دسته‌بندی نشدهسایر موضوعات

نحوه پرداخت وام دانشجویی

کانال تلگرام تحصیلی     

نحوه پرداخت وام دانشجویی یکی از مهم ترین مواردی است که دانشجویان باید از آن اطلاع داشته باشند و بر این اساس اقدامات لازم را انجام دهند چراکه عدم اطلاع از نحوه پرداخت و تاخیر در تسویه حساب ممکن است مشکلات جدی را برای فرد به وجود آورد. در این مطلب به بررسی کامل نحوه پرداختت وام دانشجویی پرداخته شده است. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با مجموعه دانتل کو تماس بگیرید. 

 

دستورالعمل نحوه پرداخت وام دانشجویی

صندوق رفاه دانشجویی در سال جدید دستورالعملی برای نحوه پرداخت وام دانشجویی در نظر گرفته است که بر این اساس دانشجویان دریافت کننده وام بایستی با توجه به شرایط و وضعیت تحصیلی شان یعنی فارغ التحصیلی، انصراف، ترک تحصیل و یا اخراج وام خود را پرداخت کنند.

چنانچه دانشجویان مقطع کاردانی برای 4 ترم، کارشناسی پیوسته 8 ترم، کارشناسی ناپیوسته 4 ترم، ارشد پیوسته 5 ترم، ارشد ناپیوسته 4 ترم، دکتری ناپیوسته 8 ترم و دکتری تخصصی برای 16 ترم از شروع تحصیل شان گذشته باشد و از تحصیل انصراف نداده یا احراج نشده باشند، می‌توانند تا 9 ماه بعد، بدهی شان را به صورت قسطی و یا یکجا پرداخت کنند.

صندوق رفاه دانشجویی این اختیار را دارد که به ازای هر روز از زمان دریافت وام تا زمان شروع بازپرداخت، 4 درصد کارمزد دریافت نماید. مبلغ هر قسط باید حداقل 200 هزار تومان باشد که رئیس صندوق می‌تواند آن را در هر سال بالا ببرد.

 

میزان و مبلغ اقساط وام

میزان و مبلغ قسط ها با توجه به شرایط دانشجو توسط صندوق رفاه تعیین می‌گردد و دانشجو باید تا حداکثر 5 سال یعنی 60 قسط این بدهی را پرداخت کند. در صورت عدم پرداخت بیش از یکی از اقساط و عدم مراجعه برای تعین وضعیت بدهی و دریافت دفترچه، بر اساس دستورالعمل نحوه پرداخت وام دانشجویی، اسم دانشجو به عنوان بدهکار بانک مرکزی ثبت خواهد شد. در صورت عدم پرداخت 10 قسط به صورت متوالی، بدهی به دین تبدیل می‌گردد و دانشجو ملزم است که آن را هرچه سریع تر و به صورت یکجا بپردازد.

صدور تاییدیه تحصیلی و یا گواهی تحصیلی برای ارائه به سایر دانشگاه ها و مراکز تنها پس از استعلام معاونت دانشجویی و فرهنگی و اداره رفاه صادر می‌شود. در صورتی که دانشجو بدهی نداشته باشد، مشکلی در فرایند فارغ التحصیلی و دریافت مدرک به وجود نخواهد آمد.

 

نکات نحوه پرداخت وام دانشجویی

صادر شدن تسویه حساب در هر مقطع مشروط به این است که دانشجو کل بدهی آن مقطع و مقاطع قبلی را پرداخت کرده باشد. در غیر این صورت ریز نمرات و مدرک تحصیلی به دانشجو تحویل داده نخواهد شد.

اگر دانشجویی که از وام استفاده کرده است، شرایط ادامه تحصیل و فارغ التحصیلی در مقطع پذیرفته شده خود را نداشته باشد اما بتواند مدرک خود را در دوره معادل و یا مقطع پایین تر دریافت کند، به عنوان دانشجویی انصرافی در نظر گرفته می‌شود و بایستی کل بدهی را به صورت یکجا بپردازد.

دانشجویانی که انتقالی گرفته و دوره آموزشی خود را از روزانه به نوبت دوم تغییر داده اند، کل بدهی شان به بعد از زمان فارغ التحصیلی در آن مقطع انتقال پیدا می‌کند. در صورتی که در مقاطع بالاتر نیز پذیرفته شوند، شرایط و نحوه پرداخت وام دانشجویی تغییر می‌کند.

صندوق رفاه دانشجویی این امکان را دارد که به صورت قانونی از دانشجویانی که نسبت به پرداخت بدهی خود کوتاهی کرده و یا امتناع می‌کنند، شکایت کند. در صورتی که دانشجویان برای 9 ماه متوالی اقساط خود را پرداخت نکرده باشند، مدت زمان و تعداد قسط های آن ها از 60 ماه به 36 ماه تغییر می‌کند.

در صورتی که دانشجو ثابت کند که به دلیل مشکلات و عدم بضاعت مالی موفق به پرداخت وام نشده است، صندوق می‌تواند بدهی را با توجه به شرایط دانشجو مجددا قسط بندی کرده و حداکثر تا 36 ماه پرداخت شود.

 

نحوه پرداخت وام دانشجویی گروه های خاص

در دستورالعمل بازپرداخت وام دانشجویی که از طرف صندوق رفاه دانشجویی منتشر شده است، نحوه پرداخت وام گروه های خاص دانشجویی نیز به طور کامل توضیح داده شده است. نحوه پرداخت وام دانشجویی گروه های خاص به شرح زیر می‌باشد.

پذیرفته شدگان در مقاطع تحصیلات تکمیلی

افرادی که به صورت بدون توقف یا بدون توقف، موفق به کسب قبولی در مقاطع بالاتر شده اند، شرایط و نحوه پرداخت وام دانشجویی برای شان به صورت زیر می‌باشد.

تحصیل بدون توقف در مقاطع بالاتر
پرداخت کل وام به صورت یکجا در زمان اتمام دوره دریافت وام قبل از تعیین وضعیت بدهکاری بخشیده شدن کارمزد وام
پرداخت 50 درصد از بدهی وام به صورت یکجا در زمان پایان دوره دریافت وام قبل از تعیین وضعیت بدهکاری نرخ کارمزد بدهی وام به 2 درصد کاهش می‌یابد
پرداخت به صورت اقساطی دفترچه اقساط صادر شده پرداخت بدهی به پایان دوره دریافت وام در مقاطع بالاتر منتقل می‌گردد
تحصیل با توقف در مقاطع بالاتر
عدم اقساط به تاخیر افتاده بدهی به پایان دوره دریافت وام در مقاطع بالاتر منتقل می‌شود
داشتن اقساط با تاخیر افتاده اقساط به تاخیر افتاده بروزرسانی می‌شود و بدهی باقی مانده به پایان دوره دریافت وام در مقطع بالاتر متقل می‌گردد.
امتناع از پرداخت وام تا زمان قبولی در مقطع بالاتر بدهی باید به صورت یکجا پرداخت گردد.

 

از کار افتادگان و مبتلایان به بیماری های خاص

افرادی که وام دانشجویی از صندوق رفاه دریافت کرده اند و به بیماری های خاص و صعب العلاج مبتلا هستند، باید مطابق با جدول نحوه پرداخت وام دانشجویی، وام خود را بازپس دهند.

زمان و نوع اتفاق اتفاق شرایط پرداخت وام
حین تحصیل-از کارافتادگی دائمی و کلی ضایعه نخاعی گردنی، سینه‌ای و کمری و معلولیت ذهنی شناختی شدید کل بدهی بخشیده خواهد شد )به جز وام مسکن و جریمه عدم تخلیه خوابگاه)
قبل تحصیل-از کار افتادگی ضایعه نخاعی گردنی، سینه‌ای و کمری دو سال دیگر برای پرداخت وام مهلت داده می‌شود
قبل یا حین تحصیل-توان خواهی ناتوانی و کم توانی جسمی، نابینایی و یا ناشنوایی دو سال دیگر برای پرداخت وام مهلت داده می‌شود
قبل یا حین تحصیل- درمان سخت و پرهزینه بیماری های سخت و صعب العلاج دو سال دیگر برای پرداخت وام مهلت داده می‌شود

 

شاغلین بدهکار

همانطور که می دانید یکی از شرایط دریافت وام (به غیر از وام شهریه) این است که که دانشجو شغلی نداشته باشد. چنانچه در زمان دریافت وام یا حتی پس از آن دانشگاه متوجه شود که دانشجو به صورت قراردادی، رسمی، پیمانی یا تمام وقت در مراکز دولتی و غیر دولتی مشغول به کار بوده است و بیمه اجباری پرداخت می‌کند،  نحوه پرداخت وام دانشجویی را متوقف کرده و کل مبلغ وام با حساب 4 درصد کارمزد و خسارت به صورت یکجا از دانشجو دریافت می‌گردد.

 

مشمولین خدمت وظیفه

افرادی که وام دانشجویی دریافت کرده اند و مشمول خدمت وظیفه هستند، باید حتما تا سه ماه پس از دریافت وام برای تعیین نحوه پرداخت و قسط بندی وام مراجعه کنند. تاریخ شروع پرداخت وام دانشجویی برای مشمولین خدمت نظام وظیفه، حداکثر 6 ماه بعد از پایان خدمت سربازی می‌باشد.

 

دانش آموختگان معاف از هزینه های تحصیل

نحوه پرداخت وام دانشجویی این است که در صورتی که دانشجوی بهره مند از وام دانشجویی صندوق رفاه، مطابق با قوانین و مقررات خاص کشور، معاف از پرداخت هزینه تحصیل شود (همه هزینه و یا بخشی از آن) باید کلی بدهی وام خود را همراه با 4 درصد کارمزد و خسارت به صورت یکجا بپردازد.

 

افراد دچار آسیب در حوادث و بلایای طبیعی

چنانچه دانشجو در آخرین سال تحصیلی و یا حین پرداخت اقساط وام، به دلایل حوادث و بلایای طبیعی دچار آسیب و خسارت شود، می‌تواند با دریافت معرفی نامه از استانداری و فرمانداری محل سکونت خود و ارائه آن به صندوق رفاه دانشجویی، پرداخت اقساط وام را تا دو سال به تعویق بیندازد.

 

نحوه پرداخت وام دانشجویی | دریافت وام مسکن صندوق

افرادی که وام مسکن از صندوق رفاه دانشجویی دریافت کرده اند، بایستی تا حداکثر 9 ماه بعد از پایان دوره دریافت وام، کل مبلغ را به صورت یکجا پرداخت کنند. در صورت استفاده از منابع بانک نیز شرایط پرداخت با توجه به تفاهم نامه تعیین می‌گردد.

آن دسته از دریافت کنندگان وام مسکن صندوق نیز که توانایی مالی برای پرداخت یکجای وام را ندارند، در صورت ارائه مدارک مبنی بر ناتوانی مالی پس از یک دوره نه ماهه، با نظر رییس صندوق می‌توانند بازپرداخت وام خود را در 10 قسط انجام دهند.

 

انصراف از تحصیل

چنانچه دانشجو از صندوق رفاه دانشجویی وام دریافت کند اما قبل از پرداخت وام از ادامه تحصیل در دانشگاه و مقطع تحصیلی خود انصراف دهد، باید در مدت سه ماه بدهی خود را همراه با کارمزد و خسارت به صورت یکجا تسویه نماید.

 

نحوه پرداخت وام دانشجویی | افراد دارای بورسیه

دانشجویانی که قصد دریافت بورسیه های داخلی و خارجی و یا فرصت های تحقیقاتی کوتاه مدت را دارند، باید حتما قبل از اقدام برای دریافت مجوز، وضعیت بدهی خود را مشخص نمایند. دانشگاه باید لیست این دانشجویان را در اختیار صندوق رفاه دانشجویی قرار دهد.

دانشجویانی که از بورسیه تحصیلی استفاده کرده و دیگر قصد بازگشت به کشور را ندارند و بدهی خود را پرداخت نخواهند کرد، صندوق از طریق استاد ضمانتی دریافت شده، بدهی را وصول خواهد کرد.

 

مهاجرت و ترک تابعیت

دانشجویانی که قصد دارند از کشور ایران مهاجرت کرده و تابعیت خود را تغییر دهند، باید ابتدا بدهی خود به صندوق رفاه دانشجویی را به صورت یکجا بپردازند و در غیر این صورت صندوق می‌تواند از طریق اسناد ضمانتی در اختیار خود، بدهی را وصول نمایند.

 

نحوه پرداخت وام دانشجویی | افراد غیرایرانی

افرادی که تابعیت کشور ایران را ندارند و از وام دانشجویی صندوق رفاه استفاده کرده اند، بایستی قبل از خروج از کشور و دریافت مدارک خود، وضعیت بدهی شان را مشخص کرده و آن را پرداخت نمایند. در صورت لزوم به دریافت مدارک و خروج از کشور بدهی به صورت ییکجا دریافت خواهد شد.

جهت عضویت درکانال اطلاع رسانی و آخرین اخبار در تلگرام بر روی مشاوره تحصیلی تلگرام کلیک کنید و یا در سرچ تلگرام عبارت ” مشاوره تحصیلی دانتل کو ” جست و جو و عضو شوید. 

 

نحوه پرداخت وام دانشجویی در سایت

برای پرداخت وام دانشجویی باید به صورت اینترنتی اقدام کرده و از طریق سایت صندوق رفاه دانشجویان قسط وام خود را بپردازید. نحوه پرداخت وام دانشجویی در سایت به شرح زیر می‌باشد. 

1️⃣وارد سایت صندوق رفاه دانشجویی شوید. 

نحوه پرداخت وام دانشجویی

 

2️⃣از پایین صفحه بر روی گزینه سامانه یکپارچه صندوق راه دانشجویان کلیک کنید. 

نحوه پرداخت وام دانشجویی

 

3️⃣ در این مرحله نحوه پرداخت وام دانشجویی کد ملی و رمز عبور خود را در کادرهای مربوطه درج کرده و وارد شوید. 

نحوه پرداخت وام دانشجویی

 

4️⃣از منوی سمت راست صفجه گزینه پرداخت بدهی را انتخاب کنید. 

5️⃣در این قسمت نحوه پرداخت وام دانشجویی اطلاعات مربوط به قسط نشان داده می‌شود و می‌توانید با انتخاب گزینه پرداخت، بدهی خود را تسویه کنید. 

 

نحوه محاسبه کارمزد وام دانشجویی

افرادی که وام دانشجویی دریافت کرده اند، باید در زمان معین بر اساس دستورالعمل نحوه پرداخت وام دانشجویی قسط وام خود را بپردازند. در صورتی که بدهی در زمان مقرر پرداخت نشود، مبلغی با عنوان کارمزد بر آن اضافه می‌شود که دانشجو باید آن را نیز پرداخت کند. کارمزد به منظور افزایش سرعت پرداخت بدهی ها و تشویق دانشجویان به تسویه بدهی خود با نرخ 12 درصد اعمال می‌گردد. 

افزایش نرخ وام با توجه به مدت تعویق و میزان قسط محاسبه می‌گردد. کارمزد تاخیر مستقیما به حساب در آمد اختصاصی صندوق رفاه دانشجویی واریز می‌شود. در صورتی که دانشجویان بدهی وام خود را به صورت یکجا بپردازند، جریمه و کارمزد تاخیری برای آن ها حساب نخواهد گشت. 

 

مشاوره وام دانشجویی

دانشجویانی که وام دانشجویی دریافت می‌کنند، باید مطابق با دستورالعمل های صندوق رفاه دانشجویی، وام خود را به صورت یکجا و یا اقساطی پرداخت نمایند. نحوه بازپرداخت وام برای برخی از گروه های خاص شرایط دستورالعمل متفاوتی دارد. 

چنانچه هرگونه ابهام و یا سوالی در زمینه نحوه پرداخت وام دانشجویی برای تان وجود دارد، می‌توانید با مشاوران تحصیلی صحبت کرده و پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید. متخصصان مرکز  مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل کو در خدمت شما هستند تا در این زمینه یاری‌تان کنند. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه نحوه پرداخت وام دانشجویی می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02191005066 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

  1. نحوه پرداخت وام دانشجویی به چه صورت است؟

    پرداخت وام به این صورت است که دانشجویان باید حداکثر 9 ماه بعد از اتمام تحصیل نسبت به پرداخت بدهی اقدام کنند. 

  2. افرادی که دچار آسیب جدی در حین تحصیل شده اند، چگونه باید وام را برگردانند؟

    افرادی که دچار آسیب های جدی شده باشند، با توجه به شرایط از پرداخت معاف خواهند شد و یا تا دو سال مهلت به آنان داده می‌شود. 

  3. برای پرداخت قسط وام چه باید کرد؟

    دانشجویان برای پرداخت وام باید به سایت صندوق رفاه دانشجویی مراجعه نمایند. 

کانال تلگرام تحصیلی     

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره