انتخاب رشته کنکور سراسریکنکور سراسری

انتخاب رشته تربیت بدنی ۱۴۰۲

کانال تلگرام تحصیلی     

انتخاب رشته تربیت بدنی یکی از گزینه‌های پیش‌روی تمامی داوطلبان کنکور سراسری و همچنین دانش آموزان پایه نهم می‌باشد. تربیت‌بدنی یک رشته شناور است که تمامی داوطلبان در گروه‌های آزمایشی مختف می‌توانند آن را در فرم انتخاب رشته خود وارد کنند. پذیرش در رشته تربیت بدنی به صورت نیمه متمرکز است یعنی داوطلبان باید در آزمون عملی نیز شرکت کنند. تحصیل در رشته تربیت بدنی شرایطی دارد که داوطلبان باید قبل از انتخاب رشته از آن‌ها آگاه باشند. برای کسب اطلاع بیش تر این مقاله را مطالعه کرده و یا با مجموعه دانتل کو تماس بگیرید. 

 

انتخاب رشته تربیت بدنی

تربیت بدنی رشته ای است که به تقویت جسم و روان انسان می پردازد. دانشجوین این رشته به یادگیری علوم مختلف در زمینه جسم و روان انسان می پردازند و این علوم را به صورت عملی و تئوری آموزش می‌بینند. دانشجویان تربیت بدنی به صورت پایه و در حد پزشکیار با علوم پزشکی نیز آشنا می شوند.

برای انتخاب رشته تربیت بدنی داوطلبان می توانند از گروه های نظری و یا فنی حرفه ای اقدام نمایند. تربیت‌بدنی یک رشته شناور است و تمامی داوطلبان کنکور می توانند نسبت به انتخاب آن اقدام نمایند. 

 برای پذیرش در رشته تربیت بدنی داوطلبان آقا بایستی قد حداقل ۱۶۵ و داوطلبان خانوم قد حداقل ۱۵۸ داشته باشند. پذیرش رشته تربیت بدنی به صورت نیمه متمرکز است یعنی داوطلبان باید در آزمون عملی مهارت و آمادگی جسمانی شرکت نمایند. 

 

بازار کار رشته تربیت بندی

فارغ التحصیلان رشته تربیت بدنی امکان استخدام و کار کردن در موقعیت های شغلی مختلفی را دارند. مثلا می توانند در اداره تربیت بدنی استخدام شده و یا به عنوان کارشناس در ساخت وسایل ورزشی فعالیت نمایند. سایر شغل های رشته تربیت بدنی به شرح زیر هستند.

🔵تدریس دروس ورزشی

🔵تحقیق در زمینه رشته های مختلف ورزشی

🔵مربیگری

🔵داوری مسابقات

🔵گوینده ورزشی

🔵برنامه ریزی ورزشی برای بهبود سلامت عمومی افراد

🔵استخدام در مراکز آموزشی

انتخاب رشته تربیت بدنی

 

انتخاب رشته تربیت بدنی در هنرستان

همانطور که گفته شد دانش آموزان می توانند در پایه نهم وارد رشته های فنی حرفه ای و هنرستان بشوند و از این مسیر به تحصیل در رشته تربیت بدنی بپردازند. پس از دو سال تحصیل در هنرستان داوطلبان می توانند در کنکور کاردانی شرکت کرده و برای انتخاب رشته تربیت بدنی در دانشگاه اقدام نمایند.

لازم به ذکر است که تمامی دانشگاه ها رشته تربیت بدنی را در مقطع کاردانی ارائه نمی‌دهند و داوطلبان محدودیت هایی را در این زمینه خواهند داشت. برای تحصیل دو ساله تربیت بدنی در هنرستان شرایطی وجود دارد که به شرح زیر هستند. 

✅داشتن کارنامه پایه نهم 

✅محرز بودن شاخه فنی و حرفه ای در فرم هدایت تحصیلی

✅قبولی در آزمون های عملی آمادگی جسمانی هنرستان

 

انتخاب رشته تربیت بدنی در دانشگاه

راه دیگر برای انتخاب رشته تربیت بدنی و تحصیل این رشته در دانشگاه از طریق کنکور سراسری می باشد. داوطلبانی که در متوسطه دوم به تحصیل در رشته های نظری پرداخته‌اند، می‌توانند پس از شرکت در کنکور سراسری، رشته تربیت بدنی را در فرم انتخاب‌رشته خود وارد نمایند. 

تربیت‌بدنی یک رشته شناور است و به همین دلیل امکان انتخاب آن از تمامی گروه های آزمایشی وجود دارد. برای انتخاب رشته تربیت بدنی در دانشگاه از طریق کنکور سراسری نیز شرایطی وجود دارد که به شرح زیر هستند. 

✅داشتن سلامت جسمانی و روانی

✅عدم ابتلا به بیماری های مزمن همچون مشکلات قلبی و ریوی، مشکلات مغزی، اعصاب و روان و چاقی مفرط

✅قد حداقل ۱۶۵ برای آقایان و حداقل ۱۵۸ برای خانم ها (قهرمانان ورزشی استثنا هستند)

✅قدرت بینایی کامل

✅شرکت در آزمون عملی آمادگی جسمانی و کسب نمره قابل قبول

 

انتخاب رشته تربیت بدنی در دانشگاه فرهنگیان

یکی دیگر از راه های ادامه تحصیل در رشته تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان تربیت معلم می‌باشد. برای انتخاب رشته تربیت بدنی در این دانشگاه داوطلبان باید ابتدا در کنکور سراسری شرکت نمایند و رتبه و تراز قابل قبولی کسب کنند.

دانشگاه فرهنگیان نسبت به سایر دانشگاه ها شرایط سختگیرانه تری برای پذیرش دانشجو دارد. انتخاب رشته تربیت بدنی در دانشگاه فرهنگیان سه مرحله ای است. مرحله اول همان شرکت در کنکور سراسری و کسب تراز علمی مناسب است. حداقل تراز علمی برای ثبت نام در دانشگاه فرهنگیان 6500 می‌باشد. داوطلبان با داشتن این تراز می‌توانند کد رشته محل دانشگاه فرهنگیان را در فرم انتخاب رشته دانشگاه سراسری وارد کنند. 

پس از انتخاب رشته داوطلبان باید در آزمون عملی آمادگی جسمانی شرکت کنند. این آزمون برای تمامی داوطلبان رشته تربیت بدنی اجباری است. در نهایت پس از گذراندن این دو مرحله نوبت به مصاحبه حضوری می رسد. در مصاحبه سوالاتی در رابطه با هدف از تحصیل در دانشگاه فرهنگیان، احکام دینی و عقاید سیاسی پرسیده می‌شود. به منظور آمادگی برای جلسه مصاحبه دانشگاه فرهنگیان توصیه می شود که با مشاوران تحصیلی مشورت نمایید. 

جهت عضویت درکانال اطلاع رسانی و آخرین اخبار بر روی تلگرام مشاوره تحصیلی کلیک کنید و یا در سرچ تلگرام عبارت ” مشاوره تحصیلی دانتل کو ” جست و جو و عضو شوید. 

 

انتخاب رشته تربیت بدنی در مقاطع ارشد و دکتری

دانشجویان رشته تربیت بدنی پس از فارغ التحصیلی می توانند برای ادامه تحصیل در مقاطع ارشد و دکتری نیز اقدام نمایند. در این مقاطع داوطلبان باید گرایش خود را انتخاب کنند. گرایش‌های انتخاب رشته تربیت بدنی در مقطع کارشناسی ارشد به شرح زیر هستند. 

🔵فیزیولوژی ورزشی

🔵بیومکانیک ورزشی

🔵رفتار حرکتی

🔵آسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی 

🔵مدیریت ورزشی

 

گرایش های تربیت بدنی در مقطع دکتری

🔴علوم ورزشی – مدیریت ورزشی

🔴علوم ورزشی – فیزیولوژی ورزشی

🔴‌علوم ورزشی – بیومکانیک ورزشی

🔴علوم ورزشی – آسیب شناسی ورزشی  

🔴علوم ورزشی – رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی

 

مشاوره شرایط ورود به رشته تربیت بدنی

رشته تربیت بدنی یک رشته بسیار محبوب و پرطرفدار است که راه های زیادی برای تحصیل در آن وجود دارد. داوطلبان می توانند از طریق رشته های نظری و یا فنی به تحصیل در این رشته بپردازند. 

قبل از انتخاب رشته تربیت بدنی حتما به این نکته توجه داشته باشید که با وجود جذاب و لذت بخش بودن این رشته، سختی های بسیار زیادی نیز دارد و دانشجویان باید تلاش و کوشش بسیار زیادی در دوران تحصیل خود داشته باشند. پس اگر علاقه بسیار زیاد و استعداد در زمینه ورزشی ندارید، بهتر است به گزینه های دیگر نیز فکر کنید. 

با توجه به تاثیر مستقیم انتخاب رشته بر زندگی افراد، توصیه می‌‌شود که با مشاوران تحصیلی مشورت نمایید تا استعداد و علاقه‌تان را بررسی کرده و بهترین گزینه را به شما معرفی نمایند. متخصصان مرکز  مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل کو در خدمت شما هستند تا در این زمینه یاری تان کنند. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه انتخاب رشته تربیت بدنی می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل کو با شماره 02191005066 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

  1. برای انتخاب رشته تربیت بدنی در هنرستان چه باید کرد؟

    برای این منظور باید عنوان شاخه فنی حرفه ای در فرم هدایت تحصیلی دانش آموزان محرز شده باشد. انتخاب تربیت بدنی در هنرستان شرایطی دارد که به طور کامل در متن آورده شده است. 

  2. آیا رشته تربیت بدنی آزمون عملی دارد؟

    بله تمامی داوطلبان برای پذیرش در این رشته در هنرستان یا دانشگاه باید آزمون عملی آمادگی جسمانی را بگذرانند. 

  3. شرایط ورود به رشته تربیت بدنی دانشگاه فرهنگیان چیست؟

    داوطلبان باید تراز علمی مناسب داشته و در آزمون عملی نیز قبول شوند. در نهایت پذیرش در این دانشگاه مشروط به قبولی در مصاحبه حضوری می‌باشد. 

کانال تلگرام تحصیلی     

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره