تحصیل در خارجسایر موضوعات

درخواست پناهندگی در سوئد ۲۰۲

کانال تلگرام تحصیلی     

درخواست پناهندگی در سوئد یکی از سوالات افرادی است که قصد مهاجرت با این روش را دارند. روش مهاجرتی پناهندگی روش خطرناکی است. در این مسیر ممکن است افراد ضررهای مالی و جانی زیادی را متحمل شوند. پس از ورود به سوئد نیز هیچ تضمینی برای قبول درخواست پناهندگی وجود ندارد. توصیه بر این است که افراد برای مهاجرت روش های دیگری را انتخاب کنند. با این حال به منظور اطلاع از روند دریافت پناهندگی در این مقاله به بررسی کامل درخواست پناهندگی در سوئد پرداخته‌ایم. 

پناهندگی در سوئد

پناهنده به فردی گفته می‌شود به دلایل سیاسی، مذهبی، جنسیت و… از کشور خود فرار کرده و به کشورهای دیگر پناه می‌برد. پناهندگی یک روش مهاجرتی بسیار خطرناک است. در این روش افراد باید به طور غیرقانونی کشور خود را ترک کرده و وارد خاک کشور مقصد شوند. با توجه به غیرقانونی بودن خطرات جانی زیادی فرد مهاجر را تهدید می‌کند. پس از ورود به کشور نیز درخواست پناهندگی در سوئد کار راحتی نیست و افراد باید مراحل مختلفی را طی کنند. در نهایت امکان رد شدن درخواست پناهدگی وجود دارد. 

قوانین پناهندگی در سوئد

کشور سوئد جز کشورهای پناهجو پذیر است و در صورتی که فرد به دلایل منطقی به آن پناه آورده باشد درخواست پناهندگی را قبول می‌کند. قانون درخواست پناهندگی در سوئد این است که افراد به دلایل مشخص مورد آزار جسمی قرار گرفته باشند و جانشان در خطر باشد.

از این دلایل می‌توان به عقیده سیاسی، مذهبی، گرایش جنسی، جنسیت، نژاد، عضویت در گروه‌های اجتماعی خاص و ملیت اشاره کرد. آزاد و اذیت و خطر می‌تواند از جانب دولت نیز باشد. در صورت دارا بودن یکی از شرایط فوق و قبول درخواست پناهندگی اقامت سه ساله صادر می‌شود. 

علاوه بر این پناهندگان ممکن است واجد شرایط حمایت فرعی باشند که از آن‌ها می‌توان به خطر مواجه با مرگ، خطر تنبیه جسمی و رفتارهای غیرانسانی و خطر به دلیل درگیری نظامی اشاره کرد. در این صورت به فرد اقامت 13 ماه داده می‌شود. 

درخواست پناهندگی در سوئد 

پس از ورود به کشور سوئد باید به اداره مهاجرت مراجعه کرده و خود را به عنوان پناهجو معرفی کنید. در اداره مهاجرت درخواست شما ثبت شده و به منظور کنترل درخواست پناهندگی در کشورهای دیگر اثر انگشت ‌تان گرفته می‌شود. 

پس از این باید با افسر پرونده صحبت کرده و به طور کامل سوالات او را پاسخ دهید. در این مصاحبه در مورد دلیل پناهندگی در سوئد، شرایط خانوادگی و وضعیت سلامتی‌تان سوال پرسیده می‌شود. در صورت عدم تسلط به زبان انگلیسی و یا سوئدی می‌توان از مترجم کمک گرفت. 

هویت شما باید توسط دولت ثبت شود. برای این منظور باید کارت شناسنایی و یا پاسپورت با خود به همراه داشته باشید. در صورت عدم داشتن شناسنامه یا پاسپورت باید با مدارک دیگری همچون گواهینامه، کارت پایان خدمت و یا حتی عقدنامه هویت خود را اثبات کنید.

برای اثبات هویت با مدارک فرعی باید چند مدرک ارائه دهید. در صورت داشتن تمام شرایط اولیه می‌توانید با نظر افسر پرونده اجازه کار کردن در طول مدت بررسی پرونده را به دست آورید. پس از پایان مصاحبه و کسب اطلاعات کامل از وضعیت شما یک کد پناهندگی در سوئد دریافت می‌کنید که نشان دهنده وضعیت شما به عنوان یک پناهجو می‌باشد. 

بررسی درخواست پناهندگی

پس از معرفی خود به اداره مهاجرت سوئد و مصاحبه نام شما در لیست بررسی قرار می‌گیرد. پس از این اداره مهاجرت شروع به بررسی وضعیت پناهندگی در سوئد می‌کند. ممکن است اداره مهاجرت پناهدگی شما را در سوئد و یا در سایر کشور ها صادر کند. در صورتی که قبل از پناهندگی در سوئد به سایر کشورها نیز درخواست پناهندگی داده باشید، ممکن است پرونده شما برای بررسی به همان کشور ارسال شود. پناهجو حق تصمیم گیری در این مورد را ندارد. 

پناهندگی در سوئد

انتظار برای بررسی درخواست پناهندگی در سوئد

بررسی وضعیت پناهندگی مدتی طول می‌کشد و در این فرد پناهجو باید کارهایی را انجام دهد. در این مدت اداره مهاجرت نیز به فرد کمک می‌کند و مسکن و حمایت مالی در اختیار او قرار می‌دهد. 

جلساتی نیز برای پناهجویان برگزار شده و در آن تمامی قوانین و شرایط استفاده از مسکن، بیمه و… به طور کامل توضیح داده می‌شود. در طول مدت انتظار در صورت هرگونه تغییر در وضعیت زندگی، تغییر مکان و یا پیدا کردن شغل باید اداره مهاجرت را در جریان قرار دهید.

با داشتن پول می‌توانید خود مسکن اجاره کرده و آدرس آن را نیز به اداره اطلاع دهید. در صورت عدم توانایی مالی اداره مهاجرت برای شما مسکن تهیه خواهد کرد اما اجازه انتخاب محل زندگی را نخواهید داشت. 

دریافت کارت پناهندگی در سوئد و به همراه داشتن آن بسیار مهم است. با ارائه آن می‌توانید نشان دهید که اجازه اقامت موقت در سوئد را دارید و خدمات درمانی دریافت کنید. خدمات درمانی با کارت پناهندگی با قیمت کمتری ارائه می‌شود. 

پناهندگی در سوئد و کار کردن

پس از معرفی به عنوان پناهجو در صورت دارا بودن شرایط امکان کار در سوئد را خواهید داشت. در صورت رد پناهندگی امکان کار کردن تا زمان تعیین شده برای خروج از کشور وجود دارد. شرایط کار با پناهندگی در سوئد به شرح زیر می‌باشد. 

✅نام شما در لیست درخواست پناهندگی در سوئد قرار گرفته شده باشد. 

✅هویت خود را ثابت کرده باشید و یا به اداره مهاجرت نشان داده باشید که قصد مشخص کردن هویت خود را دارید. 

✅درخواست پناهندگی در ارزیابی اولیه بی اساس مشخص نشده باشد. 

حمایت مالی پناهندگان سوئد

در صورتی که پناهجو توانایی مالی برای پرداخت هزینه های اولیه زندگی را نداشته باشد، می‌تواند برای پناهندگی در سوئد درخواست حمایت مالی کند. در این شرایط اداره مهاجرت مبلغی را به عنوان کمک هزینه زندگی به فرد پرداخت می‌کند. این مبلغ هزینه مسکن و خورد و خوراک در سوئد را پوشش می‌دهد.

در صورت پیدا کردن کار و یا هرگونه تغییر شرایط مالی باید آن را به اداره مهاجرت اطلاع دهید. در صورت اثبات ادعای نادرست در مورد وضعیت مالی مرتکب جرم شده و اداره مهاجرت می‌تواند اعلام جرم کند.  

تحصیل پناهندگان در سوئد

پس  از دریافت پناهدگی در سوئد و اجازه اقامت، کودکان و نوجوانان پناهجو می‌توانند به تحصیل در مدرسه بپردازند. برای این منظور باید به اداره مهاجرت یا شهرداری محل زندگی مراجعه کرده و اطلاعات دقیق خود را اطلاع دهید. اینگونه می‌توانید فرزند خود را در مدرسه ثبت نام کنید. 

بزرگسالان پناهجو نیز می‌توانند پس از دریافت پناهندگی در سوئد در آموزشگاه‌های زبان سوئدی به یادگیری زبان این کشور بپردازند. در مدت زمان انتظار بررسی درخواست نیز می‌توان در گروه‌ها و انجمن‌های مختلف آموزش زبان سوئدی شرکت کرد. 

برای عضویت در کانال اطلاع رسانی می توانید بر روی متن کانال تلگرام مشاوره تحصیلی کلیک کنید و یا در سرچ تلگرام عبارت ” مشاوره تحصیلی دانتل کو ” بنویسید و عضو شوید. 

رد درخواست پناهندگی در سوئد

در صورتی که اداره مهاجرت درخواست پناهندگی در سوئد را رد کند، فرد پناهجو باید در زمان تعیین شده کشور را ترک کند. البته تا سه هفته پس از اعلام رای می‌توان نسبت به آن اعتراض کرد. پس از رد درخواست پناهندگی در سوئد می‌توانید تا زمان تعیین شده برای ترک کشور کار خود را ادامه دهید و در مسکن بمانید. پس از این مدت حق کار، استفاده از مسکن و حمایت مالی لغو می‌شود. 

در صورتی که با اداره مهاجرت همکاری نکرده و به موقع کشور را به صورت داوطلبانه ترک نکنید، ممنوعیت ورود مجدد دریافت خواهید کرد. بدان معنا که برای مدت مشخص ( 1تا 4 سال) اجازه ورود مجدد به سوئد، کشورهای ناحیه شنگن، بلغارستان و رومانی را نخواهید داشت. 

مشاوره پناهندگی در سوئد

برای پناهندگی در سوئد باید به صورت غیرقانونی سفر کرده و وارد خاک کشور سوئد شوید. این روش مهاجرتی بسیار خطرناک است و حتی این امکان وجود دارد که افراد در حین مهاجرت جان خود را از دست بدهند. 

با توجه به خظرات فراوان این روش توصیه می‌شود که از روش های قانونی جایگزین برای مهاجرت به سوئد استفاده کنید. با مشورت گرفتن از افراد متخصص می‌توانید راهی تازه یافته و خود را در معرض این خطر بزرگ قرار ندهید. متخصصان مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی  دانتل کو در خدمت شما هستند تا یاری‌تان کنند. 

برای دریافت مشاوره در زمینه پناهندگی در سوئد می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02191005066 تماس بگیرید.

سوالات متداول

  1. آیا امکان پناهندگی در سوئد وجود دارد؟

    بله در صورت ورود به کشور سوئد می‌توان درخواست پناهندگی کرد اما با توجه به خطرات و سختی دریافت پناهندگی این روش توصیه نمی‌شود.

  2. آیا پس از دریافت پناهندگی امکان تحصیل در سوئد وجود دارد؟

    کودکان و نوجوانان پناهجو می‌توانند به تحصیل بپردازند. بزرگسالان نیز اجازه شرکت در کلاس های آموزش زبان سوئدی را دارند. 

  3. در صورت رد درخواست پناهندگی در سوئد چه باید کرد؟

    در این صورت یا باید کشور را ترک کنید و یا درخواست تجدید نظر نمایید. 

کانال تلگرام تحصیلی     

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره