تحصیل در خارجسایر موضوعات

تحصیل در سوئد 2023

کانال تلگرام تحصیلی     

بسیاری از افرادی که قصد مهاجرت به کشورهای خارجی را دارند، با تحصیل در سوئد می‌توانند به این هدف خود برسند. سوئد سیستم آموزشی بسیاری قوی دارد و با تحصیل در این کشور افراد می‌توانند برای کار و فعالیت در موقعیت‌های شغلی تخصصی آماده شوند. در کشور سوئد زبان انگلیسی به صورت گسترده استفاده می‌شود و به همین دلیل در اکثر دانشگاه‌ها امکان تحصیل به زبان انگلیسی وجود دارد. برای تحصیل در این کشور باید ابتدا ویزای تحصیلی دریافت کنید که شرایط و مراحل خاص خود را دارد و عدم آگاهی می‌تواند به ضررهای زیادی منجر شود. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید این مقاله را تا انتها مطالعه کرده و یا از طریق شماره‌های درج شده در پایین صفحه با مجموعه دانتل کو تماس بگیرید.

تحصیل در سوئد

سوئد کشوری با سیستم آموزشی عالی و قدرتمند است و بسیاری از دانشگاه‌های این کشور از رنکینگ بالایی برخوردارند. با توجه به امکانات آموزشی عالی و امکان تحقیق در زمینه‌های مختلف بسیاری از دانشجویان این کشور را برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کنند.

در کشور سوئد امکان شرکت در دوره‌های کارآموزی وجود دارد و دانشجویان می‌توانند با شرکت در این دوره‌ها برای فارغ التحصیلی آماده شوند. دریافت ویزای تحصیلی کشور سوئد نسبت به سایر کشورهای اروپایی با سهولت بیشتری همراه است. تحصیل در سوئد در مقاطع مختلف و به زبان انگلیسی امکان پذیر است.

مزایای تحصیل در سوئد

  • سیستم آموزشی عالی و با کیفیت
  • امکان کار در حین تحصیل در سوئد
  • پیدا کردن کار پس از فارغ التحصیلی
  • آمادگی برای کار در شرکت‌های مختلف و کسب آمادگی و مهارت
  • امکان دریافت بورسیه‌های تحصیلی
  • مهاجر پذیر بودن کشور سوئد
  • کیفیت بالای سطح زندگی

سیستم آموزشی سوئد

سیستم آموزشی سوئد تحصیل برای تمامی کودکان ۷ تا ۱۶ ساله را اجباری کرده است. والدین در صورت تمایل می‌توانند از یک سالگی به بعد کودک یک ساله خود را در در پیش دبستانی ثبت نام کنند اما از سن ۷ سالگی به بعد بایستی حتما در مدارس ابتدایی نام نویس نمایند.

مدارس دولتی سوئد تحت نظر شهرداری فعالیت می‌کنند اما برخی از مدارس نیز به صورت مستقل اداره می‌شوند. برخی از مدارس نیز خصوصی و شبانه روزی هستند و تحصیل در این مدارس مستلزم پرداخت شهریه است.

کودکان باید در دوره آموزش ۹ ساله اجباری با نام Grundskola شرکت نمایند. پس از آن نیز دوره سه ساله Gymnasieskola شروع می‌شود که اختیاری است و پیش زمینه تحصیلات دانشگاهی می‌باشد. امکان تحصیلات آکادمیک در دانشگاه‌های دولتی و خصوصی فراهم است.

همچنین دانشجویان می‌توانند در دروه‌های آموزش حرفه‌ای نیز شرکت نمایند. هر سال تحصیل در سوئد شامل دو ترم می‌شود. ترم اول از اواخر آگوست شروع شده و در ژانویه پایان می‌یابد. ترم بهار نیز از ژانویه آغاز شده و در ژوئن تمام می‌شود.

شرایط و مدارک تحصیل در سوئد

تحصیل در سوئد در مقاطع مختلف تحصیلی امکان پذیر است. در هر یک از این مقاطع متقضایان باید شرایط متفاوتی داشته باشند. اما به طور کل برخی از مدارک عمومی تحصیل در سوئد به شرح زیر می‌باشد.

  • ترجمه مدارک تحصیلی مقطع قبلی و ریز نمرات
  • مدارک هویتی
  • پاسپورت
  • عکس پرسنلی گرفته شده در سال جاری
  • رزومه کاری و تحصیلی
  • انگیزه نامه
  • توصیه نامه
  • مدرک زبان انگلیسی یا سوئدی با توجه به  درخواست دانشگاه
  • مصاحبه

تحصیل در مدارس سوئد

همانطور که گفته شد در سوئد مدارس به صورت دولتی و خصوصی فعالیت می‌کنند. مدارس دولتی تحت نظارت شهرداری فعالیت می‌کنند اما مدارس خصوصی مستقل هستند. مدارس خصوصی سوئد شبانه روزی می‌باشند و دانش آموزان بین المللی تنها می‌توانند در این مدارس ثبت نام کنند. تحصیل در سوئد در مدارس بین المللی شهریه پرداز است و دانش آموزان بایستی سالانه ۳۰ هزار کرون تا ۳۰۰ هزار کرون پرداخت نمایند.

تحصیل در مقطع کارشناسی سوئد

اولین مقطع تحصیلی آکادمیک در سوئد مقطع کارشناسی است. این مقطع به دو زبان انگلیسی و سوئدی ارائه می‌شود و هیچ مشکلی برای دانشجویان بین المللی وجود ندارد. برای قبولی در دانشگاه‌های سوئد باید مدرک دیپلم معادل سازی شده ارائه نمایید. توجه داشته باشید که سوئدی یا انگلیسی بودن مدرک زبان به دانشگاه مربوط است در صورت درخواست دانشگاه باید هر یک از این مدارک را ارائه دهید.

تحصیل در سوئد در مقطع کارشناسی یک دوره ۳ ساله است و دانشجویان باید در این مدت ۱۸۰ واحد درسی را بگذرانند. اکثر دروس در مقطع کارشناسی تئوری هستند اما با این حال سیستم آموزشی سوئد به نحوی است که مهارت‌های عملی مورد نیاز را نیز به شما آموزش می‌دهد تا برای ورود به بازار کار آماده شوید.

توجه داشته باشید که پذیرش در مقطع کارشناسی دانشگاه‌های سوئد کار راحتی نیست چراکه ظرفیت دانشگاه‌ها در این مقطع محدود است. هزینه تحصیل در این مقطع از 80 هزار کرون تا 295 هزار کرون (8 هزار تا 30 هزار یورو) می‌باشد.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد

تحصیل در سوئد در مقطع کارشناسی ارشد تقریبا ۲ سال به طول می‌انجامد. با توجه به رشته درسی و دانشگاه محل تحصیل این مدت زمان تغییر خواهد کرد. با تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های سوئد می‌توانید در حوره تحصیلی خود علم و مهارت بیش‌تری به دست آورید و در نتیجه شانس زیادی برای پیدا کردن کارهای تخصصی تر خواهید داشت.  پس از فارغ التحصیلی با توجه به دوره تحصیلی خود یکی از دو مدرک زیر را دریافت می‌کنید.

کارشناسی ارشد یک ساله‌ (magisterexamen)

در صورت پاس کردن ۶۰ واحد درسی در مقطع ارشد این مدرک به شما تعلق می‌گیرد. برای دریافت مدرک یک ساله باید پایان نامه ارائه دهید. داشتن این مدرک به معنی پیشرفت در حوزه علمی کارشناسی است اما با استفاده از آن می‌توان برای دریافت مدرک دوساله کارشناسی ارشد و تحصیل در سوئد نیز اقدام کرد.

کارشناسی ارشد دو ساله (masterexamen)

برای دریافت این مدرک تحصیلی بایستی ۱۲۰ واحد درسی بگذرانید. دریافت این مدرک تحصیلی به معنی تخصص در حوزه تحصیلی و شغلی است. با دریافت این مدرک می‌توانید برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری نیز اقدام نمایید.

هزینه تحصیل در سوئد در مقطع ارشد در حدود ۸۰۰۰ تا ۲۹۵۰۰ یورو می‌باشد. رشته‌هایی همچون پزشکی و هنر گران قیمت‌تر هستند و برای تحصیل در این رشته‌های بایستی در حدود ۳۰ هزار یورو پرداخت نمایید.

تحصیل در مقطع دکتری

دوره دکتری آخرین مقطع تحصیلی آموزش عالی است که شامل دو بخش عملی و تئوری می‌شود. در دوره دکتری تمرکز بر افزایش مهارت و تجربه کاری است به همین دلیل دانشجویان می‌توانند به صورت تمام وقت به کار بپردازند تا تجربه کسب کرده و مهار‌ت‌های خود را نیز گسترش دهند. تحصیل در مقطع دکتری تقریبا ۴ سال به طول می‌انجامد.

تحصیل در سوئد در مقطع دکتری رایگان است و دانشجویان بین المللی نیازی به پرداخت شهریه ندارند. پس از فارغ التحصیلی و تحصیل در سوئد یکی از دو مدرک تحصیلی و دکتری به دانشجو اعطا می‌شود.

مدرک تحصیلی دوساله و مدرک دکتری ۴ ساله است. برای دریافت مدرک دکتری باید پایان نامه ارائه دهید. داشتن مدرک دکتری شانس پیدا کردن کار در سوئد را تا حد بسیار زیادی افزایش می‌دهد چراکه در این صورت فرد به عنوان یک نیروی متخصص و ماهر شناخته می‌شود. تحصیل در سوئد در دو مقطع ارشد و دکتری با سهولت بیش‌تری نسبت به مقطع کارشناسی همراه است.

تحصیل در سوئد

تحصیل پزشکی در سوئد

پزشکی یکی از رشته‌های بسیار محبوب میان دانشجویان است که در کشور سوئد نیز بسیار پرطرفدار می‌باشد. تحصیل رشته پزشکی در سوئد معمولا ۵ سال به طول می‌انجامد و دانشجویان علاوه بر یادگیری دروس تئوری و عملی باید در دروه‌های ۱۸ ماهه کارآموزی نیز شرکت نمایند.

تحصیل در رشته پزشکی به زبان انگلیسی نیز امکان پذیر است. دانشجویان برای قبولی در این رشته و ورود به دانشگاه باید در آزمون‌های ورودی شرکت نمایند. از بهترین دانشگاه‌های سوئد برای تحصیل پزشکی می‌توان به انستیتو کارولینسکا، دانشگاه اوپسالا، لانا، استکهلم، گوتنبرگ و.. اشاره کرد.

بهترین دانشگاه های سوئد

همانطور که گفته شد سوئد از سیستم آموزشی بسیار قوی برخوردار است و دانشگاه‌های این کشور از رنکینگ بسیار بالایی برخوردارند. ۸ دانشگاه سوئد در لیست دانشگاه‌های برتر جهان قرار گرفته‌اند. بهترین دانشگاه‌های سوئد به شرح زیر می‌باشد.

  • موسسه سلطنتی فناوری KTH
  • دانشگاه لوند
  • دانشگاه فنی چالمرز
  • دانشگاه اوپسالا
  • دانشگاه استکهلم
  • دانشگاه گوتنبرگ
  • دانشگاه لینشوپینگ
  • دانشگاه اومئو

دریافت ویزای تحصیلی سوئد

برای دریافت ویزای تحصیلی در مرحله اول باید مدارک مورد نیاز را برای دانشگاه مورد نظر خود ارسال کنید. در صورت دریافت نامه پذیرش دانشگاه می‌توانید برای دریافت ویزای تحصیلی اقدام نمایید. مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزا به شرح زیر می‌باشد.

  • پاسپورت معتبر به همراه دو برگه کپی
  • فرم در خواست ویزا
  • عکس گرفته شده در سال جدید
  • نامه پذیرش از دانشگاه معتبر در سوئد
  • بیمه درمانی
  • مدرک داشتن مسکن برای اقامت در سوئد
  • مدرک برای اثبات توانایی مالی برای پرداخت هزینه تحصیل در سوئد (توانایی مالی برای مهاجرت یک فرد و خانواده متفاوت است)

نکته: توجه داشته باشید که ویزای تحصیلی اعتبار یک ساله دارد. پس از پایان این مهلت باید برای تمدید اعتبار اقدام نمایید. پیشنهاد می‌شود که یک ماه قبل از پایان اعتبار اقدام نمایید تا با مشکلی مواجه نشوید.

برای عضویت در کانال اطلاع رسانی می توانید بر روی متن کانال تلگرام مشاوره تحصیلی کلیک کنید و یا در سرچ تلگرام عبارت ” مشاوره تحصیلی دانتل کو ” بنویسید و عضو شوید. 

مراحل مهاجرت به سوئد با روش تحصیلی

برای مهاجرت و تحصیل در کشور سوئد باید مراحلی را طی کنید. با توجه به زمان بر بودن دریافت ویزای تحصیلی متقاضیان بایستی از این مراحل اطلاع داشته باشند تا با درگیری در مراحل غیرضروری و اشتباه این دوره را طولانی تر نکنند. مراحل مهاجرت به روش تحصیل در سوئد به شرح زیر می‌باشد.

انتخاب دانشگاه

در مرحله اول باید با توجه به مقطع درسی خود دانشگاه مورد نظرتان را پیدا کنید. دانشگاه‌های متعددی در کشور سوئد وجود دارند که هر یک شرایط خاصی دارند و برای تحصیل در یک مقطع بهتر هستند. همچنین مدرک زبان مورد نیاز در هر دانشگاه متفاوت است. بهترین راه این است که دانشجویان به سایت رسمی هر دانشگاه مراجعه کرده و شرایط و مدارک مورد نیاز را برای تحصیل در سوئد بررسی کنند.

ارسال مدارک

پس از انتخاب دانشگاه باید مدارک مورد نیاز را ارسال کنید تا توسط دانشگاه مربوطه بررسی شود. در صورتی مورد قبول واقع شدن در خواست نامه پذیرش از سوی دانشگاه برای شما نامه‌ای ارسال خواهد شد. این نامه پذیرش یکی از شروط دریافت ویزای تحصیلی است. مدارک مورد نیاز برای اپلای معمولا به صورت زیر می‌باشد.

  • فرم درخواست پذیرش به صورتت تکمیل شده
  • مدرک تحصیلی مقطع قبلی
  • مدرک زبان مورد نیاز
  • روزمه
  • انگیزه نامه تحصیل در سوئد
  • توصیه نامه از اساتید
  • پرداخت هزینه‌های مورد نیاز

دریافت ویزا

در این مرحله باید مدارک خود را به سفارت تحویل داده و درخواست ویزا کنید. برای تحصیل در سوئد باید مجوز اقامت داشته باشید. دریافت مجوز اقامت تقریبا ۳ ماه طول می‌کشد پس باید هرچه سریع‌تر برای آن اقدام نمایید.پس از مجوز اقامت و دریافت ویزا می‌توانید بلیت خود را تهیه کرده و به سوئد مهاجرت کنید.

هزینه تحصیل در سوئد

برای تحصیل در سوئد باید شهریه دانشگاه را پرداخت نمایید. دانشجویان بین المللی خارج از اتحادیه اروپا موظف به پرداخت شهریه هستند و تحصیل در سوئد برای آن‌ها رایگان نیست. میزان شهریه با توجه به مقطع درسی، رشته و دانشگاه متفاوت است. به طوری کلی می‌توان گفت که برای تحصیل در این کشور باید مبلغی در حدود ۸ هزار تا ۱۵ هزار یورو پرداخت نمایید.

هزینه زندگی در سوئد

علاوه بر پرداخت شهریه دانشگاه باید ماهانه هزینه‌های زندگی در این کشور را نیز پرداخت کنید. به طور کلی سوئد کشور گران قیمتی است و هزینه‌های زندگی بالا می‌باشد. اما با انتخاب شهر زندگی می‌توان این هزینه را تا حدی کاهش داد. شهرهای بزرگ و مرکزی مانند استکهام بسیار گران قیمت تر هستند.

برای مثال اجاره آپارتمان در شهر استکهلم ۸ هزار تا ۱۲ هزار کرون است اما در شهرهای دیگر این مبلغ ۱۵ تا ۳۰ درصد کاهش می‌یابد. اجاره خوابگاه در سوئد تقریبا ۴ هزار کرون می‌باشد و نسبت به اجاره آپارتمان اقتصادی تر است. خوابگاه‌ها در سوئد معمولا از امکانات بسیار زیادی برخوردارند. سایر هزینه‌های دیگر برای تحصیل در سوئد به شرح زیر هستند.

  • نان ۲ یورو
  • یک کیلو برنج ۲.۲۲ یورو
  • ۱۲ تخم مرغ ۲.۵۵ یورو
  • یک کیلو گوشت ۱۳ یورو
  • یک کیلو مرغ ۸.۶۵ یورو
  • یک کیلو پنیر ۷.۹۰ یورو
  • شیر ۱.۰۵ یورو
  • یک کیلو سیب زمینی و پیاز ۲ یورو
  • هزینه رفت و آمد ۷۴.۷۰ یورو (ماهانه)
  • اینترنت ۲۶.۵۰ یورو

خانواده میزبان در سوئد

یکی از راه‌های اقامت و کاهش هزینه‌های تحصیل در سوئد زندگی با خانواده‌های میزبان است. دانشجویان می‌توانند با مراجعه به سایت هوم استی سوئد از داوطلبان اجاره اتاق آگاه شده و برای زندگی با این خانواده‌ها اقدام نمایند.

برخی از این خانواده‌ها برای کمک به دانشجویان هزینه‌ای دریافت نمی‌‌کنند اما در مجموعه هزینه اجاره اتاق از خانواده‌های میزبان از تمامی روش‌های اجاره مسکن ارزان قیمت تر است. با زندگی در کنار خانواده‌های سوئدی می‌توانید به سرعت با فرهنگ و زبان این کشور نیز آشنا شوید.

دریافت بورسیه تحصیلی سوئد

همانطور که گفته شد هزینه تحصیل در سوئد برای دانشجویان بین المللی رایگان نیست اما دانشجویان با دریافت بورسیه‌های تحصیلی می‌توانند هزینه زندگی خود را کاهش دهند. دانشجویان ایرانی امکان استفاده از بورسیه‌های دانشگاهی را دارند. امکان دریافت بورسیه‌های دولتی تنها برای دانشجویان اتحادیه اروپا امکان دارد. برخی از انواع بورسیه‌های دانشگاهی به شرح زیر هستند.

کمک هزینه Blenkinge Institute of Technology: طبق این برنامه دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا می‌توانند از مزایای بورسیه استفاده کرده و تخفیف پنجاه درصدی برای شهریه دانشگاه خود دریافت نمایند.

بورسیه Boras: دانشجویان واجد شرایط با دریافت بورسیه این دانشگاه، می‌‌توانند 50 درصد شهریه خود را پرداخت کنند.

کمک هزینه IPOET Chalmers: دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا در حال تحصیل در سوئد مقطع ارشد دانشگاه چارلز می‌توانند با دریافت این بورسیه ۷۵ درصد از شهریه دانشگاه خود را پرداخت نمایند.

بورسیه دانشگاه Halmstad: بورسیه تحصیلی این دانشگاه به دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا اختصاص دارد و برای مقطع کارشناسی ارشد می‌باشد. این بورسیه ۵۰ درصد شهریه دانشگاه را شامل می‌شود.

کمک هزینه دانشگاه استکهلم‌: دانشجویان در حال تحصیل در این دانشگاه می‌توانند از بورسیه تحصیلی استفاده کرده و هزینه‌های تحصیل خود را پرداخت نمایند.

بیمه درمانی دانشجویی سوئد

برای دریافت ویزای تحصیل در سوئد باید حتما بیمه درمانی داشته باشید. در مدت اقامت در این کشور ممکن است به خدمات درمانی احتیاج پیدا کنید و با توجه به گران بودن هزینه‌ها ضروری است که بیمه درمانی داشته باشید تا هزینه خدمات تحت پوشش بیمه قرار گیرد.

برای دریافت بیمه درمانی باید در سریع‌ترین زمان پس از ورود به سوئد برای آن درخواست دهید چراکه که ممکن است رسیدگی به درخواست شما کمی طول بکشد. هزینه بیمه درمانی با توجه به خدمات و مدت اعتبار متفاوت است اما به طور کلی از ۳۰ یورو ماهانه شروع می‌شود.

کار دانشجویی حین تحصیل در سوئد

دولت سوئد این اجازه را به دانشجویان بین المللی داده است که به کار بپردازند و از این طریق هم تجربه کسب کرده و هم برای پرداخت هزینه‌های زندگی‌شان درآمد داشته باشند. در این کشور میزان ساعت مشخصی برای کار دانشجویی وجود ندارد و دانشجویان هیچ محدودیتی ندارند.

اما کار کردن در سوئد نباید با زمان‌های مطالعه دروس تداخل داشته باشد و آسیبی به وضعیت درسی دانشجو وارد نکند. با کار کردن در این کشور می‌توانید زبان سوئدی خود را تقویت کرده و با فرهنگ این کشور نیز بیش از پیش آشنا شوید. تسلط بیشتر بر زبان سوئدی در هنگام پیدا کردن شغل تخصصی پس از تحصیل در سوئد بسیار کمک کننده خواهد بود.

دریافت اقامت دائم سوئد

اکثر افرادی که برای تحصیل به کشورهای خارجی می‌روند، به دنبال اینند که پس از فارغ التحصیلی اقامت دائم دریافت کرده و در همان کشور به ادامه زندگی خود بپردازند. همانطور که گفته شد ویزای تحصیل در سوئد اعتبار یک ساله دارد و هر سال نیز قابل تمدید است. اما پس از فارغ التحصیلی دیگر اعتبار نخواهد داشت و دانشجویان باید به کشور خود بازگردند.

با این وجود سوئد این امکان را در نظر گرفته است تا دانشجویان بتوانند ۶ ماه در کشور بمانند و کاری برای خود پیدا کنند. برای استفاده از این ویزا باید مدتی قبل از فارغ التحصیلی اقدام نمایید تا بعدا با مشکل مواجه نشوید. در صورت پیدا کردن شغل می‌توانید ویزای کاری دریافت نمایید. ۵ سال پس از زندگی در کشور سوئد و پرداخت مالیات نیز می‌توانید برای اخذ تابعیت دائم درخواست کنید.

مشاوره تحصیل در سوئد

تحصیل در سوئد در مقاطع مختلف تحصیلی امکان پذیر است. متقاضیان می‌توانند با داشتن مدرک آیلتس یا تافل برای ثبت نام در دانشگاه‌های این کشور اقدام کنند. دانشجویان بین المللی برای هر ترم تحصیلی باید شهریه پرداخت کنند.

اما درصورت دریافت بورسیه تحصیلی هزینه‌ها تا حد زیادی کاهش می‌یابد. مهاجرت به یک کشور خارجی و تحصیل در آن مراحل و فرایندی دارد که طولانی است و برای افراد غیرمتخصص می‌تواند پیچیده و گیج کننده به نظر برسد.

بسیار دیده شده که افراد در مراحل دریافت ویزا و مهاجرت مورد کلاهبرداری قرار گرفته‌اند و یا به دلیل عدم اطلاع مدت زیادی معطل شده‌اند. به همین دلیل توصیه می‌شود که برای این کار بسیار مهم از مشاروان متخصص مشورت بگیرید. متخصصان مرکز مشاوره تلفنی دانتل کو در خدمت شما هستند تا یاری‌تان کرده و در این مسیر همراه شما باشند.

برای دریافت مشاوره در زمینه تحصیل در سوئد می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02191005066 تماس بگیرید.

سوالات متداول

آیا تحصیل در سوئد رایگان است؟

خیر دانشجویان بین المللی که خارج از اتحادیه اروپا هستند، برای تحصیل در این کشور باید شهریه پرداخت نمایند. با دریافت بورسیه تحصیلی می‌توان هزینه‌های تحصیل را کاهش داد.

آیا تحصیل در سوئد به زبان انگلیسی امکان پذیر است؟

بله دانشگاه‌های سوئد اکثرا به زبان انگلیسی نیز دانشجو پذیرش می‌کنند. البته زبان برخی از دانشگاه‌ها سوئدی است و باید قبل از مهاجرت از زبان دانشگاه مورد نظر اطمینان حاصل کرد.

آیا در حین تحصیل اجازه کار داده می‌شود؟

بله دانشجویان بین المللی می‌توانند در سوئد کار کرده و از این طریق هزینه تحصیل و زندگی خود را پرداخت کنند. زمان مشخصی برای کار حین تحصیل مشخص نشده است اما کار کردن نباید مانع از درس خواندن دانشجو شود.

کانال تلگرام تحصیلی     

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره