مدارسمشاوره تحصیلی دانش آموزان

راهکارهای علاقه مند شدن به درس

کانال تلگرام تحصیلی     

راهکارهای برای علاقه مند شدن به درس و چگونه به درس خواندن علاقه مند شویم؟ برای بسیاری از دانش آموزان در طول تحصیل در سال های مختلف این شرایط پیش آمده است که درس خواندن برایشان کسالت بار و خسته کننده می شود. در واقع هر وقت به سراغ مطالعه درس می روند و کتاب در دست میگیرند انگار بی حوصله ترین هستند و سریع آن را کنار می گذارند. اما واقعا دلیل این همه خستگی و بی انگیزگی نسبت به مطالعه چه عواملی می تواند باشد. در ادامه این مطلب سعی کرده ایم راهکارهای برای علاقه مند شدن به درس را ارائه کنیم که دانش آموزان در مقاطع تحصیلی و متقاضیان کنکور می توانند به کمک این راهکار ها تا حدودی از میزان بی حوصلگی در مطالعه درس بکاهند و عاشق درس خواندن شوند.

 

راهکارهای علاقه مند شدن به درس

ممکن است برای بسیاری از دانش آموزان در طول تحصیل در دوران مختلف این موضوع پیش بیاید که نسبت به درس خواندن بی انگیزه شوند و وقتی به سراغ مطالعه بروند دچار خواب آلودگی و کسلی شوند.

شاید درس خواندن برای بسیاری سخت و طاقت فرسا باشد، اما دانش آموزان بایستی که به دنبال این باشند که عوامل این مشکل را شناسایی کرده و در جهت علاقه مند شدن به درس حرکت کنند. در ادامه این مطلب چند راهکار کلی ارائه کرده ایم که جهت ایجاد انگیزه در شما عزیزان تاثیر بسزایی خواهد داشت.

 

زمان درست را برای مطالعه انتخاب کنید

گاها با دانش آموزانی مواجه هستیم که در طول روز تمامی کارهای خود را انجام می دهند، به تفریح خود می پردازند و در آخر برنامه ریزی های خود زمان کوتاهی را برای مطالعه اختصاص می دهند. در واقع این برنامه ریزی نادرست باعث می شود که شما در زمان نامناسبی به سراغ مطالعه دروس باشید و در واقع زمانی که دیگر حوصله ای برای درس خواندن ندارید. مثلا یادگیری دروس مفهومی در آخر شب و یا دروس حفظ کردنی پس از صرف غذا شاید نتیجه ایده آلی نداشته باشد و منتهی به خواب گردد.

شما بایستی ساعت یادگیری خود را تشخیص دهید، برخی از دانش آموزان اول صبح، برخی در طول روز و برخی دیگر نیز شب میزان یادگیری خوبی دارند. زمان های اوج یادگیری خود را برای مطالعه سرفصل های امتحانی اختصاص دهید.

 

عوامل حواس پرتی را از خود دور کنید

در هنگام مطالعه فقط ذهن خود را آماده دریافت اطلاعات جدید و مطالعه درس کنید. اگر عوامل حواس پرتی در اطراف شما وجود داشته باشد، همچون تلویزیون روشن، گوشی همراه و … شما نمی توانید آنطور که باید تمرکز کنید و ذهن شما دچار آشفتگی خواهد شد و به خوبی درس را متوجه نمی شوید.

بنابراین بسیار مهم است که در زمان مطالعه هر آنچه را که حواس شما را پرت می کند را از خود دور کنید و به دقت و با تمرکز بالا سراغ کتاب های خود بروید. خواهید دید که یادگیری یک مطلب چقدر لذت بخش خواهد بود.

 

از نقاط قوت خود شروع کنید

یکی از علت های بی انگیزگی و احساس خستگی در زمان مطالعه دروس، متوجه نشدن یک درس می باشد. به عنوان مثال برای بسیاری از دانش آموزان خواندن درس ریاضی سخت و کسل کننده است و علت این موضوع این نکته می باشد که دانش آموز در این درس پایه ضعیفی دارد.

بنابراین بهتر است در طول روز برنامه ریزی و مطالعه خود را با یک درس که به آن علاقه مند هستید و جزو نقاط قوت شما می باشد، شروع کنید و سپس به سراغ دروسی که نقاط ضعف شما هستند، بروید. در دروسی که نقاط ضعف‌تان می باشد سعی کنید دروس پایه ای را مطالعه کنید تا در فهم دروس جدید به مشکل نخورید.

 

برنامه ریزی کنید

در اکثر اوقات دلیل بی انگیزگی و کسل شدن در زمان مطالعه دروس، این است که دانش آموز وقتی کتاب خود را در دست می گیرد تا مطالعه را آغاز کند، با حجم زیادی از دروس نخوانده مواجه می شود که وقتی به خواندن آن ها فکر می کند، علاقه ای به شروع کردن نیز ندارد.

اگر می خواهید عاشق درس خواندن شوید، همیشه برنامه ریزی داشته باشید. با برنامه ریزی می توانید تمامی سرفصل ها و مباحثی را که لازم است یاد داشته باشید به مرور و با برنامه پیش ببرید. 

 

دمای اتاق مطالعه خود را متعادل کنید

در هر فصلی که قرار داشته باشیم، بایستی دمای اتاقی که در آن در حال مطالعه هستید، متناسب با دمای بدن باشد. مسلم است شما در دمای بسیار گرم و یا سرد قطعا نمی توانید به خوبی تمرکز کنید و شروع به مطالعه نمایید.

مثلا اگر در فصل زمستان درس خواندن در کنار بخاری و یا شومینه را انتخاب کنید، خب طبیعی است که در زمان مطالعه تمایل به خواب داشته باشید. سعی کنید دمای اتاق را متعادل کنید تا در یک شرایط نرمال ذهن شما آماده دریافت اطلاعات جدید باشد.

 

در زمان مطالعه دراز نکشید

اصول اصلی مطالعه، قرار گرفتن پشت میز و نشستن بر روی صندلی می باشد. اگر عادت کرده اید دراز کشیده درس بخوانید باید سعی کنید این عادت خود را کنار بگذارید. چرا که در حالت دراز کشیده مغز فرمان خستگی می دهد و در نهایت سطح تمرکز شما پایین آمده و احساس خواب آلودگی و کسلی خواهید داشت.

 

مطالعه بلافاصله پس از پرخوری ممنوع

بهتر است کمی پس از غذاخوردن صبر کنید تا غذا در حالت هضم قرار گیرد و سپس به سراغ مطالعه بروید. اگر بلافاصله پس از غذاخوردن، شروع به مطالعه کنید، احساس سنگینی و خواب آلودگی مانع از ادامه شما خواهد شد.

 

راهکارهای علاقه مند شدن به درس | خواب کافی

یکی از مواردی که بشدت بر کیفیت مطالعه شما تاثیر می گذارد، خواب کافی است. اگر در طول شب به اندازه کافی نخوابید، در طول روز احساس خستگی و کسل بودن خواهید داشت که خب مسلم است در این حالت علاقه ای به درس خواندن نخواهید داشت.

بنابراین برای عاشق درس خواندن شدن، شما بایستی انرژی کافی داشته باشید که بخش اعظم آن از طریق خواب کافی تامین می شود.

 

راهکارهای علاقه مند شدن به درس | استراحت بین مطالعه

یکی از راه های چگونه به درس خواندن علاقه مند شویم این است که حتما بین مطالعه برای خود یک بازه زمانی کوتاه جهت استراحت در نظر بگیرید تا ذهن شما فرصت بازیابی و سپس یادگیری یک مطلب جدید را داشته باشد. به عنوان مثال پس از هر 45 دقیقه مطالعه یک ربع استراحت کنید. در این بازه استراحت می توانید چند عدد خرما، گردو، میوه و یا آبمیوه میل کنید و یا با گوش دادن به یک موسیقی آرام مجدد ذهن خود را آماده دریافت اطلاعات جدید کنید.

 

لوازم التحریر مورد علاقه تان را بخرید

در زمان مطالعه، شما برای ایجاد تنوع می توانید نکات مهم را در کتابتان هایلایت کنید و یا نکته برداری کنید و از نوشتن جهت یادگیری مطالب کمک بگیرد. بهتر است از لوازم التحریری استفاده کنید که بدان علاقه مند هستید.

وجود این لوازمی که مورد علاقه شما می باشد در ایجاد شور و انگیزه در جهت مطالعه و نوشتن می تواند بسیار به شما کمک کند.

 

به خودتان پاداش دهید

لازم است گاهی اوقات به خاطر عملکرد خوبی که داشته اید، به خودتان پاداش دهید، به عنوان مثال می توانید وقتی یک درس را با موفقیت به پایان رساندید و نمره‌ خوبی را نیز دریافت کردید، به خود یک پاداش دهید. یک تفریح و یا گذراندن ساعاتی با دوستان می تواند انرژی شما را برای یک شروع مجدد تقویت کند.

 

راهکارهای علاقه مند شدن به درس | ورزش کنید

ورزش کردن باعث تخلیه هیجانات و دوری از استرس و تنش می شود. مطمئن باشید پس از ورزش ذهن شما پیش از گذشته آماده یادگیری و مطالعه خواهد بود. می توانید ورزش کردن را با پیاده روی در طول روز شروع کنید.

 

مشاوره راهکارهای علاقه مند شدن به درس

نکته ای که باید در زمان مطالعه درس درنظر بگیرید، این نکته می باشد که هر دانش آموزی در زندگی خود با شرایط منحصر بفردی روبه می باشد، دارای روحیات خاصی بوده و برای برطرف کردن مشکل درس خواندن نیز نیازمند مشاوره اختصاصی می باشد.

راهکارهای ارائه شده در مطلب فوق برخی راهکارهای کلی اما تاثیر گذار در تاثیر و بازدهی درس خواندن می باشد، اما اگر می خواهید نتیجه بهتر و کامل تری دریافت کنید، حتما با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل تماس بگیرید و مشاوره مختص خودتان را دریافت کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه راهکارهای علاقه مند شدن به درس و چگونه به درس خواندن علاقه مند شویم می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 46291403-021 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

چگونه به درس خواندن علاقه مند شویم ؟

در متن مقاله فوق به برخی راهکارهای موثر در درس خواندن اشاره کردیم که باعث افزایش بازدهی مطالعه دروس و در نهایت علاقه مندی در دانش آموزان به درس خواندن می شود.

آیا انتخاب مکان مناسب در ایحاد علاقه دانش آموز به درس تاثیرگذار است؟

بله، اگر دانش آموز در مکانی مناسب به دور از عواملی که باعث حواس پرتی می شود و دارای دمای مناسب و متعادلی نیز هست، حتما علاقه مند خواهد شد.

تاثیر برنامه ریزی در علاقه مند شدن دانش آموز به درس خواندن چه می باشد؟

برنامه ریزی برای مطالعه دروس باعث می شود که داوطلب با یک برنامه ریزی و ریتم مشخصی درس بخواند و جلوگیری از تلمبار شدن دروس در علاقه مند شدن دانش آموز به درس خواندن تاثیر مسقیم خواهد داشت.

کانال تلگرام تحصیلی     

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره