کنکور سراسریمشاوره کنکور سراسری

روش صحیح مطالعه مطالعه روانشناسی کنکور انسانی ۱۴۰۳

کانال تلگرام تحصیلی     

مطالعه روانشناسی کنکور انسانی یکی از دغدغه های داوطلبان کنکور انسانی است. این درس کم حجم ممکن است در نظر برخی از داوطلبان بی اهمیت به نظر برسد اما کسب درصد بالا در این درس می‌تواند رتبه شما را ارتقا دهد. با اطلاع از روش های صحیح مطالعه روانشناسی می‌توانید با سهولت بیشتری این درس را مطالعه کرده و بیاموزید. در این مطلب به بررسی کامل روش های مطالعه روانشناسی کنکور انسانی می‌پردازیم. برای کسب اطلاع بیشتر می‌توانید با مجموعه دانتل کو تماس بگیرید. 

 

درس روانشناسی کنکور انسانی

درس روانشناسی یکی از دروس مهم و تاثیرگذار در کنکور انسانی است که اتفاقا بسیار کم حجم بوده و داوطلبان می‌توانند با مطالعه صحیح این درس، درصد بسیار خوبی در کنکور کسب نمایند. در کنکور ۱۴۰۳ از درس روانشناسی ۱۵ سوال مطرح خواهد شد که داوطلبان باید در ۱۵ دقیقه به آن پاسخ دهند. سوالات روانشناسی معمولا در دو دسته سوالات مفهومی و حفظی قرار دارند. داوطلبان با به کارگیری روش صحیح مطالعه روانشناسی کنکور انسانی می‌توانند به این سوالات پاسخ دهند. 

 

روش مطالعه روانشناسی کنکور برای مطالب حفظی

تقریبا نیمی از مطالب کتاب درسی روانشناسی مربوط به مباحث حفظی است. ممکن است در ابتدا این طور به نظر برسد که مباحث حفظی بسیار راحت هستند و می‌توان با صرف زمان کم این مطالب را یاد گرفت. اما مطالب حفظی درس روانشناسی با خطر فراموشی همراه هستند و در نتیجه داوطلبان تنها با یکبار مطالعه امکان یادگیری کامل مطالب را نخواهند داشت. 

برای کسب تسلط کافی در مباحث حفظی روانشناسی باید مطالب را چندین بار مطالعه کرده و خلاصه نویسی یا جزوه خود را در فواصل زمان مشخص مرور کنید. حل کردن سوالات تستی پس از هر درس نیز به تثبیت یادگیری کمک بسیار زیادی می‌کند. معمولا سوالات روانشناسی کنکور انسانی به نحوی طراحی می‌شود که پاسخ ها بسیار شبیه به هم بوده و داوطلب در هنگام پاسخ دادن دچار شک و تردید شود. در نتیجه بهترین راه یادگیری این مطالب و مطالعه روانشناسی کنکور انسانی مرور و تکرار می‌باشد. 

مطالعه روانشناسی کنکور انسانی

 

روش مطالعه روانشناسی کنکور برای مطالب مفهومی

چندین سال است که در درس روانشناسی کنکور انسانی سوالات مفهومی زیادی مطرح می‌شود. به همین دلیل داوطلبان باید در هنگام مطالعه روانشناسی کنکور انسانی، مباحث مفهومی را با دقت مطالعه کرده و آن ها را به خوبی یاد بگیرند تا بتوانند به سوالات مفهومی در آزمون پاسخ بدهند. 

بیشترین سوالات مفهومی از دروس و مباحث مربوط به تعارض، واکنش در برابر ناکامی، خطاهای گفتاری، خطاهای ادراکی، انواع حافظه، رشد شناختی، توجه و… می‌باشد. علاوه بر این ممکن است که طراحان سوالات ترکیبی مفهومی-حفظی طراحی کنند. برای مثال مبحث راست دست چپ دست از بهترین مباحث تست خیز برای سوالات ترکیبی می‌باشد. 

 

بهترین راهکارهای مطالعه روانشناسی کنکور انسانی

داوطلبان برای افزایش بازدهی خود در هنگام مطالعه درس روانشناسی می‌توانند از روش های بسیار زیاد و کارآمدی استفاده کنند. این روش ها کمک می‌کنند تا داوطلبان در کمترین زمان، بیشترین بازدهی را داشته باشند و مطالب را به خوبی یادگرفته و به ذهن بسپارند. برخی از مهم ترین و بهترین روش های مطالعه روانشناسی کنکور انسانی به شرح زیر می‌باشد. 

پیش خوانی

قبل از مطالعه عمیق و با دقت هر درس، بهتر است ابتدا یکبار درس را به صورت روزنامه وار پیشخوانی کنید تا با اصل مطلب و عناوین هر فصل آشنا شوید. در هنگام پیش خوانی می‌توانید مطالبی را که به نظرتان مهم می‌رسد علامت بزنید تا در هنگام مطالعه عمیق، دقت بیشتری در این مباحث داشته باشید.

مطالعه روانشناسی کنکور انسانی | خلاصه نویسی و مرور

همانطور که گفته شد بخش بسیار زیادی از مباحث درس روانشناسی حفظی هستند. به همین دلیل ممکن است با بیشتر شدن حجم اطلاعات، برخی از مطالب از ذهن تان فراموش شود. برای جلوگیری از فراموشی و انتقال اطلاعات به حافظه بلند مدت، باید در فواصل زمانی مشخص مطالب را مرور کنید.

پس از مطالعه روانشناسی کنکور انسانی در هر درس و یادگیری کامل، مطالب را به زبان خودتان خلاصه نویسی کنید؛ این گونه مطالب آموخته شده در ذهنتان دسته بندی شده و می‌توانید برای مرور کردن نیز از آن ها استفاده کنید.

تست بزنید

در طول مطالعه روانشناسی کنکور انسانی به هیچ عنوان از  تست زدن غافل نشوید. پس از هر درس سوالات تالیفی را پاسخ دهید. این گونه مطالب یادگرفته شده در ذهنتان تثبیت می‌شود. علاوه بر این با تست زدن می‌توانید مهارت خود در این زمینه را نیز تقویت کنید. توجه داشته باشید که در کنکور مدیریت زمان بسیار حائز اهمیت است و شما تنها با تست زدن می‌توانید این مهارت را بیاموزید. 

 

ضریب درس روانشناسی در کنکور انسانی

در سال گذشته کنکور سراسری تغییرات بسیار زیادی کرد که از آن ها می‌توان به حذف دروس عمومی و زیرگروه ها اشاره کرد. در سال های گذشته داوطلبان باید با توجه به ضریب زیرگروه مورد نظر خود، برای قبولی در رشته مورد علاقه شان مطالعه می‌کردند. 

اما در سال ۱۴۰۲ زیرگروه ها از کنکور حذف شدند و از این پس ضریب تمامی دروس برای تمامی رشته‌ها یکسان می‌باشد. ضریب درس روانشناسی کنکور انسانی ۲ می‌باشد. با توجه به کم حجم بودن این درس، داوطلبان با مطالعه روانشناسی کنکور انسانی می‌توانند رتبه خود را ارتقا دهند. 

 

بودجه بندی درس روانشناسی 

با اطلاع از بودجه بندی درس روانشناسی می‌توانید به نحوی برنامه ریزی کنید که زمان بیشتری را به مطالب پرتکرار و پر اهمیت تر اختصاص دهید. جدول بودجه بندی درس روانشناسی کنکور انسانی به شرح زیر می‌باشد. 

درس ضریب
روانشناسی رشد 4
روانشناسی، تعریف و روش مورد مطالعه 7
انگیزه و نگرش 1
احساس توجه و ادراک 1
تصمیم گیری  2
روانشناسی سلامت 1

 

میزان ساعت مطالعه روانشناسی کنکور انسانی

یکی از مهم ترین سوالات داوطلبان در مورد مطالعه روانشناسی کنکور انسانی، مربوط به میزان ساعت مطالعه است. همانطور که گفته شد روانشناسی یک درس کم حجم است و تنها یک کتاب برای مطالعه دارد. در نتیجه نیازی نیست که داوطلبان زمان زیادی را برای آن صرف کنند.

شما می‌توانید با مطالعه دو ساعت در هفته بر محتوای این کتاب تسلط پیدا کنید و درصد خوبی در آزمون به دست آورید. شما می‌توانید برای دریافت برنامه ریزی دقیق با مشاوران مجموعه دانتل کو مشورت نمایید. 

جهت عضویت درکانال اطلاع رسانی و آخرین اخبار بر روی تلگرام مشاوره تحصیلی کلیک کنید و یا در سرچ تلگرام عبارت ” مشاوره تحصیلی دانتل کو ” جست و جو و عضو شوید.

 

مشاوره کنکور سراسری

ممکن است طراحان سوال کنکور سراسری اقدام به طرح سوالات غافلگیرانه کنند. یعنی از بخش هایی سوال طرح کنند که اکثر داوطلبان آن ها را بی اهمیت شمرده و مطالعه نکرده اند. پس بهتر است که تمامی بخش های کتاب درسی را با دقت کامل مطالعه کنید تا در جلسه آزمون با مشکلی در این زمینه مواجه نشوید. 

چنانچه هر گونه سوال و یا ابهامی در مورد مطالعه روانشناسی کنکور انسانی برای تان وجود دارد و یا در زمینه برنامه ریزی و آمادگی کنکور با مشکل مواجه شده‌اید، می‌توانید با مشاوران تحصیلی صحبت کرده و پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید. متخصصان مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل کو در خدمت شما هستند تا در این زمینه یاری‌تان کنند. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه مطالعه روانشناسی کنکور انسانی ۱۴۰۳ می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 91005066-021 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

  1. بهترین روش مطالعه روانشناسی کنکور انسانی چیست؟

    برای مطالعه درس روانشناسی می‌‌توانید از روش هایی همچون پیش خوانی و خلاصه نویسی استفاده کنید که در متن مقاله به طور کامل به آن ها پرداخته شده است.

  2. ضریب درس روانشناسی چند است؟

    پس از تغییرات کنکور و حذف زیرگروه ها، ضریب ۲ برای درس روانشناسی در تمامی رشته ها در نظر گرفته شده است.

  3. آیا تغییرات کنکور بر درس روانشناسی نیز تاثیر گذاشته است؟

    بله در سال های گذشته از درس روانشناسی ۲۰ سوال طرح می‌شد اما از این پس ۱۵ سوال خواهد بود. 

کانال تلگرام تحصیلی     

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره