دکتریکارشناسی ارشدمشاوره تحصیلی آزمون دکتریمشاوره تحصیلی کارشناسی ارشد

نکات مهم در انتخاب استاد راهنما

کانال تلگرام تحصیلی     

نکات مهم در انتخاب استاد راهنما یکی از مهم ترین دغدغه های دانشجویان تحصیلات تکمیلی است که در راستای شروع پایان نامه برای فارغ التحصیلی می باشند. پایان نامه یک موضع نسبتا ناآشنا و گاها سخت برای دانشجویان است به همین دلیل لازم است که یک ناظر و همراه در این روند داشته باشند تا آن ها را از نظر علمی و اخلاقی راهنمایی کند. استاد راهنما کسی است که دانشجو را در روند تولید پایان نامه هدایت می کند و در نتیجه انتخاب صحیح او بسیار حایز اهمیت است. در این مطلب به بررسی کامل نکات مهم در انتخاب استاد راهنما پرداخته شده است. برای کسب اطلاع بیشتر می توانید با مشاوران مجموعه دانتل کو مشورت نمایید. 

 

نکات مهم در انتخاب استاد راهنما

دانشجویان مقاطع ارشد و دکتری برای ارائه پایان نامه به یک استاد راهنما نیاز خواهند داشت. استاد راهنما در فرایند پژوهش و ارائه پایان نامه دانشجویان را یاری کرده و در این مسیر همراه دانشجو می باشد.

استاد راهنما معمولا از بین اساتید هر دانشگاه و هچنین اعضای هیات علمی انتخاب می گردد. در برخی شرایطی که شورای عالی تحصیلات تکمیلی تایید کند، دانشجو می توانید از اساتید دانشگاه های دیگر نیز استاد راهنما انتخاب کند. 

در نکات مهم در انتخاب استاد راهنما باید گفت که بهتر است استاد راهنما از گروه مربوط به تحصیلات دانشجو باید و در غیر این صورت ممکن است روند پایان نامه با مشکل مواجه شود چراکه استاد راهنما دانش کافی در حوزه مورد پژوهش را ندارد. البته در شرایط خاص انتخاب استاد با تحصیلات متفاوت بلامانع خواهد بود. 

در هنگام انتخاب استاد راهنما باید به در دسترس بودن استاد راهنما نیز توجه داشته باشید چراکه در روند پایان نامه با مشکلات متعددی رو به رو خواهید شد و نیاز به مشاوره استاد خود خواهید داشت. بهتر است استاد سابقه خوبی در این زمینه داشته باشد یعنی مطمئن باشید که علاوه بر دانش و تجربه، اخلاق حرفه ای را نیز دارا باشد و با سخت گیری و مصم بودن شما را در این زمینه یاری کند. 

نکات مهم در انتخاب استاد راهنما

 

اهمیت انتخاب استاد راهنما

انتخاب استاد راهنما بسیار مهم است و در حوزه تحصیلی شما بسیار تاثیرگذار خواهد بود. روند تولدی پایان نامه گاها ممکن است بسیار طولانی و طلاق فرسا شود اما اگر استا راهنمای خوب و متعهدی همراه تان باشد، این مسیر تا حد بسیار زیادی هموار شده و در نهایت خروجی بسیار خوب و رضایت بخشی نیز خواهید داشت. 

استاد راهنمای خوب به معنای واقعی هدایت کننده شما خواهد بود و در حوزه های مختلف پژوهش تان مثل کارهای آزمایشگاهی، میدانی، طراحی پرسشنامه و غیره که معمولا کارهای ناآشنایی برای دانشجویان هستند، بسیار کمک کننده می باشد. پس از انتخاب استاد راهنمای خوب و یا حتی استاد راهنمای بد متوجه اهمیت بسیار زیاد این انتخاب خود خواهید شد پس توصیه می شود که با اطلاع از نکات مهم در انتخاب استاد راهنما و کمک گرفتن از افراد متخصص به نحوی استاد خود را انتخاب کنید که دچار پشیمانی نشوید. 

 

نکات مهم در انتخاب استاد راهنما | روند انتخاب استاد راهنما

برای انتخاب استاد راهنما باید روند مشخصی را طی نمایید. البته در برخی از دانشگاه ها ممکن است روند انتخاب استاد راهنما کمی متفاوت از سایر دانشگاه ها باشد اما به طور کلی روند مشخصی برای این کار در نظر گرفته شده است.

در مرحله اول نکات مهم در انتخاب استاد راهنما، دانشجو باید به آموزش دانشکده خود مراجعه کرده و فرم انتخاب استاد راهنما را به صورت تکمیل شده به آنان تحویل دهد. در این فرم نام استاد راهنمای مورد نظر باید درج شوند. پس از آن باید منتظر قبول استاد راهنما بمانید. 

در دانشگاه های دولتی استاد با دانشجو مصاحبه حضوری دارد و طی این جلسه پذیرش یا عدم پذیرش دانشجو را مشخص می کند. اما در دانشگاه های آزاد این روند متفاوت است و تاییدیه استاد راهنما از طریق سایت پژوهشیار مشخص می گردد. 

در صورت عدم قبول استاد راهنما باید استاد دیگری را انتخاب کرد اما در صورت تایید او باید فرمی از کارشناس گروه با امضا و تاریخ دریافت نمایید. پس از این بررسی می شود که آیا استاد راهنما ظرفیت کافی برای پذیرش دانشجوی جدید را دارد یا خیر. در نهایت اگر استاد ظرفیت داشته باشد، مدیر گروه فرم استاد راهنما را امضا کرده و تایید خواهد کرد. 

سپس این فرم توسط کارشناس گروه به اموزش دانشکده تحویل داده شده و برای تایید شورای تحصیلات تکمیلی ارسال می گردد. در صورت تایید معاونت آموزشی، دانشجو مجاز خواهد بود که تحت نظارت استاد راهنمای خود روند تولید پروپوزال و پایان نامه را آغاز کند. 

در واقع اصلی ترین وظیف دانشجو در فرایند انتخاب استاد راهنما این است که استاد مناسبی را با توجه به نکات مهم در انتخاب استاد راهنما برگزیند. سایر مراحل شامل مراحل اداری می شود. 

 

وظایف استاد راهنما

استاد راهنما در روند تولید و ارائه پایان نامه وظایفی دارد و به دلیل داشتن همین وظایف است که نکات مهم در انتخاب استاد راهنما اهمیت بسیار زیادی می یابد. البته لازم به ذکر است که بیشترین نقش در پایان نامه بر عهده خود دانشجو است و در نتیجه نباید انتظار داشت که استاد راهنما معجزه خاصی انجام دهد. برخی از مهم ترین وظایف استاد راهنما به شرح موارد زیر هستند. 

‌👈 دانشجو باید موضوع پژوهش را خودش انتخاب کند اما با این حال استاد راهنما می تواند در انتخاب بهتر بسیار کمک کننده باشد. 

👈 استاد راهنما در جهت تکمیل پژوهش برنامه ریزی می کند. 

‌👈 دانشجو با کمک استاد راهنما از منابع، قوانین اخلاقی، حفط مسائل ایمنی و سایر نکات مهم برای تایید کمیته اخلاق مطلع خواهد شد. 

👈 استاد راهنما باید در دسترس باشد تا دانشجو در زمان های مختلف بتواند با او ارتباط برقرار کند. 

‌👈 استاد باید جلساتی را برای راهنمایی دانشجو در نظر بگیرد. زمان برگزاری این جلسات باید مورد تایید دانشجو نیز باشد. 

‌👈 نگارش پایان نامه باید با نظارت استاد راهنما انجام شود. 

‌👈 استاد راهنما باید گزارش پیشرفت پایان نامه را به صورت مکتوب از دانشجو دریافت کرده و از روند کار مطلع شود. 

👈 در صورتی که دانشجو کم کاری و یا اهمال کاری داشته باشد، استاد راهنما باید به او هشدار داده و در صورت عدم جبران کم کاری باید رییس دانشکده را در جریان قرار داد. 

‌👈 استاد راهنما باید در اصلاح طرح نهایی به دانشجو کمک کرده و در جلسه دفاع حضور داشته باشد. 

جهت عضویت درکانال اطلاع رسانی و آخرین اخبار در تلگرام بر روی تلگرام مشاوره تحصیلی کلیک کنید و یا در سرچ تلگرام عبارت ” مشاوره تحصیلی دانتل کو ” جست و جو و عضو شوید.

 

نحوه انتخاب استاد راهنما

در بالا به طور کامل در مورد نحوه انتخاب استاد راهنما و مراحل اداری آن توضیح داده شده است. همانطور که گفته شد مهم ترین وظیفه دانشجو در این روند این است که با در نظر گرفتن نکات مهم در انتخاب استاد راهنما بهترین استاد را برای خود انتخاب نماید. برهی از مهم ترین اصول در انتخاب بهترین استاد راهنما به شرح موارد زیر هستند. 

👈 در سال اول تحصیل خود در مورد اعضای هیات علمی و سایر اساتید گروه آموزشی خود تحقیق کرده و در مورد سابقه آن ها اطلاعات کسب کنید. 

‌👈 با بررسی سوابق و ارزیابی آن متوجه الگوی فکری شان خواهید شد و در نهایت می توانید استادی را انتخاب کنید که الگویی شبیه به شما داشته باشد. 

👈 در انتخاب استاد راهنما فراموش نکنید که بیشترین سهم به شما اختصاص دارد و این شمایید که باید روند پژوهش را تکمیل کنید؛ استاد راهنما تنها یک ناظر است که در هموار کردن مسیر به شما کمک می کند. 

‌👈 به هیچ عنوان به دنبال اساتید آسان گیر نباشید چراکه در روند پیش برد پایان نامه با مشکلات بسیار جدی مواجه می شوید. شاید اساتید سخت گیر به نظر ترسناک بیایند اما در نهایت خروجی موفقی با یادگیری بالا خواهید داشت. 

‌👈 درست است که اساتید با سابقه معمولا استاید بهتری هستند اما این اساتید معمولا زمان بسیار کمی در اختیار دارند. پس در هنگام بررسی های خود در نکات مهم در انتخاب استاد راهنما به وقت آزاد استاد نیز توجه نمایید. 

‌👈 در نهایت به هبچ عنوان فراموش نکنید که در طول روند پایان نامه خود در مورد تمامی تصمیمات تان با استاد راهنما خود مشورت کنید و خودسرانه کاری را پیش نبرید. این کار ممکن است باعث اتلاف وقت زیادی برای تان بشود. 

 

تغییر استاد راهنما

برخی مواقع به دلایل متعددی ممکن است دانشجو تصمیم به تغییر استاد راهنمای خود بگیرد. یکی از مهم ترین دلایل دانشجویان برای تغییر استاد راهنما عدم رضایت از استاد و نداشتن وقت کافی می باشد. 

تغییر استاد راهنما امکان پذیر است اما یک فرایند زمان بر می باشد و مراحل اداری طولانی دارد. در نتیجه تنها در شرایطی تغییر استاد راهنما توصیه می شود که دیگر به هیچ عنوان امکان همکاری با استاد راهنمای فعلی وجود نداشته باشد. 

برای این منظور باید درخواست خود را به آموزش دانشکده ارائه داده و فرم های مربوطه را نیز تحویل بدهید. در این فرم ها باید دلیل تغییر استاد نیز درج شود در نتیجه دلیل  شما باید منطقی باشد تا با تغییر استاد موافقت شود. 

در نهایت درخواست شما بررسی شده و در صورت داشتن شرایط با آن موافقت می شود. پس از آن باید استاد جدیدی انتخاب شود و مانند قبل ظرفیت پذیرش استاد بررسی شده و در صورت تایید او می توان استاد راهنما جدید را انتخاب کرد. 

استاد جدید باید موضوع شما را بپذیرد و تسلط کافی بر پیش برد مراحل تا زمان حال به دست آورد. با توجه به چالش های تغییر استاد راهنما توصیه می شود که ابتدا با افراد متخصص در مورد نکات مهم در انتخاب استاد راهنما مشورت کرده و سپس اقدامات لازم را انجام دهید. مشاوران مجموعه دانتل کو می توانند در این زمینه یاری تان کنند. 

 

مشاوره انتخاب استاد راهنما

دانشجویان مقاطع ارشد و دکتری باید علاوه بر پاس کردن دروس نظری و تئوری، واحد پایان نامه را نیز اخذ کنند و در نهایت با دفاع پایان نامه خود از این مقاطع فارغ التحصیل شوند. در روند پایان نامه انتخاب استاد راهنما بسیار حائز اهمیت است. دانشجویان باید استادی را انتخاب کننده که دانش کافی و اخلاق حرفه ای داشته باشد و همچنین زمان کافی نیز برای دانشجو بگذارد. 

چنانچه هرگونه سوال و یا ابهامی در زمینه نکات مهم در انتخاب استاد راهنما برای تان وجود دارد، می توانید با مشاوران تحصیلی صحبت کرده و پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید. متخصصان مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل کو در خدمت شما هستند تا در این زمینه یاری تان کنند. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه نکات مهم در انتخاب استاد راهنما می توانید با مرکز مشاوره تحصیلی دانتل کو با شماره 02191005066 تماس بگیرید. 

 

سوالات متداول

  1. استاد راهنما در روند پایان نامه چه نقشی دارد؟

    در روند تولید و ارائه پایان نامه لازم است دانشجویان یک ناظر با عنوان استاد راهنما داشته باشند تا در مسائل علمی و اخلاقی یاری شان کند. 

  2. برای انتخاب استاد راهنما چه باید کرد؟

    مراحل انتخاب استاد راهنما در اکثر دانشگاه ها یکسان است که در متن مقاله به طور کامل در مورد آن توضیح داده شده است. 

  3. نکات مهم در انتخاب استاد راهنما چیست؟

    در انتخاب استاد راهنما باید به دانش، زمان، اخلاق و تعهد استاد برای همکاری توجه کرد. در متن مقاله به طور کامل در مورد نکات مهم در انتخاب استاد راهنما توضیح داده شده است. 

کانال تلگرام تحصیلی     

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره