تحصیل در خارجسایر موضوعات

تحصیل در ارمنستان 2023

کانال تلگرام تحصیلی     

تحصیل در ارمنستان یکی از بهترین گزینه‌ها برای متقاضیان تحصیل در کشورهای خارجی است. در این کشور امکان تحصیل در تمامی مقاطع وجود دارد. دانشجویان ارشد و دکتری می‌توانند به زبان انگلیسی به تحصیل در ارمنستان بپردازند. هزینه تحصیل در این کشور بسیار مقرون به صرفه است و با توجه به بالا بودن امکانات و قوی بودن سیستم آموزشی، ارمنستان به یکی از محبوب ترین مقاصد برای تحصیل تبدیل شده است. فرایند دریافت ویزا و ورود به کشور ارمنستان نیز نسبت به سایر کشورها بسیار راحت‌تر است و سریع‌تر انجام می‌شود. برای کسب اطلاع بیشتر می‌توانید این مقاله را تا انتها مطالعه کرده و یا از طریق شماره های درج شده در پایین صفحه با مجموعه دانتل کو تماس بگیرید.

 

تحصیل در ارمنستان

ارمنستان کشوری است که بین اروپا و آسیا واقع شده و به ایران بسیار نزدیک است. تحصیل در ارمنستان یک گزینه عالی برای دانشجویان خارجی و مخصوصا دانشجویان ایرانی محسوب می‌شود. چرا که ایرانیان به دریافت ویزا برای مهاجرت به ارمنستان نیازی ندارند. 

تحصیل در تمامی مقاطع تحصیلی در کشور ارمنستان امکان پذیر است. این کشور سیستم آموزشی قوی دارد که با استانداردهای جهانی هماهنگ است. دانشجویان پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه های این کشور می‌توانند به بهترین نحو برای بازار کار آماده شده و شغلی برای خود پیدا کنند. تحصیل به زبان ارمنی و انگلیسی در ارمنستان امکان پذیر است. 

 

شرایط تحصیل در ارمنستان

برای تحصیل در کشور ارمنستان باید تا حد امکان به زبان ارمنی تسلط داشته باشید. چرا که اکثر دوره های آموزشی این کشور به زبان ارمنی می‌باشد. امکان تحصیل به زبان انگلیسی نیز وجود دارد اما بسیار محدود هستند.

دانشجویان بین المللی می‌توانند در دوره های زبان آموزش زبان شرکت کرده و زبان ارمنی خود را تقویت کنند. به طور کلی تسلط بر زبان ارمنی جز شرایط تحصیل در ارمنستان محسوب می‌شود. 

برای تحصیل در ارمنستان باید ابتدا از دانشگاه هایی این کشور پذیرش داشته باشید. برای پذیرش در دانشگاه بایستی حداقل مدرک دپیلم داشته باشید. از دیگر شرایط پذیرش در دانشگاه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. 

✅داشتن مدرک آیلتس یا تافل

✅ارائه مدرک مقطع تحصیلی قبلی

✅قبولی در امتحان های ورودی (در صورت لزوم)

✅توانایی مالی برای پرداخت هزینه های تحصیل و زندگی

✅داشتن پاسپورت معتبر با حداقل ۶ ماه اعتبار

 

مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای تحصیلی ارمنستان

✅شناسنامه و کارت ملی

✅پاسپورت

✅عکس گرفته شده در سال جدید

✅نامه پذیرش از دانشگاه برای تحصیل در ارمنستان

✅نامه بانک به منظور اثبات توانایی مالی

✅بیمه درمانی دانشجویی

✅انگیزه نامه

✅رزومه تحصیلی

✅ارائه مدرک تحصیلی مقطع قبلی به همراه ریز نمرات به صورت ترجمه شده

 

تحصیل در مدارس ارمنستان

امکان تحصیل در ارمنستان در مدارس نیز وجود دارد. بسیاری از افرادی که به روش های مختلف به ارمنستان مهاجرت می‌کنند، دارای فرزند هستند و باید آن ها را در مدارس ثبت نام کرده تا به تحصیل بپردازند. 

در ارمنستان مدارس بومی ارمنی زبان، مدارس بین المللی انگلیسی زبان و مدارس ایرانی فارسی زبان در حال فعالیت هستند. مدرسه شهید فهمیده، یک مدرسه ایرانی است که دانش آموزان ایرانی می‌توانند در آن ثبت نام کنند. 

 

تحصیل در ارمنستان در مقطع کارشناسی

اولین مقطع دانشگاه کارشناسی می‌باشد که دانشجویان در ارمنستان می‌توانند به تحصیل در آن بپردازند. در مقطع کارشناسی امکان تحصیل به زبان انگلیسی وجود ندارد. تمامی رشته های تحصیلی به زبان ارمنی تدریس می‌شوند. 

در صورتی که دانشجو انگلیسی زبان باشد، می‌تواند پذیرش دانشگاه دریافت کرده و وارد ارمنستان شود. اما پذیرش دانشجو مشروط خواهد بود و بایستی حتما در دوره های آموزش زبان ارمنی شرکت کند. دوره آموزش زبان ارمنی که Zero-course نامیده می‌شود، یک بازه ۶ ماهه خواهد بود.

در مقطع کارشناسی تمامی رشته های درسی ارائه می‌شود و دانشجویان علاقه مند به همه رشته های تحصیلی امکان تحصیل در ارمنستان را خواهند داشت. به طور کلی دانشجویان باید در هفته ۳۲ ساعت در کلاس های درس شرکت نمایند.  

 

تحصیل در ارمنستان در مقطع کارشناسی ارشد 

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد یک دوره ۲ تا ۳ ساله است. در این مقطع دانشجویان می‌توانند از بورسیه های تحصیلی نیز استفاده کنند. کلاس های درس در هفته ۱۶ تا ۱۸ ساعت ارائه می شوند. در مقطع ارشد دانشجویان ملزم به ارائه پایان نامه و چاپ مقاله در مجلات معتبرهستند.

 رشته های تحصیلی ارائه شده در مقطع ارشد دانشگاه های ارمنستان بسیار متنوع هستند و تقریبا می‌توان گفت که تحصیل در ارمنستان در تمامی رشته ها امکان پذیر است. اکثر کشورهای اروپایی همچون ایتالیا، فرانسه، انگلیس، اسپانیا، یونان، آمریکا، کانادا، روسیه و… مدرک مقطع ارشد دانشگاه های ارمنستان را تایید کرده و قبول می‌کنند.

در این مقطع دانشجویان با داشتن مدرک آیلتس یا تافل می‌توانند به تحصیل در دوره های انگلیسی زبان بپردازند. در صورت درخواست بورسیه، دانشجو باید شرایط لازم همچون رزومه تحصیلی قوی و نمرات بسیار بالا را داشته باشد تا بورسیه به او تعلق بگیرد.

 

تحصیل در ارمنستان در مقطع دکتری

 مقطع دکتری آخرین مقطع تحصیلی است که در حدود ۳ تا ۴ سال طول می‌کشد. در این دوره کلاس های درس در حدود ۸ ساعت در هفته برگزار می‌شوند. بیش ترین سهم بورسیه های تحصیلی به مقطع دکتری اختصاص دارد. در این مقطع دانشجویان برای تحصیل در ارمنستان باید حتما دو مقاله در مجلات معتبر به چاپ برسانند.

برای قبولی در مقطع دکتری نیز بسیار مهم است که متقاضی روزمه تحصیلی و کاری قوی داشته باشد و مقاله علمی نیز به چاپ رسانده باشد. در مقطع دکتری اکثر دانشجویان موفق به دریافت بورسیه تحصیلی می‌شوند و برای انجام کارهای پژوهشی و تحقیقاتی خود حمایت مالی دریافت خواهند کرد.

 

تحصیل پزشکی در ارمنستان

 رشته های پزشکی جز محبوب ترین رشته های تحصیلی در میان دانشجویان سرتاسر جهان هستند. فارغ التحصیلان رشته پزشکی شرایط بسیار خوبی در کشور ارمنستان خواهند داشت و می‌توانند با یافتن کار درآمد بالایی داشته باشند و زندگی عالی برای خود مهیا کنند. به دلیل شرایط عالی آموزشی و کاری پزشکی بسیاری از دانشجویان ترجیح می‌دهند به تحصیل در ارمنستان بپردازند.

دانشگاه های بسیار زیاد و عالی برای تحصیل پزشکی در ارمنستان وجود دارند اما معروف ترین آن ها دانشگاه پزشکی ایروان می‌باشد. برای تحصیل در این کشور باید مدارک تحصیلی به همراه مدرک زبان و نامه پذیرش از دانشگاه را ارائه دهید. در ارمنستان امکان دریافت تخصص در رشته های پزشکی نیز وجود دارد.

 

تحصیل دندان پزشکی در ارمنستان

رشته دندان پزشکی نیز جز رشته های بسیار محبوب است که بسیاری از دانشجویان تصمیم می‌گیرند برای تحصیل در این رشته به ارمنستان مهاجرت کنند. دروس رشه دندان پزشکی به زبان انگلیسی تدریس می‌شود و دانشجویان برای پذیرش بایستی حتما مدرک آیلتس یا تافل ارائه دهند.

رشته دندان پزشکی یک دوره ۵ ساله است و در صورت تمایل به تخصص گرفتن سه سال بیش تر خواهد شد. برای تحصیل در ارمنستان در رشته دندان پزشکی باید در حدود ۵ هزار دلار ماهانه برای دانشگاه پرداخت کرد.

پس از پایان سال اول تحصیل دانشجویان اجازه کار کردن در مراکز درمانی را به دست می‌آورند. مجوز کار برای ۲۰ ساعت در هفته می‌باشد. از بهترین دانشگاه ها برای تحصیل دندان پزشکی می‌توان به ایروان، مادر ترزا و هایبوساک اشاره کرد.

تحصیل در ارمنستان

 

دانشگاه های ارمنستان

برای تحصیل در ارمنستان دانشجویان باید ابتدا از یکی از دانشگاه های این کشور نامه پذیرش دریافت کنند. نامه پذیرش از دانشگاه شرط اصلی دریافت اقامت بلند مدت تحصیلی می‌باشد. برای دریافت نامه پذیرش ابتدا باید دانشگاه های برتر این کشور را بشناسید و پس از بررسی شرایط درخواست خود را ارسال کنید. دانشگاه های ارمنستان به شرح زیر هستند.

 

دانشگاه ایروان

ایروان قدیمی ترین دانشگاه ارمنستان است. این دانشگاه دولتی بوده و جز برترین دانشگاه های این کشور برای تحصیل در ارمنستان محسوب می‌شود. در این دانشگاه اکثر رشته های تحصیلی تدریس می‌شود.

از رشته های تحصیلی مختلف دانشگاه ایروان می‌توان به فیزیک، تاریخ، اقتصاد، حقوق، شیمی، زبان شناسی، روانشناسی و فلسفه، روابط بین الملل و جغرافیا اشاره کرد. اکثر رشته های این دانشگاه به زبان ارمنی ارائه می‌شوند. تنها دانشجویان برخی رشته ها در مقطع ارشد و دکتری امکان تحصیل به زبان انگلیسی را دارند.

 

تحصیل در ارمنستان |‌ دانشگاه پزشکی ایروان

این دانشگاه از سازمان جهانی بهداشت تاییدیه دریافت کرده است و به همین دلیل اعتبار بسیار بالایی دارد. از رشته های تحصیلی مختلف در دانشگاه پزشکی ایروان می‌توان به پزشکی، دندان پزشکی، داروسازی، طب نظامی و رشته های تخصصی اشاره کرد.

 

دانشگاه مهندسی ارمنستان (پلی تکنیک)

دانشگاه پلی تکنیک نیز جز دانشگاه های قدیمی ارمنستان است. در این دانشگاه امکان تحصیل در رشته های مهندسی برق، مهندسی شیمی، مهندسی معدن، ریاضی، حمل و نقل، ماشین آلات، کامپیوتر و سایر رشته های مهندسی وجود دارد. تحصیل در ارمنستان در این دانشگاه به زبان روسی، ارمنی و انگلیسی امکان پذیر است.

 

تحصیل در ارمنستان |‌ دانشگاه روسی ارمنی (اسلاوونیک) ارمنستان

این دانشگاه پس از توافق میان ارمنستان و روسیه در این کشور تاسیس شد. در دانشگاه روسی ارمنی (اسلاوونیک) امکان تحصیل در رشته هایی همچون حقوق، مهندسی، پزشکی، ریاضی، علوم سیاسی، علوم اجتماعی، گردشگری و.. وجود دارد. در این دانشگاه تمامی دروس به زبان روسی تدریس می‌شوند. سایر دانشگاه ها برای تحصیل در ارمنستان به شرح زیر هستند.

🔵دانشگاه آمریکایی ارمنستان

🔵‌دانشگاه ایالتی ونادزور

🔵دانشگاه زبان شناسی ایروان

🔵موسسه آموزش عالی دولتی گیمری

🔵‌دانشگاه تربیت بدنی ارمنستان

🔵دانشگاه بین المللی اوراسیا

🔵دانشگاه ملی کشاورزی

🔵‌دانشگاه ایالتی گاور

🔵دانشگاه ملی معماری و ساختار ارمنستان

🔵دانشگاه ئزشکی مهرابیان

🔵‌دانشگاه اورارتو

🔵دانشگاه گادزر

🔵دانشگاه مکراتگوش

 

دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ایران در ارمنستان

یکی از مهم ترین سوالات داوطلبان تحصیل در ارمنستان در مورد مورد قبول بودن مدرک تحصیلی دانشگاه های ارمنستان می‌باشد. در این مورد باید گفت که وزارت بهداشت ایران مدرک تحصیلی کشور ارمنستان را قبول ندارد.

دانشجویان فارغ التحصیل از دانشگاه های این کشور در صورتی که قصد بازگشت و کار کردن در ایران را داشته باشند، باید مدارک خود را معادل سازی کنند. برای کسب اطلاع بیش تر در این زمینه می‌توانید با مشاوران مجموعه دانتل کو مشورت نمایید.

 

هزینه تحصیل در ارمنستان

میزان هزینه تحصیل در ارمنستان نسبت به کشورهای اروپایی بسیار ارزان قمیت تر است. هزینه تحصیل در مقاطع مختلف با یکدیگر متفاوت است. میزان هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی در حدود ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار در سال، ارشد ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ دلار در سال، دکتری ۲۵۰۰ تا ۴۰۰۰ دلار در سال می‌باشد. هزینه تحصیل در رشته های پزشکی نیز با سایر رشته ها متفاوت است و به شرح زیر می‌باشد.

🔵داروسازی ۳۵۰۰ دلار در سال

🔵دندان پزشکی ۵ هزار دلار در سالل

🔵پزشکی ۵ هزار دلار در سال

🔵آمادگی قبل از تحصیلی ۲ هزار دلار

 

هزینه زندگی در ارمنستان

بخش مهمی از هزینه تحصیل در ارمنستان به هزینه های زندگی در این کشور اختصاص دارد. پس ورود به کشور ارمنستان علاوه بر شهریه دانشگاه باید هزینه مسکن، خورد و خوراک، حمل و نقل و سایر هزینه های ضروری را پرداخت کنید. بیش ترین هزینه زندگی در ارمنستان مربوط به اجاره مسکن است. اجاره آپارتمان در مرکز شهر ارمنستان در حدود ۴۰۰ تا ۷۰۰ دلار می‌باشد.

همچنین دانشجویان می‌توانند در خوابگاه دانشجویی نیز اقامت داشته باشند. با اجاره خوابگاه هزینه زندگی در ارمنستان کاهش پیدا می‌کند. هزینه خوابگاه با توجه به دانشگاه و امکانات خوابگاه متفاوت است اما به طور کلی در حدود ۲۰۰ دلار ماهانه می‌باشد. هزینه زندگی در ارمنستان با حساب هزینه مسکن برای یک نفر در حدود ۱۰۰۰ دلار در ماه می باشد.

 

تحصیل رایگان  در ارمنستان

همانطور که گفته شد هزینه تحصیل در ارمنستان نسبت به کشور های اروپایی بسیار ارزان قیمت تر است. اما با این حال دانشجویان همچنان می‌توانند هزینه های تحصیل خود را کاهش دهند.

بورسیه های تحصیلی از طرف دولت و دانشگاه ها به دانشجویان داده می‌شود. بیش ترین سهم بورسیه های تحصیلی به دانشجویان مقطع ارشد و مخصوصا دکتری اختصاص دارد.

دانشجویان با روزمه علمی قوی و نمرات بالا در طول ترم تحصیلی می‌توانند برای دریافت بورسیه اقدام نمایند. تقاضا برای دریافت بورسیه بسیار بالاست و تمام دانشجویان امکان دریافت بورسیه را نخواهند داشت.

به همین دلیل بسیار مهم است که روزمه قوی داشته باشید و با اطلاع از تمامی موارد تاثیر گذار برای دریافت بورسیه درخواست دهید. متخصصان مرکز مشاوره دانتل کو می‌توانند شما را در فرایند دریافت بورسیه یاری‌کنند.

 

تحصیل در ارمنستان | کار دانشجویی

 دانشجویانی که بورسیه تحصیلی ندارند، برای پرداخت هزینه های تحصیل و زندگی خود در ارمنستان می‌توانند به کار دانشجویی مشغول شده و حقوق دریافت کنند. دانشجویان مقطع کارشناسی اجازه ۱۰ ساعت کار در هفته و دانشجویان مقطع ارشد و دکتری اجازه ۳۰ ساعت کار در هفته را دارند.

برای کار کردن در کشور ارمنستان باید به زبان ارمنی و یا روسی تسلط داشته باشید. (اولویت با زبان ارمنی است) کار کردن در حین تحصیل در ارمنستان علاوه بر کسب حقوق و درآمد به آشنایی با فرهنگ و بهبود مهارت در زبان نیز کمک می‌کند.

 

شغل های دانشجویی در ارمنستان

 برای کار کردن در ارمنستان در حین تحصیل بایستی مجوز کار از اداره مهاجرت دریافت نمایید. دانشجویان اجازه کار کردن به صورت پاره وقت را دارند. از مشاغل دانشجویی در ارمنستان می‌توان به کار در رستوران، کافی شاپ، فروشندگی، پذیرش هتل، ادارات دولتی و… اشاره کرد. بهترین راه برای پیدا کردن کار در حین تحصیل در ارمنستان استفاده از سایت های کاریابی است.

 

تحصیل در ارمنستان |‌ معدل سازی مدارک تحصیلی

همانطور که گفته شد وزارت بهداشت ایران مدرک تحصیلی دانشگاه های ارمنستان را قبول ندارد. معادل سازی مدرک زمانی مطرح می‌شود که مدرک تحصیلی مورد تایید نباشد. در صورتی که فرد قصد بازگشت به ایران را داشته باشد، برای کار کردن با مدرک تحصیلی خود باید مدرکش را معادل سازی کند. برای معادل سازی دانشجویان باید در برخی از آزمون ها شرکت کنند.

در صورتی که قصد بازگشت پس از تحصیل در ارمنستان را دارید، در مورد اعتبار مدرک دانشگاه های مختلف به طور کامل اطلاعات کسب کنید تا در صورت برگشت و اقدام برای کاریابی با مشکل مواجه نشوید. متخصصان مرکز مشاوره دانتل کو می‌توانند در این زمینه شما را یاری کنند.

برای عضویت در کانال اطلاع رسانی می توانید بر روی متن کانال تلگرام مشاوره تحصیلی کلیک کنید و یا در سرچ تلگرام عبارت ” مشاوره تحصیلی دانتل کو ” بنویسید و عضو شوید. 

 

کار پس از تحصیل در ارمنستان

کاریابی پس از پایان تحصیل در ارمنستان برای دانشجویان کار چندان سختی نیست. متقاضیان می‌توانند به صورت آنلاین و یا حضوری به جستجو کار پرداخته و استخدام شوند. در صورت پیدا کردن شغل در ارمنستان و کار کردن به مدت ۵ سال می ‌توانید برای دریافت اقامت دائم این کشور اقدام کنید.

توجه داشته باشید که پس از استخدام نام شما در لیست پرداخت مالیات قرار خواهد گرفت. شرط دریافت اقامت دائم نیز کار کردن و پرداخت مالیات می‌باشد. همچنین پس از دریافت اقامت دائم فرد می‌تواند برای اعضا خانواده خود نیز درخواست ویزا دهد و آن ها را نیز به ارمنستان در کنار خود بیاورد.

 

مشاوره تحصیل در ارمنستان

تحصیل در ا‌رمنستان در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری امکان پذیر است. دروس در مقطع کارشناسی تنها به زبان ارمنی ارائه می‌شود اما در سایر مقاطع امکان تحصیل به زبان انگلیسی نیز وجود دارد.

در مقطع ارشد و دکتری دانشجویان می‌توانند از بورسیه های تحصیلی نیز استفاده کنند. کار کردن در حین تحصیل در ارمنستان برای دانشجویان مجاز است. در صورت پیدا کردن کار پس از فارغ التحصیلی می‌توان اقامت دائم ارمنستان را نیز به دست آورد.

در صورتی که پس از مطالعه این مقاله همچنان سوال یا ابهامی در مورد تحصیل در ارمنستان برای تان به وجود آمده است، می‌توانید با مشاوران این حوزه مشورت نمایید.

توجه داشته باشید که به دلیل مشکلاتی همچون عدم قبولی مدرک توسط وزارت بهداشت و مشکلات دریافت بورسیه بهتر است با متخصصان این حوزه مشورت کنید تا دچار مشکل نشوید. متخصصان مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی  دانتل کو در خدمت شما هستند تا در این زمینه یاری‌تان کنند.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تحصیل در ارمنستان می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02191005066 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

  1. برای تحصیل در ارمنستان چه باید کرد؟

    برای تحصیل در این کشور باید ابتدا مدارک خود را به دانشگاه های ا‌رمنستان ارسال کرده و در صورت دریافت نامه پذیرش برای دریافت اقامت اقدام کنید.

  2. زبان تحصیل در ا‌رمنستان چیست؟

    زبان رسمی کشور ارمنستان ارمنی است. از زبان روسی نیز در این کشور استفاده می‌شود. برای تحصیل در مقطع کارشناسی بایستی به زبان ارمنی تسلط داشته باشید. در مقاطع بالاتر امکان تحصیل به زبان انگلیسی نیز وجود دارد.

  3. در صورت عدم تسلط به زبان ارمنی برای تحصیل در ارمنستان چه باید کرد؟

    اگر که به طور کامل به این زبان تسلط ندارید، می‌توانید با زبان انگلیسی برای پذیرش در دانشگاه درخواست دهید. پس از ورود به کشور بایستی در دوره های آموزش زبان ارمنی در این کشور شرکت کرده و مهارت خود در زبان ارمنی را افزایش دهید.

کانال تلگرام تحصیلی     

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره