کارشناسی ارشدانتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد

شرایط تکمیل ظرفیت کارشناسی ارشد 99 | زمان ثبت نام انتخاب رشته

کانال تلگرام تحصیلی     

پس از تکمیل فرآیند انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد، نتایج نهایی برای تمامی شرکت کنندگان منتشر می‌گردد. پس از اعلام نتایج نهایی، به دلیل اینکه برخی از شرکت کنندگان در انتخاب رشته دانشگاه های آزاد و سراسری پذیرفته شده اند و اقدام به ثبت نام در یکی از کد رشته محل های پذیرفته شده می‌کنند و یا به دلیل انصراف برخی از پذیرفته شدگان از ثبت نام حضوری، برخی ظرفیت ها خالی می‌ماند که این ظرفیت ها می‌تواند فرصت مجددی برای دیگر داوطلبان فراهم نماید. در ادامه این مطلب به ارائه اطلاعاتی پیرامون تکمیل ظرفیت و شرایط شرکت در تکمیل ظرفیت کارشناسی ارشد 99 می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه شرایط تکمیل ظرفیت کارشناسی ارشد 99 می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02146291403 تماس بگیرید.

 

تکمیل ظرفیت کارشناسی ارشد

پس از مرحله اعلام نتایج نهایی کنکور کارشناسی ارشد، برخی ظرفیت ها در برخی رشته ها در دانشگاه های سراسری و آزاد خالی می‌ماند. دانشگاه های سراسری لیست این کد رشته محل ها را در اختیار سازمان سنجش آموزش کشور و دانشگاه های آزاد نیز لیست این رشته ها را به سازمان سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد تحویل می‌دهند. این سازمان ها نیز چنانچه از وزارت علوم مجوز دریافت کنند، لیست کدرشته محل هایی که ظرفیتشان تکمیل نشده است را از طریق سایت های مربوطه و در قالب دفترچه تکمیل ظرفیت کنکور کارشناسی ارشد، در اختیار داوطلبان قرار می‌دهد.

تمامی کسانی که در کد رشته محلی پذیرفته شده اند، اما از قبولی خود رضایت کافی ندارند، همینطور کسانی که با عدم قبولی در اعلام نتایج نهایی روبه رو شده اند و حتی کسانی که در جلسه آزمون کارشناسی ارشد حضور داشته اند اما در انتخاب رشته کارشناسی ارشد شرکت نکرده اند، می‌توانند مجدد شانس قبولی خود را امتحان کنند و در مرحله تکمیل ظرفیت شرکت نمایند.

لازم است اشاره کنیم چنانچه داوطلبانی در مرحله اول انتخاب رشته، در کد رشته محلی پذیرفته شده باشند اما در تکمیل ظرفیت کارشناسی ارشد نیز شرکت کرده و در کد رشته محل جدیدی پذیرفته شوند، قبولی اولیه آنها از بین خواهد رفت.

شرایط تکمیل ظرفیت کارشناسی ارشد 99

همانطورکه گفته شد، چنانچه مرحله تکمیل ظرفیت کنکور کارشناسی ارشد برگزار گردد، داوطلبان واجد شرایط می‌توانند در این مرحله شرکت کنند. در ادامه این مطلب شرایط شرکت در مرحله تکمیل ظرفیت کنکور کارشناسی ارشد را ارائه کرده ایم.

  • در وهله اول داوطلبانی مجاز به شرکت در مرحله تکمیل ظرفیت کنکور کارشناسی ارشد هستند، که در روز برگزاری آزمون کارشناسی ارشد حضور داشته باشند.
  • داوطلبانی می‌توانند در مرحله تکمیل ظرفیت کنکور کارشناسی ارشد شرکت کنند که در هر کد ضریب، نمره کل بالاتر از نمره صفر کسب کرده باشند.
  • داوطلبانی که طبق اعلام نتایج نهایی در کدرشته محلی پذیرفته شده اند، می‌توانند در تکمیل ظرفیت کارشناسی ارشد شرکت کنند اما اگر در مرحله تکمیل ظرفیت شرکت می‌کنند و در کد رشته محلی جدیدی پذیرفته شوند، قبولی قبلی آنها لغو خواهد شد.
  • تمامی داوطلبانی که طبق اعلام نتایج نهایی کارشناسی ارشد، جزو پذیرفته شدگان كد رشته‌ محل‌ های‌ تحصیلی‌ بورسیه‌ و یا دارای‌ شرایط ویژه هستند، مجاز به شرکت در مرحله تکمیل ظرفیت کارشناسی ارشد نمی‌باشند.
  • داوطلبان می‌توانند در مرحله تکمیل ظرفیت کارشناسی ارشد، 20 کد رشته محل مرتبط با مجموعه امتحانی خود را از دفترچه انتخاب رشته تکمیل ظرفیت کارشناسی ارشد استخراج کرده و الویت بندی نمایند و سپس در سایت مربوطه ارسال کنند.
  • پذیرفته شدگان مرحله تکمیل ظرفیت جزو دانشجویان ورودی نیمسال تحصیلی دوم خواهند بود و البته لازم است اشاره کنیم که در هریک از کدرشته محل های مندرج در دفترچه راهنمای انتخاب رشته تکمیل ظرفیت ارشد، نیمسال پذیرش دانشجو به امكانات و نظر دانشگاه یا مؤسسه محل قبولی نیز وابسته است و ممکن است داوطلب جزو دانشجویان نیمسال تحصیلی اول باشد.

شرایط تکمیل ظرفیت رشته‌ های امتحانی دارای آزمون عملی و تشریحی

شرکت در تکمیل ظرفیت رشته های امتحانی دارای آزمون عملی و تشریحی نیز طبق شرایط خاصی صورت می‌گیرد که این شرایط به شرح موارد زیر است.

  • طبق دفترچه راهنمای انتخاب رشته کارشناسی ارشد که در مرحله انتخاب رشته کنکور ارشد منتشر گردیده است، برخی رشته های امتحانی دارای آزمون عملی و تشریحی، می‌باشند که در دوره های پیام نور، غیرانتفاعی، پردیس خودگردان، مجازی و مشترک ارائه می‌شوند.
  • تمامی داوطلبان می‌توانند حتی اگر در آزمون عملی و یا تشریحی نیز شرکت نکرده باشند، این کدرشته محل ها را انتخاب کنند، در صورتی که واجد سایر شرایط باشند.
  •  معیار سنجش در رشته های امتحانی دارای آزمون عملی و یا تشریحی، نمره کل نهایی طبق کارنامه مرحله اول می‌باشد به طوری که نمره شرکت کنندگان در کد ضریب مربوط که بدون در نظر گرفتن نمره عملی یا تشریحی می باشد، اعمال خواهد شد.
  • چنانچه داوطلبی در آزمون عملی و یا تشریحی رشته‌ های امتحانی دارای آزمون عملی و یا تشریحی شرکت نکرده باشد اما در مرحله تکمیل ظرفیت کارشناسی ارشد این کدرشته محل ها را در دوره های روزانه و نوبت دوم انتخاب کند، نمره عملی یا تشریحی صفر برای او در این مرحله گزینش خواهد شد.

شرایط تکمیل ظرفیت کارشناسی ارشد 99 | زمان ثبت نام

همانطورکه گفتیم تکمیل ظرفیت زمانی برگزار می‌شود که ظرفیت دانشگاه های ارائه دهنده رشته های مختلف در مقطع کارشناسی ارشد تکمیل نشده باشد.  بنابراین ظرفیت‌های خالی دانشگاه ها پس از اعلام نتایج مشخص می‌شود. معمولا بین یک بازه زمانی یک تا سه هفته دفترجه تکمیل ظرفیت کنکور کارشناسی ارشد، منتشر می‌گردد و با توجه به عوامل مختلفی پذیرفته شدگان این مرحله در یکی از نیمسال های تحصیلی مهرماه یا بهمن ماه وارد دانشگاه می‌شوند.

طبق اطلاعیه های منتشر شده مبنی بر زمان تکمیل ظرفیت کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه های سراسری، زمان تکمیل ظرفیت کارشناسی ارشد سراسری از روز 25 آذر ماه آغاز و تا تاریخ 30 آذر ماه ادامه خواهد داشت. برای مشاوره تحصیلی تلفنی با مشاوران مجموعه دانتل با شماره های زیر تماس بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه شرایط تکمیل ظرفیت کارشناسی ارشد 99 می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02146291403 تماس بگیرید.

کانال تلگرام تحصیلی     

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره