کنکور سراسریمشاوره کنکور سراسری

شرایط معادل سازی دروس و تطبیق واحد در دانشگاه

کانال تلگرام تحصیلی     

معادل سازی دروس و تطبیق واحد قانونی است بسیار کاربردی که به دانشجویان اجازه می‌دهد بدون اتلاف وقت تغییر رشته دهند. همچنین دانشجویانی که در یک رشته فارغ التحصیل شده‌اند و قصد ادامه تحصیل در یک رشته جدید را دارند نیز می‌توانند از این قانون استفاده کرده و از گذراندن دروس عمومی معاف شوند. با توجه به اهمیت بسیار زیادی معادل‌سازی و قوانین و سخت گیری‌های دانشگاه‌ها لازم است دانشجویان از شرایط و مراحل آن مطلع شده و با آگاهی کامل وارد روند معادل سازی دروس و تطبیق واحد شوند. برای کسب اطلاع در این زمینه این مطلب را تا انتها مطالعه فرمایید و یا با شماره‌های درج شده در پایین صفحه تماس بگیرید.

 

معادل سازی دروس و تطبیق واحد دروس

در برخی مواقع پیش می‌آید که دانشجویان در حین تحصیل تصمیم به تغییر رشته می‌گیرند. در این شرایط برخی از دروس بین دو رشته مشترک هستند و نیازی نیست که دانشجو واحدهای درسی که در رشته قبلی پاس کرده است را دوباره بگذراند. معادل سازی دروس و تطبیق واحد راهکاری است برای این دانشجویان تا در وقت و هزینه خود صرفه جویی کنند و در مدت کمتری در رشته تحصیلی جدیدشان فارغ التحصیل شوند.

 

کاربردهای تطبیق واحد

دو دسته از افراد می‌توانند از معادل سازی دروس و تطبیق‌واحد استفاده کنند. افرادی که در مقطع کارشناسی فارغ التحصیل شده‌اند و قصد دارند در رشته دیگری نیز ادامه تحصیل بدهند. دسته دوم نیز دانشجویانی هستند که می‌خواهند از رشته خود انصراف داده و در رشته دیگری تحصیل نمایند. همچنین تطبیق واحد کاربردهای دیگری نیز دارد. دانشجویانی که قصد انتقالی گرفتن دارند نیز می‌توانند دروس خود را معادل‌سازی کرده و در دانشگاه جدید مسیر کوتاه‌تر و هموارتری داشته باشند. دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در کشورهای خارجی را دارند نیز می‌توانند با معادل سازی دروس کار خود را راحت‌تر کنند. در صورتی که قصد مهاجرت تحصیلی دارید، پیشنهاد ما این است که با متخصصان مجموعه دانتل کو مشورت نمایید.

 

شرایط معادل سازی دروس و تطبیق واحد

معادل سازی دروس و تطبیق‌واحد دروس شرایطی دارد که باید به آن‌ها توجه کنید. مهم‌ترین مساله در هنگام تطبیق واحد موافقت دانشگاه مقصد است. دانشگاه‌هایی که سطح علمی بالایی دارند سخت‌گیری بیش‌تری در معادل سازی دروس نشان می‌دهند و مخصوصا اگر دانشگاه مبدا سطح علمی پایین تری داشته باشد، این سخت گیری نیز بیش‌تر خواهد شد. سرفصل‌های دروس و روش تدریس در دانشگاه قبلی نیز توسط دانشگاه مقصد مورد بررسی قرار می‌گیرد و بر موافقت با معادل‌سازی تاثیر خواهد گذاشت. ممکن است در صورت کسب نمره پایین دانشگاه مقصد با معادلسازی موافقت نکند.

 

شرایط معادل سازی و تطبیق واحد در دانشگاه‌های مختلف

دانشجویان دانشگاه‌های آزاد نمی‌توانند در دانشگاه‌های دولتی دروس خود را معادل‌سازی کنند و تنها مجاز به تطبیق واحد در سایر دانشگاه‌های آزاد هستند. اما دانشجویان دانشگاه‌های دولتی روزانه می‌توانند در سایر دوره‌ها و دانشگاه آزاد معادل سازی دروس انجام دهند. برخی از قوانین دانشگاه‌های مختلف برای معادل‌سازی و تطبیق‌واحد به شرح زیر می‌باشد.

  • دانشجویان دانشگاه‌های آزاد، غیرانتفاعی و پیام نور باید حداقل نمره ۱۴ را در دروس خود کسب کرده باشند.
  • دانشجویان دانشگاه‌های سراسری باید حداقل نمره ۱۲ را به دست آورده باشند.
  • واحدهای درسی گذرانده شده در رشته قبلی باید با دروس رشته جدید مشترک باشد.
  • ۳ نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه مقصد باید با معادل سازی دروس موافقت نمایند.
  • محتوای دروس رشته قبلی بایستی با رشته جدید حداقل ۸۰ درصد اشتراک داشته باشند.

برای عضویت در کانال اطلاع رسانی می توانید بر روی متن کانال تلگرام مشاوره تحصیلی کلیک کنید و یا در سرچ تلگرام عبارت ” مشاوره تحصیلی دانتل کو ” بنویسید و عضو شوید. 

 

شرایط دانشگاه علمی کاربردی

برای معادل سازی دروس و تطبیق واحد در دانشگاه‌های علمی کاربردی دو شرط بسیار مهم وجود دارد. شرط اول این است که نمره دروس دانشجو کمتر از ۱۲ نباشد و شرط دوم این است که دانشگاه قبلی توسط وزارت علوم یا وزارت تحقیقات یا شورای عالی انقلاب فرهنگی تایید شده باشد.

 

شرایط دانشگاه پیام نور

برای تطبیق واحد و معادل سازی دروس در دانشگاه‌های پیام نور باید حداقل نمره ۱۰ را در دروس خود کسب کرده باشید. همچنین دانشگاه مبدا محل تحصیل باید مورد تایید وزارت بهداشت یا وزارت علوم باشد. در صورتی که رشته قبلی و رشته جدید شما در دانشگاه پیام نور می‌باشد باید اسم دروس یکسان باشند.

 

مراحل تطبیق واحد

به طور کلی معادل سازی دروس و تطبیق واحد در دانشگاه‌های مختلف روند یکسانی دارد و در صورت واجد شرایط بودن، پس از انجام کارهای اداری تطبیق‌واحد انجام خواهد شد. مراحل  معادل سازی دروس به شرح زیر می‌باشد.

  • دانشجو بایستی تا قبل از اتمام نیم سال دوم تحصیلی فرم درخواست خود را برای دانشگاه مقصد ارسال کند.
  • این درخواست به دانشگاه مبدا فرستاده شده و مورد بررسی قرار می‌گیرد.
  • پس از بررسی درخواست دانشجو، نمرات و واحدهای درسی به دانشگاه مقصد فرستاده می‌شود.
  • در این مرحله دانشجو بایست فرم معادل‌سازی دروس را همراه با سایر مدارک به دانشگاه مقصد تحویل دهد تا مورد بررسی قرار گیرند.
  • در صورت تایید، نمرات واحدهای درسی گذرانده شده توسط دانشگاه مقصد ثبت شده و در معدل دانشجو محاسبه می‌شود. پس از اتمام این روند دانشجو می‌تواند بدون گذراندن مجدد دروس خود در رشته جدید به تحصیل بپردازد.

بخوانید: شرایط انتقالی

 

مشاوره معادل سازی دروس 

معادل‌سازی دروس یکی از دغدغه‌های مهم دانشجویانی است که قصد تغییر رشته دارند چراکه معادل‌سازی باعث می‌شود دانشجویان در وقت و هزینه خود صرفه جویی زیادی بکنند و مجبور به گذراندن چندین واحد درسی تکراری نشوند. در صورت بروز هرگونه مشکل و یا داشتن سوال در زمینه معادل سازی و تطبیق واحد می‌توانید با متخصصان مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل کو مشورت نمایید تا شما را یاری نمایند.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه معادل سازی می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02191005066 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

معادل سازی دروس و تطبیق واحد چه کمکی می‌کند؟

معادل‌سازی و تطبیق قانونی است که بر اساس آن دانشجویانی که قصد تغییر رشته دارند، می‌توانند دروسی که قبلا گذرانده‌اند را معادل‌سازی کرده و در رشته جدید دیگر مجبور به پاس کردن آن نباشند.

معادل‌سازی چه شرایطی دارد؟

معادل‌سازی شرایط زیادی که دانشجو باید واجد آن‌ها باشند.  برای مثال کسب حد نصاب نمره یکی از شروط می‌باشد. در طول متن به تمامی شرایط پرداخته شده است.

برای تطبیق‌واحد چه زمانی باید اقدام کرد؟

توجه داشته باشید که برای معادل باید حتما قبل از پایان نیم سال دوم تحصیلی اقدام نمایید و در خواست خود را به دانشگاه مقصد ارائه دهید.

کانال تلگرام تحصیلی     

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام آیا درس زبان خارجه ۳ واحدی در دانشگاه فرهنگیان با نمره ۱۵ قابل معادل سازی با درس زبان خارجه ترکیبی ( سه تا تک واحدی) در دانشگاه آزاد می باشد؟

  2. سلام آیا دروس جبرانی پیش دانشگاهی در دانشگاه آزاد مثل آماراحتمال پیش‌دانشگاهی معادل با دروس آماراحتمال و آماراحتمال پیشرفته با نمرات ۱۵ و ۱۳ در دانشگاه فرهنگیان هستند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره