تحصیل در خارجسایر موضوعات

هزینه زندگی در ترکیه ۲۰۲۳

کانال تلگرام تحصیلی     

‌هزینه زندگی در ترکیه مساله مهمی است که متقاضیان مهاجرت باید حتما به آن توجه کرده و اطلاعات کافی در این مورد به دست آورند. چرا که در صورت عدم توانایی برای پرداخت هزینه های زندگی، درخواست ویزا ریجکت می‌شود و در صورت مهاجرت نیز امکان دیپورت وجود دارد. هزینه زندگی در ترکیه به موارد متعددی بستگی دارد. این هزینه در بخش های مختلف قابل بررسی است. برای کسب اطلاع از هزینه زندگی در ترکیه می‌توانید این مطلب را تا انتها مطالعه کرده و یا با مجموعه دانتل کو تماس بگیرید. 

 

هزینه زندگی در ترکیه ۲۰۲۳

ترکیه کشوری بسیار زیبا و توریستی است که هر ساله میزبان توریست های بسیاری از سرتاسر جهان می‌باشد. ترکیه آب و هوایی معتدل دارد و برای زندگی مناسب است. فرهنگ کشور ترکیه بسیار شبیه به فرهنگ ایران است. در ترکیه امکانات رفاهی در سطح عالی قرار دارد و افراد می‌توانند کیفیت زندگی در کشورهای اروپایی را تجربه کنند. اما با این وجود هزینه زندگی در ترکیه نسبت به کشورهای اروپایی ارزان تر است.

بیش ترین درآمد کشور ترکیه به گردشگری اختصاص دارد. هر ساله تقریبا 40 ملیون گردشگر به این کشور سفر می‌کنند و در نتیجه چرخ اقتصاد ترکیه به نحو احسن به چرخش در می آید. کشاورزی و صنعت بخش اعظم دیگر اقتصاد ترکیه را در بر می‌گیرد.

تا سال 2005 تورم در ترکیه بسیار بالا بود. وضعیت اقتصادی بسیار ناسمان بود و هزینه زندگی در ترکیه در سطح بالایی قرار داشت. اما در این سال دولت ترکیه 6 صفر از لیر ترکیه حذف کرد و در نتیجه این تصمیم وضعیت اقتصادی ترکیه هم اکنون در وضعیت بهتری قرار گرفته است.

 

هزینه و مخارج زندگی در ترکیه به لیر و دلار

هزینه زندگی یکی از مهم ترین سوالات و  چالش های متقضایان مهاجرت به ترکیه است. کیفیت زندگی در ترکیه نسیت به سایر کشورهای خاورمیانه در سطح بسیار خوبی قرار دارد. هزینه های زندگی در این کشور به طور کلی پایین تر از کشورهای اروپایی است.

با این حال موارد مختلفی همچون سبک زندگی، میزان درآمد، تعداد افراد خانواده و محل زندگی بر هزینه زندگی در ترکیه تاثیر می‌گذارد. در صورتی که افراد بتوانند سبک زندگی درستی در پیش بگیرند، می‌توانند هزینه‌های زندگی را تا حد زیادی کاهش دهند و با قیمت ارزان در این کشور زندگی کنند. هزینه زندگی در ترکیه به شرح زیر می‌‌باشد.

 

هزینه اجاره مسکن در ترکیه

بیش ترین سهم هزینه زندگی در ترکیه به اجاره مسکن تعلق دارد. هزینه اجاره خانه در ترکیه و ایران تقریبا یکسان است. شهرهای کوچک و حاشیه ای ترکیه نسبت به شهرهای بزرگ و مرکزی اجاره بها کمتری دارند. پس از اجاره مسکن هزینه هایی همچون پرداخت قبض برق، آب، گاز و شارژ ساختمان به عهده مستاجر می‌باشد. هزینه اجاره آپارتمان با توجه به شهر و متراژ به شرح زیر می‌باشد.

🟣 یک خواب در استانبول 540 دلار ماهانه

🟣سه خواب در استانبول 1060 دلار ماهانه

🟣یک خواب در اطراف استانبول 320 دلار ماهانه

🟣سه خواب در اطراف استانبول 580 دلار ماهانه

🟣یک خواب در وان 80 دلار ماهانه

🟣سه خواب در وان 180 دلار ماهانه

🟣 یک خواب در اطراف وان 60 دلار ماهانه

🟣 سه خواب در اطراف وان 130 دلار ماهانه

 

هزینه خرید مواد غذایی

پس از اجاره مسکن نوبت به هزینه خرید مواد غذایی می‌رسد.  مواد غذایی پس از مسکن مهم ترین نیاز افراد برای زندگی است. در ترکیه هزینه خرید مواد غذایی نسبت به ایران کمتر است. طبق آمارها قدرت خرید در ترکیه 80 درصد بیشتر از ایران است. در ادامه هزینه خرید برخی از مواد غذایی مهم و روزانه و هزینه زندگی در ترکیه را آورده‌ایم.

🟢1 کیلو برنج 1.8 دلار

🟢500 گرم نان 0.5 دلار

🟢 1 لیتر شیر 0.95 دلار

🟢1 کیلو گوشت 9 دلار

🟢 1 کیلو مرغ 4.2 دلار

🟢12 عدد تخم مرغ 1.8 دلار

🟢1 کیلو پنیر 5.8 دلار

🟢1 کیلو سیب زمنی و پیاز 1 دلار

🟢‌1 کیلو موز 1.8 دلار

🟢1 کیلو سیب 0.90 دلار

🟢‌1 کیلو پرتقال 1.2 دلار

🟢1 کیلو گوجه 0.8 دلار

🟢 آب معدنی 0.3 دلار

هزینه زندگی در ترکیه

 

هزینه زندگی در ترکیه به لیر | هزینه حمل و نقل

برای زندگی در ترکیه باید از وسایل حمل و نقل استفاده کنید. خرید خوردرو مقرون به صرفه نیست و در عین حال با وجود ترافیک سنگین مخصوصا در شهری همچون استانبول کار عقلانی مجسوب نمی‌شود. بهترین راه استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی است که هزینه زندگی در ترکیه را نیز کاهش می‌دهد. هزینه خرید بلیت وسایل نقلیه در شهرهای مختلف ترکیه به شرح زیر می‌باشد.

🟡تاکسی (یک کیلومتر) در استانبول  10 لیر

🟡تاکسی (1 کیلوکتر) در آنکارا 8 لیر

🟡بلیت یک طرفه مترو و اتوبوس در استانبول 5 لیر

🟡کارت بلیت مترو و اتوبوس در استانبول 2.6 لیر

🟡بلیت یک طرفه مترو و اتوبوس در آنکارا 3 لیر

🟡کارت بلیت مترو و اتوبوس در آنکارا 2.5 لیر

 

هزینه زندگی در ترکیه | هزینه انرژی

همانند زندگی در ایران در ترکیه نیز باید هزینه انرژی های مصرفی خود را پرداخت کنید. انرژی در ترکیه نسبت به ایران گران قیمت تر است. با توجه به اهمیت این بخش از هزینه زندگی در ترکیه در ادامه قیمت مهم ترین انرژی های مصرفی در ترکیه را آورده‌ایم.

🟣 بنزین 1.2 دلار

🟣یک کیلو وات برق 0.070 دلار

🟣هر متر مربع گاز 0.012 دلار

🟣هر لیتر آب 0.2 دلار

🟣گازوئیل 1.40 دلار

 

هزینه پوشاک

برای کاهش هزینه زندگی در ترکیه بهتر است تا حد امکان لباس های خود را ببرید تا کمتر به خرید لباس نیاز پیدا کنید. با این حال خرید لباس جزئی از زندگی در کشور ترکیه است و باید از هزینه‌های آن آگاه بود. هزینه خرید پوشاک در ترکیه به شرح زیر می‌باشد.

🔵کفش 55 دلار

🔵شلوار جین 37 دلار

🔵پیرهن زنانه 20 دلار

🔵کاپشن 67 دلار

🔵جوراب 1.6 دلار

 

هزینه زندگی در ترکیه | هزینه بیمه و خدمات درمانی

خدمات درمانی بخش بسیار مهمی از زندگی هستند و برای همه افراد ضروری هستند. در ترکیه بیمه درمانی در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد و تقریبا تمامی خدمات درمانی را پوشش می‌هد.

با یک سال زندگی در ترکیه می‌توانید برای دریافت بیمه SGK اقدام نمایید و این بخش از هزینه زندگی در ترکیه را نیز تکمیل نمایید. برای داشتن بیمه درمانی باید ماهانه هزینه ای را پرداخت کنید. هزینه بیمه درمانی به شرح زیر می‌باشد.

⚪ویزیت دکتر و دندان پزشکی در بیمارستان های تحت پوشش بیمه رایگان

⚪بیمه درمانی برای افراد بیشتر از 35 سال 75 الی 85 دلار

⚪بیمه درمانی برای افراد کمتر از 35 سال 45 الی 50 دلار

⚪ویزیت دکتر بدون داشتن بیمه 5 الی 12 دلار

 

هزینه تفریح و سرگرمی

تفریح و سرگرمی هم بخشی از زندگی هستند و افراد باید زمانی را برای تفریح اختصاص دهند تا دچار فرسودگی و خستگی مفرط نشوند. در ترکیه تفریح ها و سرگرمی های مختلفی وجود دارد که نسبتا ارزان قیمت هستند. افراد باید هزینه آن را نیز مانند سایر هزینه زندگی در ترکیه پرداخت کنند. هزینه تفریحات مختلف در ترکیه به شرح زیر می‌باشد. 

🔴رستوران برای هر نفر 3 تا 8 دلار

🔴بلیت سینما 2.8 دلار

🔴باشگاه 17 دلار در ماه

🔴یک ساعت تنیس 12 دلار

🔴یک ساعت گلف 30 دلار

 

هزینه زندگی در ترکیه | هزینه تحصیل

یکی از راه های پرطرفدار و محبوب برای مهاجرت به ترکیه دریافت ویزای تحصیلی است. برای تحصیل در ترکیه دانشجویان باید برای هر ترم تحصیلی شهریه پرداخت کنند. دانشگاه های ترکیه در دو نوع دولتی و خصوصی فعالیت می‌کنند.

هزینه تحصیل در دانشگاه های خصوصی گران تر از دانشگاه های دولتی است. برای تحصیل در دانشگاه های دولتی باید در حدود 200 تا 1300 دلار هزینه کرد. هزینه تحصیل در مقطع دکتری در دانشگاه های دولتی نیز از 150 تا 2100 دلار می‌باشد. این مبلغ با توجه به رشته تحصیلی متفاوت است.  

هزینه تحصیل در دانشگاه های خصوصی نیز به مقطع و رشته تحصیلی بستگی دارد. در مقطع کارشناسی و ارشد باید سالانه در حدود 21 هزار دلار شهریه پرداخت کرد. هزینه تحصیل در مقطع دکتری نیز در حدود 1200 تا 25 هزار دلار می‌باشد. 

دانشجویان با اجاره خوابگاه می‌توانند هزینه زندگی در ترکیه را تا حدی کاهش دهند. برای اجاره خوابگاه های دولتی باید ماهانه 25 تا 40 دلار پرداخت کرد که نسبت به اجاره آپارتمان بسیار مقرون به صرفه است. با دریافت بورسیه تحصیلی نیز می‌توان هزینه تحصیل در در ترکیه را کاهش داد. با توجه به تقاضای بسیار زیاد برای دریافت بورسیه بهتر است برای افزایش شانس خود با متخصصان مجموعه دانتل کو مشورت نمایید. 

 

برای عضویت در کانال اطلاع رسانی می توانید بر روی متن کانال تلگرام مشاوره تحصیلی کلیک کنید و یا در سرچ تلگرام عبارت ” مشاوره تحصیلی دانتل کو ” بنویسید و عضو شوید. 

 

هزینه زندگی در شهرهای مختلف ترکیه

همانطور که گفته شد شهر در هزینه زندگی در ترکیه تاثیر می‌گذارد. هزینه زندگی در شهرهای بزرگ به طرز محسوسی بیشتر از شهرهای کوچک است. گران ترین شهر برای زندگی در ترکیه استانبول است. یک خانواده چهارنفره برای زندگی بایستی ماهانه 1200 تا 1600 دلار هزینه کنند.

این در حالیست که هزینه زندگی در شهری همچون آنتالیا 900 تا 1200 لیر می‌باشد. هزینه های زندگی در آنکارا نیز مانند استنابول بالاست اما با این حال در این شهر می‌توان مسکن را با هزینه کمتری اجاره کرد. به طور کلی می‌توان گفت که هزینه زندگی در ترکیه نسبت به هزینه زندگی در ایران کمتر است. 

 

درآمد مشاغل مختلف در ترکیه

اطلاع از در آمد مشاغل مختلف برای متقاضیان مهاجرت به ترکیه بسیار اهمیت دارد. با آگاهی از میزان درآمد می‌توان نسبت درآمد به هزینه زندگی در ترکیه را محاسبه کرد و برای رفتن تصمیم جدی گرفت.

حقوق در ترکیه برای مهاجران کمتر از افراد ترک است. البته در صورت داشتن مهارت بالا و تخصص در آمد صرف نظر از ترک یا غیرترک بودن فرد افزایش می‌یابد. حداقل درآمد مشاغل مختلف در ترکیه به شرح زیر می‌باشد. 

🟠دندان پزشک 3100 دلار

🟠 وکیل 2000 دلار

🟠مهندس 1300 دلار

🟠مهندس عمران 1200 دلار

🟠معمار 1200 دلار

🟠سرآشپز 1200 دلار

🟠 معلم 1100 دلار

🟠مهندس کامپیوتر 1000 دلار

🟠حسابدار 920 دلار

 

مشاوره هزینه زندگی در ترکیه

ترکیه امکانات رفاهی بسیار خوبی دارد و با زندگی در این کشور می‌توان زندگی با کیفیت را تجربه کرد. هزینه زندگی در ترکیه نسبت به کشورهای اروپایی ارزان قیمت تر است. 

در صورتی که قصد مهاجرت به کشور ترکیه را دارید، بهتر است قبل از هر اقدامی با یک متخصص در زمینه مهاجرت مشورت کنید تا بهترین، سیرع ترین و مقرون به صرفه ترین راه را به شما معرفی کند. متخصصان مرکز  مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل کو در خدمت شما هستند تا در این زمینه یاری‌تان کنند. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه هزینه زندگی در ترکیه می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02191005066 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

  1. هزینه اجاره مسکن در ترکیه چقدر است؟

    هزینه اجاره آپارتمان با توجه به متراژ و شهر محل زندگی بسیار متفاوت است. میانگی اجاره آپارتمان در ترکیه در طول متن گفته شده است. 

  2. هزینه زندگی در ترکیه در ماه چقدر است؟

    هزینه زندگی در ترکیه با توجه به مواردی همچون شهر، سبک زندگی و تعداد نفرات متفاوت است. به طور کلی هزینه زندگی یک نفر در تر‌کیه (به جز اجاره مسکن) 350 دلار می باشد. 

  3. برای تحصیل در ترکیه چقدر باید پرداخت کرد؟

    هزینه تحصیل در ترکیه با توجه به دانشگاه و رشته تحصیلی متفاوت است. در طول مقاله مبلغ تحصیل در دانشگاه آورده شده است. 

کانال تلگرام تحصیلی     

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره