر کشور برای انتخاب این کد رشته محل ها دارای شانس برابری هستند.

اگر می خواهید بدانید که هر کدام از رشته ها دارای کدام نوع پذیرش شامل استانی، ناحیه ای، قطبی و یا کشوری هستند، باید به دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور سراسری مراجعه کنید.

 

هر داوطلب در کدام منطقه بومی محسوب می شود؟

برای تعیین استان بومی داوطلب، به مدرک تحصیلی سه سال آخر دوره متوسطه شامل دبیرستان و یا هنرستان برای داوطلبان نظام جدید و به مدرک پیش دانشگاهی و دو سال قبل از آن یعنی سوم و دوم دبیرستان در دوره نظام قدیم توجه می شود.

در صورتی که داوطلب سه سال آخر تحصیل خود را در یک استان نگذرانده باشد، استان محل تولد او به عنوان استان بومی برای او در نظر گرفته خواهد شد.

جهت عضویت در کانال اطلاع رسانی و آخرین اخبار بر روی تلگرام مشاوره تحصیلی کلیک کنید و یا در قسمت سرچ تلگرام عبارت ” مشاوره تحصیلی دانتل کو ” جست و جو و عضو شوید.

 

نحوه بومی گزینی در دوره های مختلف

دوره روزانه دانشگاه های سراسری از ویژگی های آموزشی و امکانات بهتری برخوردار هستند، به همین دلیل دارای پذیرش به صورت استانی، ناحیه ای، قطبی و کشوری می باشند. برای اینکه متوجه شوید هر کدام از رشته های ارائه شده در دوره روزانه دانشگاه های سراسری دارای چه نوع پذیرش بومی گزینی انتخاب رشته کنکور است باید به دفترچه راهنمای انتخاب رشته مراجعه کنید.

پذیرش دانشجویان در دوره های نوبت دوم نیمه حضوری به صورت بومی استانی و پذیرش در دوره های غیر انتفاعی نیز به صورت بومی ناحیه ای می باشد. همینطور پذیرش در دوره پردیس خودگردان نیز به صورت کشوری است.

در دانشگاه های پیام نور، 70 درصد ظرفیت هر کد رشته محل به داوطلبان بومی و 30 درصد باقی مانده به داوطلبان شهرستان های تحت پوشش آن مرکز آموزشی اختصاص دارد.

البته لازم است به این نکته توجه داشته باشید که ظرفیتی که برای بومی گزینی کنکور ۱۴۰۳ به هر رشته ای تعلق می گیرد، پس از کسر 30 درصد برای ظرفیت ایثارگران و جانبازان می باشد. 

 

تاثیر سهمیه بندی

برای درک این موضوع تصور کنید گزینش در رشته ای به صورت کشوری است، در صورتی که ظرفیت این کد رشته محل، 100 نفر باشد، ابتدا 30 درصد از این ظرفیت کسر می شود و به داوطلبان با سهمیه های ایثارگران 25 درصد ظرفیت و 5 درصد ظرفیت تعلق می گیرد. 70 نفر ظرفیت باقی مانده نیز به تناسب میزان جمعیت شرکت کنندگان در سهمیه های منطقه یک، منطقه دو و منطقه سه در میان داوطلبان با این سهمیه ها تقسیم می شود. به این معنی که اگر جمعیت شرکت کنندگان با سهمیه منطقه یک بیشتر باشد، ظرفیت بیشتری به آن ها تعلق خواهد گرفت.

در صورتی که در یک کد رشته محل، پذیرش به صورت بومی شامل بومی استانی، بومی ناحیه ای و یا بومی قطبی باشد، ابتدا 30 درصد از ظرفیت برای داوطلبان با سهمیه ایثارگران 25 درصد ظرفیت و 5 درصد ظرفیت کسر می شود و سپس 80 درصد از ظرفیت باقی مانده به داوطلبان بومی و 20 درصد باقی مانده نیز به دیگر داوطلبان تعلق خواهد گرفت.

بخوانید: انواع سهمیه های کنکور

 

تاثیر بومی گزینی کنکور ۱۴۰۳ در انتخاب رشته 

در گزینش داوطلبان در انتخاب رشته کنکور سراسری 1403 سه عامل مهم شامل نمره و تراز اکتسابی داوطلب در هر یک از زیرگروه ها، معدل کتبی و استان بومی و سهمیه داوطلب تاثیر گذار می باشد.

همانطور که پیش تر نیز اشاره کردیم، بومی گزینی دارای تاثیر زیادی در کاهش مشکلات اقتصادی و زندگی دانشجویان می باشد و منجر به کم شدن مهاجرت های بین شهری می شود. داوطلبانی که سعی کنند با آگاهی از شرایط شرکت در کنکور 1401 و همینطور میزان تاثیر سهمیه ها، اقدام به بومی گزینی کنند، در واقع انتخاب آگاهانه تری خواهند داشت و با شانس قبولی بالایی در انتخاب های خود قبول می شوند.

 

مشاوره بومی گزینی کنکور ۱۴۰۳

انتخاب رشته کنکور سراسری از مراحل مهم این آزمون است که انجام آن نیازمند آگاهی از تمامی مندرجات دفترچه است. یکی از بخش های مهم دفترچه راهنمای انتخاب رشته در کنکور سراسری، توضیحات در مورد بومی گزینی در کنکور سراسری 1403 می باشد. 

اگر شما نیز قصد دارید با شانس قبولی بالایی در الویت هایی که انتخاب کرده اید، پذیرفته شوید؛ توصیه می کنیم حتما از مشاوره تخصصی مشاوران تحصیلی مرکز مشاوره دانتل در زمینه انتخاب رشته کنکور سراسری بهره مند شوید. می توانید برای دریافت راهنمایی و دریافت پاسخ سوالات خود با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل در ارتباط باشید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه بومی گزینی کنکور ۱۴۰۳ می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 91005066-021 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

  1. آیا بومی گزینی کنکور 1403 برای رشته های پرطرفدار متفاوت است؟

    بله، در رشته های پرطرفدار 60 درصد از ظرفیت به داوطلبان بومی و 40 درصد باقی مانده به دیگر داوطلبان تعلق دارد.

  2. نحوه بومی‌گزینی کنکور ۱۴۰۳ در دانشگاه فرهنگیان چگونه است؟

    نحوه بومی‌گزینی برای دانشگاه فرهنگیان به صورت استانی می باشد.

  3. اغلب دانشگاه های سراسری دارای گزینش بومی هستند، با توجه به این موضوع می توان گفت که شانس قبولی در بوم بیشتر می باشد ؟

    بله، اغلب دانشگاه های سراسری 80 درصد از ظرفیت خود را به داوطلبان بومی اختصاص داده اند؛ بنابراین اگر داوطلبان رشته های بومی را انتخاب کنند، شانس قبولی بالاتری خواهند داشت.

کانال تلگرام تحصیلی     

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره