کنکور سراسریمشاوره کنکور سراسری

شهریه تحصیل مجدد در رشته پزشکی | دانشگاه های دولتی

کانال تلگرام تحصیلی     

تحصیل در رشته پزشکی، رویایی است که بسیاری از داوطلبان کنکور سراسری و البته بسیاری از افراد تحصیل کرده در دیگر رشته ها که دارای مدرک لیسانس و فوق لیسانس نیز می‌باشند، در سر دارند. شرکت در این آزمون مخصوصا برای افراد با مدرک های تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد و حتی دکتری، گاها دارای شرایطی می‌باشد و سوالی که وجود دارد این است که آیا برای تحصیل مجدد در رشته پزشکی دانشگاه های دولتی باید شهریه پرداخت کرد که در ادامه این مقاله به پاسخ این سوال می‌پردازیم. برای مشاوره تحصیلی تلفنی با مشاوران مجموعه دانتل با شماره های زیر تماس بگیرید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه شهریه تحصیل مجدد در رشته پزشکی دانشگاه های دولتی می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02146291403 تماس بگیرید.

 

شهریه تحصیل مجدد در رشته پزشکی دانشگاه های دولتی 

برخی از افرادی که در کنکور سراسری علوم تجربی شرکت می کنند و قصد انتخاب رشته های گروه پزشکی و پیراپزشکی را در دانشگاه دارند، افرادی هستند که قبلا در رشته های دیگری تحصیل کرده و دارای مدارک کارشناسی، کارشناسی ارشد و حتی دکتری هستند که باید گفت برای متقاضیان با داشتن برخی شرایط امکان ادامه تحصیل فراهم است.

سوالی که در مورد ادامه تحصیل این افراد نیز وجود دارد، این است که آیا برای ادامه تحصیل مجدد در رشته پزشکی و البته در دانشگاه های دولتی، داوطلبان ملزم به پرداخت شهریه هستند یا خیر.

در ادامه به تفکیک، تحصیل مجدد در رشته های گروه پزشکی و گروه غیر پزشکی و همینطور انتخاب این رشته ها را برای متقاضیان با مدرک کارشناسی ارشد و دکتری شرح داده ایم.

شهریه تحصیل مجدد در رشته پزشکی | تحصیل مجدد فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی رشته های گروه پزشکی

  • متقاضیان تحصیل مجدد در رشته های پزشکی که قبلا در رشته های گروه پزشکی از جمله رشته های پیراپزشکی قبول شده و در حال تحصیل می‌باشند و همینطور فارغ التحصیلان رشته های با طرح اجباری وزارت بهداشت در مقاطع کاردانی و کارشناسی، می‌توانند قبل از تمام شدن طرح خود در کنکور سراسری شرکت کرده‌ و در صورتی که در یکی از رشته های گروه پزشکی قبول شوند، ادامه طرح خود را می‌توانند پس از فارغ التحصیلی در رشته جدید، بگذرانند.
  • در صورتی که داوطلبان در کنکور سراسری، در رشته های گروه پزشکی در یکی از دانشگاه های دولتی قبول شوند، محدودیتی برای ادامه تحصیل آنها وجود نخواهد داشت.
  • متقاضیان تحصیل مجدد در رشته های پزشکی حتی اگر قبلا نیز در یک دانشگاه دولتی تحصیل کرده باشند، برای تحصیل مجدد در رشته های گروه پزشکی، بازهم از تحصیل رایگان برخوردارند و نیازی به پرداخت شهریه نمی باشد.

شهریه تحصیل مجدد در رشته پزشکی | تحصیل مجدد فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی رشته های گروه غیر پزشکی

برای متقاضیان با مدرک کارشناسی در رشته‌های غیرپزشکی، محدودیتی برای ادامه تحصیل وجود ندارد و در صورتی که تعهدی به سازمان و یا ارگانی نداشته باشند و البته مشکل نظام وظیفه نیز برای آقایان مطرح نباشند، می‌توانند در رشته های پزشکی ادامه تحصیل دهند.

متقاضیان تحصیل مجدد در رشته‌های پزشکی که قبلا در یک دانشگاه روزانه در رشته غیرپزشکی دارای مدرک کارشناسی می‌باشند، در صورت قبولی در یک کدرشته محل گروه پزشکی در دانشگاه های دولتی، ملزم به پرداخت شهریه نیستند و از مزایای تحصیل رایگان برخوردارند.

متقاضیان اگر مدرک کارشناسی خود را از یک دانشگاه غیردولتی دریافت کرده باشند برای تحصیل مجدد در رشته های پزشکی، ملزم به پرداخت شهریه نیستند و حق آنها تحصیل رایگان در این مقاطع می‌باشد چرا که هر داوطلب حق تحصیل رایگان دارد.

شرایط تحصیل مجدد فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری

متقاضیان رشته‌های پزشکی در دانشگاه های دولتی، که دارای مدرک کارشناسی ارشد و دکتری هستند، برای پرداخت شهریه تحصیل مجدد می‌توانند نکات زیر را مطالعه کنند.

  • شرایط تحصیل مجدد فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری تا قبل از سال 95 در دفترچه راهنمای ثبت نام، اینطور قید شده بود که کلا حق تحصیل در دانشگاه های روزانه را ندارند. اما در سال 95 این شرط لغو و با توجه به دوره مدرک کارشناسی تعیین می‌شد، به طوری که اگر داوطلبی دوره کارشناسی خود را به صورت روزانه گذرانده بود اصلا حق تحصیل مجدد در رشته پزشکی را نداشت اما اگر در دوره های نوبت دوم و … گذرانده بود می‌توانست در رشته های پزشکی تحصیل رایگان داشته باشد.
  • این قانون تا سال 96 اجرا شد اما از این سال به بعد، تمامی متقاضیان حق تحصیل در رشته پزشکی را دارند اما در صورت قبولی در رشته های پزشکی باید در دوره های پردیس خودگردان و یا ظرفیت مازاد تحصیل مجدد داشته باشند که در اینصورت نیز فرق ندارد مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه روازانه اخذ کرده اند و یا خیر، ملزم به پرداخت شهریه هستند.
  • بالاخره در سال 97، اینطور تصویب شد که هر داوطلب در هر مقطع مجاز است دو بار تحصیل رایگان داشته باشد.

برای دریافت مشاوره در زمینه تحصیل مجدد در رشته پزشکی دانشگاه های دولتی می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02146291403 تماس بگیرید.

کانال تلگرام تحصیلی     

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره