دکتریانتخاب رشته و مصاحبه آزمون دکتری

تاثیر مقاله در مصاحبه دکتری

کانال تلگرام تحصیلی     

تاثیر مقاله در مصاحبه دکتری چیست؟ برخورداری از یک رزومه پژوهشی قوی به داوطلبان آزمون دکتری کمک می کند تا بتوانند با دست پرتر در جلسه مصاحبه دکتری شرکت کنند و نمره بالاتری کسب کنند. داوطلبان می توانند برای ایجاد یک رزومه قوی جهت شرکت در مصاحبه دکتری، اقدام به نوشتن مقالات علمی – پژوهشی، علمی – ترویجی و همایشی نمایند و آن ها را در مجلات معتبری به چاپ برسانند. لازم به ذکر می باشد که تاثیر مقاله در مصاحبه دکتری و امتیازی که به آن تعلق می گیرد، به نوع مقاله و همینطور اعتبار مجله ای که در آن منتشر شده است، وابسته می باشد. در ادامه این مقاله اطلاعات تکمیلی پیرامون تاثیر مقاله در مصاحبه دکتری ارائه شده است.

تاثیر مقاله در مصاحبه دکتری

داوطلبانی که علاقه مند به تحصیل در مقطع دکتری هستند، برای کسب آمادگی جهت شرکت در این آزمون، باید علاوه بر اینکه خود را برای شرکت در آزمون کتبی و شفاهی آماده کنند، باید از آمادگی لازم برای شرکت در مرحله مصاحبه دکتری نیز برخوردار باشند.

مصاحبه دکتری در پذیرش نهایی داوطلبانی که پذیرش آموزشی-پژوهشی را انتخاب می کنند، تا 50 درصد تاثیر گذار می باشد که نشان دهنده اهمیت بالای مرحله مصاحبه می باشد. بنابراین متقاضیان ضمن کسب آمادگی برای شرکت در آزمون کتبی، باید تمام تلاش خود را برای کسب امتیاز لازم جهت شرکت در مرحله مصاحبه دکتری نیز داشته باشند.

یکی از موضوعاتی که به کسب امتیاز در جلسه مصاحبه دکتری کمک می کند، داشتن مقاله است. به همین دلیل توصیه می شود که افرادی که قصد شرکت در مصاحبه دکتری را دارند، اطلاعات بیشتری در رابطه باتاثیر مقاله در مصاحبه دکتری دارد، جمع آوری کنند تا بتوانند با آماده کردن چندین مقاله و انتشار آن در مجله های معتبر داخلی و خارجی، امتیاز این مرحله را نیز کسب کنند.

اعمال تاثیر مقاله در مصاحبه دکتری چگونه است؟

بسیاری از دانشجویان و فارغ التحصیلان در مقطع کارشناسی ارشد که در زمینه های مرتبط با رشته تحصیلی خود، پژوهش کرده اند؛ به منظور پربار تر کردن رزومه خود می توانند پژوهش هایی انجام شده در طول دوران تحصیل را به صورت مقالات علمی درآورند و آن ها را در مجلات، کنفرانس ها و … منتشر کنند.

در نظر داشته باشید که در مصاحبه دکتری، بخش زیادی از نمره مصاحبه دکتری به فعالیت های پژوهشی داوطلبان اختصاص داده می شود؛ نگارش و چاپ مقالات علمی تاثیر بسیاری زیادی در موفقیت داوطلبان در مرحله مصاحبه دکتری خواهد داشت. البته لازم به ذکر است که مقالات علمی خود دارای انواع مختلفی هستند که به هر یک امتیاز متفاوتی تعلق می گیرد. در ادامه پیرامون تاثیر مقاله در مصاحبه دکتری برای انواع مقالات توضیحاتی را آورده ایم :

مقاله علمی – پژوهشی

مقالات علمی – پژوهشی با موضوعی که ارائه دهنده ایده ای جدید باشد و هدف آن نوآوری در حل مسئله های علمی باشد، نوشته می شود.

نویسنده مقالات علمی – پژوهشی سعی می کند که تحقیقاتی که بر روی موضوع صورت گرفته را توسعه دهد و یا موضوع را از نگاهی دیگر بررسی کند و در نهایت نتیجه تحقیقات و پژوهش های خود را در قالب مقاله منتشر کرده و در اختیار دیگران قرار دهد.

در صورتی که محققان موضوع علمی را انتخاب کنند که از پیش تحقیقاتی بر روی آن صورت نگرفته است، سعی می کنند از داده های خام استفاده کنند و سپس مقاله علمی را بر اساس این داده ها و اطلاعات تفسیر کنند. در این مقالات تمرکز بر روی رفع مشکلی خاص است که قبلا هیچ محققی برای آن راه حلی پیدا نکرده است و یا راه حل هایی که برای آن ارائه شده است، شک برانگیز می باشند و نیازمند بررسی های بیشتر هستند.

تاثیر مقاله در مصاحبه دکتری | مقاله علمی – ترویجی

در مقالات علمی – ترویجی هدف نویسنده این نیست که ایده جدیدی ارائه دهد؛ هدف این نوع از مقالات این است که تحقیقات و مقالات پیشین در یک موضوع تخصصی بررسی شود و بر روی آن مطالعه گردد و نتایج به صورت مقاله منتشر شود.

بنابراین نویسندگان مقالات علمی – ترویجی نتایج و داده های موجود در مقالاتی که پیش تر توسط محققان دیگری منتشر شده اند را جمع آوری می کنند و به صورت یک مقاله جامع منتشر می کنند.

مقالات همایشی (کنفرانسی)

هدف از برگزاری همایش ها و کنفرانس های داخل و خارج کشور، این است که به روز ترین بحث های علمی مطرح گردد و در مورد موضوعات پژوهشی تبادل نظر صورت بگیرید.

محققان می توانند در صورت داشتن ایده، آن را به صورت یک مقاله کنفرانسی چاپ کنند و آن را در همایش های مختلف ارائه دهند.

از آنجایی که برای مقالات کنفرانسی جزئیات یک پژوهش مورد بررسی قرار نمی گیرد و یا نویسنده اقدام به جمع آوری تحقیقات قبلی نمی کند، برای این نوع از مقالات در مصاحبه دکتری، امتیاز پایین تری نسبت به مقالات علمی – پژوهشی و علمی – ترویجی در نظر گرفته شده است.

محاسبه تاثیر مقاله در مصاحبه دکتری

برای بسیاری از متقاضیان آزمون دکتری، این سوال وجود دارد که تاثیر مقاله در محاسبه دکتری چگونه محاسبه می شود. بر اساس حدول محاسبه امتیازات پژوهشی در مصاحبه دکتری، در صورتی که متقاضیان رزومه پرباری داشته باشند، می توانند حداکثر 40 امتیاز را در این مرحله کسب کنند. 

رزومه پژوهشی که در مصاحبه دکتری بررسی می شود شامل انواع مقالات، گواهی ثبت اختراع، کتاب های تالیف یا ترجمه شده مرتبط با رشته های تحصیلی، پایان نامه و … می باشد.

جزئیات مرتبط با محاسبه امتیازات پژوهشی بر اساس نوع فعالیت، تاثیر مقاله در مصاحبه دکتری و نحوه ارزیابی و همینطور امتیازی که به هر یک تعلق می گیرد، در جدول زیر آورده شده است:

ردیف نوع فعالیت حداکثر امتیاز نحوه ارزیابی
1 مقالات علمی – پژوهشی (داخلی و خارجی) مرتبط با رشته تحصیلی داوطلب 22 امتیاز بر اساس آیین نامه ارتقاء به ازای هر مقاله تا 7 امتیاز 

گواهی ثبت اختراع مورد تایید سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران

  • گواهی ثبت اختراع بین المللی تا 7
  • گواهی ثبت اختراع داخلی تا 5 امتیاز
برگزیدگان در جشنواره های علمی معتبر
  • برگزیدگان در جشنواره های علمی معتبر داخلی تا 3
  • برگزیدگان در جشنواره های علمی معتبر خارجی تا 7 امتیاز
2 مقالات علمی – ترویجی مرتبط با رشته تحصیلی داوطلب 6 امتیاز
  • بر اساس آیین نامه ارتقاء هر مقاله تا 2 امتیاز 
3 مقالات چاپ شده در کنفرانس های معتبر (داخلی یا خارجی) 4 امتیاز
  • مقالات چاپ شده در کنفرانس های معتبر خارجی تا 2
  • مقالات چاپ شده در کنفرانس های معتبر داخلی : 1 امتیاز
4 تالیف یا ترجمه کتاب مرتبط با رشته تحصیلی 4 امتیاز
5 کیفیت پایان نامه کارشناسی ارشد 4 امتیاز
  • عالی تا 4
  • بسیار خوب تا 2 امتیاز
جمع 40 امتیاز

بر اساس جدول فوق، سهم عمده امتیازات از کل امتیازات پژوهشی به مقاله اختصاص دارد و در میان مقالات نیز می توان گفت از بیشترین به کمترین امتیاز برای مقالات علمی – پژوهشی (داخلی و خارجی)، مقالات علمی – ترویجی و مقالات کنفرانسی در نظر گرفته شده است.

به دلیل امتیاز بالایی که به مقاله های علمی پژوهشی اختصاص داده شده است، بسیاری از داوطلبان در تلاش هستند که تا قبل از فرا رسیدن زمان مصاحبه دکتری، جهت انتشار مقالات علمی – پژوهشی که نوشته اند، از مجلات معتبر در جهان، پذیرش بگیرند تا بیشترین تاثیر مقاله در مصاحبه دکتری را کسب کنند.

اما فراموش نکنید که چاپ و نگارش مقالات علمی – پژوهشی کمی زمانبر و مشکل می باشد. به همین دلیل بسیار مهم است که داوطلبان علاوه بر این موضوع به دیگر موضوعات امتیاز آور در مصاحبه دکتری نیز توجه داشته باشند. توصیه می شود متقاضیان برای پربار کردن رزومه خود در همایش های داخلی شرکت کنند و یا علاوه بر استخراج مقاله از پایان نامه خود، پایان نامه خود را به صورت کتاب نیز چاپ نمایند.

مشاوره تاثیر مقاله در مصاحبه دکتری

علاوه بر نوع مقاله که در نحوه امتیاز دهی در مرحله مصاحبه دکتری تاثیر گذار می باشد، مجله ای که داوطلبان برای چاپ آن نیز پذیرفته می شوند، بسیار مهم می باشد. به طوری که هر چه مجله مورد نظر از جنبه علمی، رتبه بالاتری داشته باشد، به عبارتی اعتبار علمی نویسنده آن نیز بالاتر می رود و در نهایت رزومه پربار تر خواهد بود. از سویی دیگر وقتی مقاله ای در مجلات معتبر در جهان منتشر می شود، شانس دیده شدن آن بیشتر خواهد بود.

به همین دلیل برای مجلات معتبر در جهان نیز رتبه بندی در نظر گرفته شده است تا اینگونه مجلات معتبر از دیگر محله های معمولی تر جدا شوند. در میان نظام های رتبه بندی گوناگون، نظام ISI معتبرترین شاخص به شمار می رود؛ به همین دلیل مقالات ISI دارای سطح علمی بسیار بالایی هستند و در صورتی که مقاله داوطلب در این مجلات چاپ شود، می توانند نمره بالایی را در مرحله مصاحبه دکتری کسب کنند.

در صورتی که در زمینه تاثیر مقاله در مصاحبه دکتری سوالات بیشتری دارید، می توانید برای دریافت راهنمایی و دریافت پاسخ سوالات خود با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل در ارتباط باشید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تاثیر مقاله در مصاحبه دکتری می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 91005066-021 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول 

تاثیر مقاله در مصاحبه دکتری چقدر می باشد؟

بر اساس جدولی که در متن مقاله فوق ارائه شده است، بخش عمده امتیازات پژوهشی در مصاحبه دکتری به مقاله اختصاص دارد.

به چه مقالاتی در مصاحبه دکتری امتیاز تعلق می گیرد؟

به مقالات علمی – پژوهشی، علمی – ترویجی و همایشی در مصاحبه دکتری امتیاز تعلق می گیرد.

برای کسب امتیاز در مصاحبه دکتری چند مقاله نیاز است؟

برای کسب امتیاز در مصاحبه دکتری تعداد مشخصی مقاله مشخص نشده است و این موضوع با در نظر گرفتن سن داوطلب، مدت زمان گذشته از فارغ التحصیلی داوطلب و … وابسته به نظر اساتید و هیئت داوران مصاحبه کننده است.

کانال تلگرام تحصیلی     

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره