کنکور سراسریمشاوره کنکور سراسری

با دیپلم فنی چه رشته هایی می شه خوند

کانال تلگرام تحصیلی     

با دیپلم فنی چه رشته هایی می شه خوند؟ این سوال ممکن است برای اکثر دانش آموزان در حال تحصیل در هنرستان ها و یا فارغ التحصیلان رشته های فنی حرفه ای و کاردانش وجود داشته باشد. انتخاب رشته دانشگاهی و یا مقطع تحصیلی برای این دسته از دانش آموزان با محدودیت هایی همراه می باشد . داوطلبان باید متناسب با نظام آموزشی تحصیلی خود نسبت به انتخاب رشته اقدام کنند. در ادامه این مطلب سعی داریم به شرایط انتخاب رشته و مقطع تحصیلی داوطلبان با دیپلم فنی در نظام آموزشی جدید و قدیم بپردازیم و به سوال ” با دیپلم فنی چه رشته هایی می شه خوند ” پاسخ دهیم.

 

با دیپلم فنی چه رشته هایی می شه خوند

پس از اتمام دوره اول متوسطه دبیرستان، بسیاری از دانش آموزان به دلیل علاقه مندی به رشته های به جز رشته های نظری، تصمیم به ادامه تحصیل در رشته های فنی حرفه ای، کاردانش و تحصیل در هنرستان ها می گیرند. ازجمله محدودیت هایی که پس از فارغ التحصیلی برای این دسته از متقاضیان وجود دارد، ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلی بالاتر می باشد.

فارغ التحصیلان با دیپلم فنی هم می توانند با شرکت در کنکور کاردانی فنی حرفه ای و یا کنکور سراسری، در رشته های با آزمون شرکت کنند و وارد دانشگاه های سراسری و یا آزاد شوند. همینطور امکان انتخاب رشته و ثبت نام در رشته های بدون کنکور و بر اساس سوابق تحصیلی در دانشگاه های سراسری و آزاد نیز برای این دسته از داوطلبان وجود دارد.

فارغ التحصیلان با دیپلم فنی می توانند متناسب با شرایط و زمینه علاقه مندی خود، رشته ای که در دبیرستان داشته اند را در مقاطع تحصیلی بالاتر ادامه دهند و یا تغییر رشته دهند و در رشته های دیگری حتی از میان رشته های زیر گروه نظری انتخاب رشته کنند و برای تحصیل در رشته غیرمتجانس با مدرک دیپلم خود وارد دانشگاه شوند.

نکته ای که پیرامون ادامه تحصیل داوطلبان با دیپلم فنی وجود دارد، این است که برای ادامه تحصیل داوطلبان با مدرک دیپلم فنی نظام جدید و یا نظام قدیم، شرایط متفاوتی وجود دارد و به دلیل برخورداری از سنوات تحصیلی متفاوت، از شرایط متفاوتی نیز برخوردار هستند.

 

معرفی نظام های تحصیلی رشته های فنی حرفه ای و مقاطع تحصیلی

افرادی که فارغ التحصیل رشته های فنی حرفه ای و یا کاردانش می باشند، با توجه به نوع مدرک تحصیلی و زمان فارغ التحصیلی خود در سه گروه قرار می گیرند.

1️⃣ فارغ التحصیلان با دیپلم فنی از سال 1370 به قبل هستند و دارای دیپلم چهار ساله می باشند.

2️⃣ دسته دوم فارغ التحصیلان با دیپلم فنی نظام سالی واحدی _ ترمی قبل از سال 1398 می باشند و دارای دیپلم سه ساله هستند.

3️⃣ دسته سوم فارغ التحصیلان با دیپلم فنی نظام جدید 3 – 3 – 6 بعد از سال 1398 می باشند. 

آنچه که به عنوان تفاوت در میان این سه دسته وجود دارد، این است که فارغ التحصیلان نظام قدیم و نظام جدید پس از 12 سال تحصیل موفق به دریافت دیپلم فنی شده اند اما فارغ التحصیلان با مدرک دیپلم فنی نظام سالی واحدی / ترمی واحدی رشته های فنی حرفه ای و کار و دانش پس از 11 سال تحصیل مدرک دیپلم فنی خود را دریافت می کنند. لازم به ذکر است که مدرک پیش دانشگاهی برای هیچکدام از نظام های تحصیلی فوق تعریف نشده است.

تمامی این داوطلبان می توانند برای ادامه تحصیل وارد دانشگاه شوند. رشته های دانشگاهی برای فارغ التحصیلان دیپلم فنی در چهار مقطع تحصیلی کاردانی پیوسته، کاردانی ناپیوسته، کارشناسی پیوسته و کارشناسی ناپیوسته ارائه می شود. در ادامه بررسی می کنیم با دیپلم فنی چه رشته هایی می شه خوند.

 

مقطع کارشناسی پیوسته

کارشناسی پیوسته دوره تحصیلی چهار ساله می باشد. رشته های ارائه شده در این مقطع از رشته های ارائه شده در زیرگروه رشته های گروه نظری شامل رشته علوم ریاضی و فنی ، علوم تجربی، علوم انسانی، هنر و زبان های خارجه است. متقاضیان برای انتخاب رشته در این مقطع باید دارای مدارکی که در ادامه نامبرده ایم، باشند.

✅ دیپلم نظام قدیم چهارساله

✅ پیش دانشگاهی نظام سالی _ ترمی واحدی ( و یا کاردانی )

✅ دیپلم نظام جدید ( 3 – 3- 6 )

 

مقطع کاردانی ناپیوسته

کاردانی ناپیوسته دوره تحصیلی دو ساله می باشد. رشته های ارائه شده در این مقطع از رشته های ارائه شده در زیرگروه رشته های گروه نظری شامل رشته علوم ریاضی و فنی ، علوم تجربی، علوم انسانی، هنر و زبان های خارجه است. متقاضیان برای انتخاب رشته در این مقطع باید دارای مدارکی که در ادامه نامبرده ایم، باشند.

✅ دیپلم نظام قدیم چهارساله

✅ پیش دانشگاهی نظام سالی _ ترمی واحدی ( و یا کاردانی )

✅ دیپلم نظام جدید ( 3 – 3- 6 )

 

مقطع کاردانی پیوسته

کاردانی پیوسته دوره تحصیلی دو ساله می باشد. رشته های ارائه شده در این مقطع از رشته های ارائه شده در زیرگروه رشته های گروه فنی حرفه ای، کاردانش و هنری است. متقاضیان برای انتخاب رشته در این مقطع باید دارای مدارکی که در ادامه نامبرده ایم، باشند.

✅ دیپلم نظام قدیم چهارساله

✅ دیپلم نظام سالی _ترمی واحدی

✅ دیپلم نظام جدید ( 3 – 3- 6 ) رشته های کاردانش و فنی حرفه ای

 

مقطع کارشناسی ناپیوسته

کارشناسی ناپیوسته دوره تحصیلی دو ساله می باشد. رشته های ارائه شده در این مقطع از رشته های ارائه شده در زیرگروه رشته های گروه نظری شامل رشته علوم ریاضی و فنی ، علوم تجربی، علوم انسانی، هنر و زبان های خارجه است. متقاضیان برای انتخاب رشته در این مقطع باید دارای مدارکی که در ادامه نامبرده ایم، باشند.

✅ مدرک کاردانی پیوسته و یا ناپیوسته

با توجه به توضیحاتی که ارائه کردیم، دانش آموزان و فارغ التحصیلان با مدرک دیپلم می توانند در سه مقطع تحصیلی کاردانی پیوسته، کاردانی ناپیوسته و کارشناسی پیوسته اقدام کنند. 

داوطلبانی که جزو فارغ التحصیلان رشته های فنی هستند، می توانند در یکی از رشته های ارائه شده در زیرگروه رشته های نظری در مقاطع تحصیلی کارشناسی پیوسته و یا کاردانی ناپیوسته انتخاب رشته کرده و ادامه تحصیل دهند ولی اگر به دنبال ادامه تحصیل در رشته های فنی حرفه ای باشند، مجاز به تحصیل در مقطع کاردانی پیوسته ( فنی حرفه ای ) می باشند.

 

رشته های نظری که با دیپلم فنی می شه خوند

ادامه تحصیل در دو مقطع کاردانی ناپیوسته و کارشناسی پیوسته در رشته های ارائه شده در زیرگروه های رشته نظری، هم از طریق کنکور سراسری و هم به صورت بدون کنکور و بر اساس سوابق تحصیلی امکان پذیر می باشد.

داوطلبانی که دارای مدرک دیپلم فنی هستند، می توانند به شرط ارائه مدرک لازم، در تمامی رشته های نظری که به صورت بدون آزمون ارائه می شود، انتخاب رشته کرده و وارد دانشگاه شوند. یعنی این دسته از داوطلبان مجاز هستند هم در پذیرش بدون کنکور و بر اساس سوابق تحصیلی نام نویسی کنند و هم با شرکت در کنکور سراسری در رشته های با آزمون زیر گروه های نظری انتخاب رشته نمایند. در ادامه توضیحات بیشتری پیرامون آن ارائه کرده ایم.

 

شرکت در کنکور سراسری و انتخاب رشته های نظری با آزمون

همزمان با شروع مهلت ثبت نام در کنکور سراسری رشته های با آزمون زیر مجموعه رشته های نظری دفترچه ثبت نام کنکور 1401 منتشر می گردد. دسته ای از داوطلبان که قصد دارند در آزمون رشته های با ازمون رشته های نظری شرکت کنند، می توانند با مطالعه دفترچه نامبرده ضمن اطلاع از شرایط لازم، از رشته های ارائه شده نیز مطلع شوند و در صورتی که رشته مورد علاقه آن ها ارائه شده بود، اقدام به نام نویسی کنند.

داوطلبانی که دارای دیپلم فنی هستند، خب بدیهی است که با منابع و دروس امتحانی کنکور رشته های نظری نا آشنا باشند. اگر جزو فارغ التحصیلان رشته های فنی هستید برای شرکت در کنکور سراسری وکسب عنوان قبولی باید ضمن اطلاع از منابع مطالعاتی، آن ها را مطالعه کرده و به تسلط خوبی برسید. البته لازم است اشاره کنیم علاوه بر این مرحله، میزان تاثیر سوابق تحصیلی نیز برای این دسته از داوطلبان به صورت متفاوت تری محاسبه می شود.

داوطلبانی که دارای دیپلم فنی هستند می توانند در کنکور سراسری زیرگروه آزمایشی مورد نظر خود شرکت کنند و پس از کسب عنوان قبولی در یکی از مقاطع تحصیلی کارشناسی پیوسته و کاردانی ناپیوسته در دوره های مختلف دانشگاه های سراسری و آزاد ادامه تحصیل دهند.

 

شرکت در پذیرش صرفا بر اساس سوابق تحصیلی و انتخاب رشته های نظری بدون آزمون

با توجه به آخرین اطلاعیه های منتشر شده، 85 درصد از کد رشته محل های ارائه شده در دوره های مختلف دانشگاه های سراسری و آزاد به صورت بدون کنکور ارائه می شود. ثبت نام بدون کنکور و بر اساس سوابق تحصیلی در دانشگاه های سراسری و آزاد به صورت مجزا انجام می شود. رشته های ارائه شده در این مقطع مختص فارغ التحصیلان رشته های نظری می باشد اما فارغ التحصیلان رشته های فنی نیز مجاز به انتخاب آن ها می باشند.

داوطلبان با دیپلم فنی باید در نظر داشته باشند که میزان تاثیر سوابق تحصیلی در پذیرش بدون کنکور برای داوطلبان با مدارک تحصیلی متفاوت با یکدیگر فرق دارد. داوطلبانی که دارای مدرک تحصیلی مرتبط با رشته انتخابی شان هستند، شانس قبولی بیشتری برای قبولی دارند، چراکه ملاک و معیار پذیرش داوطلبان در این مرحله معدل مقطع قبلی آن ها می باشد که برای این دسته از داوطلبان معدل کل دیپلم آن ها در نظر گرفته می شود. 

متقاضیان باید در نظر داشته باشند هر چه معدل کل دیپلم آن ها بالاتر باشد، شانس قبولی بیشتری برای ورود به دانشگاه در رشته های بدون کنکور و بر اساس سوابق تحصیلی خواهند داشت.

 

رشته های فنی حرفه ای که با دیپلم فنی می شه خوند

بسیاری از فارغ التحصیلان با مدرک دیپلم علاقه مند به تحصیل در رشته های دانشگاهی مرتبط با رشته تحصیلی شان می باشند. این دسته از داوطلبان که متقاضی تحصیل در رشته های دانشگاهی فنی حرفه ای و کاردانش هستند، می توانند در رشته های بدون آزمون و یا با آزمون فققط در مقطع ” کاردانی پیوسته ” شرکت کنند.

بنابراین برای تحصیل در رشته همنام با مدرک دیپلم فنی، متقاضیان می توانند از میان رشته های بدون کنکور کاردانی و یا رشته های با آزمون دانشگاه فنی حرفه ای و غیر انتفاعی انتخاب رشته کرده و وارد دانشگاه شوند.

لازم به ذکر است که درپذیرش کاردانی پیوسته فنی حرفه ای، شرط تجانس وجود دارد که در دفترچه راهنمای کنکور کاردانی درج شده است و داوطلبان فقط مجاز به ادامه تحصیل در رشته همنام با رشته تحصیلی مقطع قبلی شان می باشند.

 

مشاوره با دیپلم فنی چه رشته هایی می شه خوند

دانشگاه آزاد اسلامی در تمامی رشته ها در مقطع کاردانی، دارای پذیرش بدون آزمون می باشد. دسته از داوطلبان با دیپلم فنی که قصد شرکت در آزمون را ندارند، می توانند شانس خود را برای ورود به دانشگاه آزاد امتحان کنند. 

چنانچه دارای دیپلم فنی می باشید و برای ادامه تحصیل و انتخاب رشته در دانشگاه سوال دارید، می توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل تماس بگیرید و با استفاده از خدمات مشاوره تحصیلی تلفنی مرکز مشاوره تحصیلی دانتل پاسخ سوالات خود را به همراه راهنمایی های لازم دریافت کنید. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه با دیپلم فنی چه رشته هایی می توان خوند می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 91005066-021 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

با دیپلم فنی چه رشته هایی می شه خوند؟

متقاضیانی که دارای دیپلم فنی هستند می توانند متناسب با شرایط ، مدارک تحصیلی و زمان فارغ التحصیلی در رشته های مختلفی ادامه تحصیل دهند که در متن مقاله فوق به آن ها اشاره کردیم.

آیا با دیپلم فنی می توان در رشته های نظری ادامه تحصیل داد؟

بله، این دسته از داوطلبان متناسب با مدرک تحصیلی خود مجاز به ادامه تحصیل در رشته های نظری به صورت با آزمون و یا بدون آزمون می باشند.

آیا با دیپلم فنی می توان در کنکور سراسری 1401 شرکت کرد ؟

بله، داوطلبان می توانند در کنکور سراسری نیز شرکت کنند که در متن مقاله فوق توضیحات مربوط به آن را ارائه کرده ایم.

کانال تلگرام تحصیلی     

‫4 دیدگاه ها

  1. آیا منی که در فنی حرفه ایی در رشته برق تحصیل میکنم امکان تحصیل در رشته معماری دارم ؟ کنکور ریاضی هم دادم ممنون میشم جواب بدید❤️

  2. سلام و وقت بخیر من دیپلم فنی حرفه ای (هنرستان)رشته کامپیوتر و فوق دیپلم رشته حسابداری دارم میخوام تغیر رشته بدم و برای کارشناسی علوم تغذیه بخونم این امکان برای من وجود دارد؟ ممنون میشم راهنمایی کنین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره