سایر موضوعات

هزینه انصراف از دانشگاه آزاد

کانال تلگرام تحصیلی     

هزینه انصراف از دانشگاه آزاد یکی از مهم ترین سوالات دانشجویانی است که قصد انصراف از دانشگاه محل تحصیل خود را دارند. دانشجویان ممکن است به دلایلی همچون مسافت زیاد دانشگاه، عدم علاقه به رشته تحصیلی، مشکلات مالی و غیره تصمیم به انصراف از تحصیل بگیرند. دانشگاه آزاد شهریه پرداز است و برای انصراف از این دانشگاه باید جریمه پرداخت شود. لازم است دانشجویان از هزینه انصراف اطلاع داشته باشند تا با مشکلی در این زمینه مواجه نشوند. برای کسب اطلاع بیشتر می توانید این مطلب را تا انتها مطالعه کرده و یا با مشاوران مجموعه دانتل کو تصمیم بگیرید. 

 

هزینه انصراف از دانشگاه آزاد

دانشگاه آزاد جز  دانشگاه های محبوب در بین داوطلبان کنکور است چراکه واحدهای دانشگاهی متعددی دارد و پذیرش در آن نسبت به پذیرش در دانشگاه های سراسری راحت تر می باشد. از سوی دیگر کیفیت بالای آموزش باعث تمایل بیشتر داوطلبان به تحصیل در این دانشگاه می باشد. 

اما با این حال برخی از دانشجویان پس از انتخاب دانشگاه آزاد و قبولی در آن به دلایل مختلف تصمیم به انصراف از دانشگاه می گیرند. دانشگاه آزاد یک دانشگاه شهریه پرداز است و در صورتی که قصد انصراف داشته باشید باید هزینه انصراف از دانشگاه آزاد را پرداخت کنید. 

در سال های گذشته دانشجویان باید ۱/۵ برابر شهریه ثابت یک ترم خود را به عنوان هزینه انصراف پرداخت می کردند اما در حال حاضر این مبلغ با سنوات مجاز باقی مانده دانشجویان محاسبه می شود. 

 

محاسبه هزینه انصراف از تحصیل دانشگاه آزاد

همانطور که گفته شد دانشجویان دانشگاه آزاد برای انصراف از تحصیل باید جریمه پرداخت کنند. در هر مقطع هزینه انصراف از تحصیل به نحو متفاوتی محاسبه می شود. در ادامه فرمول محاسبه هزینه انصراف از دانشگاه آزاد در هر مقطع را آورده ایم. 

مقطع فرمول محاسبه هزینه انصراف از تحصیل
کاردانی (تعداد نیمسال های ثبت شده – 4) × (نصف شهریه ثابت)
کارشناسی ناپیوسته، کارشناسی ارشد ناپیوسته (تعداد نیمسال های ثبت شده – 4) × (نصف شهریه ثابت)
کارشناسی پیوسته  (تعداد نیمسال های ثبت شده – 8) × (نصف شهریه ثابت)
دکترای حرفه ای (گروه پزشکی) کل شهریه پایه نیمسال تحصیلی باقی مانده تا اتمام دوره
دکترای حرفه ای (دامپزشکی) (تعداد نیمسال های ثبت شده – 12) × (نصف شهریه ثابت)
دکتری تخصصی (تعداد نیمسال های ثبت شده – 7) × (نصف شهریه ثابت)
دستیاری تخصصی کل شهریه تحصیلی باقی مانده تا اتمام دوره
دکتری تخصصی ورودی بعد از سال 94 (تعداد نیمسال های ثبت شده – 6) × (نصف شهریه ثابت)

بخوانید:

 

هزینه انصراف از دانشگاه آزاد در ترم اول

بسیاری از دانشجویان انصرافی دانشگاه آزاد دانشجویان ترم اول هستند چراکه در همان ترم اول دانشجو با محیط دانشگاه آشنا شده و از سختی های تحصیل در این دانشگاه مطلع می شود و در نتیجه تصمیم خود را برای انصراف می گیرد. 

فرمول محاسبه هزینه انصراف از دانشگاه آزاد گفته شده در بالا به دانشجویان ترم دو و بالاتر آن اختصاص دارد. دانشجویان ترم اول باید نصف مبلغ محاسبه شده به عنوان جریمه انصراف از تحصیل را پرداخت نمایند.

در صورتی که ترم اول هستید و قصد انصراف از تحصیل دارید، توصیه می شود که ابتدا با مشاوران تحصیلی دانتل کو مشورت نمایید تا از تمامی جوانب تصمیم خود به درستی مطلع شوید.

 

نکات مهم انصراف

👈 دانشجویان اخراجی مشمول پرداخت هزینه انصراف از تحصیل نیستند اما شهریه پرداخت شده در ترم تحصیلی جاری و ترم های تحصیلی قبلی نیز به آنان بازپس داده نمی شود. 

‌👈 دانشجویان جدید الورود در صورت ثبت درخواست انصراف تا ۳۰ مهر و ۳۰ بهمن برای ورود نیمسال دوم، مشمول پرداخت هزینه انصراف از تحصیل نخواهند شد. (به جز دانشجویان دکتری حرفه ای پزشکی)

👈 دانشجویانی که با مجوز سازمان مرکزی تغییر رشته می دهند، نیازی به پرداخت هزینه انصراف از تحصیل نخواهند داشت. 

‌👈 اگر دانشجو در ترم اول مرخصی گرفته باشد، در صورت انصراف از ترم دوم تا قبل از شروع نیسمال نیازی به پرداخت هزینه انصراف از دانشگاه آزاد ندارند. 

جهت عضویت درکانال اطلاع رسانی و آخرین اخبار در تلگرام بر روی این عبارت 👈 کانال اخبار تحصیلی 👉 کلیک کنید و یا در سرچ تلگرام عبارت ” اخبار تحصیلی دانتل کو ” جست و جو کرده و عضو شوید.

👈 در صورتی که دانشجو گواهی ثبت نام در واحد های دانشگاه آزاد را داشته باشد، برای انصراف از دانشگاه قبلی نیازی به پرداخت هزینه انصراف ندارد. (به جز  واحدهای بین الملل، برون مرزی، ظرفیت مازاد خودگردان و الکترونیکی)

👈دانشجویان انصرافی سه ماه فرصت بازگشت و لغو درخواست خود را دارند و در غیر این صورت و با پایان مهلت تعیین شده به هیچ عنوان امکان لغو درخواست برای شان وجود نخواهد داشت. 

👈دانشجویانی که دلایل موجه برای عدم حضور در دانشگاه دارند، باید دلایل خود را به دانشگاه اعلام کنند تا مرخصی تحصیلی  برای شان در نظر گرفته شود. دانشجویانی که بدون غیبت موجه برای ترم تحصیلی اقدام نمی کنند، به عنوان دانشجوی انصرافی در نظر گرفته می شوند. 

چنانچه هرگونه سوال و یا ابهامی در زمینه هزینه انصراف از دانشگاه آزاد برای تان وجود دارد، می توانید با مشاوران تحصیلی صحبت کرده و پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید. متخصصان مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل کو در خدمت شما هستند تا در این زمینه یاری تان کنند. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه انصراف از دانشگاه آزاد می توانید با مرکز مشاوره تحصیلی دانتل کو با شماره 02191005066 تماس بگیرید. 

 

سوالات متداول

  1. هزینه انصراف از دانشگاه آزاد چقد است؟

    در متن مقاله به فرمول محسابه هزینه انصراف اشاره شده است. 

  2. آیا دانشجویان اخراجی نیز باید هزینه انصراف از تحصیل را بپردازند؟

    خیر این دانشجویان مشمول پرداخت جریمه نیستند اما شهریه ترم های تحصیلی قبلی نیز به آن ها بازپس داده نمی شود. 

  3. دانشجویان ترم اول نیز باید برای انصراف هزینه پرداخت کنند؟

    بله اما هزینه انصراف آن ها نصف مبلغ گفته شده می باشد. 

کانال تلگرام تحصیلی     

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره