کنکور سراسریمشاوره کنکور سراسری

انصراف از تحصیل دانشگاه سراسری | شرایط انصراف و تحصیل مجدد دانشجویان روزانه

کانال تلگرام تحصیلی     

انصراف از تحصیل دانشگاه سراسری به چه صورت است؟ با شروع انتخاب رشته کنکور اکثر داوطلبان این سوال برایشان ایجاد می‌شود که در صورت قبولی در دانشگاه، می‌توانند ثبت نام آن دانشگاه را انجام ندهند؟ آیا باید جریمه پرداخت کنند؟ آیا در صورت ثبت نام نکردن دانشگاه قبولی، از شرکت در کنکور سال بعد محروم هستند؟ و سوالاتی از این قبیل که باید پیش از انتخاب رشته بررسی شوند تا پس از اعلام نتایج و مشخص شدن دانشگاه محل قبولی داوطلب، مشکلی ایجاد نشود. عدم توجه به این موارد مشکلات جدی را برای دانشجویان به وجود خواهد آورد. در این مقاله به موضوع انصراف از تحصیل دانشگاه سراسری پرداخته ایم پس تا انتها همراه ما باشید. 

 

انصراف از تحصیل دانشگاه سراسری

منظور از دانشگاه های سراسری فقط دانشگاه دولتی روزانه نیست بلکه تمام دانشگاه های شبانه، غیرانتفاعی، پردیس خودگردان و پیام نور همگی جزو دانشگاه های سراسری هستند که هرکدام شرایط و ضوابط جداگانه ای را در خصوص انصراف از تحصیل دارند.

دانشگاه آزاد اسلامی جزو دانشگاه های سراسری نیست و برای انصراف از تحصیل در این دانشگاه شرایط متفاوتی وجود دارد.

پذیرفته شدگان دانشگاه های سراسری و یا دانشجویان شاغل به تحصیل در این دانشگاه ها جهت انصراف از تحصیل باید شرایطی داشته باشند که به شرح زیر می‌باشد.

 

انصراف از تحصیل پذیرفته شدگان دانشگاه های غیر روزانه

به جز دانشگاه های روزانه در هر دانشگاهی که پذیرفته شده باشید از جمله دانشگاه های غیرانتفاعی، پیام نور، آزاد، پردیس خودگردان و مجازی، ممانعتی برای شرکت در آزمون سراسری سال بعد ندارید و حتی می‌توانید بدون انصراف دادن از دانشگاه خود در کنکور سال بعد شرکت کنید و در صورت قبول شدن در دانشگاه جدید، از دانشگاه قبلی انصراف دهید.

 

انصراف از تحصیل پذیرفته شدگان دانشگاه های روزانه

  • داوطلبان پذیرفته شده در دانشگاه های روزانه اگر تا قبل از ترم دو از این دانشگاه انصراف دهند، می‌توانند در کنکور سراسری سال بعد شرکت نمایند.
  • دانشجویان پذیرفته شده دانشگاه روزانه اگر بدون انصراف از دانشگاه در کنکور سراسری شرکت کنند، در صورت قبولی در هر رشته ای، پذیرش آنها لغو می‌شود.
  • فرصت انصراف از تحصیل دانشگاه روزانه برای شرکت در کنکور سال بعد، حداکثر تا 20 اسفند ماه می‌باشد.
  • دانشجویان ترم یک مجاز به انصراف از تحصیل نمی‌باشند و حداقل باید تا ترم 2 ادامه تحصیل دهند. (پس از ورود به دانشگاه باید یکسال تمام تحصیل کنید و نمرات ترم دوم شما ثبت گردد و همزمان با شروع ترم سوم درخواست انصراف خود را به دانشگاه ارائه دهید)

 

انصراف از تحصیل دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری

  • دانشجویان شاغل به تحصیل مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه های روزانه برای شرکت در آزمون های سراسری اول باید از دانشگاه خود انصراف دهند البته مطابق بند فوق این دسته از دانشجویان در سال اول پذیرش نمی‌توانند درخواست انصراف داشته باشند.
  • زمان انصراف از تحصیل دانشجویان مقطع ارشد و دکتری برای شرکت در آزمون سال بعد، حداکثر تا پیش از پایان مهلت در نظر گرفته شده برای ثبت نام آزمون است.

دانشجویان هر مقطع تحصیلی تنها یکبار می‌توانند از رشته و دانشگاه خود انصراف و مجددا در آزمون سراسری همان مقطع شرکت نمایند.

 

مراحل انصراف از تحصیل دانشگاه سراسری

ممکن است دانشجویانی که در دانشگاه های سراسری یعنی دوره روزانه و شبانه، پیام نور، غیرانتفاعی و پردیس خودگردان مشغول به تحصیل هستند، تصمیم به انصراف بگیرند. تمامی دانشجویان امکان انصراف از تحصیل دانشگاه سراسری را دارند اما شرایط برای هریک از آن ها متفاوت است. به طوری کلی دانشجویان برای انصراف از تحصیل دانشگاه سراسری باید مراحلی را طی کنند که به شرح موارد زیر می‌باشد.

✅در مرحله اول دانشجو باید به صورت حضوری به دانشگاه محل تحصیل خود مراجعه کرده و درخواست خود مبنی بر انصراف را اعلام کند. در این مرحله دانشگاه یک فرم به دانشجو ارائه می دهد.

✅این فرم را با اطلاعات خواسته شده تکمیل کرده و آن را به دانشگاه تحویل دهید. توجه داشته باشید که اطلاعات خواسته شده را به صورت دقیق تکمیل نمایید.

✅در مرحله بعدی درخواست دانشجو توسط دانشگاه مورد بررسی قرار می گیرد. (برخی دانشگاه ها مثل پیام نور یک ماه پس از ثبت درخواست، شرایط را بررسی می‌کنند تا دانشجو فرصت تغییر تصمیم و برگشت داشته باشد)

✅در نهایت دانشگاه درخواست انصراف را تایید کرده و دانشجو پس از پرداخت هزینه مصوب، شماره نامه انصراف در دریافت خواهد کرد.

انصراف از تحصیل دانشگاه سراسری

 

شرایط انصراف از دانشگاه سراسری

همانطور که گفته شد انصراف از تحصیل شرایطی دارد که دانشجویان باید به طور دقیق از آن ها اطلاع داشته و بر این اساس اقدامات لازم را انجام دهند. شرایط انصراف از تحصیل دانشگاه سراسری به شرح زیر می باشد.

✅دانشجویان انصرافی بایستی درخواست خود را مکتوب کرده و به دانشگاه ارائه بدهند.

✅انصراف از تحصیل در حدود یک تا دوماه زمان می برد و تا زمان تایید قطعی انصراف توسط دانشگاه و پرداخت هزینه دانشجو می تواند تصمیم خود را تغییر داده و منصرف شود.

✅در صورت انصراف قطعی دیگر امکان لغو آن و ادامه تحصیل امکان پذیر نمی باشد.

✅اگر دانشجویان تا قبل از 20 اسفند موفق به انصراف قطعی شوند امکان شرکت در کنکور سال بعد را خواهند داشت و محرومیتی برای شان به وجود نمی آید.

✅اگر در دانشگاه سراسری پذیرفته شوید اما به طور نهایی نام نویسی نکنید، مشمول قوانین انصراف از تحصیل نمی شوید.

✅دانشجویان غایب برای مدت یکسال از انتخاب رشته دوره های روزانه محروم خواهند شد.

✅اگر برای یک ترم بدون اطلاع در کلاس های دانشگاه شرکت نکنید، به عنوان دانشجوی انصرافی شناخته می شوید.

 

شرایط پرداخت هزینه انصراف از تحصیل دانشگاه سراسری

دانشجویان انصرافی در شرایط مشخصی مشمول پرداخت هزینه انصراف از تحصیل می شوند. اگر که دانشجو در مقطع کارشناسی پیوسته برای دو ترم به تحصیل مشغول بوده باشد نیازی به پرداخت هزینه نخواهد داشت اما سایر دانشجویان با توجه به شرایط زیر باید هزینه مصوب را بپردازند.

✅اگر که دانشجو به محض نام نویسی در دانشگاه تا قبل مهر و بهمن در هردو نیمسال تصمیم به انصراف بگیرد، نیازی به پرداخت هزینه نخواهد داشت. (دانشجویان دکتری حرفه ای مشمول این شرط نخواهند شد)

✅اگر تا قبل آذر در ترم مهر و تا قبل اردیبهشت در ترم بهمن درخواست انصراف انجام شود، دانشجو باید پنجاه درصد کل شهریه ثابت و متغیر را بپردازد و بقیه مبلغ برگشت داده نمی شود.

✅دانشجویان تغییر رشته ای مشمول پرداخت هزینه انصراف نمی شوند.

✅دانشجویان دانشگاه شبانه در صورت درخواست انصراف قبل پایان مهلت حذف و اضافه موظف به پرداخت نصف شهریه همان ترم می باشند اما در غیر این صورت باید کل شهریه آن ترم را پرداخت کنند.

 

هزینه انصراف از تحصیل دانشگاه سراسری

جریمه انصراف از تحصیل در دانشگاه های سراسری با توجه به نوع دانشگاه و مقطع پذیرش دانشجو متفاوت است.

دانشجویان دانشگاه های دولتی اگر پس از انصراف از دانشگاه اول مجددا وارد دانشگاه دولتی شوند، مشمول پرداخت هزینه انصراف نمی‌باشند.

⛔هزینه انصراف از تحصیل در دانشگاه روزانه باتوجه به رشته و مقطع تحصیلی و نوع دانشگاه تعیین می‌شود و ثابت نیست.

⛔هزینه انصراف از تحصیل در دانشگاه های شبانه و  پیام نور برابر با 1/5 برابر شهریه ثابت یک ترم است.

⛔هزینه انصراف از تحصیل در دانشگاه علمی کاربردی به میزان شهریه ثابت یک ترم است.

⛔جریمه انصراف از تحصیل در دانشگاه پردیس خودگردان که از سایر دانشگاه ها بیشتر است، برابر با شهریه ثابت ترم های باقی مانده است و البته در رشته ها و دانشگاه های مختلف ممکن است متفاوت باشد.

⛔هزینه انصراف از تحصیل در دانشگاه غیر انتفاعی معادل با ۷ واحد درسی و شهریه ثابت می‌باشد. 

با توجه به اینکه هزینه انصراف از تحصیل در دانشگاه های سراسری مخصوصا دانشگاه پردیس خودگردان، رقم بالایی است، توصیه میکنیم که پیش از انتخاب رشته درباره تمام دانشگاه ها اطلاعات کافی را کسب کنید تا پس از پذیرش در دانشگاه مشکلی ایجاد نشود.

جهت عضویت درکانال اطلاع رسانی و آخرین اخبار در تلگرام بر روی تلگرام مشاوره تحصیلی کلیک کنید و یا در سرچ تلگرام عبارت ” مشاوره تحصیلی دانتل کو ” جست و جو و عضو شوید.

 

محرومیت انصراف از تحصیل دانشگاه سراسری

همانطور که می دانید دانشگاه های سراسری در دوره روزانه شرایط ویژه و قوانین سخت گیرانه ای دارند و درصورتی که دانشجویان بدون توجه به این شرایط از دانشگاه انصراف دهند، با مشکلاتی مواجه خواهند شد. هر دانشگاه علاوه بر شرایط کلی، شرایط اختصاصی نیز برای خود خواهد داشت که دانشجویان در هنگام ثبت درخواست انصراف باید در مورد آن ها اطلاع کسب نمایند.

طی سال های گذشته انصراف از دانشگاه روزانه بسیار سخت و با توجه به محرومیت های سنگین آن تقریبا غیر ممکن بود. در صورت انصراف و یا کسب قبولی و عدم ثبت نام در دانشگاه دیگر امکان شرکت در کنکور سراسری سال بعد وجود نداشت. اما این محرومیت از سال 1400 لغو شد و دانشجویان با توجه به شرایط و ضوابط می توانند از تحصیل در دانشگاه سراسری انصراف دهند.

⛔در صورتی که دانشجو در دوره روزانه پذیرفته شده است اما قصد ثبت نام ندارد، باید تا قبل از شروع مهلت ثبت نام کنکور سراسري سال آینده از دانشگاه خود انصراف دهد.

⛔دانشجویان با تعهد خدمت به هیچ عنوان امکان انصراف از آن رشته را نخواهند داشت.

⛔محرومیت و شرایط کنکور سراسری تنها مختص دانشجویان دوره های روزانه است و سایر دوره ها هیچ محرومیتی نخواهند داشت.

 

مشاوره انصراف از تحصیل دانشگاه سراسری

دانشگاه های سراسری جز دانشگاه های برتر در کشور هستند که ظرفیت محدودی دارد و قبولی در این دانشگاه ها کار راحتی نیست. با توجه به شرایط خاص انصراف از تحصیل بهتر است که قبل از اقدام به ثبت درخواست انصراف خود حتما با افراد متخصص در این حوزه مشورت کنید تا شرایط شما را بررسی کرده و بهترین راهکار را ارائه دهند.

چنانچه هرگونه سوال و یا ابهامی در زمینه انصراف از تحصیل دانشگاه سراسری برای تان وجود دارد و یا در رابطه با تصمیم گیری انصراف از تحصیل به راهنمایی نیاز دارید، می توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی تحصیلی دانتل کو مشورت نمایید تا به طور کامل راهنمایی تان کنند.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه انصراف از تحصیل دانشگاه سراسری 1403 – 1404 می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02191005066 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

  1. برای انصراف از تحصیل دانشگاه سراسری چه باید کرد؟

    برای این منظور باید به دانشگاه محل تحصیل خود مراجعه کرده و درخواست خود را ثبت نمایید.

  2. برای انصراف از تحصیل دانشگاه سراسری چه قدر باید جریمه پرداخت کرد؟

    هزینه انصراف از تحصیل در متن مقاله آورده شده است.

  3. آیا انصراف از تحصیل محرومیت خواهد داشت؟

    محرومیت کنکور سراسری در صورت انصراف از تحصیل شرایطی دارد که در متن به آن ها پرداخته شده است.

کانال تلگرام تحصیلی     

‫4 دیدگاه ها

  1. سلام وقت بخیر من ورودی سال ۹۵ دانشگاه بودم روزانه ترم اول تموم شد باید مدرک پیش میبرم نظام وظیفه اما ‌گم کرده بودم دانشگاه هم برام انصراف زده بودن فقط یک ترم خونده بودم هزینه باید پرداخت کنم ؟ و این که می‌خوام برم سربازی آیا باید برم تسویه حساب

    1. سلام، بله مشمول هزینه میشید
      برای اطلاع از جزئیات هزینه، نحوه پرداخت یا معافیت از پرداخت با مشاورین ما تماس بگیرید

  2. سلام و وقت بخیر
    لطفا پاسخ بدید! ممنون
    انصراف از دانشگاه آزاد و رفتن به دانشگاه سراسری از طریق کنکور، یکی از شانس‌های انصراف رو به قولی میسوزونه؟ منظورم اینه که احیانا دوباره بخوام ی رشته دیگه برم تو دانشگاه سراسری دیگه امکانش نیست؟ یا انصراف از دانشگاه آزاد تاثیری رو سراسریا نداره و سراسری قوانین خودشو داره…؟

    1. سلام شما در طول دوره تحصیل هر مقطع حداکثر یک بار می توانید انصراف داده و در رشته دیگری ادامه تحصیل دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره