کنکور سراسریمشاوره کنکور سراسری

نحوه برگزاری کنکور سراسری ۱۴۰۳

کانال تلگرام تحصیلی     

نحوه برگزاری کنکور سراسری ۱۴۰۳ چگونه است و تغییرات کنکور شامل چه مواردی است؟ داوطلبان پشت کنکوری که می خواهند در کنکور سراسری 1403 شرکت کنند، باید از تغییرات کنکور مطلع باشند و مطابق با آن میزان آمادگی خود را برای شرکت در جلسه آزمون افزایش دهند. از مهم ترین تغییرات کنکور سراسری از سال 1403 می توان به تغییر میزان تاثیر معدل، نحوه طراحی سوالات، زمان برگزاری کنکور سراسری و… اشاره کرد. در صورتی که می خواهید از جزئیات تغییرات کنکور و نحوه برگزاری کنکور 1403 مطلع شوید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

 

نحوه برگزاری کنکور ۱۴۰۳

بر اساس اطلاعیه های منتشر شده، از سال 1403 تغییرات بسیاری در کنکور سراسری ایجاد خواهد شد که لازم است داوطلبان پشت کنکوری از آن ها مطلع گردند و بر اساس آن ها یک برنامه ریزی دقیق و اصولی برای مطالعه کردن و افزایش آمادگی برای شرکت در جلسه این آزمون داشته باشند.

لازم است اشاره کنیم، در صورتی که تغییرات و نحوه برگزاری کنکور ۱۴۰۳ در مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شود، از طریق رسانه های مختلف در اختیار متقاضیان قرار خواهد داد. در ادامه قصد داریم توضیحات کاملی از جرئیات تغییرات کنکور 1403 را ارائه کنیم.

بخوانید: راهنما ثبت نام کنکور

 

تغییرات در نحوه برگزاری کنکور سراسری 1403 | برگزاری کنکور دو بار در سال

سوالات کنکور سراسری 1403 بر اساس منابع نظام آموزشی جدید (6-3-3) طراحی خواهد شد. مجری کنکور سراسری در تمامی زیرگروه های آزمایشی سازمان سنجش است که هر ساله منابع آزمون و همینطور حذفیات کنکور سراسری را از طریق سایت سنجش منتشر می کند و در اختیار متقاضیان قرار می دهد. در واقع به این صورت نحوه طراحی سوالات را به متقاضیان اطلاع رسانی می کند.

از مهم ترین تغییرات در نحوه برگزاری کنکور ۱۴۰۳ که شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز آن را تصویب کرده است، برگزاری کنکور سراسری دو بار در سال می باشد. تاریخ دقیق ثبت نام کنکور در سال ۱۴۰۳ هنوز مشخص نشده است. در جدول زیر زمان ثبت نام در سال ۱۴۰۲ آورده شده است که زمان تقریبی ثبت نام در سال آینده را نیز نشان می‌دهد. 

زمان ثبت نام کنکور زمان برگزاری آزمون
5 تا 11 آذر 1401 6 و 7 اردیبهشت 1403
7 تا 12 فروردین ماه 1403 7 و 8 تیر 1403

از مزیت های این تغییر در نحوه برگزاری کنکور این است که اگر فردی نتواند با یکبار شرکت در کنکور نتیجه لازم را کسب کند، می تواند به جای یک سال صبر کردن، 6 ماه دیگر صبر کند و مجدد برای ورود به رشته مورد علاقه خود در دانشگاه های مختلف اقدام نمایند. لازم است اشاره کنیم که متقاضیان پس از شرکت در دو مرحله از کنکور سراسری، می توانند از رتبه و تراز علمی که بهتر است برای ورود به دانشگاه و انتخاب رشته استفاده کنند.

این نوع از برگزاری کنکور سراسری سبب می شود که داوطلبان با یکبار شرکت کردن در این آزمون، ضمن آشنا شدن با سبک سوالات و با شناسایی نقاط ضعف و نقاط قوت خود، بدون استرس در آزمون بعدی همان سال شرکت کنند. توصیه می شود حتما مقاله راهنما زیر را مطالعه نمایید.

 

افزایش تاثیر معدل در کنکور سراسری 1403

بر اساس تصمیمات شورای عالی انقلاب فرهنگی، در نحوه برگزاری کنکور سراسری 1403 میزان تاثیر معدل در کنکور بر اساس معدل پایه دوازدهم و به صورت 60 درصد قطعی خواهد بود. بنابراین لازم است متقاضیان به معدل پایه دوازدهم خود توجه داشته باشند چراکه در قبولی آن ها در کنکور سراسری دارای تاثیر بسیاری است. در ادامه تاثیر معدل در کنکور را شرح داده ایم.

  • کنکور ۱۴۰۳: فقط پایه دوازدهم به میزان ۴۰ درصد با تاثیر قطعی
  • کنکور  ۱۴۰۴: فقط پایه دوازدهم به میزان ۵۰ درصد با تاثیر قطعی
  • کنکور ۱۴۰۵: فقط پایه یازدهم و دوازدهم به میزان ۶۰ درصد با تاثیر قطعی
  • کنکور ۱۴۰۶ و بعد از آن: پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم به میزان ۶۰ درصد با تاثیر قطعی در نمره کل نهایی

توجه : داوطلبانی که نتوانند در مقطع دوازدهم معدل خوبی را کسب کنند، می توانند برای افزایش معدل خود از ترمیم معدل استفاده کنند و معدل مقطع دوازدهم خود را بهبود ببخشند. البته لازمه این بند برگزاری آزمون های نهایی مدارس در سطح استاندارد است تا عدالت در میان تمامی داوطلبان برقرار باشد.

ترمیم معدل فقط در امتحانات خرداد ماه انجام می شود.

 

تغییر در نحوه طراحی سوالات | تغییرات نحوه برگزاری کنکور ۱۴۰۳

از دیگر تغییرات نحوه برگزاری کنکور ۱۴۰۳ تغییر تعداد دفترچه سوالات کنکور سراسری برای تمامی زیر گروه های آزمایشی می باشد. بر اساس آخرین تغییرات در کنکور سراسری، از این پس تنها ییک دفترچه حاوی سوالات اختصاصی در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد. دروس عمومی به طور کامل از آزمون حذف شده اند و تاثیر آن ها از طریق سوابق تحصیلی اعمال خواهد شد.

با تمهیداتی که اندیشیده شده است، در سال های آینده و احتمالا از کنکور سراسری 1403 شاهد نحوه برگزاری کنکور به صورت آنلاین و آفلاین باشیم. 

 

حذف دروس عمومی 

از دیگر تغییرات در نحوه برگزاری کنکور سراسری از سال ۱۴۰۳ حذف دروس عمومی می باشد. به طوری که این آزمون فقط مختص به دروس تخصصی برگزار می گردد. 

با حذوف دروس عمومی، مبنای ارزیابی این دروس سوابق تحصیلی داوطلبان خواهد بود. دروس تخصصی نیز با توجه به درصد های اکتسابی داوطلب در جلسه آزمون و همینطور سوابق تحصیلی او ارزیابی خواهند شد. برای اطلاع از منابع کنکور سراسری مقاله زیر را مطالعه نمایید.

 

استفاده از نتیجه آزمون سراسری به مدت دو سال | نحوه برگزاری کنکور 1403

با توجه به تصمیماتی که در زمینه تغییر کنکور سراسری از سال 1403 در نظر گرفته شده است، متقاضیان می توانند از نتیجه آزمون خود به مدت دو سال برای ورود به دانشگاه های سراسری و آزاد استفاده کنند. در واقع اینطور می توان گفت که نتایج آزمون کنکور سراسری از سال 1403 به مدت دو سال اعتبار خواهد داشت.

 

تعیین معدل برای ورود به دانشگاه ها

از دیگر تغییرات در نحوه برگزاری کنکور سراسری سال 1403 این است که هر کدام از دانشگاه ها می توانند بر اساس جایگاه علمی و رتبه ای که دارند، برای پذیرش دانشجویان یک حد نصاب معدلی را تعیین کنند.

بر این اساس حتی اگر داوطلبی در کنکور سراسری رتبه و تراز خوبی را کسب کرده باشد، اما معدل او پایین باشد از ورود به دانشگاه هایی که حد نصاب معدل تعیین شده برای تحصیل در آن بالاتر از معدل او باشد، باز می ماند. 

جهت عضویت درکانال اطلاع رسانی و آخرین اخبار بر روی تلگرام مشاوره تحصیلی کلیک کنید و یا در سرچ تلگرام عبارت ” مشاوره تحصیلی دانتل کو ” جست و جو و عضو شوید. 

 

حذف زیر گروه ها رشته ها

همانگونه که رشته های دانشگاهی در هر گروه آزمایشی در یک زیر گروه قرار می گیرند. (به طور مثال کنکور تجربی دارای ۵ زیر گروه و کنکور ریاضی دارای ۳ زیر گروه می باشد) دروس امتحانی در هر زیر گروه دارای ضریب مختص به خود بودند و هر رشته در یک زیر گروه قرار می گرفت.

با توجه به تغییرات نحوه برگزاری کنکور زیر گروه ها در آزمون سراسری 1403 حذف شدند و دیگر زیر گروهی وجود نخواهد داشت. از این پس ضریب دروس برای تمامی رشته ها یکسان خواهد بود. 

 

شرایط ثبت نام در کنکور سراسری ۱۴۰۳

برای ثبت نام در کنکور سراسری سال ۱۴۰۳ شرایطی وجود دارد که داوطلبان باید آن ها را دارا باشند. این شرایط به شرح زیر هستند.

🔵داشتن نظام دیپلم نظام قدیم ۴ ساله 

🔵داشتن مدرک کاردانی یا دیپلم و پیش دانشگاهی

🔵دریافت مدرک پایه دوازدهم تحصیلی برای داوطلبان نظام آموزشی جدید تا پایان شهریور ۱۴۰۳

🔵داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت برای داوطلبان آقا

نحوه برگزاری کنکور

 

مهم ترین تغییرات ثبت نام کنکور سراسری 1403

نیازی نیست در مورد تغییرات در نحوه برگزاری کنکور سراسری 1403 نگران باشید، چراکه در صورتی که کوچکترین تغییری در این آزمون ایجاد شود، سازمان سنجش آموز کشور آن را در دستورالعمل مرتبط با آزمون یعنی دفترچه راهنمای ثبت نام در کنکور سراسری درج کرده و در اختیار داوطلبان قرار می دهد.

دفترچه راهنمای ثبت نام کنکور سراسری در بردارنده نحوه ثبت نام، شرایط و مدارک لازم، ضرایب دروس در هر زیرگروه آزمایشی، منابع مطالعاتی برای هر سرفصل امتحانی و… است که باید در مهلت نام نویسی کنکور سراسری نسبت به دریافت آن از طریق سایت سنجش و مطالعه آن اقدام کنند.

به محض انتشار دفترچه راهنمای ثبت نام کنکور سراسری 1403 و اعمال تغییرات، جزئیات را در این مقاله از سایت دانتل اطلاع رسانی خواهیم کرد.

 

آیا کنکور 1403 حذف می شود؟

در صورتی که تغییراتی که پیرامون آن ها اطلاعاتی را ارائه کردیم، در کنکور 1403 اعمال شود، در واقع 60 درصد از نمره قبولی داوطلب وابسته به سوابق تحصیلی او و 40 درصد باقی مانده وابسته به نمره او در کنکور سراسری است. 

همینطور متقاضیان در جلسه آزمون فقط باید به سوالات دروس تخصصی پاسخ بدهند؛ بنابراین کنکور سراسری 1403 حذف نمی شود اما تغییرات بزرگی در روند و نحوه برگزاری کنکور و نحوه پذیرش دانشجو به واسطه آن ایجاد می شود.

 

برگزاری کنکور الکترونیکی ۱۴۰۳

طی اخبار و اطلاعیه های منتشر شده این امکان وجود دارد که کنکور سراسری در سال ۱۴۰۳ به صورت الکترونیکی برگزار شود. این سوبرداشت برای بسیاری از داوطلبان وجود دارد که منظور از نحوه برگزاری کنکور به صورت الکترونیکی، برگزاری آزمون به صورت مجازی است. 

اما کنکور الکترونیکی به معنای شرکت در جلسه آزمون در خانه و از راه دور نیست. در کنکور الکترونیکی داوطلبان به حوزه امتحانی که در کارت ورود به جلسه ذکر شده است مراجعه کرده و از طریق مانیتوری که در اختیارشان قرار می‌گیرد به سوالات پاسخ می‌دهند. برگزاری آزمون به صورت الکترونیکی در سال ۱۴۰۳ هنوز به طور قطعی مشخص نشده است. 

 

مشاوره نحوه برگزاری کنکور 1403

در صورتی که از داوطلبان کنکور سراسری 1403 می باشید، بهتر است ابتدا دفترچه ثبت نام کنکور سراسری را به دقت مطالعه کنید تا از کوچکترین جزئیات مرتبط با این آزمون مطلع شوید. بسیار مهم است که شما خودتان را مطابق با تغییراتی که در این آزمون اعمال خواهد شد برای شرکت در جلسه آزمون آماده کنید تا بتوانید در این رقابت سخت، موفق به قبولی در رشته و دانشگاه مورد علاقه خود شوید.

برنامه ریزی مطالعاتی برای قبولی در کنکور سراسری از اهمیت بالایی برخوردار است؛ بسیار مهم است شما اینکار را با علم و آگاهی از نحوه مطالعه برای قبولی در کنکور سراسری انجام دهید. به همین دلیل پیشنهاد می کنیم برای اینکه نسبت به روند مطالعاتی خود و درست بودن آن اطمینان داشته باشد، به کمک مشاوران با تجربه برنامه ریزی مطالعاتی خود را انجام دهید. می توانید در این زمینه مشاوران مجرب مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل کو کمک بگیرید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تغییرات در نحوه برگزاری کنکور سراسری ۱۴۰۳ می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 91005066-021 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

  1. آیا تعداد دفعات برگزاری کنکور سراسری 1403 تغییر خواهد کرد؟

    بله، مانند کنکور سراسری سال گذشته آزمون سراسری دو بار در سال برگزار خواهد شد.

  2. تغییرات نحوه برگزاری کنکور 1403 شامل چه مواردی است؟

    بر اساس اطلاعیه های منتشر شده، تغییرات کنکور سراسری 1403 شامل حذف دروس عمومی، برگزاری کنکور دروس تخصصی دو بار در سال، افزایش تاثیر مدل در کنکور و … خواهد بود.

  3. تاثیر معدل در کنکور 1403 چقدر است؟

    مطابق با متن مقاله، تاثیر معدل در کنکور سراسری به صورت 50 درصد قطعی می باشد.

کانال تلگرام تحصیلی     

یک دیدگاه

  1. سلام من کارشناسی شیمی از دانشگاه دولتی دارم ،اگر دوباره تجربی کنکور شرکت کنم و یکی از رشته های دولتی وزارت علوم یا وزارت بهداشت قبول بشم باید شهریه بپردازم باتوجه به اینکه سهمیه دانشگاه دولتی رو یکبار استفاده کردم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره