سایر موضوعات

غیبت خدمت سربازی

کانال تلگرام تحصیلی     

غیبت خدمت سربازی یکی از چالش هایی است که بسیاری از مردان پس از 18 سالگی با آن مواجه می شوند. مشکلات و مسائل بسیار زیادی هستند که باعث می شوند مردان گذراندن خدمت خود را به تاخیر بیندازند. غیبت سربازی ممکن است موجه یا غیر موجه باشد که هریک محدودیت ها و جریمه های خود را دارد. با توجه به اهمیت بسیار زیاد غیبت خدمت سربازی، در این مطلب به بررسی کامل آن می پردازیم. برای کسب اطلاع بیشتر می توانید با مجموعه دانتل کو تماس بگیرید.

 

غیبت خدمت سربازی

زمانی که مردان به سن 18 سالگی می رسند، مشمول خدمت سربازی محسوب می شوند؛ در صورتی که فرد برای گذراندن خدمت اقدام نکند، غایب می باشد. غیبت خدمت سربازی به دو نوع غیبت موجه و غیر موجه تقسیم می شود. مردانی که غیبت داشته و خدمت خود را نگذرانده باشند، در دریافت خدمات شهروندی مثل دریافت وام، استخدام در مراکز دولتی و… با مشکل مواجه می شوند. توضیحات مربوط به انواع غیبت سربازی به شرح زیر می باشد.

👈افرادی که به سن سربازی رسیده باشند اما اقدامی برای شروع خدمت نکرده باشند، به عنوان مشمول غایب شناخته شده و غیبت شان نیز از نوع غیبت اولیه می باشد.

👈در صورتی که فرد در حال تحصیل در دانشگاه باشد، با ارائه مدارک لازم می تواند معافیت موقت تحصیلی دریافت کند. در این صورت غیبت او موجه خواهد بود.

👈سربازانی که در حال خدمت هستند و پس از مرخصی برای مدت طولانی به محل خدمت باز نمی‌گردند، غیبت حین انجام وظیفه خواهند داشت و جریمه می شوند.

بخوانید: مدت خدمت سربازی 

 

استعلام غیبت خدمت سربازی

تمامی مشمولان خدمت سربازی می توانند وضعیت غیبت خود را استعلام گرفته و از شرایط خود برای سربازی مطلع شوند. دو روش برای استعلام غیبت وجود دارد که به شرح زیر هستند.

استعلام حضوری: در این روش می توانید به دفاتر پلیس‌ 10+ مراجعه کرده و با استفاده از کد ملی خود، غیبت خدمت سربازی تان را استعلام بگیرید.

استعلام با کد سخا: مشمولانی که کد سخا را دراختیار دارند، می‌توانند از طریق آن غیبت سربازی خود و دیگر اطلاعات مورد نیاز مثل مراحل اعزام، معافیت و غیره را نیز استعلام بگیرند.

غیبت خدمت سربازی

 

مشمولان غیبت موجه سربازی

✅افرادی که دچار آسیب های جسمی و روانی شده اند. (این افراد باید مدارک پزشکی خود را تا حداکثر دو ماه بعد شروع بیماری به سازمان نظام وظیفه ارائه دهند.)

✅افرادی که به دلیل آسیب جسمی در بیمارستان بستری شده اند و باید تا حداکثر شش ماه بعد آسیب مدارک خود را ارائه دهند.

✅یکی از اعضا درجه یک خانواده در سه ماه گذشته فوت کرده باشد.

✅آسیب مالی یا جسمی در اثر بلایای طبیعی

✅بیمار شدن همسر یا فرزندان (تا سه ماه باعث تاخیر می گردد)

✅شروع فرایند ازدواج یا طلاق که قبل از مرحله غیبت سربازی آغاز شده باشد.

✅مشکلات اداری در روند تکمیل پرونده اعزام فرد مشمول که باعث غیبت خدمت سربازی شود.

 

مشکلات غیبت سربازی

همانطور که گفته شد، مشمولان غایب در دریافت خدمات شهروندی با مشکلاتی مواجه می‌شوند. برخی از مهم ترین مشکلات و محدودیت های غیبت خدمت سربازی به شرح موارد زیر می باشد.

🔺وام و تسهیلات بانکی به این افراد تعلق نخواهد گرفت.

🔺امکان استخدام در ارگان ها و سازمان های دولتی را نخواهند داشت.

🔺گواهینامه رانندگی برای آنان صادر نخواهد شد.

🔺پس از شروع سربازی، اضافه خدمت به آنان تعلق می‌گیرد.

بخوانید: امریه سربازی

 

جریمه غیبت خدمت سربازی

یکی از باورهای رایج در مورد جریمه غیبت خدمت سربازی این است که فکر می کنند باید جریمه نقدی بپردازند. این در حالیست که جریمه غیبت تنها به اضافه خدمت محدود می‌شود و جای نگرانی در مورد جریمه نقدی وجود ندارد.

البته سربازی های فراری که خدمت خود را در حین انجام وظیفه ترک می کنند یا پس از پایان مرخصی بر نمی گردند، باید جریمه مالی بپردازند. حتی ممکن است برای این سربازان جریمه زندان نیز در نظر گرفته شود.

جهت عضویت درکانال اطلاع رسانی و آخرین اخبار در تلگرام بر روی تلگرام مشاوره تحصیلی کلیک کنید و یا در سرچ تلگرام عبارت ” مشاوره تحصیلی دانتل کو ” جست و جو و عضو شوید.

 

ادامه تحصیل در دوران غیبت سربازی

افرادی که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه را دارند، می توانند موقتا خدمت سربازی خود را به تعویق انداخته و به ادامه تحصیل بپردازند. توجه داشته باشید که صرف درس خواندن به معنای غیبت مجاز نیست و مشمولان باید حتما نسبت به دریافت معافیت تحصیلی اقدام کنند. حداکثر زمان استفاده از معافیت تحصیلی و غیبت خدمت سربازی مجاز در هر یک از مقاطع تحصیلی در دانشگاه به شرح زیر می باشد.

✅دو سال و نیم در مقطع کاردانی

✅پنج سال در مقطع کارشناسی پیوسته

✅سه سال در مقطع کارشناسی ناپیوسته

✅شش سال در مقطع کارشناسی ارشد پیوسته

✅سه سال در مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته

✅هشت سال در مقطع دکتری پزشکی

✅شش سال در مقطع دکترای تخصصی

نکته: دانشجویانی که انصراف داده و یا اخراج شده اند، دیگر مشمول معافیت تحصیلی نیستند و غیبت آنان غیر موجه می باشد. حداکثر یک سال پس از اخراج یا انصراف فرصت معرفی به سازمان نظام وظیفه وجود دارد.

 

اضافه خدمت غیبت سربازی چقدر است؟

همانطور که گفته شد مشمولان غایب جریحه می شوند و جریمه آنان نیز اضافه خدمت می‌باشد. توجه داشته باشید که تنها غایبان غیر موجه اضافه خدمت دریافت می کنند و غایب هایی که دلیل موجهی داشته باشند، مشمول دریافت اضافه خدمت نخواهند بود.

چنانکه فرد مشمول حداکثر 6 ماه غیبت داشته باشد، 90 روز اضافه خدمت برای او در نظر گرفته می شود. اما اگر میزان غیبت بیشتر از شش ماه باشد، اضافه خدمت تا 180 روز افزایش می یابد. اضافه خدمت تنها محدود به مدت زمان های فوق می شود و حتی اگر مشمولی چندین سال غیبت داشته باشد، اضافه خدمت او بیشتر نخواهد شد.

نکته: اگر تا قبل از مهر 1402 برگه اعزام به خدمت دریافت شود، سربازان مشمول عفو رهبری شده و اضافه خدمت ناشی از غیبت خدمت سربازی بخشیده می شود.

 

دستگیری به علت غیبت خدمت سربازی

یکی از مهم ترین نگرانی ها و سوالات مشمولان غایب این است که آیا امکان دارد به دلیل غیبت خدمت سربازی دستگیر شوند. در پاسخ به این سوال باید گفت که سازمان نظام وظیفه تمامی مشمولان غایب را شناسایی کرده و آن ها را ملزم به گذراندن خدمت سربازی می کند.

البته که چندین بار برای مشمولان غایب اخطارهایی ارسال می شود تا هرچه سریع تر خود را به سازمان نظام وظیفه معرفی نمایند. به همین دلیل توصیه می شود که مشمولان غایب اقدامات لازم برای گذراندن خدمت یا دریافت معافیت را انجام دهند تا با مشکلی در این زمینه مواجه نشوند.

 

مشاوره خدمت سربازی

مشمولان خدمت سربازی که به هر دلیلی خود را به سازمان نظام وظیفه معرفی نکرده‌اند، غایب محسوب شده و باید هرچه سریع تر نسبت به گذراندن خدمت خود اقدام نمایند. غایبان غیر موجه باید جریمه غیبت خود را پرداخت کنند.

چنانچه هرگونه سوال و یا ابهامی در زمینه غیبت خدمت سربازی برای تان وجود دارد، می توانید با مشاوران تحصیلی صحبت کرده و پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید. متخصصان مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل کو در خدمت شما هستند تا در این زمینه یاری تان کنند.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه غیبت خدمت سربازی می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02191005066 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

  1. غیبت خدمت سربازی به چه معناست؟

    مشمولانی که پس از سن 18 سالگی اقدامی برای گذراندن خدمت یا دریافت معافیت نمی کنند، غایب محسوب می شوند.

  2. آیا ادامه تحصیل غیبت موجه است؟

    بله اما به شرط آنکه نسبت به دریافت معافیت تحصیلی اقدام شود.

  3. آیا غایبان خدمت سربازی باید جریمه نقدی بپردازند؟

    خیر جریمه در نظر گرفته شده برای افراد غایب به صورت اضافه خدمت در نظر گرفته می‌شود.

کانال تلگرام تحصیلی     

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره