تحصیل در خارجسایر موضوعات

هزینه تحصیل در کانادا 2023

کانال تلگرام تحصیلی     

هزینه تحصیل در کانادا یکی از مهم ترین دغدغه های دانشجویان بین المللی هستند. کانادا کشوری با امکانات و سیستم آموزشی عالی است و دانشجویان با تحصیل در این کشور مزایای بسیار زیادی به دست خواهند آورند. هزینه تحصیل در این کشور با توجه به سیستم آموزشی و امکانات متعدد در مقایسه با سایر کشورها ارزان قیمت تر است. رشته و مقطع تحصیلی مهم ترین فاکتورهای تاثیر گذار بر میزان شهریه دانشگاه می‌باشند. در کانادا امکان دریافت بورسیه تحصیلی نیز برای دانشجویان وجود دارد. برای کسب اطلاع بیش تر می‌توانید این مقالع را تا انتها مطالعه کرده و یا از طریق شماره های درج شده در پایین صفحه با مشاوران مجموعه دانتل کو تماس بگیرید.

تحصیل در کانادا

کانادا یکی از بهترین و پرتقاضا ترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی است. سیستم آموزشی کانادا متناسب با استانداردهای جهانی است و یکی از قوی ترین سیستم های آموزشی در جهان محسوب می شود. در این کشور دانشجویان می‌توانند پس از تحصیل به راحتی وارد بازار کار شده و با توجه به اقتصاد کارآمد در آمد بسیار خوبی داشته باشند.

یکی از مهم ترین مسائل برای دانشجویان بین المللی هزینه تحصیل است. هزینه تحصیل در کانادا نسبت به سایر کشورها ارزان تر است. در عین ارزان بودن قیمت ها دانشجویان می‌توانند از بورسیه های تحصیلی مختلف استفاده کرده و تخفیف های فراوان و یا حتی تحصیل رایگان بهره مند شوند. با توجه به اهمیت هزینه تحصیل در این کشور محبوب برای مهاجرت در این مقاله به بررسی کامل هزینه ها در کانادا پرداخته ایم.

هزینه تحصیل در کانادا

هزینه تحصیل در کانادا به دو بخش کلی تقسیم می‌شود. بخش اول مربوط به هزینه دانشگاه است. دانشگاه های کانادا شهریه پرداز هستند و دانشجویان باید برای هر ترم تحصیلی مبلغی را پرداخت کنند. هزینه دانشگاه به موراد مختلفی بستگی دارد اما به طول کلی می‌توان گفت که شهریه سالانه در حدود 25 تا 30 هزار دلار خواهد بود.

بخش دوم مربوط به هزینه های زندگی در کانادا است. هزینه زندگی به موارد مختلفی بستگی دارد که یکی از آن ها سبک زندگی دانشجو است. اما به طور کلی می‌توان گفت که برای یک زندگی ساده دانشجویی بایستی سالانه در حدود 13 تا 18 هزار دلار پرداخت کرد.

هزینه تحصیل در مقاطع مختلف در کانادا

در کشور کانادا امکان تحصیل در مقاطع مختلف تحصیلی وجود دارد. متقاضیان می‌توانند از مدرسه تا دکتری در این کشور به تحصیل بپردازند. هزینه تحصیل در کانادا در هر یک از مقاطع تحصیلی متفاوت است. میزان هزینه تحصیل در مقاطع مختلف در کانادا به شرح زیر می‌باشد.

هزینه تحصیل در مدارس

در کانادا مدارس به صورت روزانه و شبانه فعالیت دارند. مدارس روزانه برای افراد کانادایی رایگان هستند. در صورتی که والدین دانش آموز دارای ویزای بلند مدت کانادا باشند نیز تحصیل در مدارس روزانه رایگان خواهد بود.

اما در غیر این صورت دانش آموزان برای تحصیل باید شهریه پرداخت نمایند. هزینه تحصیل در کانادا در مدارس روزانه با توجه به شهر محل تحصیل متفاوت است. هزینه تحصیل در هر یک از استان های کانادا به شرح زیر است.

🟣کبک 12600 دلار

🟣بریتیش کلمبیا 15500 دلار

🟣آلبرتا 12500 دلار

🟣انتاریو 16000 دلار

🟣نیوبرانزویک 14000 دلار

🟣نیوفاندلند و لابرادور 13800 دلار

🟣ساسکاچوان 13000 دلار

🟣منیتوبا 11600 دلار

🟣جزیره پرنس ادوارد 10800 دلار

علاوه بر مدارس روزانه دانش آموزان می‌توانند در مدارس شبانه نیز به تحصیل بپردازند. مدارس شبانه اقامتگاه نیز دارند و دانش آموزان به طور شبانه روزی در مدرسه خواهند بود. تمامی دانش آموزان برای تحصیل در این مدارس باید شهریه پرداخت کنند. میانگین شهریه مدارس شبانه روزی 30 تا 80 هزار دلار می‌باشد.

هزینه تحصیل در کانادا در مقطع کارشناسی

تحصیل در مقطع کارشناسی در کشور کانادا 3 تا 4 سال به طول می‌انجامد. هزینه تحصیل در کانادا در مقطع کارشناسی تا حد زیادی به رشته تحصیل و دانشگاه بستگی دارد. رشته بیش ترین تاثیر را بر مبلغ شهریه می‌گذارد.

برخی از رشته ها همچون رشته های آموزشی ارزان قیمت هستند اما برای تحصیل در رشته هایی همچون پزشکی و مهندسی باید بیش ترین شهریه را پرداخت کرد. هزینه تحصیل در کانادا در رشته های مخلتف به شرح زیر می‌باشد.

🔵رشته های آموزشی 23700 دلار سالانه

🔵پرستاری 26200 دلار سالانه

🔵کشاورزی 32500 دلار سالانه

🔵علوم اجتماعی 33800 دلار سالانه

🔵مدیریت کسب و کار 33900 دلار سالانه

🔵رشته های علوم انسانی 34200 دلار سالانه

🔵علوم زیستی و فناوری 37500 دلار سالانه

🔵ریاضی و کامپیوتر 39000 دلار سالانه

🔵رشته های مهندسی 39500 دلار سالانه

🔵هزینه تحصیل در کانادا در رشته حقوق 42300 دلار سالانه

🔵داروسازی 42350 دلار سالانه

🔵معماری 56000 دلار سالانه

🔵پزشکی 58800 دلار سالانه

🔵دندان پزشکی 59500 دلار سالانه

🔵دامپزشکی 68500 دلار سالانه

هزینه تحصیل در کانادا

هزینه تحصیل در مقطع ارشد

در مقطع کارشناسی ارشد هزینه تحصیل نسبت به مقطع کارشناسی کم تر است. بسیاری از افراد بر این باورند که با بالاتر رفتن مقطع تحصیلی هزینه تحصیل نیز بیش تر می‌شود. اما این سیستم در کشور کانادا برعکس است و هرچه مقطع بالاتر برود شهریه دانشگاه کاهش پیدا می‌کند.

هزینه تحصیل در کانادا در مقطع ارشد نیز مانند مقطع کارشناسی به رشته تحصیلی بستگی دارد. برخی از رشته ها ارزان قیمت تر هستند اما برخی دیگر از رشته ها همچون MBA گران قیمت تر هستند. هزینه تحصیل در رشته های مختلف مقطع ارشد در کانادا به شرح زیر می‌باشد.

🟡دامپزشکی 9800 دلار سالانه

🟡بینایی سنجی 15000 دلار سالانه

🟡داروسازی 15350 دلار سالانه

🟡رشته های علوم انسانی 15500 دلار سالانه

🟡کشاورزی 16500 دلار سالانه

🟡علوم زیستی و فناوری 17100 دلار سالانه

🟡رشته های علوم اجتماعی 17200 دلار سالانه

🟡پرستاری 18500 دلار سالانه

🟡رشته های هنر و فناوری ارتباطات 18900 دلار سالانه

🟡رشته های آموزشی  18900 دلار سالانه

🟡هزینه تحصیل در کانادا در رشته حقوق 19500 دلار سالانه

🟡ریاضی و رشته های کامپیوتر 19850 دلار

🟡رشته های مهندسی 23700 دلار سالانه

🟡معماری 27600 دلار سالانه

🟡رشته مدیریت کسب و کار 27900 دلار سالانه

🟡دندان پزشکی 27800 دلار سالانه

هزینه تحصیل در مقطع دکتری

هزینه تحصیل در کانادا در مقطع دکتری کاملا به دانشگاه محل تحصیل بستگی دارد. برخی از دانشگاه ها شهریه پرداز هستند و دانشجویان باید برای هر سال تحصیلی در حدود 2 هزار دلار پرداخت کنند. اما برخی از دیگر دانشگاه ها با دانشجوی دکتری قرارداد کاری بسته و ماهانه حقوق نیز به او پرداخت خواهند کرد.

 برای مثال به هزینه تحصیل در کانادا در مقطع دکتری دانشگاه مک گیل توجه نمایید. در این دانشگاه دانشجویان باید برای هر ترم تحصیل در حدود 9 هزار دلار پرداخت کنند. مجموع شهریه سالانه این دانشگاه در حدود 18 تا 20 هزار دلار خواهد شد.

این در حالیست که دانشجویان دکتری در این دانشگاه 30 هزار دلار به دلیل انجام کارهای تحقیقاتی و همچنین بورسیه تحصیلی دریافت خواهد کرد. با دریافت این مبلغ علاوه بر پرداخت کامل شهریه دانشگاه، مبلغی را نیز به عنوان پس انداز و هرینه های زندگی در اختیار خواهند داشت. برای دریافت بورسیه تحصیلی کانادا می‌توانید با مشاوران مجموعه دانتل کو مشورت نمایید. 

برای عضویت در کانال اطلاع رسانی می توانید بر روی متن کانال تلگرام مشاوره تحصیلی کلیک کنید و یا در سرچ تلگرام عبارت ” مشاوره تحصیلی دانتل کو ” بنویسید و عضو شوید. 

هزینه خرید کتاب های آموزشی در کانادا

یکی از هزینه های مهم تحصیل در کانادا به خرید کتاب های آموزشی اختصاص دارد. کتاب های تخصصی بخش مهمی از آموزش و تحصیل در دانشگاه هستند. بدون مطالعه کتاب های تخصصی امکان تحصیل در هیچ یک از مقاطع وجود ندارد. کتاب های درسی هزینه ای دارند که میانگین برخی از آن ها به شرح زیر می‌باشند.

🟢حقوق 870 دلار

🟢روانشناسی 855 دلار

🟢داروسازی 730 دلار

🟢موسیقی 700 دلار

🟢ریاضی 650 دلار

🟢کامپیوتر 600 دلار

🟢اقتصاد 760 دلار

🟢هزینه تحصیل در کانادا هنر 830 دلار

🟢پزشکی 880 دلار

🟢علوم سیاسی 770 دلار

🟢مهندسی 735 دلار

🟢عصب شناسی 760 دلار

🟢کشاورزی 680 دلار

🟢فلسفه 675 دلار

هزینه تحصیل در کانادا | تحصیل رایگان

همانطور که گفته شد دانشجویان بین المللی برای تحصیل در کانادا باید شهریه پرداخت کنند. اما با این حال در کانادا بورسیه های تحصیلی متعددی برای دانشجویان در نظر گرفته شده است که با دریافت آن ها می‌توانند هزینه تحصیل در کانادا را تا حد بسیار زیادی کاهش دهند. بورسیه های تحصیلی در کانادا به سه نوع گرنت، بورساری و اسکالرشیپ تقسیم می‌شوند.

دو مورد اول یعنی گرنت و بورساری برای دانشجویانی است که وضعیت مالی مطلوبی ندارند و ملاک دریافت این بروسیه ها عدم توانایی مالی می‌باشد. دریافت این بورسیه ها برای دانشجویان بین المللی امکان پذیر نیست.

نوع دیگر بورسیه یعنی اسکالرشیپ به وضعیت عملی دانشجویان بستگی دارد. دانشجویانی که رزومه تحصیلی قوی دارند شانس دریافت این نوع بورسیه را خواهند داشت. کمک هزینه های تحصیلی در کانادا بیش تر به دانشجویان دکتری اختصاص دارد و سایر مقاطع تحصیلی این امکان را نخواهند داشت.

بورسیه های تحصیلی کانادا بسیار متوع هستند. دانشجویان دانشگاه های مختلف می‌توانند با مراجعه به سایت دانشگاه خود از شرایط دریافت بورسیه مطلع شوند. معمولا فاکتورهایی همچون رزومه پژوهشی، معدل بالا، داشتن سابقه کار و انجام دوره های کارآموزی، نمره آیلتس یا تافل بالا و چاپ مقاله در مجلات معتبر ملاک دریافت بورسیه هستند.

با توجه به محدودیت بورسیه های تحصیلی توصیه می‌شود که برای افزایش شانس دریافت بورسیه و کاهش هزینه تحصیل در کانادا با مشاوران مجموعه دانتل کو مشورت نمایید.

هزینه زندگی در کانادا

همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد هزینه تحصیل در کانادا به دو بخش شهریه دانشگاه و هزینه های زندگی اختصاص دارد. بیش ترین بخش هزینه زندگی مربوط به اجاره مسکن است.

اجاره آپارتمان در شهرهای کوچک کانادا در حدود 700 دلار و در شهره های بزرگ 1200 دلار می‌باشد. همچنین دانشجویان می‌توانند خوابگاه اجاره کنند که هزینه آن تقریبا  300 تا 400 دلار می‌باشد. سایر هزینه های زندگی در کانادا به شرح زیر هستند.

✅مواد غذایی 250 تا 300 دلار

✅بیمه درمانی 40 دلار

✅حمل و نقل 80 تا 100 دلار

✅پوشاک 70 تا 90 دلار

✅تفریح و سرگرمی 80 دلار

شغل دانشجویی در کانادا

یکی از بهترین راه های کاهش هزینه تحصیل در کانادا انجام کاره پاره وقت و شغل دانشجویی است. دانشجویان خارجی اجازه دارند که برای مدت 20 ساعت در هفته به کار یپردازند. در تعطیلات این مدت زمان افزایش می‌یابد و امکان کار به صورت تمام وقت وجود دارد.

دانشجویان می‌توانند با کار کردن علاوه بر کسب در آمد و کاهش هزینه تحصیل در کانادا، به تقویت زبان انگلیسی خود و آشنایی با موقعیت های شغلی مختلف نیز بپردازند. میانگین درآمد ماهانه از طریق شغل های پاره وقت 1600 تا 2000 دلار در ماه می‌باشد. درآمد برخی از مشاغل دانشجویی در کانادا به شرح زیر است.

🟠گارسون هر ساعت 11 دلار

🟠راننده اینترنتی هر ساعت 15 تا 25 دلار

🟠پرستار کودک هر ساعت 15 دلار

🟠فروشندگی هر ساعت 15 تا 50 دلار

🟠معلم خصوصی هر ساعت 15 تا 20 دلار

🟠فریلنسر هر ساعت 25 دلار

🟠گردش حیوانات هر ساعت 14 دلار

مشاوره هزینه تحصیل در کانادا

هزینه تحصیل یکی از مهم ترین مسائل در هنگام تصمیم گیری برای مهاجرت تحصیلی است. دانشجویان بین المللی برای تحصیل در کانادا باید شهریه پرداخت کنند. هزینه تحصیل در کانادا به موارد متعددی همچون مقطع تحصیلی، دانشگاه و رشته تحصیلی بستگی دارد. دانشجویان می‌توانند با دریافت بورسیه هزینه تحصیل در کانادا را کاهش دهند.

در صورتی که قصد مهاجرت به کشور کانادا و تحصیل در این کشور را دارید، توصیه می‌شود قبل از هر اقدامی با متحصصان این حوزه مشورت نمایید. با مشورت گرفتن از افراد متخصص می‌توانید مهاجرت خود را تسهیل کرده و سریع تر به نتیجه برسید. متخصصان مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل کو در خدمت شما هستند تا در این زمینه یاری‌تان کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه هزینه تحصیل در کانادا می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02191005066 تماس بگیرید.

سوالات متداول

  1. هزینه تحصیل در کانادا چقدر است؟

    هزینه تحصیل در کانادا به موارد متعددی همچون رشته و مقطع بستگی دارد. میزان هزینه های تحصیل به طور کامل در طول مقاله گفته شده است.

  2. آیا امکان تحصیل رایگان در کانادا وجود دارد؟

    دانشجویان بین المللی و مخصوصا دانشجویان مقطع دکتری می‌توانند با دریافت بورسیه تحصیلی از امکان تحصیل رایگان برخوردار شوند.

  3. آیا امکان کار در حین تحصیل در کانادا وجود دارد؟

    بله دانشجویان مجاز به 20 ساعت کار پاره وقت در هفته هستند. با انجام کار دانشجویی می‌توان بخشی از هزینه های زندگی را کاهش داد.

کانال تلگرام تحصیلی     

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره