کنکور سراسریمشاوره کنکور سراسری

برنامه ریزی کنکور سراسری ۱۴۰۴

کانال تلگرام تحصیلی     

برنامه ریزی کنکور سراسری ۱۴۰۴ باید با دقت زیادی انجام شود چراکه برنامه‌ریزی در رسیدن به موفقیت بسیار تاثیرگذار است. داوطلبانی که برنامه‌ریزی صحیحی داشته و به انجام آن متعهد هستند شانس موفقیت بسیار بالاتری نسبت به سایر داوطلبان خواهند داشت. در برنامه‌ریزی باید به فاکتورهای مختلفی توجه کرد و در غیر این صورت نمی توان برنامه استانداردی را تنظیم کرد. در این متن به بررسی کامل برنامه ریزی کنکور سراسری 1404 پرداخته شده است. برای کسب بیشتر می توانید با مشاوران مجموعه دانتل کو تماس بگیرید. 

 

برنامه ریزی کنکور سراسری ۱۴۰۴

کنکور سراسری یکی از مهم ترین آزمون ها برای داوطلبانی است که قصد ورود به دانشگاه و ادامه تحصیل را دارند. درس خواندن برای کنکور اصول و قواعدی دارد و داوطلبان بدون داشتن برنامه ریزی نمی توانند تمامی دروس را به درستی مطالعه کنند. 

 مباحث درسی در کنکور سراسری بسیار گسترده هستند و در واقع بدون یک نقشه راه مشخص، امکان سروسامان دادن دروس وجود نخوهد داشت. برنامه‌ریزی در بهترین حالت باید توسط خود داوطلبان و به صورت شخصی شده انجام شود یعنی داوطلب با توجه به شرایط خود بهترین برنامه درسی را در مشخص کند.

البته که برنامه ریزی کنکور سراسری 1404 اصول و قواعدی دارد که بدون اطلاع از آن ها پایه ریزی یک برنامه مناسب غیرممکن است. به همین دلیل در این مطلب به توضیح کامل در مورد برنامه‌ریزی پرداخته ایم. 

 

اهمیت برنامه ریزی کنکور 1404

یک قانون کلی وجود دارد که نظم در هرکاری باعث بازدهی بیشتری می شود و بهتر می توان کارها را انجام داد. کنکور سراسری نیز از این قاعده مستثنی نیست و چه بسا به دلیل مسیر طولانی مدت آن و زیاد بودن حجم مطالب درسی، لزوم برنامه‌ریزی و داشتن نظم در آن بیشتر نیز احساس شود. 

در کنکور فرصتی برای آزمون و خطا نیست و داوطلبان باید بتوانند با یک برنامه دقیق مطالب درسی را به درستی مطالعه کرده و نتیجه مطلوبی کسب کنند. در واقع در کنکور سراسری داوطلبان باید تمامی دروسی که در سه سال فراگرفته اند را در یک سال به صورت جزئی و نکته ای مطالعه کنند و زمان محدودی که در اختیار دارند این کار را با چالش هایی همراه می کند. 

همچنین باید به وضعیت جسمانی و روانی هم در این دوره توجه ویژه ای داشت چراکه در غیر این صورت ممکن است دچار ناامیدی و سرخوردگی شده و بازدهی تان کاهش بیابد. در نتیجه لازم است برنامه‌ریزی داشته باشید که در کنار مطالعه مرتب فرصتی هم برای استراحت و تفریح برای خود مهیا کنید. بدون برنامه ریزی کنکور سراسری ۱۴۰۴ به خود می آیید و متوجه می شوید که زمان زیادی را صرف مطالعه کرده اید اما هیچ بازدهی نداشته اید و در میان حجم انبوهی از مطالب سردرگم شده اید. 

برنامه ریزی کنکور سراسری

 

برنامه ریزی برای کنکور ۱۴۰۴ را از کجا باید شروع کرد؟

اولین قدم برای شروع برنامه‌ریزی کنکور این است که هدف خود را به طور دقیق مشخص کنید. باید تعیین کنید که قصد قبولی در چه رشته و چه دانشگاهی را دارید و آن را به صورت مکتوب برای خود بنویسید. 

با توجه به بزرگ بودن هدف خود و همچنین شرایطی که در آن قرار دارید، می توانید برنامه ریزی کنکور سراسری 1404 را آغاز کنید. دانش آموزانی که سال آخر دبیرستان هستند، زمان کمتری در اختیار دارند و نباید برنامه سنگینی داشته باشند اما وضعیت برای داوطلبان پشت کنکور متفاوت است. 

از سوی دیگر اگر تاکنون زمان زیادی برای درس خواندن نگذاشته اید، بهتر است با برنامه‌ریزی برای ساعات زیاد شروع نکنید؛ واقع بین باشید و کاری را شروع نکنید که از عهده آن برنمیایید. در ابتدا از ساعات کم شروع کرده و به تدریج میزان ساعات مطالعه خود را افزایش دهید. 

جهت عضویت درکانال اطلاع رسانی و آخرین اخبار در تلگرام بر روی این عبارت 👈 کانال اخبار تحصیلی 👉 کلیک کنید و یا در سرچ تلگرام عبارت ” اخبار تحصیلی دانتل کو ” جست و جو کرده و عضو شوید.

 

انواع برنامه‌ریزی

برنامه‌ریزی برای کنکور انواع مختلفی دارد که یکی از پرکابردترین آن ها برنامه‌ریزی بر اساس زمان است. این نوع برنامه ریزی به سه دسته کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تقسیم می شود. جزییات هر یک از انواع برنامه ریزی کنکور سراسری ۱۴۰۴ به شرح زیر می باشد. 

 

برنامه ریزی بلند مدت

این برنامه ریزی کلی است و باید مشخص کنید که دقیقا چقدر زمان دارید و باید در هر دوره چقدر مطالعه کنید. در برنامه بلند مدت زمان جمع بندی را نیز مشخص کنید. برای برنامه ریزی بلند مدت می توانید از مشاوران تحصیلی نیز کمک بگیرید و با راهنمایی آنان و با توجه به شرایط خود برنامه بلند مدتی را تعیین کنید که بر اساس بتوانید تمامی مباحث را مطالعه کرده و مرور کنید. 

 

برنامه ریزی میان مدت

برنامه میان مدت در برنامه ریزی کنکور سراسری 1404 به برنامه هفتگی مربوط می شود. در این برنامه باید برای هفته پیش روی خود برنامه‌ریزی کرده و مشخص کنید که تا آخر هفته چه دروسی را قرار است مطالعه کرده و چه میزان تست بزنید. برای این برنامه‌ریزی نیز می توانید از مشاور درسی خود مشورت بگیرید. 

 

برنامه ریزی کوتاه مدت

و در نهایت برنامه‌ریزی کوتاه مدت است که به مطالعه دروس در یک روز اختصاص می یابد. این برنامه‌ریزی کاملا شخصی است و داوطلب باید شخصا آن را انجام دهید. باید در برنامه کوتاه مدت خود مشخص کنید که می خواهید روز را با چه درسی آغاز کرده و با چه درسی به پایان برسانید.

این برنامه ریزی باید بر اساس سبک یادگیری تان انجام شود. برای مثال برخی از افراد در صبح و برخی دیگر در شب بازدهی بهتری دارند؛ شما باید برنامه کوتاه مدت خود را بر این اساس انجام دهید. 

 

ویژگی های برنامه ریزی مناسب شرکت در آزمون سراسری ۱۴۰۴

برنامه ریزی برای کنکور باید به صورت اصولی انجام شده و کاملا استاندارد باشد چراکه در غیر این صورت نه تنها باعث بازدهی بیشتر نمی شود که بیشتر شما را سردرگم کرده و از هدف تان دور می کند. برنامه ریزی کنکور سراسری ۱۴۰۴ ویژگی هایی دارد که نشان دهنده اصولی بودن آن می باشد. برخی از مهم ترین ویژگی های برنامه ریزی مناسب برای کنکو به شرح موارد زیر هستند. 

✅برنامه‌ریزی باید به صورت استاندار انجام شده و غیر واقع بینانه نباشد. 

‌✅در برنامه‌ریزی باید مواردی مثل سطح علمی دانش آموز، زمان، میزان سخت کوشی و غیره در نظر گرفته شود. 

✅برنامه‌ریزی باید با شرایط دانشجو هماهنگ باشد و به صورت شخصی شده انجام شده باشد. (برنامه هایی که از سوی یک مشاور برای چند دانش آموز تنظیم می شود، استاندارد نیستند.)

‌✅ برنامه باید متناسب با هدف داوطلب تنظیم شده باشد. 

✅ در برنامه ریزی کنکور سراسری 1404 باید متغییرها را نیز در نظر گرفت تا در صورت وجود شرایط خاص بتوان آن را بدون مشکل در نظر گرفت.

‌✅برنامه ریزی مناسب زمان هایی برای استراحت کافی و تفریح را نیز در نظر می گیرد. 

✅مباحث کنکور در برنامه‌ریزی باید با توجه به میزان اهمیت شان اولویت بندی شوند و دروسی که از اهمیت بیشتری برخوردارند، زمان بیشتری نیز برای مطالعه داشته باشند. 

 

اصول مهم در برنامه ریزی کنکور سراسری ۱۴۰۴

در برنامه‌ریزی باید اصولی را مد نظر قرار داده و آن ها را به طور دقیق رعایت کنید. بدون رعایت این اصول در برنامه ریزی کنکور سراسری 1404 ممکن است بازدهی شما کاهش یافته و با مشکلاتی مواجه شوید. مهم ترین اصول در به شرح موارد زیر هستند. 

 

رعایت پیش نیازها

برخی از مباحث کنکور ترتیب مشخصی دارند و در صورتی که این ترتیب رعایت نشود، داوطلب به خوبی متوجه آن مباحث نمی شود. برای مثال در مطالعه درس ریاضی باید ابتدا ریاضی پایه دهم را مطالعه کرده و سپس به ترتیب ریاضی پایه یازدهم و دوازدهم را نیز مطالعه نمایید تا بیشتری بازدهی را داشته باشید. 

 

تعادل بین مطالعه و حل تست

در هنگام برنامه‌ریزی باید زمان هایی را برای مطالعه دروس اختصاص دهید و زمان هایی را نیز برای حل تست در نظر بگیرید. بدون حل تست های تالیفی متوجه نقاط ضعف خود در هر مبحص نمی شوید و بدون بر طرف کردن آن ها به مسیر خود ادامه می دهید. 

 

اولویت بندی

برخی از دروس از اولویت بیشتری نسبت به دیگر دروس در کنکور برخوردارند. میزان اهمیت دروس با توجه به ضرایب آن ها مشخص می شود. در برنامه ریزی کنکور سراسری ۱۴۰۴ باید دروسی که ضریب بیشتری دارند را در اولویت قرار دهید. مراقب حذفیات کنکور نیز باشید و به اشتباه زمان صرف مطالعه آن ها نکنید. 

 

توجه به حجم و زمان

در برنامه ریزی باید میزان حجم مطلبی مطالعه می کنید با زمانی که برای آن در نظر گرفته اید متناسب باشد. اگر زمان زیادی را برای مطالعه دروس کم حجم و نسبتا راحت تر صرف کنید وقت شما به هدر می رود و اگر زمان کمی را صرف مطالعه دروس سخت و حجیم بکنید، یادگیری به خوبی انجام نمی شود. 

 

مرور و تمرین

به هیچ عنوان از مرور کردن غافل نشوید و در برنامه ریزی خود حتما زمان هایی را برای مرور و تمرین در نظر بگیرید. بدون مرور کردن یادگیری شما تثبیت نمی شود و تنها حجم انبوهی از مطالب وارد حافظه تان شده و شما را سردرگم می کند. حل تست و مطالعه پاسخنامه تشریحی آن نیز روشی برای مرور مطالب محسوب می‌شود. 

 

تنوع درسی

در هر روز دروس متفاوتی را برای مطالعه در نظر بگیرید تا برنامه درسی تان متنوع باشد. اگر در یک روز تنها به مطالعه یک درس بپردازید خیلی سریع خسته می شوید و تمرکز تان کاهش می یابد. دروس سخت و آسان را در یک روز قرار دهید تا انرژی تان برای مطالعه حفظ شود.

 

برنامه‌ریزی برای دانش آموزان

همانطور که گفته شد برنامه ریزی کنکور سراسری ۱۴۰۴ برای دانش آموزان یازدهم و دوازدهم متفاوت است داوطلبان پشت کنکوری است. دانش آموزان زمان کمتری در اختیار دارند و نمی توان برنامه سنگینی برای آنان تنظیم کرد. 

همچنین با توجه به اینکه دروس عمومی از کنکور سراسری حذف شده اند و تاثیر ان ها از طریق سوابق تحصیلی اعمال می شود و با توجه به تاثیر قطعی ۶۰ درصدی سوابق تحصیلی در کنکور ۱۴۰۴، دانش آموزان باید ابتدا برای موفقیت در امتحانات خود برنامه‌ریزی کنند. 

دانش آموزان می توانند در کنار مطالعه دروس برای امتحانات نهایی، به حل تست نیز بپردازند تا از نقاط قوت و ضعف خود برای کنکور سراسری نیز آگاه شوند. در صورتی که در برنامه‌ریزی با مشکلی مواجه شده اید، می توانید از مشاوران تحصیلی نیز کمک بگیرید. 

 

مشاوره موفقیت در کنکور سراسری

داوطلبان کنکور سراسری باید با توجه به شرایط خود برنامه ریزی برای خود تنظیم کنند و بر اساس آن به مطالعه دروس بپردازند. در برنامه‌ریزی کنکور باید اصولی مثل توجه به حجم و زمان، مطالعه پیش نیاز ها، اولویت بندی و تنوع دروس و غیره رعایت شود. 

چنانچه هرگونه سوال و یا ابهامی در زمینه برنامه ریزی کنکور سراسری ۱۴۰۴ برای تان وجود دارد، می توانید با مشاوران تحصیلی صحبت کرده و پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید. متخصصان مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل کو در خدمت شما هستند تا در این زمینه یاری تان کنند. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه کنکور سراسری 1404 می توانید با مرکز مشاوره تحصیلی دانتل کو با شماره 02191005066 تماس بگیرید. 

 

سوالات متداول

  1. اهمیت برنامه ریزی کنکور در چیست؟

    بدون برنامه ریزی نمی توان مطالعه هدفمند و منسجمی داشت و بازدهی داوطلبان تا حد بسیار زیادی کاهش می یابد. 

  2. برای شروع برنامه‌ریزی چه باید کرد؟

    در متن مقاله به راهکارهای شروع برنامه ریزی پرداخته شده است. شما می توانید برای شروع برنامه ریزی از مشاوران تحصیلی نیز کمک بگیرید. 

  3. ضرایب دروس در برنامه‌ریزی چه نقشی دارند؟

    ضرایب هر درس نشان دهنده اهمیت هر یک می باشد و در برنامه ریزی اولویت با دروس با اهمیت بیشتر است. 

کانال تلگرام تحصیلی     

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره