تحصیل در خارجسایر موضوعات

تحصیل در مالزی ۲۰۲۳

کانال تلگرام تحصیلی     

تحصیل در مالزی برای متقاضیان مهاجرت به کشورهای خارجی یک گزینه بسیار مناسب است. این کشور از سیستم آموزشی بسیار خوبی برخوردار است و به دلیل رشد بسیار زیاد در سال‌های گذشته امکانات رفاهی نیز در سطح عالی قرار دارد. با تحصیل در این کشور و دریافت مدرک دانشگاهی، افراد می‌توانند برای مهاجرت به کشورهای دیگر اقدام کنند. تحصیل در مالزی در رشته‌های مختلف امکان پذیر است و هریک شرایط خود را دارد. برای کسب اطلاع از شرایط و ضوابط تحصیل در کشور مالزی این مقاله را تا انتها مطالعه نمایید. 

 

تحصیل در مالزی

در سال‌های گذشته تعداد دانشجویان مهاجر در کشور مالزی به صورت چشم گیری افزایش یافته است. بسیاری از دانشجویان تصمیم می‌گیرند که در دانشگاه‌های این کشور ادامه تحصیل دهند چراکه سیستم آموزشی قوی و مدرک معتبری دارد. همچنین محیط مهاجر پذیر کشور مالزی نیز باعث می‌شود تا دانشجویان کمتر نگران مشکلات فرهنگی باشند. هزینه نسبتا پایین تحصیل در مالزی و امکانات عالی نیز دلیل مهمی برای ادامه تحصیل در این کشور محسوب می‌شود.

 

مزایای تحصیل در مالزی

 

آمار زیاد و رو به رشد مهاجران تحصیلی به این کشور نشان دهنده مزایای تحصیل در مالزی است. در هنگام تصمیم گیری برای مهاجرت و انتخاب مقصد اطلاع از مزایای تحصیل در مالزی می‌تواند کمک کننده باشد. برخی از این مزایا به شرح زیر هستند.

 

تحصیل در مالزی | سیستم آموزشی قوی و با کیفیت

آموزش در کشور مالزی از کیفیت بسیار عالی برخوردار است. دانشگاه‌های این کشور می‌توانند در سطح دانشگاه‌های برتر در سطح جهان قرار گیرند. در سال‌های اخیر مالزی تلاش زیادی کرده است تا سیستم آموزشی خود را با استاندارهای جهانی هماهنگ کند. برخی از دانشگاه‌های متمرکز بر رشته‌های مهندسی و کامپیوتر از رنکینگ بسیار بالایی برخوردارند و در لیست 100 دانشگاه برتر جهان قرار گرفته‌اند.

 

اعتبار مدارک دانشگاه‌های مالزی

مالزی با کشورهای اروپایی ارتباط بسیار خوبی دارد و در زمینه آموزش با برخی کشورها مشارکت می‌کند. برخی از دانشگاه‌های اروپایی همچون اسپانیا و انگلیس دارای شعبه در کشور مالزی هستند. استاندارهای بالای آموزشی و تحصیل در مالزی باعث شده تا کشورهای دیگر مدارک دانشگاه‌های آن را تایید کرده و به رسمیت بشناسند.

 

پایین بودن هزینه تحصیل در مالزی

هزینه زندگی یکی از مهم‌ترین چالش‌های مهاجرت به کشورهای خارجی است. از مهم‌ترین مزایای تحصیل در مالزی می‌توان به پایین بودن هزینه‌های تحصیل و زندگی در این کشور اشاره کرد. این هزینه نسبت به کشورهایی همچون آمریکا، انگلیس، فرانسه و کانادا بسیار کمتر است اما در عین حال کیفیت زندگی بالاست.

 

کشوری امن و آرام

مالزی کشوری با امنیت بسیار بالاست. در این کشور نرخ جرم بسیار پایین است و مردم با آرامش به زندگی خود می‌پردازند. دانشجویان در طول دروان تحصیل در مالزی و در کنار مردم مهربان و مهمان نواز این کشور می‌توانند دوران بسیار لذت بخشی را تجربه کنند.

 

شرایط تحصیل در مالزی

برای تحصیل در دانشگاه‌های مالزی باید شرایطی را دارا باشید. هر دانشگاه شرایط اختصاصی خود را دارد اما به طور کلی برخی شرایط عمومی وجود دارد که متقاضایان بایستی آن‌ها را دارا باشند. داشتن مدرک تحصیلی حداقل دیپلم به صورت ترجمه شده اولین شرط برای تحصیل در این کشور است. متقاضیان باید از یکی از دانشگاه‌های مالزی نامه پذیرش دریافت کرده باشند.

حداقل معدل برای پذیرش در دانشگاه 14 است اما برای برخی از رشته‌ها همچون پزشکی نیز معدل باید حداقل 17 باشد. دانشجویان از سنین 17 تا 35 سالگی امکان تحصیل در مالزی را دارند که البته با توجه به مقطع تحصیلی شرط سنی متفاوت می‌باشد. داشتن مدرک زبان انگلیسی آیلتس با نمره حداقل 5 برای تحصیل در مقطع کارشناسی اجباری است.

 

نحوه دریافت ویزای تحصیلی مالزی

برای دریافت ویزای تحصیلی باید در مرحله اول مدارک خود را برای دانشگاه های معتبر مالزی ارسال کنید تا یک نامه پذیرش از دانشگاه دریافت نمایید. پس از دریافت نامه پذیرش باید مدارک خود را به همراه نامه قبولی در دانشگاه به سفارت تحویل دهید و درخواست ویزا کنید. سفارت مدارک را بررسی کرده و در صورت کامل بودن مدارک و واجد شرایط بودن متقاضی، ویزای تحصیلی صادر می‌شود. مدارک مورد نیاز برای درخواست ویزای تحصیل در مالزی به شرح زیر هستند.

✅نامه پذیرش در دانشگاه

✅مدرک زبان انگلیسی

✅عکس گرفته شده در سال جدید

✅پاسپورت دارای اعتبار

✅آخرین مدرک تحصیلی و ریز نمرات به صورت ترجمه شده

✅برگه سلامت پزشکی

✅مدرک اثبات توانایی مالی برای پرداخت هزینه‌های تحصیل در مالزی

✅بیمه درمانی مالزی

✅فیش پرداخت هزینه‌های ویزا

 

تحصیل در مدارس مالزی

مدارس مالزی شامل دو مقطع ابتدایی و دبیرستان می‌شوند. دانش آموزان از 6 تا 11 سالگی در ابتدایی و تا 16 سالگی در دبیرستان تحصیل خواهند کرد. پس از پایان دبیرستان دانش آموزان می‌توانند برای تحصیل در دانشگاه اقدام کنند. مراحل ثبت نام در مدارس و تحصیل در مالزی به شرح زیر می‌باشد.

✅ارسال مدارک مورد نیاز به مدرسه مورد نظر

✅تعیین زمان برای شرکت در آزمون تعیین سطح

✅شرکت در جلسه آزمون تعیین سطح

✅حضور در مدرسه و تحویل مدارک به ثبت نام نهایی

✅پرداخت هزینه‌های تحصیل در مالزی

آزمون تعیین سطح شامل دروس ریاضی و زبان می‌شود و داوطلبان برای ثبت نام در مدرسه باید نمره قابل قبولی در این آزمون به دست آورند. اگر سطح زبان پایین تر از حد نصاب باشد، دانش آموز می‌تواند در مدرسه ثبت نام کند و سپس در دوره‌های آموزشی شرکت نمایند. آزمون تعیین سطح به صورت آنلاین انجام می‌شود.

از مدارک مورد نیاز برای ثبت نام در مدرسه و تحصیل در مالزی می‌توان به عکس، پاسپورت، پاسپورت والدین، کارنامه تحصیلی سه سال گذشته و سند ازدواج یا طلاق والدین به صورت ترجمه شده اشاره کرد. دانش آموزان برای تحصیل در این مدارس در صورت عدم حضور والدین در مالزی باید در مدارس شبانه روزی ثبت نام کنند. مدارس شبانه روز شهریه پرداز هستند.

 

تحصیل در مالزی در مقطع کارشناسی

کارشناسی اولین مقطع تحصیلی آکادمیک در مالزی است. تحصیل در این مقطع یک دوره 3 تا 5 ساله است و دانشجویان در این مدت موظف به گذراندن 120 واحد درسی هستند. هزینه تحصیل در این مقطع با توجه به دانشگاه و رشته درسی متفاوت است.

اما به طور میانگین می‌توان گفت شهریه دانشگاه در این مقطع در حدود 2400 تا 4800 دلار می‌باشد. هزینه تحصیل در مالزی در کارشناسی نسبت به سایر مقاطع کمتر می‌باشد. نوع مدرک تحصیلی کارشناسی را رشته تحصیلی تعیین می‌کند. برای مثال مدرک رشته‌هایی همچون علوم انسانی، ریاضی، علوم بازرگانی و علوم طبیعی (BSc) می‌باشد.

 

تحصیل در مالزی در مقطع کارشناسی ارشد

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد به طور معمول یک تا دو سال به طول می‌انجامد. البته در برخی رشته‌ها مدت زمان تحصیل در مالزی در مقطع ارشد طولانی تر است. شرایط پذیرش دانشجو در مقطع ارشد با توجه به دانشگاه‌ و رشته درسی متفاوت است. اما به طور کلی برای ثبت نام در این مقطع باید مدرک کارشناسی مرتبط به معدل حداقل 15 داشته باشید.

داشتن مدرک آیلتس با نمره حداقل 5 نیز برای پذیرش در این مقطع الزامی است. برای شهریه دانشگاه به طور میانگین باید 7 تا 15 هزار رینگیت پرداخت کنید. دانشگاه‌های خصوصی شهریه بیشتری نسبت به دانشگاه‌های دولتی دارند اما امکانات آن‌ها نیز در سطح بهتری قرار دارد.

 

تحصیل در مالزی در مقطع دکتری

دکتری آخرین مقطع تحصیل در مالزی است. در این مقطع تمرکز بر روی کارهای تحقیقاتی است و مالزی با محیط علمی و پژوهشی بسیار غنی در زمینه تحقیقات حرف زیادی برای گفتن دارد. با تحصیل در دانشگاه‌های این کشور می‌توانید تحقیقات خود را به نحو عالی پیش ببرید. مقطع دکتری یک دوره 3 تا 5 ساله است. برای پذیرش در این مقطع باید معدل ارشد حداقل 15 و مدرک آیلتس حداقل 6 باشد. شهریه مقطع دکتری به طور میانگین 7 تا 12 هزار رینگین می‌باشد. توجه داشته باشید که برای تحصیل در برخی رشته‌ها مثل مدیریت باید در آزمون‌هایی همچون  GRE یا GMAT شرکت کنید.

 

رشته های محبوب برای تحصیل در مالزی

برخی از رشته‌ها در بین دانشجویان بسیار محبوب هستند. رشته‌های علوم پزشکی جز رشته‌های بسیار محبوب‌اند که در دانشگاه‌های مالزی امکان تحصیل در آن‌ها وجود دارد. از سوی دیگر مالزی در رشته‌های مهندسی حرف زیادی برای گفتن دارد و دانشجویان با تحصیل در این رشته‌ها می‌توانند سطح جدیدی از آموزش را تجربه کنند.

 

تحصیل پزشکی در مالزی

همانطور که گفته شد رشته‌های علوم پزشکی جز محبوب ترین و پرطرفدارترین رشته‌های درسی هستند. در مالزی امکان تحصیل در این رشته‌ها وجود دارد. شرایط تحصیل پزشکی در دانشگاه‌ها متفاوت است. متقاضیان برای اطلاع از نحوه پذیرش و تحصیل در مالزی باید به سایت هر دانشگاه مراجعه نمایند. رشته‌های پزشکی جز گران قیمت ترین رشته‌ها برای تحصیل در مالزی هستند و شهریه آن‌ها 3 تا 6 هزار دلار در سال می‌باشد. تحصیل پزشکی در مالزی 5 تا 6 سال به طول می‌انجامد.  برای تحصیل در برخی دانشگاه‌های پزشکی باید ابتدا در آزمون Malaysian Medical Entrance Test شرکت کنید.

 

مهندسی نفت

با توجه به فعالیت شعبه‌های بین المللی نفت در مالزی، موقعیت‌های شغلی خوبی برای فارغ التحصیلان این حوزه فراهم است. دانشگاه‌ها اهمیت زیادی به این رشته می‌دهند و برنامه‌های درسی بسیار قوی به دانشجویان ارائه می‌کنند.

 

فناوری اطلاعات

در سال‌های گذشته مالزی پیشرفت بسیار زیادی در حوزه فناوری اطلاعات داشته و به یکی از کشورهای قدرتمند در این زمینه تبدیل شده است. تحصیل در مالزی در رشته فناوری اطلاعات بسیار محبوب و پرطرفدار است و دانشگاه‌ها نیز تمرکز زیادی برای این حوزه دارند.

 

بهترین دانشگاه های مالزی

همانطور که گفته شد مالزی دانشگاه‌های زیادی دارد که برخی از آن‌ها رنکینگ بسیار خوبی دارند و در در لیست بهترین دانشگاه‌های جهان قرار گرفته‌اند. علاوه بر این برخی از دانشگاه‌های اروپایی در مالزی شعبه پردیس دارند و دانشجویان بین المللی می‌توانند به تحصیل در این دانشگاه‌ها ( ناتینگهام، بریتانیا و دانشگاه موتاش استرالیا) بپردازند. بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل در مالزی به شرح زیر هستند.

✅دانشگاه مالایا

✅کبانگسان مالزی

✅پوترا مالیا

✅دانشگاه علوم مالزی

✅دانشگاه تکنولوژی مالزی

✅دانشگاه ملی مالزی

✅تونکو عبدالرحمن

 

زبان تحصیل در مالزی

زبان رسمی مردم مالزی مالایی است اما زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم این کشور به صورت گسترده استفاده می‌شود. مالزی در گذشته جز مستعمره‌های انگلیس بوده است. به همین دلیل مردم به این زبان تسلط کافی دارند و مهاجران برقراری ارتباط مشکلی نخواهند داشت. اکثر دانشگاه‌های مالزی دانشجویان بین المللی را به زبان انگلیسی پذیرش می‌کنند. همچنین در این کشور دوره‌های زبان انگلیسی برگزار می‌شود و دانشجویان با شرکت در آن‌ها می‌توانند مهارت خود در زبان را افزایش دهند و به تحصیل در مالزی بپردازند.

 

هزینه تحصیل در مالزی

هزینه مهاجرت و تحصیل یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها برای متقاضیان مهاجرت است.  میزان هزینه تحصیل در مالزی نسبت به کشورهای اروپایی ارزان تر است و افراد می‌توانند با صرف هزینه کمتر در کشوری با سیستم آموزشی قوی وامکانات رفاهی به تحصیل بپردازند.

همانطور گه گفته شد پردیس‌ دانشگاه‌هایی مثل انگلیس و اسپانیا در مالزی فعال است. برای تحصیل در این کشورها باید هزینه‌ای در حدود 14 هزار پوند پرداخت کنید اما در کشور مالزی این مبلغ به 7 هزار پوند کاهش می‌یابد. علاوه بر هزینه تحصیل در مالزی دانشجویان باید هزینه زندگی در این کشور را نیز پرداخت کنند.

به طور کلی هزینه زندگی دانشجویی در مالزی در حدود 270 دلار در ماه می‌باشد. البته هزینه زندگی در شهری مانند کوالالامپور بیشتر است و دانشجو باید در حدود 550 دلار ماهانه پرداخت کند. میانگین هزینه‌های زندگی و تحصیل در مالزی به شرح زیر می‌باشد. 

✅اجاره آپارتمان یک خوابه (مرکز شهر) 500 دلار

✅اجاره آپارتمان یک خوابه (حومه شهر) 230 دلار

✅2 وعده غذا در رستوران 20 دلار

✅یک لیتر شیر 1.65 دلار

✅یک کیلو برنج 1.10 دلار

✅12 عدد تخم مرغ 1.50 دلار

✅یک کیلو پنیر 11.60 دلار

✅یک کیلو سیب زمینی 0.95 دلار

✅هزینه تاکسی (یک کیلومتر) 0.75 دلار

✅بلیط یک طرفه 0.75 دلار

✅اینترنت 30 دلار

 

تحصیل در مالزی | دریافت بورسیه تحصیلی

در کشور مالزی امکان دریافت بورسیه‌های تحصیلی مختلف وجود دارد. دانشجویان در حال تحصیل در مالزی می‌توانند با دریافت بورسیه هزینه‌های خود را کاهش دهند. بورسیه برای دانشجویان بسیار مهم است چراکه با دریافت برخی از آن‌ها هزینه تحصیل تا حد بسیار زیادی کاهش می‌یابد و به مبلغی ناچیز تبدیل می‌شود.

در هر مقطع تحصیلی بورسیه‌های مختلفی ارائه می‌شود و دانشجویان بایستی با توجه به شرایط خود برای دریافت هر یک از آن‌ها اقدام کنند. بورسیه معمولا به افرادی داده می‌شود که روزمه تحصیلی قوی داشته باشند و دانشگاه محل تحصیل قبلی آن‌ها از اعتبار بالایی برخوردار باشد. بالا بودن نمره مدرک زبان نیز شانس دریافت بورسیه را افزایش می‌دهد.

برای دریافت بورسیه شرط سنی وجود دارد. دانشجویان ارشد باید حداکثر 40 و دانشجویان دکتری حداقل 45 سال سن داشته باشند. با توجه به تقاضای بسیار زیادی برای دریافت بورسیه تحصیل در مالزی بهتر است که برای افزایش شانس خود از مشاوران متخصص در این حوزه مشورت بگیرید. متخصصان مجموعه دانتل کو می‌توانند در این زمینه شما را یاری کنند. 

برای عضویت در کانال اطلاع رسانی می توانید بر روی متن کانال تلگرام مشاوره تحصیلی کلیک کنید و یا در سرچ تلگرام عبارت ” مشاوره تحصیلی دانتل کو ” بنویسید و عضو شوید. 

 

بیمه درمانی دانشجویی مالزی

داشتن بیمه درمانی برای دانشجویان در حال تحصیل در مالزی الزامی است. در هنگم ثبت نام دانشگاه باید هزینه‌ای در حدود 250 تا 350 رینگیت پرداخت کرده و بیمه درمانی خریداری کنید. خدمات درمانی از اهمیت بسیار زیادی برخوردارند و با توجه به گران بودن این خدمات بسیار مهم است که افراد با بیمه قرارداد داشته باشند تا در صورت لزوم با مشکل مواجه نشوند. لازم به ذکر است که هزینه خدمات درمانی با کارت دانشجویی ارزان‌تر می‌شود. 

 

کار حین تحصیل در مالزی

یکی از پرتکرار ترین سوالات متقاضیان مربوط به کار حین تحصیل در مالزی است. در این کشور افراد با داشتن ویزای دانشجویی می‌توانند به کار پاره وقت برای 20 ساعت در هفته بپردازند. در ایام تعطیل دانشجو می‌تواند به صورت تمام وقت کار کند. برای کار کردن دانشجو باید از اداره مهاجرت مجوز دریافت کند. در حین تحصیل اشتغال به برخی شغل‌ها برای دانشجویان غیر مجاز است. از شغل‌های غیر مجاز می‌توان به صندوق داری، خوانندگی، نوازندگی، مهمانداری هتل و ماساژور اشاره کرد. 

 

فرصت های شغلی بعد از فارغ التحصیلی

بسیاری از دانشجویان ترجیح می‌دهند که پس از فارغ التحصیلی در مالزی شغلی برای خود پیدا کنند. با توجه به صنعتی بودن مالزی موقعیت‌های شغلی متعددی در این کشور وجود دارد. از بهترین موقعیت‌های شغلی پس از تحصیل در مالزی می‌توان به صنعت فناوری اطلاعات، گردشگری، حوزه مهندسی، علوم پزشکی، امور مالی و بانکداری و… اشاره کرد.

برای پیدا کردن شغل می‌توانید به صورت اینترنتی در سایت‌های مربوط به استخدام جستجو کنید. شرکت‌های کارآموزی نیز گزینه خوبی برای شروع کار در مالزی هستند. برای پیدا کردن کار در مالزی سعی کنید در رویدادهای مربوط به رشته خود شرکت کنید تا موقعیت‌های شغلی متعدد را بسنجید و مهارت خود را به کارفرمایان نشان دهید. 

 

دریافت اقامت دائم مالزی

اکثر افرادی که به کشورهای خارجی مهاجرت می‌کنند، قصد دارند که پس از پایان تحصیل در این کشور بمانند و به زندگی بپردازند. مهاجران در حال تحصیل در مالزی نیز این قانون مستثنی نیستند. پس از فارغ التحصیلی امکان ماندن در مالزی وجود ندارد و افراد باید برای ویزای جستجو کار درخواست داده و از این طریق برای یک سال در مالزی بمانند.

برای دریافت ویزای کاری مالزی باید یک جاب آفر دریافت کنید. البته در مالزی اولویت با افراد مالایی است و مهاجران با سختی زیادی می‌توانند برای خود کار پیدا کنند. در صورت دریافت کار نیز با 10 سال ماندن در مالزی و تسلط کامل بر زبان مالایی امکان دریافت اقامت دائم وجود دارد.

توجه داشته باشید که مالزی در زمینه اعطا اقامت دائم و تابعیت بسیار سخت گیر است و معمولا مهاجران موفق به دریافت اقامت نمی‌شوند. به همین دلیل مالزی به عنوان یک سکوی پرش توصیه می‌شود. یعنی بهتر است دانشجویان پس از فارغ التحصیلی برای کار و اقامت دائم به دیگر کشورها مهاجرت کنند. 

 

مشاوره تحصیل در مالزی

ما‌لزی سیستم آموزشی قوی دارد و در تمام مقاطع تحصیلی از مدرسه تا دکتری دانشجو پذیرش می‌کند. زبان تحصیل در مالزی انگلیسی است و متقاضیان با داشتن مدرک آیلتس 5 تا 6 می‌توانند در دانشگاه‌های این کشور مشغول تحصیل شوند. هزینه تحصیل در مالزی نسبت به کشورهای اروپایی بسیار ارزان تر است. 

دریافت ویزای تحصیلی مالزی شرایط و مراحلی دارد. در صورت عدم آگاهی از روند صحیح دریافت ویزا ممکن است مشکلات جدی در این روند به وجود بیاید. بسیار دیده شده که متقاضیان به دلیل عدم آگاهی مدت زیادی مسیر اشتباه رفته‌اند و با ضررهای مالی زیاد مواجه شده‌اند.

برای جلوگیری از این مشکلات بهتر است از متخصصان این حوزه کمک بگیرید. متخصصان و مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل کو در خدمت شما هستند تا یاری‌تان کرده و در این مسیر همراه شما باشند. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تحصیل در مالزی می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02191005066 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

  1. زبان مورد نیاز برای تحصیل در مالزی چیست؟

    زبان رسمی ما‌لزی مالایی است اما به دلیل استفاده گسترده از زبان انگلیسی دانشجویان می‌توانند با مدرک آیلتس برای تحصیل در این کشور اقدام کنند. 

  2. آیا امکان تحصیل در ما‌لزی به صورت رایگان وجود دارد؟

    خیر تمامی دانشگاه‌های مالزی شهریه پرداز هستند اما با دریافت بورسیه تحصیلی می‌‌توان هزینه‌ها را تا حد زیادی کاهش داد. 

  3. پس از فارغ التحصیلی می‌توان اقامت دائم مالزی را به دست آورد؟

    در صورت پیدا کردن کار در یک مهلت یک ساله می‌توان ویزای کاری دریافت کرد. با 10 سال کار در این کشور امکان دریافت اقامت دائم را خواهید داشت. 

کانال تلگرام تحصیلی     

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره